DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Łańcuch rozrządu
Autor Wiadomość
MartinezTychy 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe S&S
Rocznik: 2018
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 14 Lut 2019
Posty: 328
Skąd: Tychy
Wysłany: 2023-08-29, 15:37   

To na filmie, może i wygląda banalnie lecz takie nie jest.
Kto jedzie na wymianę łańcucha do Turcji?
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 85 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3746
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-08-29, 16:19   

Nie ma bata żeby ten rozrząd pociągnął dłużej niż 200 tysięcy. Łańcuch cienizna , ślizgi z opakowań po jogurtach i wreszcie napinacz hydrauliczny też niezbyt ciekawy konstrukcyjnie.
Ale 7 kafli za wymianę gdzie części kosztują z 500 PLN max ?
https://www.eurofrance.pl...ult-nissan.html
Ostatnio zmieniony przez DrOzda 2023-08-29, 16:26, w całości zmieniany 2 razy  
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 679
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-08-29, 17:08   

A mówiło się kiedyś, że łańcuchowy rozrząd to spokój na lata, wręcz wieczny (i tak pewnie było w dieslach Mercedesa w "beczce" czy 190-ce).
Z tą ceną to faktycznie przegięcie.
Mój silnik ma dopiero niecałe 15000 km, więc ja się za bardzo nie przejmuję (bo rocznie 5000 km to do emerytury powinien mi wystarczyć), ale trochę trudniej ma u mnie, bo sporo jazdy na krótkich trasach, pierwszą wymianę oleju miał dopiero po dwóch latach (przy około 9500 km), a czasem zdarza mi się go dokręcić do 6000 obr/min (byłem ostatnio w Bieszczadach i tam na serpentynach to na dwójce trzeba było bardzo często kręcić do 5000 obr/min przed zmianą na trójkę). Ten silnik osiąga moc maksymalną dopiero przy 6300 0br/min, czyli praktycznie nawet ja chyba nigdy do tych obrotów nie dokręciłem (jakoś nie miałem sumienia, a ogranicznik pewnie dopiero gdzieś przy 6500 obr/min zadziała). W każdym razie ja jak ognia unikam dużego obciążenia przy niskich obrotach, czyli na wyższych biegach nigdy nie schodzę poniżej 2000 obr/min. Pytałem o tą ekoniańkę bo ona podpowiada 5-kę już przy 50 km/h, a to powoduje drgania i buczenie, co moim zdaniem świadczy o tym, że silnik przeżywa wtedy katusze. Na tym biegu to dopiero od 65-70 km/h płynnie i gładko pracuje i to bez gwałtownego przyspieszania. Na 4-ce też te 50 km/h można już jechać, ale nie tyle ile podpowiada strzałka. Przynajmniej tak mi mówi intuicja.
Ciekawe jak się sprawują rozrządy w tych silnikach u taksówkarzy, bo sporo tych białych Loganów z czarnymi zderzakami (już po lifcie, czyli z silnikiem 3-cylindrowym SCE) jeździ np. na zamojskich blachach .
Ostatnio zmieniony przez velomar 2023-08-29, 17:08, w całości zmieniany 1 raz  
 
villager 


Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: 1 SCe
Rocznik: 2018
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Lis 2021
Posty: 172
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 2023-08-29, 19:20   

velomar napisał/a:
Pytałem o tą ekoniańkę bo ona podpowiada 5-kę już przy 50 km/h, a to powoduje drgania i buczenie, co moim zdaniem świadczy o tym, że silnik przeżywa wtedy katusze. Na tym biegu to dopiero od 65-70 km/h płynnie i gładko pracuje i to bez gwałtownego przyspieszania. Na 4-ce też te 50 km/h można już jechać, ale nie tyle ile podpowiada strzałka. Przynajmniej tak mi mówi intuicja.
Tu nie na kilometry trzeba patrzeć ale na obroty i słuchać silnika.
Ostatnio zmieniony przez villager 2023-08-29, 19:20, w całości zmieniany 1 raz  
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 679
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-08-29, 23:23   

Podałem prędkości na biegach nie bez powodu. Przecież one są ściśle powiązane z obrotami (na danym biegu) i obciążeniem silnika przy stałej prędkości, a obciążenie wynika z oporów ruchu, które wzrastają znacznie wraz ze wzrostem prędkości. Czym innym jest toczenie się na dwójce z obrotami 1500 ob/min, a czym innym na piątce przy tych samych obrotach, bo obciążenie silnika przy utrzymywaniu stałej prędkości (zakładając na płaskim i bez wiatru) będzie drastycznie inne. Na dwójce silnik nic sobie nie będzie robił z tak niskich obrotów, a na piątce będzie już musiał solidnie pracować, by utrzymać prędkość (czyli będzie musiał generować większą moc przy tych samych obrotach, a ta moc będzie wynikać z większego momentu obrotowego wymuszonego głębszym wciśnięciem pedału gazu). Oczywiście jeśli wciśniemy na tej dwójce gaz do dechy, to przez chwilę silnik również będzie znacznie obciążony, ale tylko przez chwilę, bo samochód zacznie się szybko rozpędzać i obroty wzrosną. Jak wciśniemy na piątce przy 1500 obr/min gaz do deski, to silnik zacznie drgać i buczeć jeszcze bardziej niż przy stałej prędkości, a prędkość (i obroty) będą wzrastać bardzo wolno.
 
Dariusz77 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV 2
Silnik: 1.0 SCe 75
Rocznik: 2019
Wersja: Access
Dołączył: 21 Lut 2019
Posty: 28
Skąd: Katowice
Wysłany: 2023-08-31, 11:39   

velomar napisał/a:
Podałem prędkości na biegach nie bez powodu. Przecież one są ściśle powiązane z obrotami (na danym biegu) i obciążeniem silnika przy stałej prędkości, a obciążenie wynika z oporów ruchu, które wzrastają znacznie wraz ze wzrostem prędkości. Czym innym jest toczenie się na dwójce z obrotami 1500 ob/min, a czym innym na piątce przy tych samych obrotach, bo obciążenie silnika przy utrzymywaniu stałej prędkości (zakładając na płaskim i bez wiatru) będzie drastycznie inne. Na dwójce silnik nic sobie nie będzie robił z tak niskich obrotów, a na piątce będzie już musiał solidnie pracować, by utrzymać prędkość (czyli będzie musiał generować większą moc przy tych samych obrotach, a ta moc będzie wynikać z większego momentu obrotowego wymuszonego głębszym wciśnięciem pedału gazu). Oczywiście jeśli wciśniemy na tej dwójce gaz do dechy, to przez chwilę silnik również będzie znacznie obciążony, ale tylko przez chwilę, bo samochód zacznie się szybko rozpędzać i obroty wzrosną. Jak wciśniemy na piątce przy 1500 obr/min gaz do deski, to silnik zacznie drgać i buczeć jeszcze bardziej niż przy stałej prędkości, a prędkość (i obroty) będą wzrastać bardzo wolno.


To co napiszę już więcej nie wniesie do samego tematu wymiany rozrządu. Ale pozwolę sobie na małą polemikę z tym ostatnim wnioskiem.

Łańcuch rozrządu przenosi ruch obrotowy z dolnej części silnika do górnej. Czyli w zasadzie synchronizuje nam w odpowiedni sposób obie pracujące części silnika. Tak to rozumując to dla samego łańcucha lepiej jest (w sensie długości życia do przebiegu w km) żeby jeździć na jak najniższej prędkości obrotowej. To oczywiście szkodzi silnikowi, ale nie samemu łańcuchowi tylko innym jego podzespołom jak: panewki, łożyska oporowe wału itd. Czyli wydaje się, że dla silnika jako całości zdecydowanie lepiej jest kręcić go wysoko niż za nisko tu pełna zgoda.

No to może jeszcze warto posłuchać wniosków końcowych z tego filmiku. Jest tego pełno w sieci, ale tutaj kilka słów praktyka (spokojnie niesponsorowane, prywatnie nie znam Człowieka ;)

wnioski mechanika
Ostatnio zmieniony przez Dariusz77 2023-08-31, 11:44, w całości zmieniany 1 raz  
 
Dariusz77 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV 2
Silnik: 1.0 SCe 75
Rocznik: 2019
Wersja: Access
Dołączył: 21 Lut 2019
Posty: 28
Skąd: Katowice
Wysłany: 2023-09-02, 16:56   

Cześć,

Ważna uwaga dla szukających części do wymiany rozrządu w SCE 1.0.
Koniecznie zweryfikujcie w ASO numerki kompletu do wymiany przed zakupem.
Nasza "cudowna" firma zrobiła zmianę i zarówno łańcuch jak i reszta szpeju może wyglądać zupełnie inaczej.

W filmie który podlinkowałem parę postów wyżej wygląda to zupełnie inaczej niż w tym:
(dam tu oba linki jeśli ktoś ciekawy)

filmik 1

filmik 2

Wygląda na to że "Turek" majstruje w starszej wersji...
Inna budowa łańcucha, inne prowadnice itd.

Jak to mówił Kwinto: "Trzeba było uważać".

Zestaw rozrządu: 130C18148R (filmik1)

Zestaw rozrządu według ASO do mojego "grata" (filmik2): 8201714682
 
michal22 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCe B4DB411
Rocznik: 2019
Wersja: Open
Dołączył: 20 Paź 2021
Posty: 127
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2023-09-04, 16:28   

Trafiłem swego czasu na ofertę Logana MCV z silnikiem 1.0 SCe, który miał przebieg 296 tys. km. Nie jest chyba aż tak źle z tymi łańcuchami, skoro w samochodzie cięższym od Sandero o ok. 100 kg dał radę przy takim przebiegu.
Ostatnio zmieniony przez michal22 2023-09-04, 16:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
villager 


Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: 1 SCe
Rocznik: 2018
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Lis 2021
Posty: 172
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 2023-09-04, 18:35   

michal22 napisał/a:
który miał przebieg 296 tys. km.
A jaką masz pewność, że nie został wymieniony po 100 tysiącach?
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 85 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3746
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-09-04, 20:10   

W tym nowszym zestawie są inne prowadnice , pokryte jakby teflonem czy czymś podobnym , widocznie starsze się rozpadały:

Nowy:



Stary:

Ostatnio zmieniony przez DrOzda 2023-09-04, 20:12, w całości zmieniany 2 razy  
 
kordirko 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 1.0 TCe 100 LPG
Rocznik: ---
Wersja: Comfort
Dołączył: 11 Mar 2021
Posty: 90
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2023-09-06, 15:46   

Dariusz77 napisał/a:
Przyznam szczerze że po obejrzeniu tych filmików kusi mnie zrobić tą wymianę samemu, (mam garaż z kanałem) bo lubię mieć zrobione zgodnie ze sztuką, a z filmików wynika żę najwięcej roboty będzie z doczyszczeniem silnika z uszczelniacza i staranne położenie nowego.

Zauważ że na tym filmiku gość goły, czysty (być może nowy z fabryki) silnik wyciągnięty z auta i pozbawiony osprzętu, oraz postawiony na stojaku.
Tego nie wiem bo nie mam wglądu do instrukcji serwisowej, ale może być tak że tam nie ma łatwego dostępu do tego łańcucha
i trzeba pół samochodu rozmontować żeby się tam dostać, być może silnik wyciągnąć,
a potem wsadzić z powrotem poskręcać, a takie coś wymaga czasu i duuuużo roboczogodzin.
Wtedy koszty wzrosną dramatycznie, i może wyjść nawet te 7 tys. co chcą w ASO.
Sam bez instrukcji serwisowej bym się bał tego robić.
Ostatnio zmieniony przez kordirko 2023-09-06, 16:25, w całości zmieniany 4 razy  
 
Dariusz77 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV 2
Silnik: 1.0 SCe 75
Rocznik: 2019
Wersja: Access
Dołączył: 21 Lut 2019
Posty: 28
Skąd: Katowice
Wysłany: 2023-09-07, 09:00   

Cześć,
Co do różnic, to jest tego więcej. Przede wszystkim łańcuch ma zupełnie inną budowę. Stary jest "rowerowy" w sensie samej konstrukcji ogniw. Nowy jest łączony i profilowany w inny sposób co wymusza zupełnie inną budowę zębów w zębatkach, są bardziej stożkowe a nie takie "rowerowe". Czyli wszystko jest inne: zębatki na wariatorach, ta mała zębatka na dole i reszta osprzętu.
Widać to na zdjęciach.
Następny raz będę robił po kolejnych 100-120 000Km.

Co do samodzielnej wymiany to oczywiście nikomu, kto nie ma doświadczenia tego nie polecam. Ja robiłem już kiedyś takie rzeczy w silnikach fiata (ale na pasek), mam swój mały warsztat, narzędzia itd. ale mi się już nie chce „denerwować” i oddałem do warsztatu. Trudność nie jest wysoka porównując do innych współczesnych samochodów, ale faktycznie nie mam dokładnej instrukcji i spisanych momentów dokręcenia to nie będę ryzykował. Zawsze lepiej mieć pomocnika, dostęp do różnych specyficznych narzędzi (które szkoda kupować dla jednego użycia).
 
Dariusz77 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV 2
Silnik: 1.0 SCe 75
Rocznik: 2019
Wersja: Access
Dołączył: 21 Lut 2019
Posty: 28
Skąd: Katowice
Wysłany: 2023-09-09, 18:23   Podsumowanie - dotyczy silnika SCE 1.0

Podsumowanie.
Dzisiaj odebrałem samochód z warsztatu, więc kończę temat małym podsumowaniem.
Wymiana jest możliwa bez wyciągania silnika z samochodu (zdjęto koło i nadkole).
Jest to operacja czasochłonna ze względu na użycie przez producenta masy uszczelniającej „gdzie się tylko dało”. Powoduje to konieczność delikatnego demontażu (oprócz osprzętu, czujników kostek itd.) w szczególności plastikowej pokrywy zaworów. Łatwo to „dziadostwo” uszkodzić/połamać i narobić sobie kosztów. Podczas całej operacji należy wymienić uszczelki które występują pomiędzy lewą demontowaną częścią silnika (zawierającą w sobie pompę oleju numer ASO: 150000205R) a prawą oraz uszczelkę montowaną za kołem pasowym. Otwarcie silnika powoduje konieczność całkowitego zlania zarówno oleju jak i płynu chłodniczego. Dodatkowo do przemyślenia jest kwestia wymiany o-ringów uszczelniających na wariatorach oraz samych wariatorów (oczywiście to są kolejne koszty). W moim przypadku nie udało się kupić tej zielonej uszczelki i została „stara” Aso stwierdziło brak tego elementu nawet we Francji).
Na koniec staranny montaż całości znowu na nowy uszczelniacz, potem wymagany czas na wyschnięcie masy przed zalaniem płynami.
U mnie wymieniono komplet ze zdjęć z postów powyżej (łańcuch, napinacz, zębatkę dolną, ślizgi) pompę wody i pasek osprzętu oraz uszczelkę za kołem pasowym.
Koszty całej zabawy w moim przypadku poniżej 1500zł uznaję za dobry, szczególnie w porównaniu z ofertą ASO które wyliczyło na min 7000zł (zapowiedziano mi to minimalna cena orientacyjna).

Jeśli ktoś jeździ mało i będzie to robił np. po 10 latach żywota samochodu to warto rozważyć jeszcze wymianę gumowych mocować silnika (tzw. poduszki) bo ta lewa i tak musi być zdemontowana a ten silnik bardzo „telepie”. To oczywiście kolejne koszty (obecnie 300-400zł).

Na koniec „warto zapłakać” nad poziomem współczesnej motoryzacji, gdzie „biały człowiek” w 21 wieku nie potrafi wymyślić niezawodnego „wozidełka” które potrafi przejechać te 500 000 Km bez takich „cyrków”. Idę zamówić Mustanga GT, chyba jeszcze są legalne….

dacia.jpg
Plik ściągnięto 40 raz(y) 75,04 KB

 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne