Natomiast w najnowszych poprawkach do regulaminów UNECE pojawiają się już LED-y, ale po pobieżnej lekturze odnoszę wrażenie, że wrzucono je tam trochę na zasadzie naszego niesławnego "lub czasopisma". Ilekroć jest bowiem mowa o żarnikowych lub halogenowych źródłach światła, to dopisano niemal tylko "lub LED", więc oznaczenia homologacyjne lamp pozostają bez zmian (?), a wymagane jest tylko odpowiednie oznaczenie samego modułu LED...
Chyba masz rację, dopuszcza się homologację "modułów LED", zaś cały dokument mówi o "żarówkach lub modułach LED" i chyba nie ma tam żadnej wskazówki, że moduł może być zamiennikiem żarówki
Wszystko fajnie, tylko to jest regulamin dotyczący homologacji pojazdów na dzień dobry wyposażonych w żarówki lub moduły LED, a do wtykania nowych LEDów w stare reflektory/światła ma się nijak. :)
defunk napisał/a:
Właśnie dzięki temu możesz stosować różne Mopary i inne cudeńka do Dżipa, zaś do Dustera... też się coś znajdzie, nie tylko od monsieura Reno.
No troszkę nie. :) W sensie że tak, mogę, ale akurat nie dotyczy to żarówek - no chyba, że komuś uda się homologować żarówkę LED jako żarnikowe/halogenowe źródło światła, ale (nomen omen) czarno to widzę. ;)
Laisar napisał/a:
Natomiast w najnowszych poprawkach do regulaminów UNECE pojawiają się już LED-y, ale po pobieżnej lekturze odnoszę wrażenie, że wrzucono je tam trochę na zasadzie naszego niesławnego "lub czasopisma". Ilekroć jest bowiem mowa o żarnikowych lub halogenowych źródłach światła, to dopisano niemal tylko "lub LED", więc oznaczenia homologacyjne lamp pozostają bez zmian (?), a wymagane jest tylko odpowiednie oznaczenie samego modułu LED...
O widzisz, już prędzej coś takiego - czyli że według prawa "lub LED" są żarnikowymi/halogenowymi źródłami światła (o ile spełniają wymagania techniczne, blablabla). :)
czyli że według prawa "lub LED" są żarnikowymi/halogenowymi źródłami światła
Po bliższym przyjrzeniu się sprawie, to właściwie chyba jednak nie - po prostu we wcześniejszym kroku zmieniono definicję samych oznaczeń homologacyjnych. Usunięto z nich szczegółowy typ źródła światła i wprowadzono w to miejsce "właściwości fotometryczne". C i R to teraz po prostu lampy klasy A, HC i HR - klasy B.
(Istnieją także klasy C i D, czyli zdaje się ksenony itp, ale jeszcze do nich nie dotarłem).
Natomiast faktycznie wszystko to odnosi się do _nowych_ homologacji i jak na razie nie znalazłem odniesień do pomysłów stosowania ich wobec tych wydanych na podstawie wcześniejszych przepisów...
(Ale też w nie wątpię i stąd chyba te wygibasy z - nomen omen? - paragrafem 22 dla OSRAM).
PIERWSZA LEGALNIE JEŻDŻĄCA DACIA DUSTER Z ZAMIENNIKAMI LED W POLSCE
- to może się wszystko wydarzyć dzięki Waszej pomocy ! Wspomniany wcześniej producent posiada LED H7 plug&play. Przeprowadziliśmy badania w instytucie i mamy gotowe dokumenty na to, że spełnia wymogi homologacyjne. To czego nam brakuje to badań na używanym samochodzie.
Oczywiście nic za darmo i chcemy wynagrodzić za poświęcony z nami czas na badania (1-2 dni).
Potrzebujemy modelu Dacii Duster 2,5-3 letniej (krótko przed pierwszym badaniem technicznym w stacji diagnostycznej) z numerem homologacyjnym reflektora: E1 4583
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 85 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3746 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-12-03, 15:32
To zależy jaką jasność ma oświetlenie , jak nie przekracza 2000 lumenów to niepotrzebne jest i samopoziomowanie i spryskiwacze.
Dotyczy to też HID z palnikami o słabszej mocy i widocznie najwyraźniej LED też się mieszczą w tym limicie.
Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Kwi 2010 Posty: 1700 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-12-04, 00:15
Ciekawe jak te ledy w Dacii ogarniają mrozy.. pamiętam kiedyś oglądałem program, gdzie najpierw wymyślili ledowe światła, a potem kombinowali z dodatkowym ogrzewaniem, bo zimą śnieg na nich zamarzał, a zwykłe żarówki dają ciepło i są bezpieczniejsze, a ledy były za zimne
Ciekawe jak te ledy w Dacii ogarniają mrozy.. pamiętam kiedyś oglądałem program, gdzie najpierw wymyślili ledowe światła, a potem kombinowali z dodatkowym ogrzewaniem, bo zimą śnieg na nich zamarzał, a zwykłe żarówki dają ciepło i są bezpieczniejsze, a ledy były za zimne
to były ledy małej mocy i innej konstrukcji. dzisiejsze ledy grzeją dość mocno
to były ledy małej mocy i innej konstrukcji. dzisiejsze ledy grzeją dość mocno
Ale grzeją te "oświetlające" (dziwnym trafem problemem w reflektorach jest odprowadzenie ciepła), natomiast "podświetlające faktycznie nie emitują ciepła.
Marka: DUSTER I 1,5 dCi 90KM
Model: TESLA model 3 LR
Silnik: 440 KM
Rocznik: 2021, 2022 Pomógł: 5 razy Dołączył: 24 Gru 2011 Posty: 549 Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2021-12-04, 14:08
Poniżej efekt zamontowania żarówek HIR2 LED w reflektorach soczewkowych.
Standardowe żarówki HIR2
Żarówki LED HIR2
Standardowe żarówki HIR2 - światła mijania
Żarówki LED HIR2 - światła mijania
Standardowe żarówki HIR2 - światła drogowe
Żarówki LED HIR2 - światła drogowe
_________________ Tesla 3 LR 82 kWh 4x4 440 KM 2022r. - 14,0 kWh/100 km
Renault ZOE II 52 kWh 2020r. - 13,0 kWh/100 km
Na Wasze, "piękne oczy", Panowie to można sobie co najwyżej "chłopa w szpitalu leczyć". Nie natomiast oceniać reflektory. Jeżeli na stacji diagnostycznej na urządzeniu do sprawdzania świateł - parametry które są sprawdzane są takie same jak dla żarówki halogenowej, to nikt już, nawet w Polsce, nie podejmuje się żadnej polemiki. Kwestia dopuszczenia innych źródeł światła o parametrach zgodnych z homologacją to jest kwestia dobrej woli i odrobiny czasu. Choć równie dobrze może nigdy nie nastąpić. A przymusu zmiany na led ... raczej ... nie będzie ...
_________________ Jeździć, tankować,
Nie żałować!
Zmieniać olej i filtry,
Bo twój samochód jest za..bisty!
To jakaś dziwna dyskusja. Ja zostałem oślepiony wielokrotnie legalnymi halogenami H4 albo H7 i domagam się w związku z tym ich delegalizacji
Sprawa jest prosta - skoro w Niemczech można było zalegalizować LEDy do istniejących lamp, to da się i na całym świecie. Nie wszystkie retrofity będą świeciły zgodnie z wymaganiami... tak samo, jak nie wszystkie żarówki halogenowe spełniają wymagania, które zgodnie z prawem spełniać powinny. O dobrych i kiepskich ledach i halogenach były tony artykułów i pomiarów. Pisanie w tym kontekście, że coś jest takie albo śmakie, a inni nie mają racji, jest dowodem zabetonowania umysłowego.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 25 razy Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 944 Skąd: EL
Wysłany: 2021-12-07, 20:06
Marmach napisał/a:
Sprawa jest prosta - skoro w Niemczech można było zalegalizować LEDy do istniejących lamp, to da się i na całym świecie.
Dziwi mnie, że gdzies zalegalizowano fikuśne kierunkowskazy, ktorych w dzień nie widać na tle światel dziennych. Dziwi mnie że gdzies zalegalizowano LEDy jaskrawo oswietlajace odcinek drogi pomiędzy kierowcami i mnie, a po wyminieciu muszę jechać nieco po ciemku, aż mój wzrok się dostosuje do mniejszej jaskrawosci moich swiateł mijania. Nie mogę wtedy włączyć długich, bo dalej z naprzeciwka jadą dwa biale punkciki.
Ostatnio zmieniony przez eio 2021-12-07, 20:08, w całości zmieniany 1 raz
Prawidłowo ustawione tzw. retrofity ledowe nie mają prawa oślepiać podczas normalnej jazdy - taka jest fizyka i koniec kropka. No chyba, że narzekacie na ludzi, którzy kupują chińskie LED'y po 15zł i wsadzacie wszystkich do jednego worka to chapeau bas.
Jeśli oślepia Was dopuszczony do ruchu LED, to znaczy, że w tej samej lampie normalna żarówka też by Was oślepiała (co i w jednym i drugim wypadku jest karygodne). Trzeba jednak pamiętać, że przy chwilowym olśnieniu bardziej subiektywnie odczuwa się barwę białą - jednak przy tak krótkim rażeniu nie pojawia się zjawisko mroczków w oczach.
Dziwi mnie, że gdzies zalegalizowano fikuśne kierunkowskazy, ktorych w dzień nie widać na tle światel dziennych. Dziwi mnie że gdzies zalegalizowano LEDy jaskrawo oswietlajace odcinek drogi pomiędzy kierowcami i mnie, a po wyminieciu muszę jechać nieco po ciemku, aż mój wzrok się dostosuje do mniejszej jaskrawosci moich swiateł mijania. Nie mogę wtedy włączyć długich, bo dalej z naprzeciwka jadą dwa biale punkciki.
No i tu się zgodzę - zalegalizowano całą masę szaleństw ledowych, mnie najbardziej drażnią światła kierunkowskazów, które świecą tak ze 4 razy mocniej niż żarówki P21W, podobnież światła stopu, wypalające oczy.
Natomiast wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, ze nie ma technicznych przeciwwskazań do wyprodukowania zamiennika LED H4 czy H7, który będzie dawał podobną ilość światła i zapewniał nawet lepsze odcięcie, niż żarówka halogenowa.
Problemem može być rozmiar źródła światła. Włókno żarówki ma grubość 1mm i długość ze 4mm. Dioda COB będzie mieć ze 3x3mm i chyba jedna na żarówkę H7 nie wystarczy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum