Chciałbym się przywitać gdyż jestem nowy na tym forum, jestem też nowym posiadaczem Dacii Logan 2 Sedan 1.5 dCi z 2016r.
Niestety niedługo po zakupie pojawił się problem, a dokładniej zapaliła się pomarańczowa kontrolka silnika. Po sprawdzeniu posiadanym skanerem diagnostycznym pokazało kod P049B w trzech wersjach tj. permanentny, niezweryfikowany i potwierdzony.
Postanowiłem je skasować, skasowało tylko niezweryfikowany i potwierdzony, niestety permanentnego nie dało się skasować. Kontrolka silnika jednak zgasła.
Po 2 dniach pojawiła się jednak ponownie wraz z 3 wyżej opisanymi kodami P049B.
Postanowiłem wyczyścić EGR, jednak nic to nie dało. Następnie EGR został wymieniony na nowy i skalibrowany, również nic to nie dało. Po 2 dniach ponownie kontrolka i wyżej opisany błąd w 3 odmianach.
Postanowiłem odwiedzić serwis, skasowali błąd, skalibrowali EGR i stwierdzili, że wszystko jest ok. Po powrocie z serwisu do domu podpiąłem skaner i kod P049B permanentny nadal był obecny. Po kolejnych 2 dniach ponownie zapaliła się kontrolka silnika.
Nie ukrywam, że sytuacja zaczyna mnie irytować, w końcu auto ma 4 lata i 70tkm.
Poza błędem auto nie wykazuje żadnych niepokojących objawów, jeździ zupełnie normalnie.
Dodam jeszcze, że w serwis odczytał błąd jako DTC049AF5 tj. układ recyrkulacji gazów spal. pod niskim ciśnieniem.
Czy ktoś spotkał się z takim problemem i czy wie jak go rozwiązać?
Bardzo proszę o pomoc.
Zauważyłem również, że lampka silnika pojawia się zazwyczaj przy spokojnej jeździe, na niewysokich obrotach silnika, ostatnio przy prędkości ok 40km/h..
Dpf nie ruszałem.. ale raczej przy tym przebiegu nie powinno być z nim problemu.. tym bardziej, że w tych silnikach podobno sam się wypala.. ale wykluczyć nie można..
Tylko w jaki sposób go zdiagnozować?
Myślałem też nad czujnikiem ciśnienia spalin dpf, który, z tego co wyczytałem jest skorelowany z zaworem EGR.. nawet bym go podmienił bo używane można kupić za 50 zł ale po wymianie również należy go zaadoptować do konkretnego auta..
Po liczbie odpowiedzi widzę, że chyba tylko ja mam ten problem..
Wczoraj odebrałem auto z serwisu.. po długiej diagnostyce stwierdzono, że silnik 1.5 dCi k9k 626 posiada 2 zawory egr.. jeden na górze, który wcześniej wymieniłem oraz drugi tzw. niskiego ciśnienia, kod oem 147109913R. Problem ma niby dotyczyć właśnie tego drugiego zaworu.. Dodatkowo ten zawór posiada uszczelkę z sitkiem.. problem w tym, że serwis wycenił usługę wymiany zaworu egr na ponad 2000zł (800 zł zawór, reszta robocizna), czyli jakieś 10% wartości pojazdu 😂
No nic.. postaram się samemu tam się dostać, wyczyścić zawór oraz sitko i zobaczymy co będzie dalej..
Pomimo niewielkiego zainteresowania tematem postanowiłem jednak o tym napisać.. może kiedyś komuś się przyda..
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os. Pomógł: 57 razy Dołączył: 15 Wrz 2013 Posty: 2951 Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2020-07-03, 23:56
Sprawdź działanie przeplywomierza czy się nie zawiesza i czy układ dolotowy jest szczelny. Nie muszę chyba pytać czy filtr powietrza wymieniony?
Egr i przeplywka współpracują ze sobą i czasami jak się zawiesza to sra błędami z egr.
_________________ Rzeczy niemozliwe robie od reki, a na cuda trzeba dzien poczekac.
układ dolotowy szczelny, sprawdzałem...
filtr oczywiście wymieniony po zakupie, z resztą stary też nie był brudny, bo wymieniany rok temu..
a przepływomierz wyczyszczę, choć prawdopodobnie gdyby to była przepływka to odczuwałbym to w jakiś sposób w pracy silnika.. a u mnie żadnych objawów nie ma poza wyskakującym błędem..
A co na ten problem poprzedni właściciel?? jeśli bład został wygenerowany niedługo po zakupie to prawdopodobnie poprzedni wlaściciel też z tym walczył. Uprzedził Cię o tej usterce? masz coś o niej na umowie kupna? wiesz co to rekojmia i wada ukryta?
oczywiście zadzwoniłem do poprzedniego właściciela.. Oświadczył, że kontrolka włączyła mu się jakieś pół roku wcześniej, serwis ją skasował i potem nie miał problemu.. nie chce mi się jednak w to wierzyć bo błąd po skasowaniu wyskakuje zawsze po ok 2 dniach.. Komputer widzi błąd permanentny, potem go weryfikuje (błąd niepotwierdzony), a jak już go zweryfikuje to wywala go na desce rozdzielczej (potwierdzony).
Nie chce mi się walczyć z poprzednim właścicielem bo poza tym błędem auto jest jak nowe.. i w sumie gdyby nie to, to byłbym bardzo zadowolony z zakupu.. Ps. nadal wierzę, że z problemem sobie w końcu poradzę..
Wczoraj podjąłem próbę dojścia do tego zaworu, ale znajduje się on pomiędzy silnikiem a grodzią, dostęp jest bardzo trudny i poległem... jednak znajomy dał mi namiary na mechanika, który niby wie o który zawór chodzi i chyba podejmie się tematu za dużo niższe pieniądze niż w serwisie..
Poza tym w internecie wyczytałem, że pomiędzy tym zaworem EGR a chłodniczką spalin znajduje się uszczelka z sitkiem, które lubi się zabrudzić i wywala błąd niskiego ciśnienia w układzie recyrkulacji spalin, czyli właśnie P049B.. Co prawda dotyczyło to innych silników, no ale w tym jest taka uszczelka z sitkiem, więc może to jest to... okaże się niebawem...
Marka: Była Dacia
Model: Logan
Silnik: . Pomógł: 10 razy Dołączył: 25 Cze 2010 Posty: 819 Skąd: Polska
Wysłany: 2020-07-06, 13:35
Wyjedź tym autem gdzieś na autostradę i jedź 20-30 km z obrotami 3-3.5 tys na 4 najlepiej i przyspieszaj dynamicznie od 3 do 4-4.5 tys obr.min, skasuj błąd przed ta jazdą i po jeździe jak wyskoczy. Gość pewnie jak sprzedawał wiedział o tym i się pozbył auta.
No być może był to powód sprzedaży auta, ale to już nie jest dla mnie istotne.. ważne jest to aby rozwiązać problem.. 😉
Czy taka jazda na autostradzie może rozwiązać Twoim zdaniem problem? Ewentualnie co taka jazda ma wg Ciebie dać? Ps. Kupiłem auto od Pana w wieku 66 lat, więc auto było raczej poddawane ekstremalnemu ecodrivingowi 😉 poza tym pan kupił takie samo auto tylko 2020r..
Ps. Ponadto problem dotyczy egr niskiego ciśnienia więc obawiam się, że otwiera się on tylko przy niewielkim obciążeniu silnika, choć ekspertem nie jestem i mogę się mylić.. Jednak zauważyłem, że błąd pojawia się właśnie przy bardzo spokojnej jeździe przy obrotach ok 1500 lub nawet przy schodzeniu z obrotów na biegu/ hamowaniu silnikiem..
Ostatnio zmieniony przez BMPiS 2020-07-06, 18:09, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Była Dacia
Model: Logan
Silnik: . Pomógł: 10 razy Dołączył: 25 Cze 2010 Posty: 819 Skąd: Polska
Wysłany: 2020-07-07, 07:10
Jak auto zamulone przez dziadka to musisz je stopniowo odmulać, silnik jest zwalony nagarem, miałem 1.5dci ale ja jeździłem po trasie i teżeco srdni spalanie w MCV 70s 4.5l za 60 tys km. i raz na tydzień/2 dynamicznie przyspieszałem na trasie, Jedź kawałek rozgrzej auto przed taką jazdą po autostradzie najpierw a później tak jak pisałem minimum 20-30 km na obrotach 3-3.5 tys na 4 max i dynamicznie przyspieszaj do 4-4.5 tys obrotów aż wywali sadzę i nagar. Przyczyn tych błędów może być kilka , jak silnik zawalony nagarem, trzeba było się spytać gdzie dziadek jeździł czy po mieście czy po trasie? Jest jest dpf to dpf tez zawalony pewnie.
Marka: Była Dacia
Model: Logan
Silnik: . Pomógł: 10 razy Dołączył: 25 Cze 2010 Posty: 819 Skąd: Polska
Wysłany: 2020-07-08, 07:28
Jedna jazda ci nie rozwiąże problemu musisz zacząć jeździć tym autem normalnie, masz zawalony pewnie też dpf, dieslem z dpf nie muli się na niskich obrotach a dziadek pewnie tak jeździł, znam wiele historii i niestety diesel do miasta się nie nadaje. Sprawdzałem kiedyś berlingo nowe 3 letnie i przy przebiegu 50 tys km miało masę błędów z dpf i egr do tego wypalanie serwisowe nic nie dało bo błąd był cały czas zapisany w pamięci. Finał to wymiana dpf ,czyszczenie kolektora turbiny i wymiana egr koszty w tysiacach.
Niestety jeszcze nie rozwiązałem problemu.. jak tylko uda mi się to zrobić to dam znać.. planuje w najbliższym czasie wyczyścić zawór egr niskiego ciśnienia oraz uszczelkę z sitkiem, która znajduje się pomiędzy egr a chłodnica spalin.. ps. Do tej pory nie znalazłem nikogo, kto miałby również taki problem w tym silniku.. jest nas teraz dwóch 😉
Potwierdzam.. udało się wykręcić EGR, choć łatwo nie było.. uszczelka była zabrudzona jak na filmie.. uszczelka wyczyszczona, założona ponownie i problem rozwiązany.. dodam tylko, że w serwisie za wymianę (jak się okazuje sprawnego) zaworu EGR zażądano prawie 2400zł.. w tym robocizna 1500zł, zawór prawie 900zł...
EGR 147102557R
Uszczelka z sitkiem 147228526R
BARDZO DZIĘKUJĘ WSZYSTKIM ZA POMOC! Po prawie roku walki z tym błędem jazda autem bez świecącej się kontrolki silnika jest.... bezcenna
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum