Witam, od niedawna jestem posiadaczem samochodu Dacia sandero stepway 2017r tce 90 kod silnika H4B i przejechane 34tyś km, chciałbym założyć do niego instalacje gazową. Mam kilka pytań, (z góry przepraszam jeżeli niektóre mogą być głupie lecz nie jestem specjalistą a moja wiedza jest praktycznie zerowa, a wiadomo gazownik chce zarobić i może mnie naciągnąć) Otóż tak:
1. Silnik posiada turbinę, po każdej dłuższej jeździe trzeba ją schłodzić, jeżeli gaz spala się w wyższej temperaturze to czy turbina bardzo mocno oberwie??
2. Co z luzami zaworowymi, niektórzy na forum piszą że jest hydraulika inni że nie, wątki na temat tych silników są bardzo stare.
3. Jeżeli nie ma hydrauliki i trzeba poprawiać luzy zaworowe to jak często trzeba tego dokonywać? Jest to uzależnione od ilości przejechanych KM czy słychać spod silnika świt gwizd i wtedy dopiero udać się do mechanika? Jaka jest oznaka luzów zaworowych oraz ile wynosi orientacyjna cena roboty w warsztacie?
4. Czy to prawda że po zainstalowaniu gazu może znikać płyn chłodniczy?
5. Znajomemu po zainstalowaniu gazu często wyskakiwał CHECK, gazownik powiedział mu że to przez złą jakość gazu (tankował Bp), czy to prawda że może tak być czy nie potrafił sobie z tym poradzić Np źle wgrał mapę czy coś?
6. Czy mają Państwo jakieś doświadczenie z tym samochodem z tym silnikiem, Czy mogę śmiało zakładać gaz czy będę grał w rosyjską ruletkę??? Zaniepokoił mnie też fakt, że sprzedawano te samochody z fabryczną instalacją gazową, a teraz już nie! Może tak często ludzie jeździli na gwarancje że im się nie opłacało i wycofali się z tego?
7.Zaproponowano mi sterownik Stag 4 Qnext plus w wersji premium, Listwa AC W02 oraz Reduktor AC R02. Czy owe podzespoły będą się dobrze sprawować, dodam że rocznie będę robić max 15tyś KM.
Z góry dziękuję każdemu z osobna za wyrażenie swojego zdania, pozdrawiam
ad.1 Ja we wszystkich samochodach mam gaz( wyjątek to Sandero ). Używam też Espace IV 2.0 T 170KM i naturalnie ma turbinę i użytkuję tak jakbym miał benzynę. W teorii nic nie "oberwie". Jednak nie zaleca się dłuższego jeżdżenia na bardzo wysokich obrotach właśnie ze względu na wyższą temp. spalania czy masz turbinę czy nie.
ad.2 nic o tym nie wiem.. nigdy w żadnym aucie nie regulowałem.. może ktoś mądrzejszy się wypowie
ad.3 patrz ad.2
ad.4 I tak(w starych szrotach) i nie z naciskiem na nie :) Jeśli wszystko jest szczelne to nie widzę powodu ubytków
ad.5 Jakość gazu jest ważna to pewne. Nie tankuj na stacjach "kogucik" i będzie ok. Nie ma żadnej różnicy między jazdą na gazie czy benzynie przy dobrej instalacji i dobrze skonfigurowanej czyli przy dobrze dobranych elementach pod konkretny samochód.. wszystko się liczy .. wtryskiwacze, reduktor, listwa, grubość przewodu dostarczającego gaz, a najważniejsze sprawny samochód :) Mi pojawia się check enchine tylko jak pada wtrysk wtedy przełączam na benzynę, umawiam się do gazownika i za 100 zł wymienia mi wtrysk i jeżdżę dalej
ad.6 i ad.7 nie wiem :)
Jednak jak wspominałem posiadam Sandero 0.9 TCe i bez gazu, bo wokół komina nie ma sensu. Sandero ma przejechane 15 tyś w 2 lata a byliśmy nią w Chorwacji i na Węgrzech :) średnia z tego wyjazdu to 6,5l benzyny
Z instalacją gazową jeździ się taniej ale dochodzi trochę tematów: mniejszy zasięg między tankowaniami, droższy ciutkę przegląd, dodatkowy przegląd co 15 tyś u gazownika, mniej miejsca w bagażniku, konieczność tankowania i tak benzyny szczególnie jak pokonuje się krótkie dystanse, problem z wjazdem na niektóre parkingi.
Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.3 TCE 150
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige Pomógł: 1 raz Dołączył: 24 Mar 2016 Posty: 204 Skąd: Kraków
Wysłany: 2020-01-21, 18:59
imiko97 napisał/a:
A nie było tak przypadkiem ze kupiłem auto używane ?
Nie piję do tego, tylko do faktu, że silniki z LPG się różniły twardością gniazd zaworowych... W tym kontekście to pisałem, żeby któryś z Kolegów potwierdził.
Marka: Renault
Model: Megane IV Grandtour
Silnik: 1,5 DCI
Rocznik: 2017 Pomógł: 53 razy Dołączył: 02 Mar 2019 Posty: 1793 Skąd: Radzionków
Wysłany: 2020-01-21, 19:05
Są różne głowice, ale nie wpadajmy w paranoję. Można normalnie gazować i nic się nie powinno dziać. Zapewne u dobrego speca instalacja i tak będzie lepsza niż "fabryczna"
Tylko kumaty gazownik może zrobić dobrze i instalacja będzie lepiej działała niż fabryczna.
Nawet więcej zapłacić za wszystko tj. materiały i robocizna i mieć spokój.
STAG to jest znana polska firma i jest możliwość szerokiego wachlarza regulacji pod kątem danego silnika.
Tylko trzeba mieć w pełni sprawne auto pod kątem pracy silnika, nie może mieć jakiś błędów typu CHECK.
Inaczej nawet dobrze zrobiona instalacja LPG nie zadziała cuda jak silnik będzie kulał na benzynie.
_________________ Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
Wysłany: 2020-01-22, 10:05 Re: Sandero II lpg pytania
imiko97 napisał/a:
Z góry dziękuję każdemu z osobna za wyrażenie swojego zdania, pozdrawiam
Wiele juz napisano, ja jedynie niektore punkty skomentuję:
2/3. Jedno pewne - nie hydraulika. Co do kosztów regulacji - rózne ceny padały i trudno oszacować na poważnie częstotliwość regulacji i realny koszt. Jedni twierdzili że 200 inni że 2000, jedni pisali ze co 100 000 inni, że maks 20 000. Zapytaj gazowników/mechaników specjalizujących się w daciach. Przynajmniej cenę poznasz.
4. Tak - acz nie musi to być nic groźnego. W szczególności problem może wystąpić, jeśli oszczędza sie kilkadziesiąt złotych na takie "trójniki" do instalacji chłodniczej (trójniczek na wejście do reduktora - nazwijmy to płyn gorący i trójniczek po reduktorze zwrotny - płyn chłodny). W jednym aucie zacząłem mieć pocenie się przy złączu - wynika to z tego , że po kilku latach plastik minimalnie kurczy się. Najpierw pocenie (ja miałem ubytek, który mnie zaniepokoił, gdy doszedł do szklanki płynu na miesiąc, wtedy pojechałem do gazownika) a po 1..3 latach wyciek. Gazownik za 120 zł z robocizną wymienił oba trójniki na bodajże aluminowe. Chyba nawet to było z kosztem jednego z filtrów.
5. https://nagaz24.pl/redukcja-do-tankowania-z-filtrem-typ-dish-polska-wlochy-do-zaworu-tomsetto-m10-dlugi-95-mm/
Ja osobiście profilaktycznie przy tankowaniu przykręcam taki zewnętrzny filtr.
6. Wycofanie się z LPG do TCe 0.9 prawdopodobnie wynika z faktu, że dacia przechodzi na silnik TCe100 z gazem. Zapewne dla gazowych aut mają jakaś linie produkcyjną wyznaczoną i już na niej montują z TCe100. Dacia zresztą tak ma - chwilami (czasem długimi) silniki z LPG są niedostępne - a potem wracają. Głowny problem z fabryczną instalacją z punktu widzenia klienta to podobno: - brak dostępu do konfiguracji sterownika, kiepskiej jakosci elektrozawór (w tym sensie kiepskiej, że nie znosi brudnego paliwa a takie w PL często jest), minimalnie zmienione filtry by renault swoje drożej sprzedawał (do obejścia podobno). Ale te problemy Ciebie dotyczyć nie będą. Jedyny problem to kwestia tego, że fabrycznie zaLPG-owany silnik ma nieco inne części w głowicy - ale wracamy w ten sposób do punktu 2/3.
_________________
Ostatnio zmieniony przez pikodat 2020-01-22, 10:12, w całości zmieniany 7 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum