Witam serdecznie wszystkich forumowiczów,temat ogarnięty rezystor wymieniony dmuchawka działa.Wbrew niektórym opiniom wymiana bardzo prosta tylko trzeba lutownicę transformatorową dobrze nagrzać i szybko to zrobić (nie nagrzewać końcówek długo)przynajmniej ja tak zrobiłem i działa.
Jeszcze raz dzięki a szczególnie kol.Laisar kol.Dymek
Wysłany: 2023-01-09, 16:55 Brak nawiewu - padnięta opornica
Witam.
Chciałem się z wami podzielić i może podać kilka wskazówek jak naprawić niedziałający nawiew powietrza - słynną opornicę. Oczywiście działa, dmucha, ale tylko na czwartym biegu.
Jakżeż moje zdziwienie było wielkie kiedy wsiadając do Daćki po około tygodniu przerwy, odpaliłem auto, a tu… …cisza. Brak nadmuchu na 1-3 biegu.
Koszt części użytych do naprawy to 1zł. Czas zabawy z tym ustrojstwem to około 1,5h, na spokojnie.
Co potrzebne?
Wkrętak elastyczny na bity.
Bity gwiazdki T15, T20 (ogólnie wkręt jest na T20 ale …).
Kleszczyki , i termik na wymianę .
Z racji tego, że nie miałem gdzie zakupić termika, bo tylko jego trzeba wymienić, a u mnie w pobliżu nie ma sklepu elektronicznego, zakupy zrobiłem na alleg…..o . Cały koszt to 19zł z wysyłką (10szt).
Ok. Zaczynamy.
Najpierw lokalizujemy opornicę. Głowa pod deskę od strony kierowcy.
To ten biały prostokąt.
Wypinamy kostkę z kablami (ściskamy czarne zaczepy po bokach). Odkręcamy wkręt kluczem ‘’gwiazdką T20’’ . Uwaga nie zgubić go, bo może wpaść gdzieś za obudowę, a jest potrzebny. Można zrobić jakąś małą rynienkę , bo na bank poleci w ... , a tak wyleci na dywanik.
Po drugiej stronie jest jeden większy zaczep od opornicy , przyciskamy go do kostki i przesuwamy w stronę wykręconego wkrętu. W ten sposób wyskoczy z gniazda, i to tyle.
Po wyjęciu, przemierzyłem multimetrem przejścia, i bezpiecznik. Diagnoza – spalony termik.
Wyciąłem go zostawiając i zaginając stare nóżki do góry. Nowy zawinąłem na wyjściach i zacisnąłem dla pewności kleszczami. Trzyma mocno i nie spadnie. Mogłem to zrobić lepiej ale wyszło tak… Jest ok.
To wszystko.
Instalację zaczynamy od końca. Później najgorsze to wkręcanie wkrętu, bo ciężko tam operować. Jakoś trzeba go "wsadzić w dziurkę" , żeby wkręcić. Ale na to znalazłem sposób 😊z taśmą izolacyjną.
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 117 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3954 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-01-09, 19:32
Dodam tylko, że końcówki bezpiecznika termicznego można spokojnie lutować, pod warunkiem zadbania o nie przegrzanie termika. Po pierwsze mocna lutownica z dużym grotem- aby proces lutowania był jak najkrótszy i po drugie- pomiędzy termikiem a lutowanymi końcem należy zacisnąć np szczypce aby temperatura nie dotarła do elementu i żeby nowy bezpiecznik nam znowu nie zadziałał.
Miałem podobną sytuację ale w Renault Scenic. Też 2-3 razy wymieniałem termik.
Można też zamiast lutowania to nóżki termika i opornicy owinąć mocno cienkim miedzianym drucikiem i też będzie ok, tak to robiłem w Scenicu.
Obcinałem sam uszkodzony termik zostawiając same fabryczne nóżki i do tych nóżek zakładałem nowy termik owijając drucikiem oba nóżki...
_________________ Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
Ostatnio zmieniony przez route2000 2023-01-10, 09:13, w całości zmieniany 1 raz
Witam.
Chciałem się z wami podzielić i może podać kilka wskazówek jak naprawić niedziałający nawiew powietrza - słynną opornicę. Oczywiście działa, dmucha, ale tylko na czwartym biegu.
Super że się udało;) choć wykonanie niechlujne. Trzeba było lutować do tych obciętych nóżek, jak obawiasz się lutowania choć powiedzmy sobie wprost wlutowanie w miejsce starego tj. dokładnie z identycznym przebiegiem drucików to dla osoby która czuje się na siłach za to zabrać nie powinno przedstawiać żadnej trudności. Owijanie złącza jakimiś drucikami niczego nie poprawi tylko utrudni lutowanie.
Dla naśladowców instrukcja lutowania:
1. Obcinasz stary element zostawiając maksymalne druciki
2. chwytasz drucik szczypcami za końcówkę i podgrzewasz 2-3 sekundy max miejsce lutu - drucik praktycznie sam wychodzi - z drugiej strony tak samo
3. Bierzesz nowy element wyginając , prostując druciki wstawiasz nowy element w miejsce starego jeśli tam są otworki, jak nie ma to 3b
3b. jeśli otworki są zalane starą cyną lutownicą dotykasz na miejsca w którym drucik ma przechodzić z drugiej strony próbując przecisnąć drucik - tak samo z drugiej strony.
4. dotykasz na 2-3 sekundy miejsce styku drucika z blaszką grzejąc blaszkę i drucik
5. na chwilę dokładasz cynę o grubości 1-2 mm - powtarzasz z drugiej strony i gotowe
Jeśli w punkcie 3 i 3b nie da się tego zrobić to grzejesz blaszkę lutownicą 2 sekundy, przykładasz drucik nowego elementu (ten trzymasz szczypcami za drucik pomiędzy miejscem lutowania a elementem), przykładasz lutownicę na 1 sekundę do drucika i blaszki jednocześnie i po tej sekundzie dokładasz dopiero cynę.
Podstawowy błąd podczas lutowania to grzanie elementów i jednoczesne dokładanie cyny. Prawidłowo to cyną dotykasz nagrzanych powierzchni grota i ta cyna pod wpływem ich temperatury rozpływa się po złączu. Jeśli wcześniej nie nagrzejesz powierzchni to wzrasta prawdopodobieństwo zimnych lutów. Grot przykładasz uwzględniając kąt ścięcia grotu tak by zmaksymalizować powierzchnię styku grot – materiał. Lutownica kolbowa 25-50 W z przeciętnym grotem będzie tu najwygodniejsza.Ja bym tu wybrał 30W. Lutownice transformatorowe są niewygodne i często gęsto ludzie kupują 100 W i jak ktoś obawia się lutowania to nie powinien takiej kupować nawet bo może więcej zniszczyć ( przegrzać) niż naprawić.
Ostatnio zmieniony przez Łukasz_M 2023-01-12, 14:25, w całości zmieniany 1 raz
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 117 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3954 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-01-13, 09:20
Łukasz_M napisał/a:
2. chwytasz drucik szczypcami za końcówkę i podgrzewasz 2-3 sekundy max miejsce lutu - drucik praktycznie sam wychodzi - z drugiej strony tak samo
3. Bierzesz nowy element wyginając , prostując druciki wstawiasz nowy element w miejsce starego jeśli tam są otworki, jak nie ma to 3b
I to jest najsłabszy fragment tej instrukcji, bo... we wszystkich przypadkach w których miałem przyjemność wymieniać te elementy, ich połączenia fabrycznie nigdy nie były lutowane, lecz zgrzewane a więc podana metoda usunięcia nóżek i dalszego montażu nie zadziała- widać wyraźnie na zdjęciu poniżej. Dlatego wcześniej pisałem, że "można lutować", pomimo że z połączeniem lutowanym fabrycznie się tam raczej nie spotkamy. A do tego należy po prostu pozostawić nóżki starego termika i nowy lutować do starych nóżek. Bo blaszki, do których fabrycznie są zgrzane nóżki termika, bywają często w ogóle nielutowalne.
Termik Duster.jpg
Plik ściągnięto 23 raz(y) 19,3 KB
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2023-01-13, 09:32, w całości zmieniany 2 razy
Jak napisałem jak się ktoś nie czuje to może lutować do tych nóżek. Jeśli są one zgrzewane to niewiele to zmienia. W tym przypadku żeby było czysto to warto je obciąć zostawiając tylko kawałek i ewentualnie część zewnętrzną w miejscu zgrzewu. Następnie lutujemy do tych pozostałości odpowiednio wcześniej podgrzewając to miejsce. Odpowiednia cyna z kalafonią i lutować. Jak będzie kiedy konieczność powtórzenia naprawy będzie łatwiej. Wszelkie owijania, lutowania po owinięciu to tylko utrudnianie sobie na przyszłość. Jak ktoś już musi złączki to w zasadzie się nada, ale to takie funkcjonujące druciarstwo. Działa ale tak jakoś nie bardzo jest sie czym chwalić...
Ostatnio zmieniony przez Łukasz_M 2023-01-15, 15:53, w całości zmieniany 2 razy
Tak w uzupełnieniu tematu. Jeżeli często ulega uszkodzeniu sam bezpiecznik termiczny w oporniku dmuchawy, to być może jest problem z silnikiem wentylatora. Zwarcie uzwojenia silnika lub jakieś opory np. zablokowane łożyska lub inne elementy mechaniczne, a awaria bezpiecznika jest tylko skutkiem takich problemów. Może wystarczy po prostu przesmarowanie elementów mechanicznych. Na forum Elektrody jest opisany podobny problem, chociaż dotyczy innego auta, a w konsekwencji zakończył się on wymianą silnika wentylatora. Tutaj link Elektroda: Problem z nawiewem.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum