Co do zasady producent samochodu nie może ustawiać jakiś blokad na OBD które uniemożliwiało podłączenie do ECU i podstawowych parametrów.
But that is exactly what Renault did with the Sandero 3. The connection to read data is only released if you complain to Renault about it. Writing data is generally blocked. https://www.egea-associat...on-Authe....pdf
Wysłałem zapytanie do Dacia Polska. Zobaczymy co, kiedy i jak odpowiedzą......
odpowiedź z Dacii Poland na pytanie o treści::"Proszę o informacje dlaczego Dacia Sandero III zablokowany jest dostęp do ECU poprzez OBD2 prostymi testerami diagnostycznymi bez potrzeby wprowadzania jakichkolwiek zmian??
Podgląd takich parametrów jak przyśpieszenie 0-100 lub temperatura cieczy nie jest chyba zabronione"
Poziom oceńcie sami bo ja mam wrażenie, że to dyskusja z przedszkolakiem....ręce opadają.
Dobrze że nie zaproponowali zdjęcie klemy z aku....
List kolejny wysłałem: "Pytanie przesłałem do Dacia Poland , a nie do warsztatu w Pcimiu Dolnym więc oczekuję prostej zwięzłej oraz logicznej odpowiedzi. Dlaczego i na podstawie jakich przepisów brak jest dostępu do ECU poprzez interfejsy diagnostyczne, Ryzyko działania jest moją prywatną sprawą i ponoszę z tego tytułu świadomą odpowiedzialność łącznie z wyłączeniem gwarancji. Ale to jest mój wybór. Proszę o przepis lub podstawę uniemożliwiający dokonanie wyboru.
Clipboard01.jpg
Plik ściągnięto 437 raz(y) 70,79 KB
Ostatnio zmieniony przez uno0 2021-11-17, 22:28, w całości zmieniany 2 razy
Czyli koniec gmerania w ECU przy pomocy ddt4all lub ecu tweaker. A ja mam jeszcze jeden powód (poza mocą większą o 10KM na benzynie) potwierdzający słuszny wybór chyba ostatniego Sandero II ph 2 z wyprzedaży rocznika 2020, mimo ze sprzedawca chciał mnie przekonać do Sandero III.
Ciekawe, czy Dustery po lifcie też mają taką blokadę.
Ale nie pisali mu o żadnej blokadzie. Wiadomość jest napisana tak, że nie odpowiedział na pytanie. W innym przypadku napisał by wyraźnie: tak, ECU zablokowane dla skanerów uniwersalnych, działa tylko z dedykowanymi.
Marka: d
Model: l
Silnik: 1 Pomógł: 2 razy Dołączył: 30 Paź 2021 Posty: 15 Skąd: eu
Wysłany: 2021-11-19, 04:47
krimar napisał/a:
Renault Polska nie pochwalił się zablokowaniem ELMa, ale w pliku informacji technicznej Renault zalinnkowanym przez tec7 jest to wyraźnie napisane.
No, reading data and error memory is normally enabled. This also works for the other new Renault vehicles with a security gateway. Only not with the Sandero 3. These functions are only enabled there if there is a complaint that the OBD-2 communication is defective.
PDF Secure diagnostic – Actual workflow
CAN Gateway isolates DLC port
In normal conditions the DLC port is closed
Only few UDS services are available (read DTC, read parameters, …)
All other services are filtered-out by the CAN Gateway (Deep Packet Inspection)
There is Sandero 3, where these functions were subsequently activated. There you can read data in all control units. Before that, the Elm will only find the gateway module.
Ostatnio zmieniony przez tec7 2021-11-19, 05:05, w całości zmieniany 2 razy
Czytanie parametrów i błędów ma być zatem możliwe, ale zmiana parametrów lub kasowanie błędów tylko za zgodą Renault przez autoryzowane przez markę urządzenia (autoryzacja online - pewnie tylko w ASO - przynajmniej na początku). Taka jest idea wprowadzenie do układu CAN gateway, który ogranicza dostęp z portu DLC (czyli z gniazda, gdzie wtykamy ELM) do ECU.
Ciekawe, czy funkcja CAN gateway realizowana jest sprzętowo, czy programowo, jeśli to drugie, to pewnie każdemu to wgrają jak tylko pojawi się w ASO.
Czytanie parametrów i błędów ma być zatem możliwe, ale zmiana parametrów lub kasowanie błędów tylko za zgodą Renault przez autoryzowane przez markę urządzenia (autoryzacja online - pewnie tylko w ASO - przynajmniej na początku). Taka jest idea wprowadzenie do układu CAN gateway, który ogranicza dostęp z portu DLC (czyli z gniazda, gdzie wtykamy ELM) do ECU.
Ciekawe, czy funkcja CAN gateway realizowana jest sprzętowo, czy programowo, jeśli to drugie, to pewnie każdemu to wgrają jak tylko pojawi się w ASO.
Kiedy ja nadal nie mam możliwości nawet odczytu parametrów bo mi się nie łączył z ECU. Jeśli funkcja ta została wgrana programowo to prędzej czy później myślę że ktoś sobie z tym poradzi. Jeśli nigdy nie będzie takiej możliwości będzie już gorzej ...
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 25 razy Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 944 Skąd: EL
Wysłany: 2021-11-20, 11:13
krimar napisał/a:
Czytanie parametrów i błędów ma być zatem możliwe, ale zmiana parametrów lub kasowanie błędów tylko za zgodą Renault przez autoryzowane przez markę urządzenia (autoryzacja online - pewnie tylko w ASO - przynajmniej na początku). Taka jest idea wprowadzenie do układu CAN gateway, który ogranicza dostęp z portu DLC (czyli z gniazda, gdzie wtykamy ELM) do ECU.
Ciekawe, czy funkcja CAN gateway realizowana jest sprzętowo, czy programowo, jeśli to drugie, to pewnie każdemu to wgrają jak tylko pojawi się w ASO.
Jesli ta blokada jest na okres gwarancyjny, to mogę to zrozumieć. Niektorzy posiadacze aut moga potencjalnie cos napsuć, a później idą po pomoc do aso i na koszt aso.
Jeśli blokada takze po gwarancji, to chyba naruszono prawo. Wlasciciel auta wybiera warsztat, albo samodzielnie coś naprawia, i aso nic do tego. Nie chcę po jakiejs wizycie w aso dowiedziec się o aktualizacji oprogramowania (z blokadą) przez nierozgarniętego mechanika, pomimo mojego wcześniejszego wyraźnego sprzeciwu.
Czy interfejs z licencją na markę Dacia będzie na pewno współpracował z modelami wyprodukowanymi w 2021. Z tego co wiem wprowadzono pewne ograniczenia. Zwykłym ELM nie podłączy się już do ECU. Z rozmów na forach wynika, że to celowa praktyka która ma zmusić użytkowników tylko i wyłącznie do korzystania z serwisu. Tak więc przed zakupem muszę mieć absolutną pewność że Państwa sprzęt będzie współpracować w pełnym zakresie bez żadnych ograniczeń.
Otrzymana odpowiedź:
MaxiEcu napisał/a:
oprogramowanie zapewnia wsparcie dla modeli i roczników, które mamy wskazane na liście w wyszukiwarce funkcji na stronie: https://maxiecu.com/pl/produkty/wyszukiwarka-funkcjonalnosci/
Nie mamy wsparcia dla rocznika 2021 (dodajemy funkcjonalności z co najmniej rocznym opóźnieniem).
Co do wpisów na forum – faktycznie tak jest, dlatego w niektórych samochodach konieczne staje się dodatkowe stosowanie specjalnych adapterów, ale jak już wyżej zostało napisane - w przypadku Pana modelu nie mamy w ofercie wsparcia.
Zachęcamy do kontaktu za jakiś czas – niewykluczone, że po nowym roku, będziemy dodawać również modele Dacii.
Daj chwilę i wszystko będzie. Kurczę, do tegorocznych modeli Audi, BMW i Mercedesa są poprzerabiane softy na chmurze to i zwykle połączenie OBD do Dacii zrobią, kwestia czasu i potrzeb. Zawsze na drugi plan schodzą rzeczy mniej istotne gdzie to zainteresowanie jest mniejsze, nie wiem jak jest z Dacia.
Patrzę w moim scanerze faktycznie nie ma w ogóle silnika 1.0. Sa 2.0 F4R z Dustera i Captura na Rosję a tego nie ma. Co ciekawe taki Captur 2.0 jest 4x4
_________________
Ostatnio zmieniony przez eliks 2021-11-24, 11:10, w całości zmieniany 1 raz
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 117 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3949 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-11-24, 13:06
Te wszystkie listy modeli podawane w opisach interfejsów należy traktować z dużym przymrużeniem oka i nieufnością. Często są tam opisy zupełnie "z czapy" wrzucane bez jakiejkolwiek weryfikacji. Przykładowo- szukając interfejsu dla samochodów Daewoo, standardowo trafiało się na takiej liście, że obsługuje Tico. Problem w tym, że w Tico nie było nigdy żadnego interfejsu ani w ogóle komputera silnika...
No dobrze, gaźnik i aparat zapłonowy nie wymagają kompa. Ale akurat auta do aut które się podpinalem zdawało egzamin. Im nowszy komputer tym więcej możliwości. Jeśli mam silnik w bazie aplikacji, mam dodatkowe funkcje. Tico nie ma, ale Matiz czy Nexia już są, ale te model komputer już posiadały.
Z odpowiedzi wynika, że nie blokują/nie mogą blokować. Niech więc się ustosunkują do treści dokumentu PDF zalinkowanego parę postów wyżej.
Przecież odpowiedź Dacia Poland to masło maślane.....stąd prośba ....stwórzmy pytania, które zmuszą ich do konkretnych odpowiedzi, a nie w stylu nie mamy Pana płaszcza i co mi Pan zrobisz
Jak kiedyś napisałem co do zasady OBD II nie mogą blokować i w tej odpowiedzi jest to zawarte.
W związku z tym proponuję nie kopać się z koniem tylko zarządać wypełnienia tego przepisu. A w razie odmowy poprosić odpowiedni urząd o zbadanie sprawy. Odpowiedź o konieczności dostępu do odpowiedniej bazy danych tylko po to żeby interfejs mógł wczytywać podstawowe nawet parametry stoi w jawnej sprzeczności z tymi przepisami. Choćby z tego powodu że część specyfikacji OBD II powinna i jest wspólna dla każdej implementacji tego protokołu.
Część odpowiedzi sugeruje zastosowanie innego protokołu komunikacji i jak wiemy takich protokołów jest kilkanaście. Jeżeli Renault lub Dacia opracowało i wdrożyło jakiś nowy to jeśli ma on ograniczyć dostęp do OBD II to ich obowiązkiem jest taki protokół udostępnić wszystkim. Wiadomo że część protokołu zawiera kody charakterystyczne dla producenta i tu można się zgodzić że wymagany jest dostęp do jakiejś bazy danych ale z pewnością nie może to dotyczyć temperatury oleju czy płynu chłodniczego, prędkości czy innych tego typu parametrów. Powoływanie się na cyber bezpieczeństwo to mydlenie oczu. Moim zdaniem każdy użytkownik z takim problemem powinien zgłosić na gwarancji iż jego złącze nie działa i domagać się usunięcia usterki. Wystarczy mieć interfejs który na 100% działa i obsługuje wiele protokołów. Jeśli nie działa i jest to kwestia protokołu nich wskażą protokół z którym musi zadziałać. Wtedy użytkownik powinien sobie znaleźć interfejs go obsługujący i problem z głowy. A jak nie to znowu na gwarancji. Osobiście nie wierzę żeby konieczny protokół był jakiś inny od dotychczasowego i problem leży tylko i wyłącznie po stronie Renault które prubuje ukrucić programy działające w oparciu o używane niezgodnie z licencją Bazy danych. Trzeba pamietaç że programy które tutaj nawet na forum są opisywane działają o skradzione w rzeczywistości bazy. I jako takie nie powinny być używane. Renault rozwiązując ten problem ukręciło też część której nie powinni. Trzeba im uzmysłowić że nie z nami te numery 'Bruner' i przynajmniej zagrozić zgłoszeniem do urzędu takiej praktyki. Pamiętając c o tym że monitorowanie i sczytywanie kodów to nie to samo co grzebanie w zaawansowanych ustawieniach żeby za darmo uzyskiwać zmiany w samochodzie które normalnie są płatną opcją lub nie stosowaną na rodzimym rynku z takiego czy innego powodu np. wsteczny i wycieraczka na tym wstecznym. Jest jakiś powód że producent ją na stałe włączył od razu mówię że nie wiem poco skoro często kończy się to spaleniem silniczka, porysowaną szybą, uszkodzonym piórem.
Ostatnio zmieniony przez Łukasz_M 2021-12-09, 20:28, w całości zmieniany 3 razy
Witam
Mam problem z tym że PyClip oraz Pyren nie wyszukuje modułów, kończąc komunikatem not ECU Detected, fake Elm. Myślałem, że to winna mojego interfejsu VIAKEN 1170, więc kupiłem VGATE ICar 2 bluetooth ale sytuacja jest taka sama. DD4all działa bez problemu, CAR scanner również. Może miał ktoś podobny problem? Sandero z 20 r. 1.0 Tce LPG
witam wszystkich mam pytanie orientuje się ktos i czy moze sie podzielic opinią jakie zakupic urządzenie do czytania błędów kasowania serisów itp do daci jogger 110 km ?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum