Marka: daćka
Model: sandero III stepway
Silnik: 1.0 12V TCe 100 KM LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort Pomógł: 2 razy Dołączył: 09 Sie 2021 Posty: 81 Skąd: stolyca
Wysłany: 2022-05-05, 13:43
Henry napisał/a:
Co to znaczy "w złym stanie" ?
- TBN równy TAN
- TBN poniżej 50% wyjściowej wartości, czyli coraz mniejsza skuteczność niwelowania kwasowych produktów spalania
- wzrost lepkości (utlenianie oleju - odkładanie szlamu)
- zanieczyszczenie sadzą oraz paliwem
- ślad żelaza oraz aluminium czego nie ma kiedy olej jest w dobrym stanie
oczywiście ślad metali zmniejszył się znacząco po dwóch kolejnych wymianach oleju w/g mojego interwału. Także ilość zużyciowych metali była znacząco niższa niż po przebiegu 30kkm czy kilku lat użytkowania oleju.
Slawskip napisał/a:
1.5 dCi 115 KM wymaga już normy RN17, także wszystko jest ok
Właśnie nie byłem pewien, dzięki za sprostowanie.
Castrol GTX RN17 to dobry olej który będzie pełnił swoją funkcję. Na pewno jego wielką zaletą jest cena. Bo Shell AR-L RN17 czy Motul Specific 17 które mają lepsze parametry i bogatsze dodatki są droższe.
Ostatnio zmieniony przez imć 2022-05-05, 13:50, w całości zmieniany 1 raz
- TBN równy TAN
- TBN poniżej 50% wyjściowej wartości, czyli coraz mniejsza skuteczność niwelowania kwasowych produktów spalania
- wzrost lepkości (utlenianie oleju - odkładanie szlamu)
- zanieczyszczenie sadzą oraz paliwem
- ślad żelaza oraz aluminium czego nie ma kiedy olej jest w dobrym stanie
oczywiście ślad metali zmniejszył się znacząco po dwóch kolejnych wymianach oleju w/g mojego interwału. Także ilość zużyciowych metali była znacząco niższa niż po przebiegu 30kkm czy kilku lat użytkowania oleju.
.
Marka: Renault
Model: Megane IV Grandtour
Silnik: 1,5 DCI
Rocznik: 2017 Pomógł: 51 razy Dołączył: 02 Mar 2019 Posty: 1756 Skąd: Radzionków
Wysłany: 2022-05-05, 21:25
Ja Cię nie mogę. Nie wiedziałem, że wymiana oleju w samochodzie może kogoś kosztować tyle zachodu i dodatkowych czynności niż odwiezienie auta do warsztatu, bądź samodzielna wymiana.
Jak spełnia normę i jest wymieniany co 15 tys. To i na jakimś no name pojeździ.
Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: 1 SCe
Rocznik: 2018 Pomógł: 3 razy Dołączył: 06 Lis 2021 Posty: 168 Skąd: centralna Polska
Wysłany: 2022-05-06, 12:47
toka93 napisał/a:
Nie wiedziałem, że wymiana oleju w samochodzie może kogoś kosztować tyle zachodu i dodatkowych czynności niż odwiezienie auta do warsztatu, bądź samodzielna wymiana.
Też nie wiedziałem Rezurekcja w niedzielę wielkanocną to nic w porównaniu z wymianą oleju w Daci
To jest RN17. RN17 nie jest zgodne z RN720. Jeżeli kolegi silnik to 1.5 dCI to, jeżeli się nie mylę, najeżałoby zalać olej zgodny z RN720.)
1.5 dCi 115 KM wymaga już normy RN17, także wszystko jest ok
dokładnie taką normę ponoć ma. Dziś zobaczyłem w papiery i na kartce , którą dostałem przy zakupie właśnie jest norma rn17. Czyli mechanik spisał się na medal
Marka: Ford/Dacia
Model: Fiesta/Duster
Silnik: 1,4i LPG/ Blue dCi 115 4WD
Rocznik: 2013 Trend, GoldX/2020 Ptestige Pomógł: 4 razy Dołączył: 02 Mar 2014 Posty: 359 Skąd: KR
Wysłany: 2022-05-06, 22:54
Eee tam. Pierdolenie kotka. W instrukcji castrol gtx rn 17 było i Panie nie wolno lać nic innego. Tak też usłyszałem gdy wymieniałem olej po +- 2500 kilometrów. Olej miałem swój. Teraz po 30tys wlali elf 5w30 rn700/710/rn17, czyli to, co było w beczce :). 5,7l w cenie takiej, coby 12l kupił i jeszcze na dobrą flaszkę starczyło. No, ale to żadne odkrycie.
A ja i tak ich robię w ch i wymieniam co 15.
Osobiście uważam, że przy takich interwałach spokojnie wystarczy rn 710, a pewnie i podlejszy, bo czym konstrukcyjnie różni się dci 110 od 115?
BTW moje poprzednie auto, Astra H 1,7 cdti z17dth 101 KM od prawie 400 tys kilometrów, obecnie u koleżanki, jeździ na gm 5w30 dexos 2. Dość podły pewnie olej, ale tani i wymieniany co 15 tys daje radę. Auto co prawda z 2005 roku, ale nie dawno - nie wiem jak teraz, aso ten sam olej lało do nowych Insigni na przykład. Prawdą jest, że turbo regenerowałem przy licznikowych 180 tysiącach, ale... auto kupione od handlarza i jeden Bóg raczy wiedzieć jak to jest z tymi kilometrami.
_________________ miała być Sandero Laureate tce, jest Fiesta mk7, no i Duster
W instrukcji castrol gtx rn 17 było i Panie nie wolno lać nic innego.
W papierowej instrukcji owszem, ale z MYDACIA RN17 zniknął, po moim nr VIN dopuszczony jest już tylko RN17FE. Czyżby RN17 po wypłynięciu na wolny rynek okazał się za tani i za łatwo dostępny?
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1230 Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-05-07, 13:40
ciekawe że jak pozwoliłem dobrać olej konfiguratorowi na stronie shell, to do DD2 1.0tce lpg 2021 zasugerował tylko AR-L 0W-20 - czyli też olej RN17FE i żadnej alternatywy ( AR-L 5w30 z RN17)
https://www.shell.pl/kier...3dfRmF3RWNXMVVZ
edit:
@krimar; gdzie się w mydacia sprawdza jaki olej do samochodu ?
_________________ pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2022-05-07, 13:45, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 25 razy Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 926 Skąd: EL
Wysłany: 2022-05-07, 15:33
Nie otrzymaliście papierowego dokumentu Warunki gwarancji producenta? Tam jest podana norma i jej trzeba się trzymać. W internecie można wszystko wpisać z palca, a później wymazać.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1230 Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-05-07, 18:06
eio napisał/a:
Nie otrzymaliście papierowego dokumentu Warunki gwarancji producenta? Tam jest podana norma i jej trzeba się trzymać. W internecie można wszystko wpisać z palca, a później wymazać.
No właśnie po ostatnich przemeblowaniach, nie mam obecnie pod ręką. A założyłem że spersonalizowana informacja na mydacia prawdę powie.
30kkm na jednej zmianie tzn że samochód na firmę i w leasingu. A potem cały zestaw problemów, no ale to już będzie się martwił kolejny użytkownik.
Miejska legenda - na gwarancji, czyli przez 3 lata wymieniałem olej zgodnie z kalendarzem fabrycznym - przy 30 i 60 tys. km. Kolejna wymiana była już prywatnie przy 90 i chyba wtedy częściowo zgodnie z zaleceniem mechanika przeszedłem na interwał 20.000, zwykle z małym plusikiem. Częściowo, bo zalecenie było 15.000, ale jak przy 30 diabli nie wzięli...
Dzisiaj jest 260.000 nigdy nie cofane i przez 20.000 nic nie dolewam i rzadko sprawdzam. No ale to jest K4M, wolnossący, przeżytek, dinozaur, proszę jeszcze dopisać jakieś epitety...
_________________ K4M - NOT tested on animals
Ostatnio zmieniony przez eplus 2022-05-08, 05:11, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 25 razy Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 926 Skąd: EL
Wysłany: 2022-05-08, 06:49
krimar napisał/a:
Powiedz to tym co w papierach mieli olej z poprzednią normą o lepkości 5w40, a serwis leje im teraz zupełnie co innego.
Ja dawalem własny olej (zgodny ze specyfikacją), filtr oleju i podkladkę. Od drugiego przeglądu prosilem o oddawanie mojego starego filtra. Guzik mnie obchodzi co aso leje innym. Ich wygoda, ich sprawa.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 25 razy Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 926 Skąd: EL
Wysłany: 2022-05-08, 06:51
eplus napisał/a:
Miejska legenda - na gwarancji, czyli przez 3 lata wymieniałem olej zgodnie z kalendarzem fabrycznym - przy 30 i 60 tys. km. Kolejna wymiana była już prywatnie przy 90 i chyba wtedy częściowo zgodnie z zaleceniem mechanika przeszedłem na interwał 20.000, zwykle z małym plusikiem. Częściowo, bo zalecenie było 15.000, ale jak przy 30 diabli nie wzięli...
Dzisiaj jest 260.000 nigdy nie cofane i przez 20.000 nic nie dolewam i rzadko sprawdzam. No ale to jest K4M, wolnossący, przeżytek, dinozaur, proszę jeszcze dopisać jakieś epitety...
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1230 Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-05-08, 09:43
Myślę że bardzo dużo zależy od sposobu eksploatacji.
Inaczej wygląda olej po 15tyś km dynamicznej jazdy po mieści i gnania po autostradzie gdzie olej systematycznie osiąga najwyższe temp pracy, niż po 15tyś "delikatnej jazdy". Tak samo inaczej wyglądają hamulce, opony, czy nawet filtry paliw - przecież jeśli samochód potrzebuje 6L paliwa na każde 100km, to po 15tyś km filtr statystycznie musi być znacznie czystszy niż w samochodzie który spala 12L. Wg mnie to oczywiste. Dlatego niektóre samochody sygnalizują zmianę olej w zależności od jego zuzycia a nie przy określonym przebiegu.
_________________ pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2022-05-08, 09:44, w całości zmieniany 1 raz
Marka: daćka
Model: sandero III stepway
Silnik: 1.0 12V TCe 100 KM LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort Pomógł: 2 razy Dołączył: 09 Sie 2021 Posty: 81 Skąd: stolyca
Wysłany: 2022-05-09, 23:21
krimar napisał/a:
W papierowej instrukcji owszem, ale z MYDACIA RN17 zniknął, po moim nr VIN dopuszczony jest już tylko RN17FE.
Jak odbierałem Daćkę dla żony to dostałem papirusa że RN17FE jest dopuszczony, ale ASO zaleca RN17. Zrobilem research w tych olejach i zdecydowalem się pozostać przy RN17, bo nie widzę wielu benefitów RN17FE.
krimar napisał/a:
Czyżby RN17 po wypłynięciu na wolny rynek okazał się za tani i za łatwo dostępny?
Wątpie. RN17FE też jest w miarę dostępny i każdy z nich jest o niebo tańszy od tego co proponuje ASO. Chyba, że chodzi o jakies opłaty licencyjne czy aprobaty. Bo aprobaty kosztują i może komuś się wyliczyło, że to bez sensu by wszystkie TCe i dCI jeździły na tym samym oleju.
Jutro sprawdzę w MyDacia żony co tym razem zaleca.
Co do zmian oleju w czasie życia modelu to kiedyś Alfa zmieniła z 5W40 na 0W30. Ale tam kwestia dotyczyła modułu Multiair który steruje zaworami ssącymi przy użyciu oleju. Alfa w czasie gwarancji dopuszcza tylko olej jednego producenta. I ten 5W40 był mocno średni, a 0W30 był niedostępny kiedy wchodził silnik na rynek...
Zrzut z 'dobierz olej' ze strony Castrola:
Shell zaiste rekomenduje AR-L 0W20
Capture.JPG
Plik ściągnięto 30 raz(y) 47,6 KB
Ostatnio zmieniony przez imć 2022-05-09, 23:27, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1230 Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-05-10, 07:20
Myślę że jeśli dozwolony jest 5w30 to serwis będzie go proponował jako "najkorzystniejszy" wariant, ponieważ w przypadku planów serwisowych zrozumiałe będzie lanie tego "optymalnego" smarowidła ;)
Ja z chęcią zalałbym 0w20, tyle że przy wymianie w ramach umowy i tak na pewno zaleją 5w30 (czyli pewnie co drugą zmianę) będę miał 5w30 vs 0w20
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1230 Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-05-10, 07:57
r70 napisał/a:
Myślę że jeśli dozwolony jest 5w30 to serwis będzie go proponował jako "najkorzystniejszy" wariant, ponieważ w przypadku planów serwisowych zrozumiałe będzie lanie tego "optymalnego" smarowidła ;)
Ja z chęcią zalałbym 0w20, tyle że przy wymianie w ramach umowy i tak na pewno zaleją 5w30 (czyli pewnie co drugą zmianę) będę miał 5w30 vs 0w20
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum