Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1382 Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-05-19, 07:28
Killer King napisał/a:
r70 napisał/a:
Po to silniki są zalewane 0w16 albo jeszcze mniejsza lepkością (z odpowiednimi dodatkami)i tak konstruowane żeby ekstremalnie szybko osiągały temp roboczą a silnik był zabezpieczony od zimnego startu.
Żeby tak nie było jak z wymianami oleju co 30k.km i systemem S&S.
Ma wszystko działać do czasu.
Dlatego jestem tak sceptyczny.
U mnie s&s pracuje od 111tyś km i 3.5 roku. Nie zauważyłem żadnego problemu w samochodzie - silnik pracuje bardzo dobrze, oleju nie pobiera, akumulator ma sprawność o ile pamiętam 97% (test w ASO). Przez ten czas ani razu nie miałem informacji i niedoładowaniu akumulatora, o "priorytecie ładowania" itp. a wielu którzy kombinują z patentami jak wyłączyć s&s ma jakieś problem z akumulatorami. Generalnie praca silnika na biegu jałowym (czyli wszystkie momenty kiedy pracuje on w przerwach od jazdy), jest jedną z najmniej korzystnych dla silnika. Więc wg mnie nie ma jednoznacznej odpowiedzi co jest lepsze. Nie korzystanie z tego systemu w hybrydach miękkich jest już zupełnie dla mnie niezrozumiałe, ale każdy ma swoje racje - ważne jest że czuje się ze swoją decyzją dobrze :)
Stosowanie oleju 0w20 (który stosuję od początku) też wg sporej części internetu zabija silnik (dlatego większość stosuje w 1.0tce olej dopuszczony 5w30), a co dopiero 0w16 które jest obowiązujące w nowym 1.2tce i podejrzewam że 1.8 hybrid.
_________________ pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2025-05-19, 07:30, w całości zmieniany 1 raz
Ponieważ wchodząc do Dustera żony i potem do Bigstera mam wrażenie, że Bigster jest obszerniejszy, postanowiłem pomierzyć niektóre długości. I wychodzi mi tak:
przednie drzwi w Bigsterze są o 1cm dłuższe
tylne drzwi w Bigsterze są o 5cm dłuższe
klapy bagażnika mają tę samą szerokość
w środku odległośc między dzwiami kierowcy i pasażera w Bigsterze jest większa o 1cm
kabina od koła kierowniczego do tylnej kanapy w Bigsterze jest dłuższa o 5cm
od podłogi do sufitu Bigster jest wyższy o 4cm przy odsłoniętej blendzie dachu, a przy zasłoniętej są identyczne te wysokości.
Jak widzicie nie są to duże wartości, ale wystarczą, aby poczuć różnicę siedząć w środku.
w środku odległośc między dzwiami kierowcy i pasażera w Bigsterze jest większa o 1cm
kabina od koła kierowniczego do tylnej kanapy w Bigsterze jest dłuższa o 5cm
od podłogi do sufitu Bigster jest wyższy o 4cm przy odsłoniętej blendzie dachu, a przy zasłoniętej są identyczne te wysokości.
Jak widzicie nie są to duże wartości, ale wystarczą, aby poczuć różnicę siedząć w środku.
Czyli w sumie wszystko poszło w bagażnik -- a właściwie w jego długość, bo na szerokość jest on też chyba prawie taki sam?
(Jeśli tak, to kicha, ja na tę chwilę -- dopóki nie zmieni mi się sposób użytkowania auta -- odpadam.)
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1382 Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-05-20, 16:43
Ale jeśli ktoś się mieści w kabinie (tzn nie ciśnie go ;) ) to ważniejsze jest chyba percepcyjny odbiór przestronności nie wymiary. Jeśli nam nie jest ciasnow samochodzie, to wymiary są istotne w przestrzeni bagażowej - bo walizka nie czuje, tylko się mieści mieści albo nie ;) oczywiście są pewne granice tej teorii,ale dość odległe;)
Osobiście wolę jeździć niewielkim samochodem który odbieram jako przestronny, niż dużym ale klaustrofobicznym albo takim w którym zastanawiam się gdzie jest to miejsce. Podobnie jest z osiągam (też w dość szerokim zakresie).
I Bigster w porównaniu do Dustera, pomimo niewielkiej, dodanej ilości miejsca wydaje mi się przestronny bardziej. Nie tylko mi, ale jak żona jechała to ma takie same wrażenie. Dziwne to jest, że w centymetrach jest niewiele, ale wrażenie jest sporo wiekszego auta.
PS. W dziennym świetle, na równej nawierzchni widać większy prześwit i widać, że dach Bigstera jest wyżej.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1382 Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-05-20, 18:38
A w jakim zakresie obrotów mniej więcej, przy spokojnej jeździe na biegach 1-4, elektryka wspomaga silnik spalinowy (pewnie może to zobaczyć w czasie jazdy na wyświetlaczu) ? Bo zakładam że nie jest to w całym zakresie od jałowego do odcinku ;)
Postanowiłęm to sprawdfzić. Silnik elektryczny słychać z wnętrza samochodu, ale jeszcze bardziej z zewnątrz. Wydaje mi się, że najbardziej go słychać w przedziale obrotów 1600-1800. Wydaje mi się, że przy 1900 obrotów przestaje pracować. Nigdy też nie umiałem go usłyszeć w przedziale do 1500 obrotów.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1382 Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-05-21, 05:31
Dzięki za info :)
A nie można tego wprost zobaczyć z diagramu przepływu energii ? Jestem prawie pewny że na jeździe próbnej dusterem 3 1.2tce, widziałem takie ustawienia wyświetlacza że w czasie jazdy pokazywał kiedy ładuje akumulatory a kiedy wspomaga silnik spalinowy elektrycznym ? Wydaje mi się właśnie że wspomagał powyżej 1500 obrotów tylko nie pamiętam do jakiej prędkość,ale na pewno wyższej niż komputer podpowiadał wrzucenie wyższego biegu.
_________________ pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2025-05-21, 05:32, w całości zmieniany 1 raz
To jest myśl, ja to sprawdzę, nigdy z tego nie korzystam, ale to dyużo powie :)
PS. Kolejna rzecz, która mnie zdziwiła i deneruje to ładowarka indukcyjna. Mam telefon z cienkim, zwykłym, przezroczystym etui. No i problem jest z nieładowaniem tego telefonu jak go położę na tackę. Czasem łapie, czasem nie. Obczaiłem, że należy telefon położyć 3mm od krawędzi z pomarańczową diodą i przesunięta maksymalnie w lewo, ale aparat musi być po lewej stronie. W taki sposób jak go położę, to ładowarka załapie i telefon się ładuje, a dioda to sygnalizuje.
No ti postanowiłem to sprawdzić, miałem 82% w telefonie i powiedziałem, że jadę godzinę i zobacze ile naładuje mi przez godzinę. Telefon był nieużywany w tym czasie, tylko czasem ktoś wysyłał smsy lub dzwonił (ze trzy razy podczas tego testu). Kiedy wróciłem po godzinie do domu, okazało się, że mam tylko 77%. Czyli nie tylko nie nałądował nic, ale prądu ubyło. Sprawdzę to w Dusterze żony i na innym telefonie jeszcze, ale jestem wkurzony, bo nie mam komfortu kładzenia tam telefonu, tylko muszę prowadzić kabelki.
Jak ściągnę to przezroczyste wtui to telefon mogę kłaść prawie byle jak i łądowarka łapie. No ale co to za łądowarka, jak telefonu nie ładuje :)
miałem 82% w telefonie i powiedziałem, że jadę godzinę i zobacze ile naładuje mi przez godzinę. Telefon był nieużywany w tym czasie, tylko czasem ktoś wysyłał smsy lub dzwonił (ze trzy razy podczas tego testu). Kiedy wróciłem po godzinie do domu, okazało się, że mam tylko 77%.)
Wydaje mi się, że rolą takiej ładowarki nie jest ładowanie, lecz podładowywanie akumulatora, w sposób możliwie bezpieczny dla baterii, także przy dłuższej podróży (wiadomo, że długa jazda na kablu baterię morduje). Więc było zużycie, coś tam podładował -- no i wynik jest jaki jest.
Kacper_Potocki napisał/a:
Jak ściągnę to przezroczyste wtui to telefon mogę kłaść prawie byle jak i łądowarka łapie. No ale co to za łądowarka, jak telefonu nie ładuje :)
Jeśli to telefon z nadgryzionym jabłkiem, to warto zainwestować w etui z funkcją MagSafe. W Toyocie Y.C. iPhone mini też trzeba położyć z uwagą (pełnowymiarowy leży jak ulał), ale kompatybilny pokrowiec, choćby i sporej grubości (ja używam pancernego Spigena, Małżonka też niczego sobie futerału) w niczym nie przeszkadza.
Marka: Renault
Model: Megane IV Grandtour
Silnik: 1,5 DCI
Rocznik: 2017 Pomógł: 53 razy Dołączył: 02 Mar 2019 Posty: 1798 Skąd: Radzionków
Wysłany: 2025-05-21, 09:09
Czy użytkwnicy hybrydowej wersji mają w serwisówce opisany jaki olej stosowany?
W serwisie nie do końca udzielają informacji twierdząć "prawdopodobnie" z normą AN2022 0W16
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1382 Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-05-21, 09:19
Zdziwiłbym się gdyby w nowo konstruowanej hybrydzie było coś bardziej lepkiego niż 0w16; jak na współczesną hybrydę to i tak dość wysoka lepkość. Ciekawe jake są zapisy w serwisowe ?
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 117 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3979 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2025-05-21, 10:47
r70 napisał/a:
Zdziwiłbym się gdyby w nowo konstruowanej hybrydzie było coś bardziej lepkiego niż 0w16
Tylko w ramach ciekawostki, dane sugerowane przez wyszukiwarkę ELFa podają (pełne nazwy olejów pominąłem):
DUSTER 1,6 HYBRID (2025)- RN17 FE 0W-20 i alternatywnie RN17 0W-40 oraz RN17 5W-30;
DUSTER 1,2 MILD HYBRID (2025) - AN22 0W-16;
JOGGER 1,6 HYBRID (2025) - RN17 5W-30.
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2025-05-21, 10:53, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Renault
Model: Megane IV Grandtour
Silnik: 1,5 DCI
Rocznik: 2017 Pomógł: 53 razy Dołączył: 02 Mar 2019 Posty: 1798 Skąd: Radzionków
Wysłany: 2025-05-21, 12:16
Dymek napisał/a:
r70 napisał/a:
Zdziwiłbym się gdyby w nowo konstruowanej hybrydzie było coś bardziej lepkiego niż 0w16
Tylko w ramach ciekawostki, dane sugerowane przez wyszukiwarkę ELFa podają (pełne nazwy olejów pominąłem):
DUSTER 1,6 HYBRID (2025)- RN17 FE 0W-20 i alternatywnie RN17 0W-40 oraz RN17 5W-30;
DUSTER 1,2 MILD HYBRID (2025) - AN22 0W-16;
JOGGER 1,6 HYBRID (2025) - RN17 5W-30.
Tak, tyle wiem. Jednak pytam o 1,8 hybrydę z Bigstera.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1382 Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-05-21, 12:40
defunk napisał/a:
r70 napisał/a:
Zdziwiłbym się gdyby w nowo konstruowanej hybrydzie było coś bardziej lepkiego niż 0w16; jak na współczesną hybrydę to i tak dość wysoka lepkość.
Proszę bardzo: 0W8 w Toyotach, sam byłem w szoku. Nie wiem czy we wszystkich, ale w T.Y.C. 1,5 HEV jak najbardziej.
No ale ja wiem - ale to przykład oleju mniej lepkiego niż 0w16 - no i to mnie nie dziw. Dlatego napisałem co powyżej zacytowałeś ;)
Dymek napisał/a:
r70 napisał/a:
Zdziwiłbym się gdyby w nowo konstruowanej hybrydzie było coś bardziej lepkiego niż 0w16
Tylko w ramach ciekawostki, dane sugerowane przez wyszukiwarkę ELFa podają (pełne nazwy olejów pominąłem):
DUSTER 1,6 HYBRID (2025)- RN17 FE 0W-20 i alternatywnie RN17 0W-40 oraz RN17 5W-30;
DUSTER 1,2 MILD HYBRID (2025) - AN22 0W-16;
JOGGER 1,6 HYBRID (2025) - RN17 5W-30.
Wiem, ale to wszystkie zalecenia dotyczące silnika bazującego na starszej konstrukcji 1.6 a nie nowo opracowanej w 2024 roku jednostki 1.8 z założenia pracującej w hybrydzie i czyli z bardzo częstym start/stop i przewidzianą do pracy także w scenariuszach wyższych obrotów i obciążeń.
Zrobiłem Bigsterem już 1900km. Wczoraj zrobiłem trasę Kęty-Lublin, ale wybierałem drogi raczej krajoznawcze, czyli przez Wadowice, Kraków, Tarnów, Mielec, Nisko. Jechałem 5,5 godziny. Jechałem wolniutko, aby sprawdzić jak spalanie, do tego chciałem podziwiać okolice. Spalanie bez problemu poniżej 5 litrów, a dokładnie 4,7l, ale można by było spokojnie zejść na 4,5l. Kawałek autostrady, kawałek drogi ekspresowej, kawałek krajówki, a tak to głównie wojewódzkie + lokalne.
Natomiast drogę powrotną wybrąłem zupełnie inną. W Lublinie wpadłem na ekspresówkę do samego Rzeszowa, potem przesiadka na autostradę i do Krakowa. Tym razem ile pozwalały znaki, zrobiłem tę samą trasę w 4 godziny, spalanie 7,3l. No ale ekspresówka to 120-130, a autostrady to 130-150, tylko przed samym Krakowem zrobił się ruch, więc tam raczej 120.
Poznaję to auto coraz lepiej, zauważam nowe rzeczy, ale nie jest ich już tak dużo. Jednak kilka wymienię pierdółek:
Przestał mi port USB-C ładować telefon, musiałęm wyłączyć i właczyć tablet, dopiero zaczął łądować. Nie wiedziałem, że ten port jest z tabletem powiązany, bo jest dużo niżej. Ciekawe czy tylny też - mogłem sprawdzić.
Cały czas wyświetlały mi się jakieś komunikaty o potrzebie akceptacji jakiegoś regulaminu. No to trzeba było wejść w opcję i to potwierdzić, potem przestało się wyświetlać.
Wycieraczki sobie ogarnąłem, czyli automat czasem głupieje, nie wiem jak działa czujnik deszczu, ale czasem robi sam nie to co ja chcę. Więc wyłączyłem automat i sam decyduję. Szybkości przerywanych wycierań są do wyboru 4 - bez problemu się da to obsłużyć.
Światła automatyczne w nocy nie robią tego co ja chcę, bo często zaświecają długie na terenie zabudowanym. Po zmroku wyłączałem automat, bo głupiał.
Wyłapywanie ograniczeń prędkości raczej działą, ale potrafiło mi się całkowicie zawiesić. Wyskoczył błąd i przez około 30 km nie działało rozpoznawanie znaków. Wreszcie się sam uruchomił - nie wiem co mogło być powodem, może deszcz.
Koło Krakowa na autostradzie wyprzedził mnie Bigster. Pierwszy jakiego widziałem na drodze - biały i jechał szybko. Próbowałem go doścignąć, ale nie dałem rady, nie chciałem ryzykować, bo ruch był duży i trzeba by było śmigać między samochodami i stale zmieniać pas.
Nawet jadąc 150km/h da się bez problemu podróżować bez bólu głowy, słuchając muzyki i rozmawiając.
Zawieszenie jest miękkie i przy dużych prędkościach (od 130km/h w górę) pracuje dziwnie, jakby było na poduszkach. Unosi auto i ono zawisa w powietrzu, czujemy brak grawitacji i nagle spadamy. Tego w Dusterze kompletnie nie ma.
Są szczeliny w przedniej desce, wlatuje albo zimno, albo ciepło, zależy jak jest na zewnątrz. Przedmuch jest spory, np klima wali w szybę zimnem, a z deski, ze szczeliny leci nam upał :) No i odwrotnie, jak chcemy nagrzać, a z deski leci zimne...
To chyba tyle spostrzeżeń. Jechałem łącznie 10 godzin, czułem zmęczenie, ale nie było tak źle jak myślałem. Zaczynam to autko doceniać bardziej :)
Kacper_Potocki, Super spostrzeżenia, to cenne źródło informacji.
Pozdrawiam i czekam na ciąg dalszy info z pierwszej ręki.
Szerokości i zadowolenia z Bigstera.
Wycieraczki sobie ogarnąłem, czyli automat czasem głupieje, nie wiem jak działa czujnik deszczu, ale czasem robi sam nie to co ja chcę. Więc wyłączyłem automat i sam decyduję. Szybkości przerywanych wycierań są do wyboru 4 - bez problemu się da to obsłużyć.
A to nie jest czułość czujnika deszczu? U mnie to ideał, tak jak ideał był w Renault Espace. Citroen to miał dramat w połączeniu z katastrofą.
Kacper_Potocki napisał/a:
Są szczeliny w przedniej desce, wlatuje albo zimno, albo ciepło, zależy jak jest na zewnątrz. Przedmuch jest spory, np klima wali w szybę zimnem, a z deski, ze szczeliny leci nam upał :) No i odwrotnie, jak chcemy nagrzać, a z deski leci zimne...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum