Marka: DUSTER I 1,5 dCi 90KM
Model: TESLA model 3 LR
Silnik: 440 KM
Rocznik: 2021, 2022 Pomógł: 5 razy Dołączył: 24 Gru 2011 Posty: 549 Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2020-10-17, 09:46
Odgrzeję stary temat - na rynku Niemieckim pojawiły się pierwsze żarówki H7 LED z homologacją Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego dla samochodów BMW serii 2, Audi A3 i A4 lub Ford Mondeo.
Czyli pierwsze koty za płoty i być może w Polsce niedługo można będzie je stosować.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 85 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3746 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-10-17, 18:42
Homologacji podlega kompletne źródło światła czyli żarnik i reflektor. Jak ktoś wywali ciężarówkę hajsu na procedurę rehomologacji każdego typu reflektora z LED to owszem będą wtedy możliwe do założenia w "każdym" samochodzie.
Ostatnio zmieniony przez DrOzda 2020-10-17, 18:44, w całości zmieniany 1 raz
Artykuł z "Heise" podaje, że ze strony OSRAM można ściągnąć odpowiednią zmianę homologacji do wybranych, kompatybilnych lamp znajdujących się na liście producenta "żarówek" - https://www.osram.de/am/n...=%2Fledcheck%2F
(Jak widać we wcześniejszej dyskusji - sam nie wierzyłem, że się czegoś takiego doczekamy, więc z ciekawością bliżej się zapoznam, jak się to OSRAMowi udało...).
Czyli jak ktoś otworzy fabrykę żarówek żarnikowych H4, jego żarówki mają standardową geometrię i moc, to musi je homologować z reflektorem Dacii, Golfa, Fiata 126p, MZ ETZ 250 i innych pojazdów dawno nie produkowanych, które jeżdżą po drogach? Pytam poważnie.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 85 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3746 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-10-18, 09:09
Wystarczy że będzie produkował żarówki zgodne z ustalonym projektem wzorca który służył do homologacji. I uzyska homologację na samą żarówkę oznaczając ją stosownym symbolem.
Lampa LED nie spełnia tego warunku chyba że producenci zafundują ponowną homologację starych reflektorów.
Ostatnio zmieniony przez DrOzda 2020-10-18, 09:21, w całości zmieniany 2 razy
Podstawa prawna homologacji typu
Podstawą prawną zatwierdzenia typu jest §22a StVZO. Stanowi on, że wyposażenie musi być zamontowane w pojazdach określonego, oficjalnie homologowanego typu, niezależnie od tego, czy podlegają one licencji, czy rejestracji. Lista takich udogodnień jest długa, w tym między innymi ogrzewanie postojowe, opony, urządzenia antypoślizgowe, foliowanie, przednie układy zabezpieczające, hamulce najazdowe, haki holownicze i szyny, dodatkowe reflektory i inne światła, zmodyfikowany klakson, zmodyfikowane pasy bezpieczeństwa i urządzenia przytrzymujące dla dzieci.
Wynikałoby z tego, że co prawda na podstawie wzajemnego uznawania przepisów przez kraje UE można tych H7 LED używać także w Polsce (dokładnie tak samo, jak fotelików czy ogrzewania postojowego), ale tylko i wyłącznie w pojazdach z listy.
Podstawa prawna homologacji typu
Podstawą prawną zatwierdzenia typu jest §22a StVZO. Stanowi on, że wyposażenie musi być zamontowane w pojazdach określonego, oficjalnie homologowanego typu, niezależnie od tego, czy podlegają one licencji, czy rejestracji. Lista takich udogodnień jest długa, w tym między innymi ogrzewanie postojowe, opony, urządzenia antypoślizgowe, foliowanie, przednie układy zabezpieczające, hamulce najazdowe, haki holownicze i szyny, dodatkowe reflektory i inne światła, zmodyfikowany klakson, zmodyfikowane pasy bezpieczeństwa i urządzenia przytrzymujące dla dzieci.
Wynikałoby z tego, że co prawda na podstawie wzajemnego uznawania przepisów przez kraje UE można tych H7 LED używać także w Polsce (dokładnie tak samo, jak fotelików czy ogrzewania postojowego), ale tylko i wyłącznie w pojazdach z listy.
Wychodzi na to, że zależy od rodzaju homologacji -- te zgodne z regulaminami EKG ONZ są wzajemnie uznawane (motyw 48 rozporządzenia 2018/858 w/s homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów), ale producent może też wystąpić dla komponentu o krajową homologację typu, która będzie ograniczona tylko do terytorium tego państwa (art. 4 pkt 1-3 rozporządzenia).
Ale w instrukcji użytkowania jest napisane że tych LED można używać we wszystkich krajach oprócz tych gdzie jest ruch lewostronny.
Ale "używać" w sensie "ja Niemiec mogę sobie zamontować do mojego niemieckiego auta i pojechać do Luksemburga po paliwo"? Czy "używać" jako "wprowadzać do obrotu i montować"?
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 85 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3746 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-10-18, 16:14
To jest naprawdę dobre pytanie :)
M ktoś zdjęcie prawdziwego opakowania żeby wydrukować sobie dokument homologacji:
https://www.amazon.de/BRE...g/dp/B08DNZMC11
Tam gdzie na zdjęciu obok kodu kreskowego jest napis test7va ?
"If the approval procedure has been carried out under conditions that have been agreed between the Federal Republic of Germany and other countries, a test mark is to be assigned to the corresponding vehicle part, which consists of a circle with the letter "E" and the code 1 for the Federal Republic of Germany, as well as from the approval number. The latter must be placed outside the circle. (E-mark) (Section 7 (2) FzTV)"
Ostatnio zmieniony przez DrOzda 2020-10-18, 16:35, w całości zmieniany 1 raz
Zmienię temat na oświetlenie reflektorowe
Czy ktoś już zastosował w swoim takie ledy, wygląda i sprawuje się ciekawie. Tylko ta homologacja w Polsce jeszcze ogranicza.
Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Kwi 2010 Posty: 1700 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-11-22, 00:03
Jestem w pełni przeciwnikiem ledów, nawet samochody z fabrycznymi światłami led potrafią tak oślepić, ze mi się wydaje, że długimi świecą, masakra.. o jeżdżących stroboskopach samoróbkach nie wspomnę.
W domu mam wszystkie żarówki ledowe, ale ich wytrzymałość daleka jest od tej deklarowanej
100% fabrycznych xenonów z homologacją doskonale oślepia zwłaszcza za miastem gdzie jest całkiem ciemno i autem buja a po minięciu takiego auta chwilę trwa zanim wzrok przyzwyczai się do naszych świateł.
_________________ Żeby nie otrzymywać głupich odpowiedzi nie należy zadawać głupich pytań
Tylko czy homologacja danego elementu auta to to samo co homologacja auta z tym elementem? Chyba nie, a o to drugie się rozchodzi przecież.
Jeśli ma homologację jako zamiennik, to tak, dlatego np. po żarówkę H7 nie musimy iść do Renault.
Moim zdaniem to jest problem producentów aut, którzy wymyślają te fikuśne (lecz niepraktyczne) własne rozwiązania w zakresie oświetlenia, zamiast opracować reflektor z homologacją na leda H7 -- wówczas taki zamiennik byłby akuratny.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 85 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3746 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-11-23, 09:58
Przecież nikt nie broni opracować takiego reflektora , nawet ty w garażu możesz taki wyprodukować a potem zgłosić do homologacji w ITS :)
Tylko ilu użytkowników wybuli kilkaset PLN minimum żeby zmienić sobie oryginalne H7 na zamiennik homologowany pod LED ?
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 117 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3950 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-11-23, 10:15
DrOzda napisał/a:
Tylko ilu użytkowników wybuli kilkaset PLN minimum żeby zmienić sobie oryginalne H7 na zamiennik homologowany pod LED ?
No właśnie. Więcej- ja jako elektronik (któremu zdarza się wymieniać padnięte diody LED w lampach samochodowych), przy wyborze samochodu, jak na razie, zamiast fabrycznych reflektorów LED, wybrałbym tradycyjne halogeny. Niestety- nowa technologia jest jeszcze ciut zbyt zawodna a koszt i nakład pracy przy wymianie samego źródła światła jest niewspółmierny do wymiany tradycyjnych żarówek. No chyba, że pojawią się wreszcie żarówki LED umożliwiające prostą wymianę 1:1.
Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004 Pomógł: 26 razy Dołączył: 02 Sie 2010 Posty: 2384 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-11-24, 23:00
Ja w ogóle nie mam przekonania, że możliwa jest homologacja na źródło światła w reflektorze pt. "żarówka" LED. Z tej prozaicznej przyczyny, że nie ma takiej homologacji (albo nie znalazłem, znalazłem listę aktów wykonawczych ale nie chciało już mi się czytać). Obecnie są homologacje:
(bez literki) C - światła mijania, R - światła drogowe, o żarnikowym źródle światła,
HC, HR - halogenowe światła bla bla bla,
DC, DR - ksenonowe światła itd.
X - Advanced Frontlighting System, czyli te wszystkie adaptacyjne światła LED, podejrzewam że te w nowych daciach też będą miały tą homologację.
Nie ma w ogóle opcji pt. źródło światła LED w konwencjonalnym reflektorze, dlatego też być może nie ma na nie homologacji.
Ja w ogóle nie mam przekonania, że możliwa jest homologacja na źródło światła w reflektorze pt. "żarówka" LED. Z tej prozaicznej przyczyny, że nie ma takiej homologacji
Nie jestem techniczny, ale zwróć uwagę, że homologacja dla światła składa się z dwóch elementów: homologacji na reflektor oraz homologacji na żarówkę. Na dziś każdy z tych elementów możesz kupić jako zamiennik, z "homologacją typu komponentu":
"homologacja typu komponentu” oznacza procedurę, w wyniku której organ udzielający homologacji zaświadcza, że typ komponentu, niezależnie od pojazdu, jest zgodny z odpowiednimi przepisami administracyjnymi i wymogami technicznymi"
„komponent” oznacza urządzenie przeznaczone do wykorzystania jako część pojazdu, które może uzyskać homologację typu niezależnie od pojazdu i które podlega wymogom zawartym w niniejszym rozporządzeniu lub jakimkolwiek akcie prawnym wymienionym w załączniku II, jeżeli taki szczególny akt prawny wyraźnie to przewiduje"
Właśnie dzięki temu możesz stosować różne Mopary i inne cudeńka do Dżipa, zaś do Dustera... też się coś znajdzie, nie tylko od monsieura Reno.
Wychodzi na to, że jeśli jest *technicznie możliwe* i *ekonomicznie opłacalne*, to producenci ledowych H4, H7, etc.., mogą się postarać o uzyskanie takiej homologacji -- wówczas ich produkt będzie całkowicie legalnym zamiennikiem w każdym aucie przeznaczonym do stosowania żarówki H4, H7, etc.
Rzecz w tym, że do tej pory "wymogiem technicznym" było "halogenowe źródło światła" - i na podstawie tych przepisów LED-y nie mogły być homologowane jako komponenty-zamienniki żarówek, bo oczywiście nie spełniały właśnie _podstawowego_ wymogu technicznego.
OSRAM-owo-niemieckie "§22a StVZO" to chyba obejście tego problemu, bo wydaje się, że to jest zwykłe dopuszczenie odstępstwa od przepisów.
Natomiast w najnowszych poprawkach do regulaminów UNECE pojawiają się już LED-y, ale po pobieżnej lekturze odnoszę wrażenie, że wrzucono je tam trochę na zasadzie naszego niesławnego "lub czasopisma". Ilekroć jest bowiem mowa o żarnikowych lub halogenowych źródłach światła, to dopisano niemal tylko "lub LED", więc oznaczenia homologacyjne lamp pozostają bez zmian (?), a wymagane jest tylko odpowiednie oznaczenie samego modułu LED...
(Aczkolwiek odczucie to może rzecz jasna wynikać po prostu z mojego niedostatku wiedzy prawniczej, więc jeszcze postudiuję sprawę).
Całe szczęście, że nie zdążyli wpisać homologacji na lampy naftowe, i dzięki temu możemy do woli zmieniać żarówki! Sądzę jednak, że Edison musiał w tym maczać palce i nadal ciągnie tantiemy od patentu.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum