DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
asystent zmiany biegów
Autor Wiadomość
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2016-02-04, 10:46   

Ja tak zacząłem jeździć z czystego lenistwa - wrzucam dość szybko 5 bieg i jadę tak długo, jak nie muszę zwolnic poniżej 40/h. Oczywiście w ruchu miejskim to prawie niemożliwe - ale ja głównie jeżdżę po wioskach.
Zaczynałem jeździć jak 50 KM to była rakieta, moje Audi 100 było najsilniejszą wersja (1983r) i miało 136 KM i to była super rakieta - a dzisiaj drogi znacznie bardziej zatłoczone i wcale nie w lepszym stanie ( poza autostradami i drogami szybkiego ruchu) - a ludzie twierdzą że samochody ok 120 KM "nie jeżdżą" Na większości dróg i tak nie da się wykorzystać tej mocy - wiem bo jeździłem tu np 200 KM BMW z silnikiem R6 i jazda niewiele się różniła - tyle że jak pierwszy raz wracałem z Wrocławia autostradą to wydawało mi się że jadę normalnie a na prędkościomierzu zobaczyłem 210. Tyle że na odcinku kilkunastu kilometrów 120 czy 210 naprawdę niewiele zmieni.
A po prostu wkurza mnie gdy ludzie wypisują bzdury że silnik przy takiej jeździe rozpadnie sie po kilkudziesięciu tyś kilometrów bez żadnych dowodów na ten temat. jakby to była prawda to wszystkie automaty rozpadały by sie bardzo szybko - a póki co wszystkie doświadczenia pokazują że silniki współpracujące z ASB są trwalsze ( BMW też zmieniało biegi przy 2000)
A jak ktoś lubi jeździć "gaz-hamulec" to jego sprawa, tylko niech nie twierdzi że to dlatego, że dba o silnik :mrgreen:
Ostatnio zmieniony przez PiotrWie 2016-02-04, 11:03, w całości zmieniany 2 razy  
 
route2000 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 8V MPI+LPGTECH
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Sty 2014
Posty: 3715
Skąd: Lublin
Wysłany: 2016-02-04, 10:57   

Podpisuję się obiema rękami za wypowiedź kolegi post wyżej. Święta racja. ;-)
_________________
Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
 
Lza 



Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 1073
Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2016-02-04, 11:11   

Asystent zawsze poda najbardziej optymalny bieg. Żaden człowiek nie wykona porównania w locie tylu parametrów co komputer. To jest zaprogramowana do tego celu maszyna, która analizuje wiele parametrów dla tego konkretnego silnika i samochodu. Wyświetlacz nie podaje radosnego domniemania pana Heńka tylko wynik obliczeń w/g algorytmów opracowanych przez zespół inżynierów którzy się zajmują zagadnieniem od wielu lat.

Wolicie jeździć w/g wskazań inżynierów czy księdza wikarego, który z trudem ukończył zawodówkę włókienniczą?
Ostatnio zmieniony przez Lza 2016-02-04, 11:14, w całości zmieniany 2 razy  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-02-04, 11:43   

Lza napisał/a:
Asystent zawsze poda najbardziej optymalny bieg

Zgadza się, ale z jednym małym, za to szalenie istotnym zastrzeżeniem: dokładnie i tylko w danej chwili - asystent nie umie przewidywać przyszłości, jedynie reaguje na działania kierowcy. Dlatego mimo wspaniałości i ogromu pracy włożonego przez liczne fachowe grona człowiek bez większych problemów potrafi przewyższyć asystenta. Tzn. jeśli chociaż trochę się przyłoży, a z tym to dość często bywa kiepsko...
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 85 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3746
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-02-04, 11:48   

Ja bym nie przeceniał cudownej logiki tego asystenta. Za czasów gaźnikowców w m.in. Oplach i Ładach były tzw. ekonomizery - działało to na zasadzie wskaźnika podciśnienia w przepustnicy, im większy przepływ mieszanki tym mniej ekonomiczną jazdę wskazywał. Nie zdziwił bym się gdyby tu było podobnie.
 
Lajkonik 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1,6 16v
Rocznik: 2010
Wersja: Ambiance
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Cze 2012
Posty: 1144
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-02-04, 14:02   

Z tego co obserwowałem w służbowych autach (VW i Skody), to mam wrażenie, że asystent "patrzy" tylko na obroty. Jak rosną i przekroczą 2000 to każe zmieniać bieg na wyższy. Przy hamowaniu silnikiem nie pokazuje nic (nie pokazuje sugestii dotyczących redukcji).
_________________

 
Kubuch 


Marka: Skoda
Model: Octavia 4 / Rapid
Silnik: 1,5 TSi / 1,6 TDi
Rocznik: 2020 / 2014
Dołączył: 03 Lut 2016
Posty: 341
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2016-02-06, 23:50   

Boże słodki - asystent zmiany biegu nie jest po to, żeby było ekonomicznie a EKOLOGiCZNiE. Chodzi o emisję CO2 itp. Tak samo zresztą S&S...
Ostatnio zmieniony przez Kubuch 2016-02-06, 23:51, w całości zmieniany 1 raz  
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 85 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3746
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-02-07, 00:06   

No ale to jest akurat to samo. ... Emisja CO2 jest wprost proporcjonalna do zużycia paliwa ...
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-02-07, 00:14   

Skład spalin jest najbardziej zależy od paliwa a szczególnie jego czystości . Więc wystarczyło by mocniej kontrolować stacje .
Oczywiście ograniczanie produkcji co2 nie ma na celu jego ograniczenia a ochrony interesów europejskich producentów ,zabetonowujac rynek .

Wydaje mi się że skład spalin zmienia się do temperatury spalania .
A sama temperatura zależy od obrotów .

Oczywiście ograniczyć CO2 można także poprzez jakieś filtry lub dodatki w układzie spalinowym .
_________________
Moje auto
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2016-02-07, 00:18, w całości zmieniany 2 razy  
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3541
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2016-02-07, 06:41   

CO2 raczej się nie wyfiltruje, bo co z nim zrobić - łapać do worka? Jest go wg naklejek coś 140g na każdy kilometr.
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
GORDINI 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,5Dci
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 5 os.
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Sty 2015
Posty: 252
Skąd: SCI
Wysłany: 2016-02-07, 07:22   

Karenzo napisał/a:
Skład spalin jest najbardziej zależy od paliwa a szczególnie jego czystości . Więc wystarczyło by mocniej kontrolować stacje .

No to żeś teraz dołożył bzdeta :shock:
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-02-07, 08:18   

DrOzda napisał/a:
No ale to jest akurat to samo. ... Emisja CO2 jest wprost proporcjonalna do zużycia paliwa ...


Ale zużycie silnika jest odwrotnie proporcjonalne, a droższe niż paliwo.
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-02-07, 08:59   

GORDINI napisał/a:

No to żeś teraz dołożył bzdeta :shock:


chyba ktoś już zapomniał jak wyglądała radziecka zasiarczona benzyna
_________________
Moje auto
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-02-07, 19:19   

laisar napisał/a:
kali napisał/a:
Pokazuje zmiany biegów, tak by silnik był jak najmniej uciążliwy dla środowiska. Bo nie pokazuje możliwości najbardziej ekonomicznej pracy silnika

W jakich warunkach występuje mniejsze zużycie paliwa jednocześnie z większą emisją spalin?

A zajrzyj do normy ISO 8178 i sprawdź parę silników.

laisar napisał/a:
kali napisał/a:
ani najbardziej optymalnego przyspieszania

Chyba trudno tego wymagać od funkcji, która od początku została zaprojektowana właśnie jako ekonomizer - czyli "w celu zapewnienia mniejszego zużycia paliwa" (cytat z instrukcji).

Nie czytałeś tego?
gregorisan napisał/a:
dacia napisał/a:
Nic dodać nic ująć, zbędny bajer

Zbędny czy nie to kwestia względna ;-)
Spróbuj "depnąć" autko to się zdziwisz przy jakich obrotach najlepiej zmienić bieg - nie mówiąc już o tym, że dość duże różnice są w czasie używania trybu Eco.

Nie wspomnę o tym że nisze zużycie paliwa silnika nie oznacza najniższego zużycia paliwa przez samochód. W większości wypadków jest wręcz odwrotnie.

PiotrWie napisał/a:

W starym silniku renault V6 z 1990r automat zmieniał biegi przy 2000 obrotów ( w pozycji normal, przy sporcie 2500 ) auto miało prawie 400tyż przebiegu i jakoś silnika nie zarżnęło.

Wiesz klasyczny automat nie podniszcza wału korbowego przy każdej zmianie biegów, dodatkowo zmiennik powoduje poślizg hydrokinetyczny ( co jest nieodłącznie wpisane w jego działanie ze względu na konstrukcję) co bardzo łagodzi naprężenia w układzie korbowo tłokowym silnika. Sam silnik V ma zupełnie inne i mniejsze naprężenia działające na układ.
keikan napisał/a:
Podczas zmiany biegu poniżej 2500 RPM .... słychać "dzwonienie" w silniku.

Więc powinieneś sprawdzić czy działa knock sensor bo przy jego uszkodzeniu tak będzie.
Lza napisał/a:
Asystent zawsze poda najbardziej optymalny bieg. Żaden człowiek nie wykona porównania w locie tylu parametrów co komputer. To jest zaprogramowana do tego celu maszyna, która analizuje wiele parametrów dla tego konkretnego silnika i samochodu. Wyświetlacz nie podaje radosnego domniemania pana Heńka tylko wynik obliczeń w/g algorytmów opracowanych przez zespół inżynierów którzy się zajmują zagadnieniem od wielu lat.

Wolicie jeździć w/g wskazań inżynierów czy księdza wikarego, który z trudem ukończył zawodówkę włókienniczą?

Optymalny bieg czego? Nawet nic chce mi się tego komentować. Kicha z tragedią. Zawłaszcz jak się weźmie po uwagę, że nic nie liczy.
eplus napisał/a:
CO2 raczej się nie wyfiltruje, bo co z nim zrobić - łapać do worka? Jest go wg naklejek coś 140g na każdy kilometr.

Zmniejszasz zużycie paliwa to ci spada ilość, CO2 w spalinach. Można też zmniejszyć ilość węgla w paliwie na rzecz metanu. A emisja 140g CO2 oznacza spalanie 6l benzyny.

Karenzo napisał/a:
GORDINI napisał/a:

No to żeś teraz dołożył bzdeta :shock:


chyba ktoś już zapomniał jak wyglądała radziecka zasiarczona benzyna

Zawartość siarki nie zwiększa emisji CO2 za to jej duża ilość wpływa na inne rzeczy. Mała zawartość siarki jest korzystna dla trwałości silnika.
 
Lza 



Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 1073
Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2016-02-07, 19:29   

Wywód godny inżyniera po filozofi i religioznastwie.
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-02-07, 19:42   

Świetnie opisałeś swój wywód i dobrze, że chociaż zrozumiałeś i się opisałeś z deklaracją kim jesteś. Sam do tego doszyłeś czy zgrałeś mapy Galletto i zanalizowałeś?
 
GORDINI 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,5Dci
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 5 os.
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Sty 2015
Posty: 252
Skąd: SCI
Wysłany: 2016-02-07, 20:01   

No ok. do wskaźników poszczególnych biegów. Mam to dziadostwo w Skodach plus start-stop w nowej Octavi 4x4 ale absolutnie nie korzystam.
Dawno temu miałem VW Passata 1,6Td 84r (nawiasem mówiąc fajne auto w tamtych latach i też był wmontowany tzw. ekonomizer na pompie wtryskowej realizowany na zasadzie dwóch przełączników i sygnalizacji diodami na zegarach.
Pierwsze co zrobiłem to odłączyłem wtyczki bo mnie to denerwowało, że coś lub ktoś za mnie decyduje,
Mam gdzieś wymysły Eco, zielonych itd. w dziedzinie motoryzacji
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2016-02-07, 20:43   

A ja dzisiaj miałem okazję przyjrzeć się działaniu asystenta zmiany biegów w Oplu Zafirze - na pewno bierze pod uwagę nie tylko obroty - gdy operowałem pedałem przyspieszenia delikatnie - sugerował zmianę przy 2000 , gdy bardziej zdecydowanie - ok 2500, gdy wcisnąłem ostro do oporu - zapalił się powyżej 3000. Tak więc albo w Dacii jest bardziej prymitywny - tylko obroty - albo mało wnikliwie go obserwowaliście. Sugestii redukcji w Zafirze nie ma.
Ostatnio zmieniony przez PiotrWie 2016-02-07, 20:44, w całości zmieniany 1 raz  
 
gregorisan 



Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway Laureate
Silnik: 0.9 TCe 90 S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Stepway2
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 30 Sie 2015
Posty: 1365
Skąd: Racibórz
Wysłany: 2016-02-07, 20:48   

PiotrWie napisał/a:
Tak więc albo w Dacii jest bardziej prymitywny - tylko obroty - albo mało wnikliwie go obserwowaliście.

Błąd - bierze pod uwagę wiele czynników. W zależności czy jest w trybie Eco, czy przyspieszamy płynnie lub dynamicznie, ukształtowanie terenu, czy silnik ma odpowiednią temperaturę.
_________________
enjoy the silence
 
arczi_88 



Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1.6 MPI 84 KM
Rocznik: 2014
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 22 Lut 2015
Posty: 1601
Skąd: Lędziny
Wysłany: 2016-02-07, 20:49   

W Daci jest identycznie, jak sie zamula to zmiana przy 2250 a jak się depta albo jest pod górę albo obciążony to pokazuje, żeby zmieniać przy wyższych obrotach. Kiedyś się przyglądałem jak ciągnąłem przyczepę i potem bez.
_________________

 
GORDINI 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,5Dci
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 5 os.
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Sty 2015
Posty: 252
Skąd: SCI
Wysłany: 2016-02-07, 20:52   

Cytat:
Błąd - bierze pod uwagę wiele czynników. W zależności czy jest w trybie Eco, czy przyspieszamy płynnie lub dynamicznie, ukształtowanie terenu, czy silnik ma odpowiednią temperaturę.

_________________

Patrz na obrotomierz i pracuj wg krzywej momentu i wtedy jesteś EKO w spalaniu.
Jak tego nie rozumiesz poszukaj w necie (ja akurat nie muszę)
 
gregorisan 



Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway Laureate
Silnik: 0.9 TCe 90 S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Stepway2
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 30 Sie 2015
Posty: 1365
Skąd: Racibórz
Wysłany: 2016-02-07, 20:58   

GORDINI napisał/a:
Patrz na obrotomierz i pracuj wg krzywej momentu i wtedy jesteś EKO w spalaniu.

Akurat na spalanie nie narzekam, więc daruj sobie "złośliwości". Wykres też znam.
_________________
enjoy the silence
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2016-02-07, 21:28   

gregorisan napisał/a:
PiotrWie napisał/a:
Tak więc albo w Dacii jest bardziej prymitywny - tylko obroty - albo mało wnikliwie go obserwowaliście.

Błąd - bierze pod uwagę wiele czynników. W zależności czy jest w trybie Eco, czy przyspieszamy płynnie lub dynamicznie, ukształtowanie terenu, czy silnik ma odpowiednią temperaturę.

Ja w Dacii nie mam - opierałem się na tym co było w postach powyżej.
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2951
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2016-02-08, 18:41   

Dzisiaj obserwowalem asystenta,ale w Iveco i pomino roznego stylu jazdy (przyspieszanie zwalnianie) zawsze wyswietlal bieg w gore przy 1800 obr i bieg w dol ponizej 1000 obr. Ale to iveco
_________________
Rzeczy niemozliwe robie od reki, a na cuda trzeba dzien poczekac.
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 679
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2025-03-17, 04:54   

Lza napisał/a:
Asystent zawsze poda najbardziej optymalny bieg. Żaden człowiek nie wykona porównania w locie tylu parametrów co komputer. To jest zaprogramowana do tego celu maszyna, która analizuje wiele parametrów dla tego konkretnego silnika i samochodu. Wyświetlacz nie podaje radosnego domniemania pana Heńka tylko wynik obliczeń w/g algorytmów opracowanych przez zespół inżynierów którzy się zajmują zagadnieniem od wielu lat.

Wolicie jeździć w/g wskazań inżynierów czy księdza wikarego, który z trudem ukończył zawodówkę włókienniczą?


Może pod względem najniższego zużycia paliwa taki asystent ma faktycznie rację, ale jeśli chodzi o trwałość silnika, sprzęgła (zwłaszcza koła dwumasowego, jeśli jest) i skrzyni biegów to już niekoniecznie.
W moim Sandero ten asystent na pewno nie patrzy tylko na obroty, ale też na obciążenie (wciśnięcie pedału gazu), więc nie jest to prymitywne urządzenie, ale i tak ścisłe stosowanie się do niego powoduje nadmierne drgania silnika (moim zdaniem). Czy te drgania są szkodliwe? Z pewnością są nieprzyjemne i już samo to powoduje, że nie stosuję się do jego wskazań. Ten wskaźnik ma też pewną bezwładność i jest to, tak jak np. ABS czy ESP, system reaktywny, a nie proaktywny. Nie jest zatem w stanie przewidzieć intencji kierowcy, nie widzi drogi, innych pojazdów, nachylenia, wiatru, oporów toczenia wynikających z jazdy np. po grząskim śniegu czy piachu.

Potencjalną szkodliwość takich wskaźników jak i ogólny zamysł ich stosowania ciekawie przedstawiono w tym filmie:
https://www.youtube.com/watch?v=avV-bqyIhDc
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne