Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1135 Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-04-14, 06:51
jan ostrzyca napisał/a:
Poza tym, bez żartów, jeżeli nie potrafię użyć jakiegoś urządzenia bez czytania instrukcji, to znaczy że urządzenie jest źle zaprojektowane i wykonane, a jego autor jest technicznym głąbem.
Uuuu...Niestety, mam wrażenie że zbyt wielu facetów wychodzi z tego założenia i stąd tak wielka ignorancja w narodzie ;)
Niestety, ale sprawdza się to obecnie tylko w przypadku najprostszych urządzeń.
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 105 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3674 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-04-14, 09:32
r70 napisał/a:
Niestety, ale sprawdza się to obecnie tylko w przypadku najprostszych urządzeń.
Czy ja wiem... chyba też niekoniecznie. Na przykład telefony komórkowe- dawniej, przed erą dotyku, do telefonu załączano solidną instrukcję opisującą szczegółowo każdy przycisk i funkcje. Czy teraz ktoś załącza jakąkolwiek instrukcję obsługi np. systemu Android mającego pierdylion funkcji? Jakoś nie a ludzie sobie radzą metodą "sprawdź sam naciskając na próbę wszędzie"- jeżeli taką samą metodą wymacamy sobie ekran MediaNav, to i z wprowadzaniem adresu nawigacji nie ma problemu.
Marka: Seat
Model: Ateca
Silnik: 1.0 TSI
Rocznik: 2022 Pomógł: 6 razy Dołączył: 24 Kwi 2012 Posty: 912 Skąd: Poznań
Wysłany: 2022-04-14, 11:26
UX/UI takiego urządzenia jak nawigacja w samochodzie powino być na tyle przejerzyste i intuicyjne że nie powinno wymagać czytania instrukcji obsługi.
To nie maszyna CNC żeby trzeba się było uczyć jej obsługi.
Poprawne zaprojektowanie interfejsu użytkownika to konieczność.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1135 Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-04-14, 13:12
Dymek napisał/a:
r70 napisał/a:
Niestety, ale sprawdza się to obecnie tylko w przypadku najprostszych urządzeń.
Czy ja wiem... chyba też niekoniecznie. Na przykład telefony komórkowe- dawniej, przed erą dotyku, do telefonu załączano solidną instrukcję opisującą szczegółowo każdy przycisk i funkcje. Czy teraz ktoś załącza jakąkolwiek instrukcję obsługi np. systemu Android mającego pierdylion funkcji? Jakoś nie a ludzie sobie radzą metodą "sprawdź sam naciskając na próbę wszędzie"- jeżeli taką samą metodą wymacamy sobie ekran MediaNav, to i z wprowadzaniem adresu nawigacji nie ma problemu.
Moja uwag jest natury globalnej; pracuję w IT od 30 lat i niestety ignorancja postępuje. Większość ludzi zna ceny produktów, ale nie zna ich wartości jako że nigdy nie pochylili się nad ich głębszym poznaniem (np. przez sięgnięcie po instrukcję obsługi). Przykładem najbanalniejszym nich będą kombinacje skrótów klawiaturowych w windows; zdecydowana większość korzysta z menu kontekstowego pod prawym klawiszem myszki żeby coś skopiować, wkleić, czy wyciąć, zamiast korzystać z klawiszy skrótów. Coś co nie mieści mi się w głowie jest tak powszechne że aż boli.
Android jest jednym z przykładów gdzie odważyłbym się na postawienie tezy, że rozwój systemu następuje znacznie szybciej niż poznanie możliwości kolejnych wersji przez ogół użytkowników. Ludzie często zmieniają sprzęt ze względu na "nową" reklamowaną funkcję, podczas gdy do tej pory mieli ją, ale nie była reklamowana.
Co do samej instrukcji to już dawno przyjęło się że do oprogramowania dorzucany jest mikro instrukcja, a właściwa dokumentacja dostępna jest online.
Nie piszę tu konkretnie o dobrym czy złym interfejsie nawigacji w Dacii, tylko o konkretnej deklaracji wyznawanej ideologii którą zacytowałem.
_________________ pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2022-04-14, 13:14, w całości zmieniany 1 raz
Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE Pomógł: 11 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 2126 Skąd: Lublin
Wysłany: 2022-04-14, 15:24
kapelusznik napisał/a:
UX/UI takiego urządzenia jak nawigacja w samochodzie powino być na tyle przejerzyste i intuicyjne że nie powinno wymagać czytania instrukcji obsługi.
To nie maszyna CNC żeby trzeba się było uczyć jej obsługi.
Poprawne zaprojektowanie interfejsu użytkownika to konieczność.
Słucha często codziennej audycji samochodowej w tok fm o 19.45. Prowadzący ciągle narzekają na dziwaczne rozwiązania w samochodach, szczególnie sterowanie mediami i klimatyzacją.
Podtrzymuję swoje zdanie, że urządzenie typu nawigacja, radio, klima powinno być tak zaprojektowane żeby go używać bez czytania tomów instrukcji i szukania w menu ukrytych ustawień i funkcji. Jeśli jest inaczej, sprzęt jest źle zaprojektowany.
_________________ MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 90 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG
A skąd wsiadający do Dustera 4wd ma wiedzieć żeby ruszać z dwójki jak mu ktoś wcześniej nie powie? Albo kiedy nie działa asystent ruszania pod górkę? Albo że w bezkluczykowej karcie ma kluczyk? Albo że 4WD Lock to tylko poza asfaltem. Część sterowania samochodem musi być intuicyjna, część nie musi i czasami nie jest. Poza tym na samochód się teraz czeka tyle czasu że ja przeczytałem całą instrukcję z nudów czekając na odbiór
Podtrzymuję swoje zdanie, że urządzenie typu nawigacja, radio, klima powinno być tak zaprojektowane żeby go używać bez czytania tomów instrukcji i szukania w menu ukrytych ustawień i funkcji. Jeśli jest inaczej, sprzęt jest źle zaprojektowany.
Ale tak właśnie w Medianav jest . Jest prosta do bólu jak cała Dacia.
Raczej miej problem do naszych lokalnych samorządowych urzędników że z uporem maniaka w tysięcznych ilościach powielają pomnikowe/niby historyczne nazwy ulic .
No i do historii że mamy w Polsce kilkadziesiąt miejscowości o tych samych nazwach.
Znajdź mi nawigację w której wybierzesz Warszawę , adres jaa Pawła II 27 i módl sie żeby nie zaprowadziło Cię do Wesołej ( obecnie dzielnicy Warszawy) zamiast do jednej z głównych ulic w Warszawie.
Ponieważ miałem tam biuro przez dłuższy czas to kilkunastu gości zagranicznych zamiast do mojego biura trafiło do jakiegoś budynku usługowego w Wesołej . Wszyscy jechali na super wypasionych nawigacjach . A wszystko dlatego że nikomu się nie chciało wprowadzić kodu pocztowego.
Naprawdę każda nawigacja na świecie ma funkcje wprowadzania kodu przed adresem i jest to bardzo pomocne dla tych którzy wiedzą .
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1135 Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-04-14, 16:51
E tam... to wszystko powinno być intuicyjne - w przeciwnym razie jest źle zaprojektowane. Kluczyk powinien co chwilę wylatywać z karty, podobnie jak bateria żeby użytkownik wiedział że na pewno tam są. Ale zaraz - wtedy też karta byłaby źle zaprojektowana bo wypada. Może więc powinna być przezroczysta ? Tylko co z estetyką ?
Ja widać po prostu nie wszystko może być wiadome bez instrukcji, nawet w tak banalnych sprawach.
Marka: Dacia
Model: Comfort
Silnik: 1,6 SCe
Rocznik: 2019 Pomógł: 9 razy Dołączył: 17 Sie 2011 Posty: 790 Skąd: ŚLĄSK
Wysłany: 2022-04-14, 17:08
jan ostrzyca napisał/a:
Podtrzymuję swoje zdanie, że urządzenie typu nawigacja, radio, klima powinno być tak zaprojektowane żeby go używać bez czytania tomów instrukcji i szukania w menu ukrytych ustawień i funkcji. Jeśli jest inaczej, sprzęt jest źle zaprojektowany.
Opcje wyszukiwania tej głupiej nawigacji w MNE bazują generalnie na znanym już interfejsie funkcjonującym w pamiętających przełom wieków nawigacjach Asusa czy Mio stąd też nie wydaje mi się aby opcje te można było nazwać ukrytymi - każdy korzystający z navi od lat wie że w taki sposób wyszukuje się nazwy destynacji. Tym samym, nie sądzę, aby tego typu urządzenie zostało, źle zaprojektowane, a raczej wiedza użytkownika (bez obrazy oczywiście) powinna zostać uzupełniona do możliwości samego urządzenia. Wydaje mi się, że obecnie jedynie od producenta młotka nie można wymagać, aby dołączał do niego instrukcję obsługi (choć ostrzeżenia BHP mogą się pojawić ), ale kupno już tzw. smart urządzenia (np. prozaiczna lodówka czy nawet żarówka) determinuje aby użytkownik coś niecoś wiedział o tej rzeczy, a jeśli nie wie to doczytał, gdyż albo może nie w pełni je wykorzystywać, albo nawet sobie zaszkodzić. "janie" zapewniam Cię, że osoby projektujące urządzenia dokładają starań, że było ono jak najbardziej przyjazne użytkownikom (a i tanie przy okazji), a funkcjonalność taką jakiej dzisiaj oczekujesz (typu chcę jechać do Nowej Wsi - których w PL jest 133) będzie możliwa jeśli wymyśli ktoś (albo wdroży) sterowanie urządzeń myślami. Ale w takim przypadku zapewne znowu pojawi się instrukcja oraz ukryte opcje - taka kwadratura koła.
Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE Pomógł: 11 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 2126 Skąd: Lublin
Wysłany: 2022-04-25, 14:31
Teraz dwa plusy i trzy minusy. Plusy: siłowniki podnoszące maskę i gumowa osłonka wlewu oleju silnikowego zapobiegająca ufajdaniu silnika jeśli komuś zadrży rąsia. Minusy: brak sitka we wlewie płynu do spryskiwacza i bagnet poziomu oleju po którym trudno poznać jaki jest ten poziom, beznadziejne uszczelki drzwi, które powodują, to że syf z drogi gromadzi się na progach i słupkach.
_________________ MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 90 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 105 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3674 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-04-25, 14:57
jas_pik napisał/a:
Znajdź mi nawigację w której wybierzesz Warszawę , adres jaa Pawła II 27 i módl sie żeby nie zaprowadziło Cię do Wesołej ( obecnie dzielnicy Warszawy) zamiast do jednej z głównych ulic w Warszawie.
Ponieważ miałem tam biuro przez dłuższy czas to kilkunastu gości zagranicznych zamiast do mojego biura trafiło do jakiegoś budynku usługowego w Wesołej .
O to, to! Mieszkam akurat w Wesołej tuż przy JPII, moja córka wracająca do domu w piątkowy zimowy wieczór została zaczepiona przez kierowcę TIR-a: "przepraszam- gdzie tu jest ARKADIA, bo szukam Jana Pawła II nr 82 a tu widzę tylko jakieś same domki jednorodzinne? Mam zaraz wyładunek a kręcę się tu już z 15 minut..."
Uuu- Paaanie, to nie tutaj, musi Pan teraz za Wisłę pojechać, bo to Jana Pawła, ale w centrum Warszawy! A w piątek to panu z ponad godzinę zajmie.
"Jak za Wisłę?! Przecież ja z Łodzi przyleciałem..."
Teraz dwa plusy i trzy minusy. Plusy: siłowniki podnoszące maskę i gumowa osłonka wlewu oleju silnikowego zapobiegająca ufajdaniu silnika jeśli komuś zadrży rąsia. Minusy: brak sitka we wlewie płynu do spryskiwacza i bagnet poziomu oleju po którym trudno poznać jaki jest ten poziom, beznadziejne uszczelki drzwi, które powodują, to że syf z drogi gromadzi się na progach i słupkach.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1135 Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-04-25, 18:04
Wersja przed liftem o ile pamiętam ma uszczelki u dołu drzwi. Ale podobno gorzej spływa woda z drzwi ( zresztą gdzieś widziałem że to nie tylko problem dacii). Teraz jest bez - mniejsze prawdopodobieństwo że drzwi zardzewieją , ale więcej syfu na progach. Podobno można oryginalne dokupić - sam tego nie sprawdziłem.
Wydaje mi się że mam sitko do wlewu płynu.
Co do bagnetu - słyszę sporo zrzutów, ale mam wrażenie że ja z powodzeniem kontroluje stan smarowidła - nie mam z nim problemu.
Generalnie trochę Ci współczuję, kupiłeś nowy samochód za pewnie zauważalna w budżecie kwotę i tyle trosk z tego powodu :(
_________________ pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2022-04-25, 18:07, w całości zmieniany 1 raz
Bo niektórym wpada odłamana po pierwszym odkręceniu blokada korka z pojemnika z zakupionym płynem do spryskiwaczy... Inne zastosowanie owego sitka nie istnieje.
Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE Pomógł: 11 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 2126 Skąd: Lublin
Wysłany: 2022-04-25, 21:39
r70 napisał/a:
Generalnie trochę Ci współczuję, kupiłeś nowy samochód za pewnie zauważalna w budżecie kwotę i tyle trosk z tego powodu :(
Dzięki, ale nie musisz mi współczuć. Recenzuję Dustera na luzie, ironiczne, czasem złośliwie. Auto jeździ, skręca, hamuje, ale jak to Dacia ma sporo groszowych niedoróbek, które świadczą o tandeciarstwie marki. Do nich zaliczam paskudny rdzawy nalot, który pojawia się na zawieszeniu i tłumiku po kilku miesiącach. Nigdy tego nie widziałem w innych budżetowych autach typu skoda czy fiacik.
_________________ MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 90 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG
Ostatnio zmieniony przez jan ostrzyca 2022-04-25, 21:44, w całości zmieniany 1 raz
Generalnie trochę Ci współczuję, kupiłeś nowy samochód za pewnie zauważalna w budżecie kwotę i tyle trosk z tego powodu :(
Dzięki, ale nie musisz mi współczuć. Recenzuję Dustera na luzie, ironiczne, czasem złośliwie. Auto jeździ, skręca, hamuje, ale jak to Dacia ma sporo groszowych niedoróbek, które świadczą o tandeciarstwie marki. Do nich zaliczam paskudny rdzawy nalot, który pojawia się na zawieszeniu i tłumiku po kilku miesiącach. Nigdy tego nie widziałem w innych budżetowych autach typu skoda czy fiacik.
W dodatku jesteś masochistą, bo przecież to nie pierwsza Dacia w Twym posiadaniu -- o ile dobrze kojarzę na poprzednie narzekałeś STRASZNIE... A jednak...
Przypadeg? Nie sondzem!
Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE Pomógł: 11 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 2126 Skąd: Lublin
Wysłany: 2022-04-28, 05:53
defunk napisał/a:
W dodatku jesteś masochistą, bo przecież to nie pierwsza Dacia w Twym posiadaniu -- o ile dobrze kojarzę na poprzednie narzekałeś STRASZNIE... A jednak...
Przypadeg? Nie sondzem!
To nie mój wóz.
Dlatego mam do niego luz.
Fakt, dacia zrobiła pewne postępy jakościowe, raczej chodzi o optyczną jakość niż o realną. Ale jednak.
_________________ MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 90 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG
Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE Pomógł: 11 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 2126 Skąd: Lublin
Wysłany: 2022-05-11, 05:26
Ok. 70 kilometrów drogami gminnymi, powiatowymi i wojewódzkimi, przy użyciu trybu ECO i tempomatu, do 90 km/h, bez szaleństw i niepotrzebnego wyprzedzania dało na komputerze 5,5 l zielonej/100 km. Tak wiem, tak się nie da jeździć na dłuższą metę a same warunki były specyficzne. Jednak silnik 999 może być dość oszczędny jeśli nie ciśniemy nadmiernie, mamy czas i droga nie pozwala na szaleństwa.
Inna rzecz, że na tym samym odcinku komputer potrafił pokazać 9 l niebieskiego/100 km, gdy jechałem nieco bardziej nerwowo. Zysk czasu z nerwowej jazdy był dosłownie minutowy.
Tym samym cena przejechania odcinka na zielonej i niebieskim, zależnie od stylu jazdy jest niemal identyczna. Oczywiście jeśli szanujemy zieloną i nie szanujemy niebieskiego.
Przy okazji: wczoraj, 10 maja 1978 r. w pod lubelskiej wsi Emilcin, doszło do bliskiego spotkania Polaka z kosmitami. Szarzy i chudzi ludzie z gwiazd, którzy wylądowali kosmicznym pojazdem przypominającym autobus PKS z dziwnymi turbinami, uprowadzili na pokład maszyny miejscowego chłopa Jana Wolskiego. Jak zeznał Wolski, został on poddany serii nieludzkich (w sensie ścisłym) eksperymentów pseudomedycznych, z których najbardziej sadystycznym było zmuszenie go do chwilowej, ale za to całkowitej całkowitej abstynencji od każdej z form alkoholu. Groza. Na korzyść chudym trzeba przyznać, że trzeźwego jak zwierzę Wolskiego wypuścili w końcu na wolność. Oddajmy dzisiaj hołd temu nieco zapomnianemu męczennikowi Ziemi Lubelskiej. Chwała Bohaterom!
_________________ MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 90 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG
Ostatnio zmieniony przez jan ostrzyca 2022-05-11, 05:29, w całości zmieniany 1 raz
Przy okazji: wczoraj, 10 maja 1978 r. w pod lubelskiej wsi Emilcin, doszło do bliskiego spotkania Polaka z kosmitami. Szarzy i chudzi ludzie z gwiazd, którzy wylądowali kosmicznym pojazdem przypominającym autobus PKS z dziwnymi turbinami, uprowadzili na pokład maszyny miejscowego chłopa Jana Wolskiego.
Pamiętam. Najpierw wsiedli mu na furmankę, i podwieźli się przez las, a później zaciekawił ich jego pasek od gaci (nie znali takiego wynalazku).
Jak już przyjechała ekipa z Woronicza, to taki ludek akurat biegł do lasu.
Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE Pomógł: 11 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 2126 Skąd: Lublin
Wysłany: 2022-05-15, 19:51
Dzisiaj próba zmierzenia poziomu oleju. Bezskuteczna. Pomimo kilkukrotnego wycierania bagnetu i wsadzania go do dziury, za każdym razem po wyciągnięciu olej był rozmazany po całej dolnej części bagnetu, bez wyraźniej granicy do którego miejsca pomiędzy nacięciami sięga. W sumie, jedyne czego się dowiedziałem, to że olej raczej jest, ale ile tego oleju jest to już nie wiem. Ponownie pokuszę się o stwierdzenie, że zaprojektował to inżynier-debil.
_________________ MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 90 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum