Sytuacja w 2022 r. poprawiła się w porównaniu do roku 2019. Myliłem się wcześniej twierdząc że nowela pogorszyła bezpieczeństwo na przejściach w 2022 r. Nie mam teraz podstaw do tego stwierdzenia po odrzuceniu roku 2021. Nie znajdę innych danych. Poprawa bezpieczeństwa nastąpiła w sensie czasowym - w roku 2022 vs. 2019.
Mnie się przypomina ten stary -- ale jak widać zawsze dobry -- dowcip o góralu i analityku z jednej z tych wielkich firm audytorskich
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 944 Skąd: EL
Wysłany: 2022-12-08, 18:26
Cytat:
...w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg będzie również nabór specjalny. Postawiliśmy na poprawę bezpieczeństwa ruchu pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych, przeznaczając na ten cel w skali Polski blisko 525 mln zł (w tym 35 mln dla Małopolski). (...)
W ramach ogłoszonego w marcu 2021 r. naboru dofinansowanie przyznano dla 1 714 zadań, w tym 910 na drogach powiatowych oraz 804 na drogach gminnych. Łączna wartość wsparcia dla zatwierdzonych wniosków to 239,5 mln zł, co pozwoli na modernizację blisko 2,6 tys. przejść dla pieszych. (...)
Inwestycje w infrastrukturę drogowo-pieszą w Polsce mogly byc głównym czynnikiem poprawy bezpieczenstwa na przejściach w 2021 r. i istotnym - w 2022 r. Na ile istotnym? Brak danych miesięcznych o oddanych inwestycjach (poniesionych kosztach) do użytku publicznego. Dane roczne może znalazłbym, gdybym poszukał, ale to mało - zaledwie kilka, kilkanaście lat wstecz (obserwacji), mała liczba stopni swobody przy zastosowaniu najprostszej metody statystycznej pozwalającej zbadać wpływ wielu czynników.
Cytat:
Kończą się prace nad Programem Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021–2024. Zakłada on projekty warte 2,5 mld zł z Krajowego Funduszu Drogowego, obejmujące m.in. przebudowę skrzyżowań czy budowę lewoskrętów. Ważnym obszarem inwestycji będzie również poprawa bezpieczeństwa pieszych. W tym celu powstaną nowe chodniki i kładki, a przejścia będą lepiej oznakowane i doświetlone. (...)
GDDKiA ocenia, że każde przejście dla pieszych powinno być dobrze oświetlone i wyznaczone tam, gdzie jest skuteczna możliwość redukcji prędkości przed przejściem do 50 km/h. Podobnych wytycznych jest jeszcze 15.
Przejście musi być z dalszej odległości widoczne przez kierującego pojazdem tak, aby mógł on w odpowiedni sposób zareagować, zredukować prędkość czy całkowicie zahamować, w zależności od sytuacji, ale musi wiedzieć z pewnym wyprzedzeniem, że do takiej reakcji musi dojść – wskazuje wiceminister infrastruktury.
Może właśnie lepiej, żeby wszystkim rządził "common sense", czyli zdrowy rozum.
Problemem jest to , że wielu osobom brakuje tego zdrowego rozumu.
To nie chodzi, że go nie mają, tylko nie używają. Dziś, zatrzymałem się na przejściu, hamując dość gwałtownie, ale nie awaryjnie, przed przejściem w pobliżu znanego dyskontu. Pani z zakupami, weszła na przejście, bezrefleksyjnie, nawet nie patrząc w moja stronę. Była w czapce i kapturze, wiec nie sądzę, aby kątem oka mogłaby mnie dostrzec, a już na pewno nie próbowała obserwować, czy sie zatrzymam. Pani raczej z tych, co sie do nowego prawa jeszcze nie zdążyła przyzwyczaić, a nawyk starszej daty. Trzeba jeździć wolniej, uważać i tyle...
Bicie piany o to, kto ma pierwszeństwo, zostawiam innym,
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 944 Skąd: EL
Wysłany: 2022-12-09, 16:12
Cytat:
Bytom: Przy kilku przejściach dla pieszych pojawi się napis "Odłóż telefon i żyj". Czy wpłynie na bezpieczeństwo pieszych?
Statystyki są zatrważające, bo pokazują, jak dużo wypadków na przejściach dla pieszych, spowodowanych jest przez nieuwagę – podkreśla biuro prasowe bytomskiego urzędu.
...Podobnie wyglądała sprawa z odblaskowymi ludzikami, (...)
Odblaskowy ludzik, który jest widoczny z odległości kilkuset metrów, ma sprawić, że kierowcy zdejmą nogę z gazu przed przejściem dla pieszych. Pracownicy MZDiM wspólnie z policjantami z bytomskiej drogówki przeprowadzą testy, jak instalacja wpływa na bezpieczeństwo pieszych...
Podejrzewam, że przez pierwszy tydzień kietowcy bedą ostrożniejsi. A później - ponieważ blyszcząca makieta ludzika nie jest pieszym - wzrośnie liczba potraceń na przejściach, bo kierowcy w ciemności nie odróżnią makiety od pieszego.
Dzisiejszy świat jest postawiony na głowie bo idiotów i debili głaszcze się po główce i dostosowuje do nich mówiąc biedny debil, biedny idiota, a powinno się kopać codziennie w dupę i walić w łeb dodając do tego TY DEBILU, TY IDIOTO i zmuszać do zmian w normalnych uczestników życia. To prawdopodobnie się nie zmieni bo wśród tych co ustawiają nam życie jest już chyba więcej właśnie tych debili i idiotów.
Dzisiejszy świat jest postawiony na głowie bo idiotów i debili głaszcze się po główce i dostosowuje do nich mówiąc biedny debil, biedny idiota, a powinno się kopać codziennie w dupę i walić w łeb dodając do tego TY DEBILU, TY IDIOTO i zmuszać do zmian w normalnych uczestników życia. To prawdopodobnie się nie zmieni bo wśród tych co ustawiają nam życie jest już chyba więcej właśnie tych debili i idiotów.
Przecież to nie ja porównuję. Ja tylko twierdzę że nie można odbierać uprawnień pieszym bo kierowcy nie chcą się nauczyć ich przepuszczać.
I pomyliłeś kolejność w jednym punkcie:
&6. Jakie są główne przyczyny wzrostu liczby negatywnych zdarzeń na zebrach (S) po wprowadzeniu noweli? (lista otwarta):
a. ignorowanie noweli przez część kierowców
b. źle przygotowana infrastruktura do noweli (nieoświetlona, słabo widoczna część przejść, za dużo przejść [plus] irytacja części kierowców)
...
...
z. bezrefleksyjność lub ignorowanie prd przez część pieszych (nos w smartfonie, wbiegnięcie pod koła)
Zwalanie winy na "smartfony" nie ma potwierdzenia w żadnych statystykach - to tylko medialny temat który łatwo nagłośnić.
Powodów może być wiele dopisałbym też te kilka mln dodatkowych uczestników ruchu ze wschodu. Przecież dla nich europejskie przepisy drogowe i egzekwowanie ich to dość nowe zagadnienie. Nie można oczekiwać że wszyscy się nagle zmienią po przekroczeniu granicy. Wiem co mówię jazdę po Kijowie pamietam bardzo dobrze ze względu na ciagle zagrożenie.
Minie trochę czasu i się sytuacja sama unormuje.
Ostatnio zmieniony przez franius 2022-12-22, 15:05, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 944 Skąd: EL
Wysłany: 2023-04-15, 12:44
Cytat:
W 2022 r. na przejściach dla pieszych doszło do 2463 potrąceń (było to 51,7 proc. wszystkich wypadków z pieszymi). Jak wynika z danych przesłanych Autokult.pl przez nadkom. Roberta Opasa z Komendy Głównej Policji, aż do 84,1 proc. wszystkich potrąceń na przejściach doszło na tych "zebrach", na których ruch nie jest regulowany sygnalizacją świetlną. W takich właśnie okolicznościach zginęło 89,0 proc. pieszych zabitych na przejściach (129 osób).
Dlatego Niemcy od lat zastępują przejścia-zebry z pierwszeństwem na bezpieczniejsze ich zdaniem furty bez pierwszenstwa, ale z sygnalizacją świetlną. Było o tym w pierwszych miesiącach tematu.
Cytat:
Zaostrzenie przepisów o mandatach i punktach karnych przyniosło poprawę, ale niewykluczone, że na dalsze korzystne zmiany w liczbie wypadków nie ma co liczyć bez właściwej przebudowy infrastruktury.
j.w.
Dane są tak zbierane, że nie wiadomo co i w jakim stopniu wpłynęło na zmniejszenie liczby zdarzeń na przejsciach (śliwki). Bylo o tym pod koniec tematu: nie wiadomo jaki wplyw miały oddzielnie elementy combo - pierwszenstwo dla pieszego wchodzacego na przejscie (06.2021), podniesienie kar z taryfikatora (01.2022), przebudowa, modernizacja, poprawa widoczności infrastruktury drogowo-pieszej (ostatnie lata). Dlatego próby poprawy sytuacji są robione bardziej po omacku, na wiarę, z dobrych chęci, niż na podstawie rzetelnych badań, poprawnych, nieobciążonych analiz i skutecznych prospolecznych decyzji. I do tego zupełnie pominięto ciche ofiary wzmożonego smogu post-nowelizacyjnego, wydłużenie korkow (km i czasowych) w dużych miastach, etc.
Ostatnio zmieniony przez eio 2023-04-15, 12:47, w całości zmieniany 1 raz
zrobią wszystko byle by tylko zrzucić odpowiedzialność na pieszych
Wszystko dla ich bezpieczeństwa w przeciwieństwie do IDIOTÓW którzy robią z nich "święte krowy.
Kierowca ma zachować ostrożność ale to samo dotyczy pieszych i dlatego są oni zawsze tak samo winni zdarzenia jak kierowca (często nawet bardziej bo mają znacznie łatwiej panować nad własnym ciałem niż kierowca nad nieprzewidywalnymi zjawiskami) Jeżeli pieszy zachowa ostrożność to nigdy nie wejdzie pod samochód tak jak robią to "święte krowy".
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 944 Skąd: EL
Wysłany: 2023-04-19, 15:37
Nie uwazam by winni byli tylko piesi, czy tylko kierowcy. Winni są przede wszystkim tworzacy prawo, zarządcy dróg niedostosowujący infrastruktury do warunkow otoczenia i czasem nawet do istniejącego prawa. Winni są piraci drogowi (Niemcy szczegolnie im utrudnili możliwość rozjechania pieszego) i niefrasobliwi ryzykanci pieszy. Tych ostatnich na szczęście widzę coraz mniej - głowa w smartfonie, wbieganie na pasy, albo wtargnięcie na pasy zza przeszkody.
Może się rozwiniesz bo nie jestem pewien o co Ci chodzi?
Po prostu napisałeś zdanie, które należy rozumieć następująco: jeśli doszło do wypadku, to wina pieszego jest zawsze równa winy kierowcy. A przecież to nieprawda, bo zawsze winny wypadku jest ten, kto go spowodował -- natomiast sytuacje, w których można przypisać współsprawstwo rzadkie nie są, ale znów bardzo rzadko dokładnie w proporcji 50/50.
Wszystko dla ich bezpieczeństwa w przeciwieństwie do IDIOTÓW którzy robią z nich "święte krowy.
Znaczy idiotów ze Szwajcarii gdzie trzeba się zatrzymać widząc pieszego nawet tylko stojącego przy przejściu bez zastanawiania się czy faktycznie chce przejść? Czy idiotów z Norwegii gdzie nie tylko trzeba się zatrzymać, ale też musimy mu ustąpić jak pieszy przechodzi na czerwonym świetle? A co tam w Holandii, Belgii, czy Szwecji? Dlaczego tam kierowcy tak rzadko przejeżdżają pieszych?
Powtórzę jeszcze raz - pieszym może być każdy, kierowcą powinien być tylko ktoś ogarnięty. Więc żeby zwiększyć bezpieczeństwo pieszych trzeba wychować kierowców. Nie ma innej drogi.
Henry Pieszych też trzeba "wychować" - na przykład takich co zapatrzeni w srajfona z zatkanymi uszami idą wzdłuż ślepej uliczki choć mają ładny chodnik do dyspozycji( sytuacja z własnej obserwacji).
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 944 Skąd: EL
Wysłany: 2023-04-20, 20:44
Ostatnio jako pieszy zatrzymalem się 3-4 m przed przejściem, by przepuścic jeden pojazd, zbliżający sie autobus miejski. Nie 1 m, nawet nie 2 m. Może 3 m, myślę że zatrzymalem sie 4 m od jezdni, bo taka jest tam mniej wiecej szerokość na parking oddzielający chodnik od jezdni. Nie da się. Jeden autobus zatrzymal się. Ja jeden zblizylem sie do zebry, następnie bylem pieszym wchodzacym, a później pieszym na pasach. Przeszedlem. Autobus odjechał. Czasem kierowcy zatrzymują sie przed przejściem, kiedy pieszy na chodniku zbliza się do przejscia po drugiej stronie wysepki. Lepsza jest ta nadgorliwość niz nieuwaga. Ale nadgorliwość jest irytująca. Trochę.
Jako kierowca mam stracha zbliżając się do przejść nieoswietlonych wieczorem, przy zasłonietych drzewami chodnikach łączących jezdnię z gęstą zabudową. Mam takich kilka-kilkanascie przejsć na stalej trasie. Nie liczylem ich. Naprawdę slabo widać ciemno ubranego pieszego na ciemnym tle, wsrod ciemnych drzew, gdzieniegdzie slabo oswietlonych lampami ulicznymi pamietających chyba czasy PRL. W tych miejscach trzeba jechac ponizej dopuszczalnej i skupić się na dziurach w jezdni, by nie wyrwac sobie kola. I wypatrywać pieszych ubranych na ciemno. Polska to nie Szwajcaria.
Gdyby to kogoś interesowało -- w Sejmie jest projekt informacji Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2022 r. (druk nr 3211). M.in. jest sporo danych o wypadkach z udziałem pieszych -- ale mi się tego czytać, a tym bardziej analizować, nie chce.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum