Panowie chciałbym się poradzić. Zaczynam myśleć o wymianie oryginalnych opon Continental ContiCrossContact LX na opony AT o większym rozmiarze. To są na razie początki, przed większymi zmianami blokuje mnie trwający leasing, ale zaczynam zbierać informacje.
Ze względu na oszczędności myślę o tym by zostać przy oryginalnej feldze. Mam DD1 FL z pakietem Outdoor. Z felgi udało mi się odczytać taki opis: 6,5J16 CH5-50.
Nie bardzo wiem jak rozszyfrować CH5-50. Internety podpowiadają, że CH xx oznacza średnicę otworu centralnego w mm. Tylko ja mam po CH zapisaną jedną cyfrę. Z kolei cyfra 50 tak jakby sugeruje ET tylko brakuje oznaczenia ET :P
Z powyższych linków wychodzi mi, że bezpieczny i chyba najbardziej popularny rozmiar większej opony to 215/70 R16.
Starałem się poszukać, gdzie jest najmniej miejsce w nadkolu. W sytuacji gdy koła są na wprost wydaje mi się, że najmniej miejsca jest za przednim kołem. Jest tam jakiś wystający element nadkola i przestrzeń wynosi jakieś 4-4,5 cm. Nie wiem jak wygląda sytuacja przy skrajnie skręconych kołach.
Janzet napisał, że opona 225/70 R16 już nie wejdzie - średnica 722 mm. Janzet pisze bardzo konkretnie i widać, że na temacie się zna tylko jest pewne ale.
Firma Overlimit, to która zrobiła Dacie Duster Overlimit (fajne auto miałem okazję nim jechać ) w swoim pokazowym samochodzie ma 225/70 R16 - średnica 744 mm. To jest promień o 29 mm większy od standardowej opony i taką to bałbym się zamontować bo z tej wolnej przestrzeni wynoszącej 4,5 cm o której pisałem niewiele zostaje. Rozumiem, że to auto pokazowe i tam mogli np usunąć plastikowe wnętrza nadkoli.
Ta sama firma w swoim pakiecie "dla ludzi" poleca oponę 205/80 R16 - 734 mm, promień większy o 24 mm. Napiszę do nich maila z pytaniem czy nie ma pomyłki na ich stronie
Czy ktoś z Was kombinował z innymi rozmiarami opon?
Kwadrat 01 pisał, że oni w swoim samochodzie dali oponę 235/70 R16 - 736 mm średnicy, promień większy o 25 mm. Ale nie wiem czy nie doszło w ich przypadku do większych modyfikacji, właśnie po to by dało się skręcać kołami.
Pytanie 2. To jest to bardziej skomplikowane pytanie: biorąc powyższe jaką oponę AT polecacie?
Fajnie by było, gdyby opona była trwała na asfalcie (auto wozi mnie codziennie do pracy, w planach są wyprawy) oraz tak cicha jak tylko się da, Duster jest wystarczająco głośny sam w sobie.
Opinię trwałej ma Goodyear Wrangle DuraTrac tylko nie ma rozmiaru…
_________________
Ostatnio zmieniony przez tomekh086 2020-03-29, 20:22, w całości zmieniany 3 razy
Doczytałem na stronie Overlimit, że zastosowanie zestawu podwyższającego umożliwia zastosowanie opon 205/80 R16. Dziwi mnie, że ten zabieg jest wystarczający biorąc pod uwagę, że najmniej miejsca nie jest pomiędzy "górą" koła a nadkolem tylko pomiędzy "tyłem" a nadkolem.
ale czy ta konfiguracja w komputerze wykonana samodzielnie bez ponownego homologowania jest legalna - nawet jeśli pomiary są prawidłowe to bez papierka w urzędzie to nie przejdzie bo wtedy kazdy by sobie mógł zmieniac jak mu sie podoba i zaniżać wskazania niejako systemowo
Jak rozumiem, z przytoczonych danych i uwagi Laisara wynika, że przy odpowiednio dużym lifcie lifcie można dać większe opony, ale nie będzie to zgodne z homologacją, co znaczy, że można je stosować w samochodach rajdowych, które nie jeżdżą w takiej konfiguracji po drogach publicznych, bądź uzyskują odrębną/indywidualną homologację i wtedy mogą uczestniczyć także w normalnym ruchu drogowym.
Swoją droga już widzę jak te wszystkie Patrole, Cherokee i inne Land Cruisery typowo off roadowe i wyprawowe mają homologację na cokolwiek, a jeżdżą po drogach publicznych :) (bullbary, ponadwymiarowe opony, lift kilka cali).
Ciekawe jak przeglądy przechodzą...
Samochody mogą mieć homologację na wiele rozmiarów kół.
Natomiast w przypadku wszelkich ponadnormatywnych "zmotek" najprostszym sposobem na przejście OBT jest oczywiście montaż na czas przeglądu kół homologowanych...
Natomiast w przypadku wszelkich ponadnormatywnych "zmotek" najprostszym sposobem na przejście OBT jest oczywiście montaż na czas przeglądu kół homologowanych...
Gorzej gdy dojdzie do sporu z ubezpieczycielem w sprawie wypłaty świadczeń z powodu szkód spowodowanych autem na niehomologowanych kołach. Wystarczy że np. ubezpieczyciel udowodni, iż wielkość kół miała wpływ na drogę hamowania.
Szukam opon zimowych 215/60r17 raczej w klasie ekonomicznie jako że auto będzie głównie użytkowane w mieście a w terenie będzie tylko poza okresem zimowym.
Wypatrzyłem coś takiego:
- Goodride SW658 215/60 R17 96 T
- Kormoran SNOW 215/60 R17 96 H
Założyłem na zimę 16" Uniroyal MS77Plus 98H. W porównaniu do 17" Dueler mam wrażenie, że polepszył się komfort. Na pewno zimówki są bardziej miękkie. Na dziurawej jezdni zdecydowanie na plus - nie odczuwam wogóle tego stukania co na 17". Uniroyal mają też rant ochronny. Zastanawiałem się czy nie pójść w opony wznacniane XL z indeksem 102H np. Barum Polaris 5, ale przy wadze 1330 kg to bez sensu. Szkoda zawieszenia. Dodam, że Uniroyal mają duży rozstaw klocków. Nie stwierdziłem do tej pory, żeby kamienie wchodziły. Opona powinna dobrze spisywać się na śniegu. Szeroki kanał na środku wydaje się być stworzony specjalnie na mokrą nawierzchnię. Jechałem już S5 po mokrym i nie miałem zastrzeżeń. Na suchym zaskoczyły mnie bo rozpędziłem samochód do prędkości... większej niż przewiduje karta techniczna. Opony nie są wcale głośne, kierownica nie drży. Jestem z nich zadowolony.
Ostatnio zmieniony przez ptakooo 2020-12-29, 21:15, w całości zmieniany 3 razy
Założyłem na zimę 16" Uniroyal MS77Plus 98H. W porównaniu do 17" Dueler mam wrażenie, że polepszył się komfort.
Miałem w poprzednim Dusterze poprzedniczki MS77 (bodaj MS66) - potwierdzam, że bardzo komfortowe, choć przyznam, że nie czuję dyskomfortu na letnich "firmowych" Duelerach. Czy znaczenie może mieć fakt, że zimówki masz 16" czyli zapewne 215/65, czyli wyższe niż Duelerki 215/60R17 ?
Założyłem na zimę 16" Uniroyal MS77Plus 98H. W porównaniu do 17" Dueler mam wrażenie, że polepszył się komfort.
Miałem w poprzednim Dusterze poprzedniczki MS77 (bodaj MS66) - potwierdzam, że bardzo komfortowe, choć przyznam, że nie czuję dyskomfortu na letnich "firmowych" Duelerach. Czy znaczenie może mieć fakt, że zimówki masz 16" czyli zapewne 215/65, czyli wyższe niż Duelerki 215/60R17 ?
Zdecydowanie tak, wyższy profil = większy komfort. 17" Dueler też uważam za bardzo dobre, ale jest minimalna poprawa na tych 16".
Witam.
Listopad za pasem, temat na czasie więc odgrzejemy kotleta.
Zeszły sezon przelatałem na letnich Bridgestonach ale z racji częstych wyjazdów poza miasto, głównie leśne, polne dukty było kiepsko. U nas w Poznaniu zim nie mamy ostrych, dlatego na miasto wystarczały tym bardziej, że w domu mamy drugie auto ma zimówkach.
Poczytałem, poszperałem i wymysliłem sobie opony A/T.
215/60R17 100H Falken WILDPEAK A/T AT3W
Zobaczymy czy sprawdzą moje oczekiwania. Cudów nie oczekuję przy braku 4x4 ale poprawić zdolność troszkę mają. Choćby bezpiecznie przejechać przez zabłoconą, ośnieżoną drogę.
Na razie mogę powiedzieć tyle. Są ciche, nie odczuwam dyskomfortu w prowadzeniu na suchym, hamowanie i prowadzenie OK.
Jak będziecie chcieli podzielę się opinią jak przyjdą gorsze warunki drogowe.
Dziś opony A/T to szeroki wybór, każdy powinien znaleźć coś pod swoje preferencje. Ja wybrałem całoroczne at3wa , które Falken produkuje na pierwszy montaż dla Mercedesa G class. Opony te są często wybierane i chwalone za oceanem przez użytkowników Subaru.
Pojeździmy zobaczymy.
2021_10_31_18.08.18.jpg
Plik ściągnięto 58 raz(y) 163,49 KB
Ostatnio zmieniony przez laisar 2021-11-01, 18:15, w całości zmieniany 1 raz
Panowie.
Błoto pośniegowe, ubity śnieg, kopny śnieg RE WE LA CJA.
Puszcza Nadnotecka zaliczona w zimowych warunkach. Test opon FALKEN WILD PEAK A/T 3WA zdany na 5.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum