Wysłany: 2024-11-15, 14:56 Zmiana wielkości opon a rozmiary homologowane do wersji auta
cześć,
Przymierzałem się do zakupu auta, jednak jest twarde - mało komfortowe w stosunku do "mięciusiej" daci duster na 215/65/r16.
W aucie tamtym homolowane przez producenta są do 1.6tdi 4x2 rozmiary :
215/60/r16
215/55/r17
215/50/r18
Z tego co wyczytałem , można założyć opony o średnicy różniącej się wymiarem w zakresie +1.5..-2% w stosunku do orignalnej . Czy to jest aktualne i obowiązujące.
Poza tym skoro opona 215/50/r18 jest większa niż r16(215/60) i r17(215/55) nawet o te kilka , kilkanaście mm , czy mogę od wymiaru r18 dobrać sobie rozmiar zamiennej opony w r16 lub r17 ?
Jeśli by tak było mógłbym założyć 225/55/r17 , co dałoby jakiś większy komfort (+niestety wieksze spalanie i opory toczenia ale to moglbym przełknąć ) niż jakbym liczył na podstawie 215/55/r17.
Czy nie będzie problemów z AC i OC jeśli wymienię opony zachowując te zasady ? Czy może są jakieś nowe wytyczne ?
Ktoś jest w tym temacie na bieżąco ?
O tym czy ubezpieczenia zadziała dowiesz się najpewniej jeśli trzeba będzie pokryć duża szkodę - myślę że z każdym rokiem pod tym względem jest coraz będzie restrykcyjnie.
Opony które są homologowane do tego samochód właśnie różnią się od siebie o mniej więcej wspomniany %.
Najwięcej, w najbezpieczniejszy sposób zyskasz wybierając opony najbardziej komfortowe, na najmniejszej feldze . W testach często oceniany komfort jazdy poszczególnych modelach. Różnica między tymi o aspiracjach sportowych a komfortowych może zaskoczyć nawet przy takim samym rozmiarze a co dopiero wybierając najwyższy profil
Na r16 wyglada "pokracznie"( troche jak auto na kółkach od wozka dzieciego - oczywiscie przesadzam ) - auto ma 161cm wysokosci czyli tyle co praktycznie duster(162.5cm z relignami) A dacia ma sporo wieksze r16 - 215/65/r16. Niby 5% różnicy z 215mm ale to jest widoczne dla mnie niestety in minus i tak jak pisałem czuje roznice pewne tez w komforcie.
Dlatego zależy mi tez na troche zwiększeniu średnicy kola i w tej 225/55/r17 juz by ok wyglądało.
Aby dodac lyzke dziegciu wspomne, ze w Niemczech sa dozwolone (homologacja Abe+Tuv), akcesoryjne opony nawet 215/65/r16 (=OEM dusterowe) I te 225/55/r17 bez żadnych procedur z TUV przegladem. Nie sa to w Niemczech duze koszta ok 120 by zarejestrowac w pełni te wieksze balony 215/65/r16 z przegladem TUV( zasada : nie moze wyjsc poza obrys auta i sa plasitkowe fabryczne chlapacze na blotnikach ). Nie wiem jaka procedure bym musiał przejsc w Polsce ( moze SKP + wpis do dowodu rej przez wydział komunikacji)? Niestety z tego co czytałem na forum seata nikt tego nie praktykowal w Polsce.
Bardzo niejasne sa te zasady w Polsce , niby mozna zwiększyć oony o 1.5% ale nie widze tego nigdzie w OWU Tu OC ani kodeksie ruchu drogowego. I nie wiadomo czy moge liczyc od 215/50/r18 te 1.5% czy tylko od 215/60/r16.
IMG-20241112-WA0017_copy_720x540.jpg 215/60/r16 czyli fabryczne r16
Plik ściągnięto 21 raz(y) 150,07 KB
Ostatnio zmieniony przez corrado 2024-11-15, 18:18, w całości zmieniany 1 raz
No ja wiem co chce osiagnac.
Pytanie jak liczyć te zamienniki( czy moge liczyc zamienne srednice od średnicy 215/50/r18) I dodatkowo jak zautoryzowac ewentualnie opony 215/65/16 lub 225/55/r17 w Polsce?
IMG-20241112-WA0021_copy_800x600.jpg 215/60/R17 ( osobno homologowana)
Plik ściągnięto 25 raz(y) 169,81 KB
Ostatnio zmieniony przez corrado 2024-11-15, 19:35, w całości zmieniany 3 razy
corrado, zawsze możesz poprosić o świadectwo homologacji w VW. Nie sugeruj się Brifem choć w przypadku Niemiec w dużym Brifie masz podane nawet rozmiary felg oraz opon o których już wspomniałeś.
Homologacja jest podstawą do rejestracji samochodu i dopuszczenia go do ruchu więc jeżeli jest zmiana czegoś w stosunku do homologacji to traci się dopuszczenie do ruchu, ale że Polska to dziki kraj to każdy robi co chce. Można robić takie zmiany legalnie tak jak np. jeden użytkownik Dustera zalegalizował swój samochód do jazdy z led H7 ale to osobna bajka.
Nie mogłem sie dodswonic z działem technicznym seata, mówią ze sie ze mna skontaktuja... Poza tym tzn. Ja mam akurat seaty do zakupienia nie bez tych dodatkowych rozmiarów, ale wiem z niemieckiego forum seata , ze oni ( Niemcy) sobie legalnie moga jezdzic z wydrukowanym ABE dla 225/55/R17 badz po dodatkowym przegladzie z Tuv (+ Abe wydrukowane w schowku ) nawet ta opone 215/60/17 (= rozmiar dacii duster w r17, co daje komfort juz I wyglad rowniez jak najbardziej ). Poza tym ja zawsze wole większe felgi (przyjmujac taki sam profil ) .
Nie chce jednak popasc z prawem i miec pronlemy w razie wypadku/kolizji wiec waza sie jeszcze losy zakupu seata.
Homologacja jest podstawą do rejestracji samochodu i dopuszczenia go do ruchu więc jeżeli jest zmiana czegoś w stosunku do homologacji to traci się dopuszczenie do ruchu, ale że Polska to dziki kraj to każdy robi co chce. Można robić takie zmiany legalnie tak jak np. jeden użytkownik Dustera zalegalizował swój samochód do jazdy z led H7 ale to osobna bajka.
No własnie jakby to trzeba było zrobić, czy to złożony mocno proces?
Homologacja jest podstawą do rejestracji samochodu i dopuszczenia go do ruchu więc jeżeli jest zmiana czegoś w stosunku do homologacji to traci się dopuszczenie do ruchu, ale że Polska to dziki kraj to każdy robi co chce. Można robić takie zmiany legalnie tak jak np. jeden użytkownik Dustera zalegalizował swój samochód do jazdy z led H7 ale to osobna bajka.
No własnie jakby to trzeba było zrobić, czy to złożony mocno proces?
Paradoks polega na tym, że:
- jedynym dokumentem potwierdzającym dopuszczenie do ruchu jest dowód rejestracyjny (art. 71 ust. 1 pord),
- więc o tym, że jest problem, dowiesz się w SKP -- jak auto nie przejdzie przeglądu (chyba że wcześniej zakwestionuje to jakiś policaj).
Czy zakłady ubezpieczeniowe coś do tego mają? Ostatnim razem jak sprawdzałem OWU coś tam było o sprawnym technicznie i dopuszczonym do ruchu pojeździe. Jednak w przypadku OC parametry techniczne nie są podstawą do regresu wobec sprawcy wypadku (art. 43 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych); polisa AC to tylko umowa, więc co tam wpiszą -- tak będzie.
Dzięki defunk , nawet nie słyszałem o takiej instytucji.
Nie wiem czy to niezbyt jednak skomplikowane... I warte poswiecenia czasu.... Nie tak jak w Niemczech: wydrukowanie i przegląd TUV + wpis do dowodu rej ( na te wieksze opony).
Dlatego jeszcze raz spytam czy moge liczyc srednice zamiennika z największej felgi seata w tym modelu? Czyli z 215/50/r18 - wtedy mógłbym wlasnie założyć 225/55/r17 co by mi juz wystarczylo do jazdy i wyglądu tego auta i to bez dodatkowego procesu.
Czy jednak trzeba liczyć zamiennik z najmniejszej felgi i opony na której dał homologacje producent? Czyli byłoby z 215/60/r16? Liczac z tej średnicy 225/55/R17 przekracza +1.5% różnicy...
Jeśli sa 3 rozmiary dostepne przez producenta:
215/60/r16(664.4mm)
215/55/17(668.3mm)
215/55/18 (672.2mm)
dla tego silnika i mocy,
To czy moge wybrac zamiennik opony w dopuszczalnym zakresie średnicy +1.5%..-2% od tej największej opony , ktora ma najwieksza rzeczywista srednice, czyli od 215/50/r18 (672.2mm)? A nie od 215/60/r16 albo 215/55/17?
Jeśli sa 3 rozmiary dostepne przez producenta:
215/60/r16(664.4mm)
215/55/17(668.3mm)
215/55/18 (672.2mm)
dla tego silnika i mocy,
To czy moge wybrac zamiennik opony w dopuszczalnym zakresie średnicy +1.5%..-2% od tej największej opony , ktora ma najwieksza rzeczywista srednice, czyli od 215/50/r18 (672.2mm)? A nie od 215/60/r16 albo 215/55/17?
Po pierwsze: skąd wziąłeś ten zakres +1,5% -2%? A po drugie i po trzecie:
- homologowane rozmiary sam podajesz, dopuszczalny manewr masz w tym właśnie zakresie (pamiętaj, że do konkretnej wersji może nie pasować każda z nich),
- tolerancję "góra dół" zwykle mierzy się "od środka", nie od góry lub dołu
W ogólności przypuszczam, że nikt tego nie zauważy, na ochronę z polisy OC wpływu nie ma -- natomiast może mieć znaczenie przy szkodzie likwidowanej z AC, oczywiście pod warunkiem, że rozmiar koła miał związek ze zdarzeniem (jak spadnie drzewo na auto, to związku brak, ale jak będzie uślizg... to kto wie).
Defunk tak dzialaja wszystkie kalkulatory zamienników opon dostepne w internecie , podobno takie są obowiazujace reguły dopuszczajace roznice w średnicy od -2% do +1.5% w stosunku do homologowanych.
A ja wlasnie defunk obawiam sie bardziej likwidacji szkód w zakresie OC , ze załóżmy uczestniczylbym w kolizji i likwidator czy policja zrobilaby zdjecia opon i zauwazyla ze niektore nie sa zgodne z homologowanymi i z ofiary mogłoby sie przerodzic w to , ze bylem wspolwinny gdyz np.wydluzyla sie droga hamowania albo pojazd był niestabilna na zakrecie przez wieksze " mieksze " opony etc. Nie wiem czy to mogłoby sie wydarzyc wogole czy za bardzo panikuje? :)
O AC bym sie tak nie martwił właśnie bo nawet moze bym wykuopwal jakis podstawowy pakiet i zgłaszał naprawe tylko w jasnych sytuacjach
Myślę, że ludzie tak cudują z autami, zakładają jakieś totalnie poszerzone i grubaśne opony, metalowe zderzaki, itd., a później jeżdżą tym normalnie w ruchu... nie sądzę, żeby delikatna zmiana parametrów miała jakikolwiek wpływ na sprawstwo wypadku.
Natomiast na kalkulatorach bym nie polegał -- one mogą pokazać "czy się zmieści", ale na pewno nie odpowiedzą. Zasady homologacji ogumienia określa regulamin nr 54 EKG ONZ , w części "Specyfikacje dotyczące średnicy zewnętrznej opony" jest fraza "W przypadku opon śniegowych, wartość średnicy zewnętrznej (Dmax) określona zgodnie z powyższym może być przekroczona o 1 %", ale do czego dokładnie się to odnosi, nie chce mi się sprawdzać.
Tak czy inaczej warunki homologacyjne określa producent, w/w wskazania są dla niego -- czyli to producent może homologować "trochę inaczej".
(Ciekawostka: to samo auto jakim jest Peugeot Rifter, Citroen Berlingo i np. Toyota Proace Citi jest homologowane na różnym ogumieniu: wszystkie na 205/65 R16, a Rifter na 215/65 R16. Dzięki czemu Rifter ma w papierach nieco większy prześwit.)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum