POTENCJALNE pogorszenie bezpieczenstwa na przejsciach dla pieszych w wiekszości województw pokazuje wadę noweli. Niektórzy dziennikarze zbierając precyzyjniejsze dane wskazują, że pogorszyło się.
A później sięgamy do publikowanych informacji:
Cytat:
W tym [2021] roku (od stycznia do października) kierowcy nieustępujący pierwszeństwa pieszym na pasach spowodowali o 20 proc. mniej wypadków w stosunku tego samego okresu w roku 2020 oraz o ponad 30 proc. mniej w stosunku do roku 2019.
Liczba wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami z powodu „nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych” w okresach styczeń – październik [dane KGP]
2019 – 2077
2020 – 1791
2021 – 1439
Liczba śmiertelnych ofiar takich wypadków spadła dwukrotnie mocniej. Kierowcy nieustępujący pierwszeństwa na przejściach dla dla pieszych od stycznia do października zabili w takich wypadkach o 38 proc. mniej pieszych niż w roku 2020 oraz o 42 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku 2019!
Liczba zabitych pieszych w wypadkach spowodowanych przez kierujących pojazdami z powodu „nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych” w okresach styczeń – październik [dane KGP]
2019 – 139
2020 – 130
2021 – 81
Liczba rannych w wypadkach spowodowanych przez kierowców nieustępujących pierwszeństwa na pasach też spadła. Od stycznia do października tego roku spadła o 19 proc. w porównaniu z tym okresem roku 2020 i o 30 proc. przyrównując do takiego okresu w roku bez zaburzonej mobilności, czyli 2019.
Liczba rannych pieszych w wypadkach spowodowanych przez kierujących pojazdami z powodu „nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych” w okresach styczeń – październik [dane KGP]
Czasem jest taki obrazek, jak dzisiaj: dziunia stala na krawężniku przejscia dla pieszych, odwrócona bokiem do zatrzymujacych sie aut (tylko dla niej) i rozmawiajaca przez telefon... Kiedy po serii ruszania i zatrzymywania sie przed pasami ...
Frajerzy - używając komórki nie wolno przechodzić przez przejście.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 944 Skąd: EL
Wysłany: 2022-07-07, 17:03
defunk napisał/a:
A później sięgamy do publikowanych informacji:
Dzięki za ciągnięcie wątku, defunk, ale kręcimy się w kólko. Było o tym. Analizowane okresy są nieporownywalne:
1. nowela weszła w życie 1.06.2021 r. Nie obowiązywała od 1.01.2021 r.
2. od marca do któregoś kwietnia obowiązywał zakaz przemieszczania się z powodu covida. Na drogach było pusto. Ten rok był zresztą inny niż wszystkie.
...
Od 2022 r. jest nowy ostrzejszy taryfikator, ktory poczatkowo mial wpływ na ostrożniejszą jazdę. Ale to się zmieniło.
Cytat:
Nowe przepisy o pieszych niewiele zmieniły. Na poprawę jeszcze poczekamy
Z danych wynika, że o ile liczba wypadków z udziałem pieszych w ciągu roku od wprowadzenia nowych przepisów wzrosła o 10 proc., to liczba wypadków na przejściach dla pieszych podniosła się o 15 proc . Liczba śmiertelnych ofiar potrąceń zmalała o 2 proc. Jednocześnie jednak o 13 proc. wzrosła liczba śmiertelnych ofiar potrąceń na przejściach dla pieszych .
Cytat:
Zaskakujące wyniki przyniosły odpowiedzi kierowców dotyczące efektów zmiany przepisów. Aż 50 proc. zmotoryzowanych ankietowanych uważa, że po zmianie prawa piesi częściej wchodzą na przejście bezpośrednio przed pojazd. 24 proc. zapytanych jest zdania, że po nowelizacji przepisów jest bezpieczniej i dla pieszych, i dla kierowców.
Więcej nie cytuję, bo można samemu poczytać. Tym razem red. Budzik (wczesniejszy entuzjasta noweli) włożył więcej pracy w analitykę.
-- stopka -- stopka -- stopka --
1. TUTAJ-1 o brakach w materiałach eksperckich Polaków, ktore skłoniły posłów i senatorow RP do przegłosowania ustawy.
2. TUTAJ-2 o Systemie zarządzania ruchem pieszych w Niemczech, czyli o tym, co pominęli polscy eksperci.
3. TUTAJ-3 podsumowanie dla polskich polityków - o niemieckich przejsciach z pierwszeństwem dla pieszych i przejściach bez pierwszeństwa dla pieszych.
Ostatnio zmieniony przez eio 2022-07-07, 17:11, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Renault
Model: Megane IV Grandtour
Silnik: 1,5 DCI
Rocznik: 2017
Dołączył: 02 Mar 2019 Posty: 1793 Skąd: Radzionków
Wysłany: 2022-07-07, 17:08
Te przepisy w krótkim czasie nic nie zmienią, ale może w tym kraju w końcu się coś zmieni i wreszcie ludzie dojdą do wniosku, że miasto należy do pieszych, a nie pojazdów. Może cześć osób w końcu zacznie zwracać uwagę na przejścia dla pieszych i poprawi się sytuacja na pasach w miastach.
Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 lpg
Rocznik: 2022
Wersja: Comfort
Dołączył: 12 Mar 2022 Posty: 21 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-07-08, 08:40
defunk napisał/a:
eio napisał/a:
1. nowela weszła w życie 1.06.2021 r. Nie obowiązywała od 1.01.2021 r.
No i co z tego? Masz dane za cały rok, czyli zapewne "gorsze", niż gdybyś wziął pod uwagę tylko końcowe 7 miesięcy - a jednak są lepsze.
To założenie jest bardzo na wyrost i bez dowodów jest do odrzucenia.
Równie dobrze mogło być tak, że w pierwszej połowie roku był znaczny spadek ilości wypadków z uwagi na znaczny wzrost wysokości mandatów, co przełożyło się na znaczne zmniejszenie szybkości jazdy i ogólnie zwiększoną czujność kierowców. Tyle, że po 2-3 miesiącach efekt ten zaczął tracić na sile i wszyscy zaczęli wracać do starych przyzwyczajeń.
W efekcie w drugiej połowie roku ilość wypadków mogła być znacznie większa.
1. nowela weszła w życie 1.06.2021 r. Nie obowiązywała od 1.01.2021 r.
No i co z tego? Masz dane za cały rok, czyli zapewne "gorsze", niż gdybyś wziął pod uwagę tylko końcowe 7 miesięcy - a jednak są lepsze.
To założenie jest bardzo na wyrost i bez dowodów jest do odrzucenia.
Równie dobrze mogło być tak, że w pierwszej połowie roku był znaczny spadek ilości wypadków z uwagi na znaczny wzrost wysokości mandatów, co przełożyło się na znaczne zmniejszenie szybkości jazdy i ogólnie zwiększoną czujność kierowców. Tyle, że po 2-3 miesiącach efekt ten zaczął tracić na sile i wszyscy zaczęli wracać do starych przyzwyczajeń.
W efekcie w drugiej połowie roku ilość wypadków mogła być znacznie większa.
Przecież sankcje za wykroczenia drogowe poszły w górę dopiero od 1 stycznia 2022 r.
Uważam, że 2021 r. jest niezły do porównań, ponieważ nie było już takich zaburzeń w ruchu jak w 2020 r. (lock-down wiosną), natomiast przepis o pierwszeństwie na zebrze zmienił się w czerwcu, czyli przez 7 miesięcy obowiązywał.
Oczywiście bardziej szczegółowe porównanie dałoby lepszy obraz, ale prawda jest prawdą -- w 2021 r. było mniej wypadków, niż w 2020 r.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 944 Skąd: EL
Wysłany: 2022-07-20, 07:12
Cytat:
Kolejny szczeciński radny pyta o znikające przejścia dla pieszych. Zjawisko jest zauważalne w całym mieście. Zamiast wyznaczonych „zebr" podczas modernizacji i przebudów ulic powstają tzw. przejścia sugerowane. Zdaniem władz Szczecina nie ma to jednak wpływu na bezpieczeństwo, co potwierdzają statystyki.
"Przejścia sugerowane"- to przypomina furty w Niemczech. Samorządowcy probują sobie radzić z problemem.
Cytat:
Fiasko dobrej zmiany na przejściach. Przybyło ofiar. Nie panujemy nad kierowcami
Bardzo krótko trwała poprawa na przejściach dla pieszych po zmianie prawa. Dane z tego roku zatrważają – na pasach ginie więcej osób niż w 2021 r. Jasnym jest, że problemem są wyłącznie kierowcy. Policja nie potrafi nad nimi zapanować, a samorządy utrzymują niebezpieczną infrastrukturę
Nawet entuzjaści noweli z brd zauważyli że coś jest nie tak. Jednak błędna ocena - błędnie przypisana wina. winni nie są kierowcy, nie piesi, ale ustawodawca. Ustawodawca stworzyl takie warunki.
Dlaczego Niemcy wymazują zebry z pierwszenstwem dla pieszych w zamian instalując furty bez tego pierwszeństwa? Było o tym na poczatku tematu. Chcieli zmniejszyć liczbę potraceń na pasach z pierwszenstwem dla pieszych. Polski ustawodawca wybrał przeciwny kierunek.
Ostatnio zmieniony przez eio 2022-07-20, 07:35, w całości zmieniany 4 razy
"Przejścia sugerowane"- to przypomina furty w Niemczech. Samorządowcy próbują sobie radzić z problemem.
A cóż to za stwór ? Nie ma tego i zapewne długo nie będzie w przepisach . Według PoRD czegoś takiego nie ma - próbują radzić sobie z problemem poprzez stwarzanie nowego problemu . Jak w takim miejscu ma się zachować kierowca ? Czy pieszy nie powinien być tam traktowany jako osoba naruszająca przepisy o przechodzeniu przez jezdnię ? Organy państwa , w tym samorządy , mogą działać tylko i wyłącznie w ramach prawa - nie mogą tworzyć czegoś co nie jest prawem przewidziane .
A cóż to za stwór ? Nie ma tego i zapewne długo nie będzie w przepisach . Według PoRD czegoś takiego nie ma -
art. 13 pkt 2 i 3 prd.
No nie, albo jest przejście dla pieszych (oznacza to "powierzchnię jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przeznaczoną do przechodzenia przez pieszych, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi", art. 2 pkt 11 pord), albo przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych (jak w art. 13 ust. 2-3 pord).
eio napisał/a:
Podobnie chyba jest w Niemczech.
I to jest właśnie bardzo ciekawe, bo ostatnio znów nieco pojeździłem (fakt, że znów tylko po Saksonii) i jakoś nie zauważyłem odmiennych konstrukcji (tj. są przejścia, przed którymi auta się zatrzymują). W sumie dziwne, bo ruch drogowy podlega tam regulacjom federalnym... no ale może lokalnego zarządcy nikt nie zmusi do stosowania wszystkich rozwiązań.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 944 Skąd: EL
Wysłany: 2022-07-20, 16:27
defunk napisał/a:
No nie,
Uff! Żyjesz. A już się martwiłem że mnie nie posłuchałeś.
defunk, nie można przejść przez jezdnię >100 m od zebry, albo na krzyżówce bez zebry wg prd zgodnie z art.13?
Edit: ok. Doczytałem odpowiedź. Uznaleś, ze jednak można.
defunk, czy przejeżdżałeś przez Goerlitz? Jak tam teraz jest? Bo usuwali zebry.
Cytat:
Na większości skrzyżowań w Goerlitz zniknęły przejścia dla pieszych. Zarówno znaki pionowe, jak i poziome, czyli zebry, zostały usunięte. Kierowcy mieli już dość tego, że na klasycznym przejściu pieszy ma pierwszeństwo już kiedy jest jakieś 4 metry przed zebrą. Trudno było w ogóle gdziekolwiek dojechać. Stąd pojawiły się tzw. brody. Jest tam obniżony chodnik jak na normalnym przejściu i często azyl między pasami ruchu, ale pieszy nie ma pierwszeństwa. W praktyce przed takimi przejściami zatrzymują się tylko Polacy. Niemcy nie przepuszczają pieszych.
Warto jeszcze zwrócić uwagę na jedno. Na drogach dwupasmowych od 2016 roku zniknęły w Niemczech przejścia bez sygnalizacji świetlnej. Uznano, że kierowca na lewym pasie może nie zauważyć pieszego zasłoniętego przez auto na prawym i nieszczęście gotowe. Wjeżdżając do naszych sąsiadów warto o tym wiedzieć.
Wracając do Szczecina. Samorządowcy wykorzystali art. 13 do zastępowania zebr z pierwszeństwem furtami (brodami). Za kilka lat samorządowcy innych miast ocenią skutki i zaczną stopniowo zmiany wprowadzać u siebie. Nie podejrzewalem że brody tak łatwo mogą zostać wprowadzone do polskiego systemu. To się nazywa dostodowanie infrastruktury do nowych przepisów.
Ostatnio zmieniony przez eio 2022-07-20, 17:07, w całości zmieniany 3 razy
defunk, czy przejeżdżałeś przez Goerlitz? Jak tam teraz jest? Bo usuwali zebry.
M.in. przez Żytawę, Ostritz, Neustadt in Sachsen, Sebnitz, Bad Schandau i parę mniejszych pipidówek (akurat Goerlitz rzadko wypada na trasie mych przejazdów). Remontów i objazdów sporo, ale znikania zebr w tych akurat miastach raczej nie zauważyłem...
...ale jest całkiem możliwe, że zadziałała podświadomość, ponieważ już półtora roku temu pisano, że
Cytat:
W praktyce przed takimi przejściami zatrzymują się tylko Polacy. Niemcy nie przepuszczają pieszych.
Jak świat się nie skończy, niedługo będę miał większy oblot bardzo różnych miejscówek -- programowo poza autostradami, więc przez pipidówki, zebry i takie tam -- obiecuję się przyjrzeć i podzielić wrażeniami.
Jeśli ktoś lubi wgryzać się w materiały oficjalne -- Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2021 r. (druk Sejmowy nr 2482)
Dokument czyta się niełatwo, ponieważ to skan, ale co mi się rzuciło w oczy:
- W 2021 r. w stosunku do 2020 r. odnotowano zmniejszenie liczby wypadków (-3,1%), liczby ofiar śmiertelnych (-9,9%) (str. 17);
- Udział wypadków z udziałem pieszych: spadek z 22,% do 20,2% (str. 17);
- wypadków typu najechanie na pieszego -- spadek z 5050 do 4571 (str. 20);
- ofiar śmiertelnych wskutek najechania na pieszego -- spadek z 624 do 517 (str. 21).
Ostatnio zmieniony przez defunk 2022-07-21, 10:51, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 944 Skąd: EL
Wysłany: 2022-07-21, 14:14
defunk napisał/a:
Dokument czyta się niełatwo, ponieważ to skan, ale co mi się rzuciło w oczy:
defunk, musisz wiedzieć, że dokument nie jest analityczny (obiektywny), naukowy, tylko ...polityczny. Tak samo prezentowane statystyki przez policję, dziennikarzy, są zafałszowane. Wpływ noweli trzeba analizować na podstawie porównywalnych okresów i obiektów (liczba miesięcy, uwzględnione sezonowość, cykliczność, losowe zaburzenia, wielkość próby, jednorodność przedmiotowa). Nie zaglądając do dokumentu (na podstawie Twojego opisu) mam podstawę do odrzucenia jego wartości poznawczej dla analizowanego w temacie zjawiska. Politycy wykorzystują te statystyki tendencyjnie. Politycy ostatnio zbyt często zmieniają, poprawiają nowo uchwalone ustawy.
Wpływ noweli trzeba analizować na podstawie porównywalnych okresów i obiektów (liczba miesięcy, uwzględnione sezonowość, cykliczność, losowe zaburzenia, wielkość próby, jednorodność przedmiotowa).
Farmazony Waść prawisz: rok 2020 trwał tyle samo, co 2021, pogoda była dość podobna, wielkość próby też nie odbiegała od siebie zanadto, a samochodów to nawet przybyło; jedynym znaczącym losowym zaburzeniem były lock-downy, ale jak już zostało powiedziane, one raczej wpłynęły na obniżenie ilości zdarzeń w 2020 r.
W ten sposób każdą dyskusję można utopić w detaliźmie i gdybologii -- zamiast od szczegółu, do ogółu, powtarzać takie ogólnikowe słuszne racje.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 944 Skąd: EL
Wysłany: 2022-07-21, 15:00
defunk napisał/a:
rok 2020 trwał tyle samo, co 2021, pogoda była dość podobna, wielkość próby też nie odbiegała od siebie zanadto, a samochodów to nawet przybyło; jedynym znaczącym losowym zaburzeniem były lock-downy, ale jak już zostało powiedziane, one raczej wpłynęły na obniżenie ilości zdarzeń w 2020 r.
W ten sposób każdą dyskusję można utopić w detaliźmie i gdybologii -- zamiast od szczegółu, do ogółu, powtarzać takie ogólnikowe słuszne racje.
Bzdura. Nowela weszla w życie 1.06.2021, nie trwała od poczatku roku. Wszyscy analitycy taki rok wyrzucaja z porównań. Ale jeśli już tak bardzo potrzebują szybkich wyników, to robią to co zrobil Budzik - było TUTAJ.
Pytanie, czy stosujac metodologię indukcyjną, wybrałeś właściewie szczegóły, czy raczej od sasa do lasa.
rok 2020 trwał tyle samo, co 2021, pogoda była dość podobna, wielkość próby też nie odbiegała od siebie zanadto, a samochodów to nawet przybyło; jedynym znaczącym losowym zaburzeniem były lock-downy, ale jak już zostało powiedziane, one raczej wpłynęły na obniżenie ilości zdarzeń w 2020 r.
W ten sposób każdą dyskusję można utopić w detaliźmie i gdybologii -- zamiast od szczegółu, do ogółu, powtarzać takie ogólnikowe słuszne racje.
Bzdura. Nowela weszla w życie 1.06.2021, nie trwała od poczatku roku. Wszyscy analitycy taki rok wyrzucaja z porównań.
No i paczpan, a jednak nawet w takim szczątkowym roku dostrzeżono zmniejszenie wypadków i ofiar po stronie pieszych, WNIOSEK jest prosty -- gdyby rok był "cały", ZAPEWNE cyfry byłyby jeszcze wyraźnijsze.
Takie wnioskowanie umie przeprowadzić sobie każdy, kto potrafi czytać ze zrozumieniem i wyciągać wnioski -- ale nie gość, który szuka mrówki, ale nie dostrzega słonia.
A cóż to za stwór ? Nie ma tego i zapewne długo nie będzie w przepisach . Według PoRD czegoś takiego nie ma -
art. 13 pkt 2 i 3 prd. Podobnie chyba jest w Niemczech.
Ale nadal nie widzę takiego rozwiązania w PoRD jak przejście sugerowane . Pokazany przez Ciebie Art . 13 dotyczy przechodzenia przez jezdnię poza wyznaczonymi miejscami .Czyli tworzymy niewyznaczone przejście dla pieszych ? Jak ktoś wyznaczy takie "sugerowane przejście dla pieszych "( sugerowane dla kogo - dla pieszych , kierowców , służb ?) to nadal to nie będzie pełnoprawne , oznakowane przejście , choćby i z odmiennymi zasadami przechodzenia . A przechodzenie w innym miejscu , choćby kilka czy kilkanaście metrów obok takiego "sugerowanego " także będzie odbywało się nadal w oparciu o ten przepis . Żeby to nie było jak z "bezwzględnością " na przejściach o której tak trąbiono , dzięki czemu są piesi wierzący w tę "bezwzględność " . Ludzie usłyszą o "sugerowanym przejściu " i zasugerują się , że tam jest jakieś trochę inne przejście , a jak przejście to mam pierwszeństwo .
I ciągle ta edukacja komunikacyjna , a właściwie jej totalny brak .
_________________ Czerwone jeżdżą szybciej
Ostatnio zmieniony przez EBmazur 2022-07-21, 15:15, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 944 Skąd: EL
Wysłany: 2022-07-21, 15:30
EBmazur, nie chodzi o nazwę, tylko o możliwość. Samorządowcy nazwali to przejściem sugerowanym, Niemcy furtami (brodami). Jednak Niemcy nie nazywają tego miejsca przejsciem dla pieszych. Żeby pieszym sie nie myliło to nie ma "przejscia". Nie znając dobrze prawa drogowego niemieckiego gdybam ze maja tam podobny do naszego art. 13. Samorzadowcy w Polsce tak jak w Niemczech mogą ulatwic pieszym wskazując te 100 m. Jakkokwiek. Nie naruszając przepisow prawa. Wierzę że to jest dobry kierunek. Art. 13 stanie się w Polsce bardziej popularny ;)
defunk, argumenty przedstawilem. Właściwą metodologię i poprawne wnioskowanie przedstawilem. Powtórzę - nie zajmuj sie statytykami. Błądzisz niestety. I sporo społeczenstwa, politykow i dziennikarzy też.
Właściwą metodologię i poprawne wnioskowanie przedstawilem. Powtórzę - nie zajmuj sie statytykami. Błądzisz niestety. I sporo społeczenstwa, politykow i dziennikarzy też.
Jak będziesz badał opinię publiczną, preferencje konsumentów, etc., to możesz deliberować o takich detalach -- tu jest proste działanie matematyczne (zsumować z dwóch lat, porównać do siebie), ZAUWAŻYĆ, że 5050 > 4571 -- WYCIĄGNĄĆ WNIOSKI. Do tego nie trzeba nawet ćwierci doktoratu ze statystykologii, wystarczy zwykła umiejętność logicznego myślenia.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 944 Skąd: EL
Wysłany: 2022-07-21, 16:34
defunk, błąd popełniasz na samym początku. Dzieci w podstawowce uczy się na matematyce, że: 1 śliwka plus 2 cebule to nie 3 śliwki. Kolejne kroki wnioskowania nie mają sensu, póki nie zbierzesz do obliczeń samych śliwek.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum