DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Rozważania o elektrykach
Autor Wiadomość
krimar 


Marka: Dacia
Model: Sandero II ph 2 Open, Duster 2 Prestige
Silnik: 1,0 TCE LPG
Rocznik: 2020, 2021
Dołączył: 06 Kwi 2013
Posty: 328
Skąd: z ?
Wysłany: 2024-05-13, 18:53   

Pepone napisał/a:
Szkoda że jeszcze nie wspomniał że jak masz wallboxa to kury przestają nieść jajka a krowy mleko dawać

Aż tak to raczej nie, ale wcześniej czy później oficjalne wallboxy (czyli zgłoszone do operatora w celu np zwiększenia przydziału mocy) zostaną obłożone akcyzą i nie będą podlegać pod taryfę bytową.
 
Pepone 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Spring
Silnik: EV
Rocznik: 2021
Dołączył: 03 Maj 2024
Posty: 3
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2024-05-13, 20:30   

Może tak, może nie. Nie rozumiem na jakiej podstawie musiałbym zgłaszać dystrybutorowi montaż wallboxa a nie musiałbym np 3 fazowej betoniarki.
Ciekawa ta Twoja teoria. Zobaczymy czy się ziści
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1114
Skąd: Kępno
Wysłany: 2024-05-14, 06:56   

No można raczej założyć że rząd podejmie działania żeby zrekompensować sobie utratę wpływów z danin z malejącej sprzedaży paliw płynnych w związku z popularyzacja elektryków. Znając pazerność rządów przy okazji obłożenia podatkami energii dla elektryków podniesie poziom opdatkowania. Sądzę że zrobią wszystko żeby nawet energii z PV wykorzystywaną do ładowania samochodu stosownie opodatkować (tak jak obecnie generalnie nie można wykorzystywać do napędu samochodów niczego co nie jest obłożone akcyza)
A unikanie tych opłat będzie zapewne traktowane z największą bezwzględnością - "zbrodnia vatowska" itp. A dla tych podatków też pewnie zostanie wymyślona jakąś narracja ekologiczna.
Ostatnio zmieniony przez r70 2024-05-14, 07:00, w całości zmieniany 3 razy  
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 855
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-05-14, 08:46   

Pepone napisał/a:
Może tak, może nie. Nie rozumiem na jakiej podstawie musiałbym zgłaszać dystrybutorowi montaż wallboxa a nie musiałbym np 3 fazowej betoniarki.


Po pierwsze dlatego, że będzie taki przepis.
Po drugie dlatego, że taki przepis już jest, acz na razie tylko w przypadku budynków wielolokalowych (czyli bloków) -- jeśli chcesz mieć punkt ładowania na miejscu postojowym w garażu podziemnym, musisz mieć odrębną umowę na prąd (odrębny licznik, rachunek, itd.).
 
jas_pik 



Marka: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Silnik: 2,0
Rocznik: 2014
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 4055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2024-05-14, 18:12   

krimar napisał/a:

Aż tak to raczej nie, ale wcześniej czy później oficjalne wallboxy (czyli zgłoszone do operatora w celu np zwiększenia przydziału mocy) zostaną obłożone akcyzą i nie będą podlegać pod taryfę bytową.

A gdzie o takich mądrościach usłyszałeś?
Nic takiego nie jest planowane ani w PL ani w UE ( a z tym mam na bieżąco do czynienia)
I raczej wszystko wskazuje na to że będą dodatkowe ulgi na takie rozwiązania.
Chodzi o usługę V2H/V2X
Wyjaśniam bo skrótowce mało komu coś mówią.
V2H vehicle to home
V2X vehicle to everything
Usługa ta polega na tym iż samochód elektryczny staje się zarządzalnym systemem magazynowania energii dla domu oraz dla sieci elektroenergetycznej .
Co to daje ? Bilansowanie sieci energetycznej w szerokim zakresie , zarządzane przez OSD .\Lub w wąskim zakresie awaryjne zasilanie domu jeśli nie chcemy wyrazić zgody na zarządzanie przez operatora sieci.
Taki instalacje już działają w UK, NL . Daje to dla właścicieli samochodów nawet dość pokaźne zyski . Na czym ? Na tym że samochodu sie ładują w chwili nadmiaru energii w systemie ( wtedy cena energii staje sie ujemna i własciciel samochodu dostaje pieniądze za naładowanie sie ) Po drugie jesli OSD będzie potrzebował energii pobierze określną ilośc z samochodu - zazwyczaj wtedy gdy cena energii jest wysoka .
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 855
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-05-14, 18:38   

jas_pik napisał/a:
Na tym że samochodu sie ładują w chwili nadmiaru energii w systemie ( wtedy cena energii staje sie ujemna i własciciel samochodu dostaje pieniądze za naładowanie sie )


Proszę? Toć to perpetuum mobile!
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1114
Skąd: Kępno
Wysłany: 2024-05-14, 19:08   

Idę jest fantastyczna tylko dla nowych taksówkarzy albo osób które mają samochód elektryczny jako gadżet który nie jeździ tylko stoi pod domem.
Jakiś trudno mi wyobrazić sobie samochód jako magazyn energii do PV kiedy do sieci może byś podpięty co najwyżej w nocy.
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
jas_pik 



Marka: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Silnik: 2,0
Rocznik: 2014
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 4055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2024-05-14, 19:11   

No widzisz. Jak prosto to działa.
A dlaczego ? Bo energia elektryczna produkowana w danym momencie musi być zużyta a jesli nie jest zużywana to albo trzeba wyłączać elektrownie ( węglowe wyłącza się kilka godzin i włącza kilka dni) albo płacić odszkodowanie właścicielom farm fotowoltaicznych/wiatrowych za to że nie produkują . Albo - najprościej wprowadzać ceny ujemne . Wtedy producent który wprowadza taką energię do sieci musi płacić za to .
Sam możesz już od sierpnia tego roku przejść na tzw taryfy dynamiczne .
Jeśli będziesz prał/piekł/zmywał/grzał wodę w bojlerze w najtańszych godzinach to będziesz mógł sporo oszczędzać

r70 napisał/a:
Idę jest fantastyczna tylko dla nowych taksówkarzy albo osób które mają samochód elektryczny jako gadżet który nie jeździ tylko stoi pod domem.

Ile km dziennie przejeżdzasz samochodem dziennie? Statystycznie 50 - 100 km ( średnia UE)
Pokonujesz dwie trasy z domu do pracy rano i z pracy do domu po południu . Przez pozxostały czas samochód stoi , nie zarabia bo nie jeździ. Tak ?

r70 napisał/a:
Jakiś trudno mi wyobrazić sobie samochód jako magazyn energii do PV kiedy do sieci może byś podpięty co najwyżej w nocy.

No właśnie wtedy gdy samochód stoi podpięty do sieci EE zaczyna pracować w celu stabilizacji sieci . Im więcej takich samochodów w sieci tym większe możliwości stabilizacji . Aha Moc systemu w PL to około 30 GW . Samych prywatnych PV to ok 10 GW .
Najtańsza energia zazwyczaj jest w dni wolne od pracy . Wtedy ładujesz do pełna ze swojej instalacji PV
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
Ostatnio zmieniony przez jas_pik 2024-05-14, 19:42, w całości zmieniany 1 raz  
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1114
Skąd: Kępno
Wysłany: 2024-05-14, 19:51   

Statystycznie to jak idę z psem na spacer to mamy po 3 nogi - statystycznie wszystko ok, tyle że ani ja , ani pies nie ma 3 nóg.
Statystycznie to może jak jade 100km dziennie to 2x50 ale w praktyce to znów gówno prawda.
A generalnie to raczej jeżdżę więcej i zdecydowanie nie w tak przewidywalny sposób
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3497
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2024-05-15, 04:59   

Ja tak samo i nigdy się nie zgodzę, żeby ktoś dysponował zawartością mojego baku.
Co jakiś czas potrzebuję nowych ubrań, ale nie przyszło mi do głowy zainstalować w domu krosien tkackich.
Wodę mógłbym czerpać ze studni, ale przy domu jej nie mam - wolę z wodociągu.
Nie mam też szybu naftowego, choć Podkarpacie dawałoby pewne nadzieje.
Chleb kupuję w sklepie, choć pieczenie chleba jest coraz popularniejsze.
Nie rozumiem, dlaczego miałbym na swoim domu instalować panele PV. Obciążać konstrukcję dachu, upychać je w nieoptymalnym ustawieniu wymuszonym orientacją budynku, w miejscu narażonym na okresowe zacienienie. Pompować do sieci prąd przez falownik o śmiesznej mocy i co chwilę zerkać na smartfon, ile to dzisiaj nabiło.
Jest tyle nieużytków, choćby w pasach dróg i wokół kolei, gdzie nasłonecznienie i dostęp są lepsze. Niechbym nawet został udziałowcem takiej plantacji, jeśli mnie najdzie ochota.
W Chinach Mao Tse Tung nakazał przy każdym domu zbudować dymarkę do wytopu żelaza, gdyż rozwijający się kraj potrzebował stali w ilościach, jakich raczkujący przemysł nie mógł zapewnić. Żle się to skończyło, ale historia uczy, że jeszcze nikogo niczego nie nauczyła.
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 855
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-05-15, 08:32   

eplus napisał/a:
W Chinach Mao Tse Tung nakazał przy każdym domu zbudować dymarkę do wytopu żelaza, gdyż rozwijający się kraj potrzebował stali w ilościach, jakich raczkujący przemysł nie mógł zapewnić. Żle się to skończyło, ale historia uczy, że jeszcze nikogo niczego nie nauczyła.


Mało tego: ludziom nakazano wrzucać tam metalowe naczynia, bo przecież potrzebny był metal do przetapiania (którego jeszcze nie wydobywano w postaci rudy), więc miało to także bardzo negatywne przełożenie na żywienie i zdrowie Chińczyków.
(Czy samochód "oddający" prąd nie oznacza dodatkowego, niepotrzebnego ładowania / rozładowywania akumulatora? Który jest obliczony na ileś tam cykli -- więc dołożenie mu codziennej procedury to proszenie się o problemy?)
 
jas_pik 



Marka: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Silnik: 2,0
Rocznik: 2014
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 4055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2024-05-15, 15:51   

eplus napisał/a:
Ja tak samo i nigdy się nie zgodzę, żeby ktoś dysponował zawartością mojego baku.
Co jakiś czas potrzebuję nowych ubrań, ale nie przyszło mi do głowy zainstalować w domu krosien tkackich.

Nie musisz . Możesz . A to jest podstawowa różnica
eplus napisał/a:
Wodę mógłbym czerpać ze studni, ale przy domu jej nie mam - wolę z wodociągu.
Ja chciałbym z wodociagu . Mimo że mieszkam w Warszawie , widze z okna Pałac Kultury i od 7 lat słysze od urzedników że za dwa lata będzie woda miejska i kanalizacja. Ale tak to jest jak sie nam prezydenci w Warszawie nie udali. Pewnie za 10 lat ( albo 20/30/40/50 ...100 lat ) moje prawnuki sie doczekają
eplus napisał/a:
Nie mam też szybu naftowego, choć Podkarpacie dawałoby pewne nadzieje.
A widzisz a ja mam elektrownie na dachu i średnio na prądzie rocznie pokonuje około 25 kkm i nic za to nie płacę
eplus napisał/a:
Chleb kupuję w sklepie, choć pieczenie chleba jest coraz popularniejsze.
Ja zazwyczaj też w sklepie ale czasami lubie sobie upiec ( chleb/ciasto pizzę) i za energię nie płacę .
eplus napisał/a:
Nie rozumiem, dlaczego miałbym na swoim domu instalować panele PV. Obciążać konstrukcję dachu, upychać je w nieoptymalnym ustawieniu wymuszonym orientacją budynku, w miejscu narażonym na okresowe zacienienie. Pompować do sieci prąd przez falownik o śmiesznej mocy i co chwilę zerkać na smartfon, ile to dzisiaj nabiło.

Nie musisz ale zobaczysz po kieszeni że warto . Moje rachunki za prąd są zbliżone do zera , płacę tak naprawdę za utrzymanie licznika. Za gaz już przestałem płacić . Ogrzewam sie pompą ciepła . A jeszcze rok temu roczny rachunek za gaz do ogrzewania przekraczał 7000 zł/rok
eplus napisał/a:
Jest tyle nieużytków, choćby w pasach dróg i wokół kolei, gdzie nasłonecznienie i dostęp są lepsze. Niechbym nawet został udziałowcem takiej plantacji, jeśli mnie najdzie ochota.
Juz możesz . Zrobić samemu albo być współudziałowcem ale czy warto policz sam .
A o Mao to mało mnie interesuje ->
W Chinach Mao Tse Tung nakazał przy każdym domu zbudować dymarkę do wytopu żelaza, gdyż rozwijający się kraj potrzebował stali w ilościach, jakich raczkujący przemysł nie mógł zapewnić. Żle się to skończyło, ale historia uczy, że jeszcze nikogo niczego nie nauczyła.
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
malygabrys 



Marka: Dacia, Dacia
Model: Duster 4*2, MCV
Silnik: 1,6 16V + LPG BRC, 1,6 MPI+LPG BRC
Rocznik: 2011 , 2010
Wersja: Laureate
Dołączył: 20 Sty 2011
Posty: 533
Skąd: Jastrowie
Wysłany: 2024-05-15, 20:12   

jas_pik napisał/a:

Nie musisz ale zobaczysz po kieszeni że warto . Moje rachunki za prąd są zbliżone do zera , płacę tak naprawdę za utrzymanie licznika. Za gaz już przestałem płacić . Ogrzewam sie pompą ciepła . A jeszcze rok temu roczny rachunek za gaz do ogrzewania przekraczał 7000 zł/rok


A czemu tak dużo za gaz - u mnie rachunek za cały rok za ogrzewanie i ciepłą wodę to tylko 2400,- (185m2, ale szkielet drewniany, rekuperacja itd.) ale jeszcze tylko wiatrak do paneli i zmienimy na pompę ciepła, bo wentylacyjną do c.w.u. na lato już mam.
Ostatnio zmieniony przez malygabrys 2024-05-15, 20:14, w całości zmieniany 2 razy  
 
jas_pik 



Marka: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Silnik: 2,0
Rocznik: 2014
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 4055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2024-05-16, 06:37   

malygabrys napisał/a:


A czemu tak dużo za gaz - u mnie rachunek za cały rok za ogrzewanie i ciepłą wodę to tylko 2400,- (185m2, ale szkielet drewniany, rekuperacja itd.) ale jeszcze tylko wiatrak do paneli i zmienimy na pompę ciepła, bo wentylacyjną do c.w.u. na lato już mam.

Budynek z 2012 roku 220 m2, kocioł Viesmann a małżowinka lubi ciepło .Budynek mocno przeszklony ale okna dwuszybowe. Styropian 15 cm. 3 osoby , rekuperacja nie wchodzi w grę.
Jakbym teraz budował to dużo prostszy bez wydziwnień, niepotrzebnych tarasów i balkonów z których nigdy nie korzystam. A PC wystarcza mi 8 kW. Sprawdza sie idealnie do - 10 stopni ( poniżej zamiast grzałek włącza mi piec gazowy) Czyli mam tzw hybrydę.
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
Pepone 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Spring
Silnik: EV
Rocznik: 2021
Dołączył: 03 Maj 2024
Posty: 3
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2024-05-21, 11:16   

Ciekawie wypączkowal ten temat :-)
Nie ma przymusu PV, czy magazynowania energii ale niektórzy postrzegają to tak jak uważają za stosowne.
Ja robię eksperyment z autem na prąd za małe pieniądze, z ograniczeniami od strony komfortu i prestiżu. Póki co jest OK ale jeszcze miesiąca nie zamknąłem.
Nie chciałem wchodzic w hybrydę bo ona nadal ma silnik spalinowy i wszelkie związane z tym ryzyka oraz koszty. Zasięg dla mnie nie stanowi problemu bo na 95% jazd wystarczy mi Spring a na pozostałe mam auta spalinowe.
W EV na opłacalność mocno rzutuje możliwość ładowania "po taniości" bo przy ladowarkach publicznych jest taniej niż na benzynie ale rekompensata spalina-EV jest mniej atrakcyjna
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne