Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 120 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 4055 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2025-04-17, 07:43
Marcyś napisał/a:
W dowodzie rejestracyjnym jest wpis "Norma emisji spalin Euro 6".
U mnie jest Euro 6W
r70 napisał/a:
Ok. Sorki -nie zwróciłem uwagi na rocznik. Może coś zmienili w tym silniku i w tym roczniku jest zalecane 5w30
Euro 6 obowiązuje już od września 2015
Jeśli chodzi o fabryczne zalecenia olejowe, to rocznik jest tutaj istotny. Pomiędzy 2018 a 2019 jest widoczna zmiana. Choćby wg katalogu ELFa, dla silnika 0,9TCe90 od rocznika 2019, pomijając wprowadzenie norm RN17 i różne nazwy olejów, faktycznie widać tendencję do zalecania 5W30 w miejsce 5W40, co oczywiście nie oznacza, że 5W40 nie jest dozwolone. Dodatkowo zbiegło się to w czasie ze zmianą dostawcy oleju na Castrol. Poza tym te zalecenia producentów oleju też się cały czas zmieniają w miarę wprowadzania nowych odmian i nazw olejów, bo coś cię musi stale "dziać w interesie"- nowe oleje pokazują się jako rekomendowane a oleje dotychczas rekomendowane spadają do kategorii alternatywnych...
Z kolei wyszukiwarka CASTROLa nie rozróżnia roczników- dla każdego 0,9TCe rekomenduje CASTROL EDGE 0W-30 A5/B5 a w alternatywach ma 9 typów oleju w różnych normach i o lepkościach od 0W40 do 10W40...
Pamiętajmy też, że w tych silnikach też cały czas coś grzebano, co widać nawet gołym okiem- choćby likwidacja napinacza paska osprzętu z dodatkową rolką i wprowadzenie paska elastycznego w silnikach H4B-410 właśnie chyba od 2019 r.
Także wlewajmy to, co mieliśmy zalecane, o ile jest nadal dostępne. Jeśli nie jest- trzymajmy się przede wszystkim zalecanych norm. A co do lepkości- nic nie jest ustalone na sztywno, przypomnę może poniżej, jakie ciekawe zalecenia wisiały w apce MyDacia dla silnika 0,9TCe z roku 2017... Wg tej listy, w naszym klimacie można wlać cokolwiek, byle norma była
MyDacia_TCe90-2017-oil.jpg
Plik ściągnięto 88 raz(y) 68,54 KB
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2025-04-17, 08:49, w całości zmieniany 8 razy
W dowodzie rejestracyjnym jest wpis "Norma emisji spalin Euro 6".
U mnie jest Euro 6W
r70 napisał/a:
Ok. Sorki -nie zwróciłem uwagi na rocznik. Może coś zmienili w tym silniku i w tym roczniku jest zalecane 5w30
Euro 6 obowiązuje już od września 2015
Jeśli chodzi o fabryczne zalecenia olejowe, to rocznik jest tutaj istotny. Pomiędzy 2018 a 2019 jest widoczna zmiana. Choćby wg katalogu ELFa, dla silnika 0,9TCe90 od rocznika 2019, pomijając wprowadzenie norm RN17 i różne nazwy olejów, faktycznie widać tendencję do zalecania 5W30 w miejsce 5W40, co oczywiście nie oznacza, że 5W40 nie jest dozwolone. Dodatkowo zbiegło się to w czasie ze zmianą dostawcy oleju na Castrol. Poza tym te zalecenia producentów oleju też się cały czas zmieniają w miarę wprowadzania nowych odmian i nazw olejów, bo coś cię musi stale "dziać w interesie"- nowe oleje pokazują się jako rekomendowane a oleje dotychczas rekomendowane spadają do kategorii alternatywnych...
Z kolei wyszukiwarka CASTROLa nie rozróżnia roczników- dla każdego 0,9TCe rekomenduje CASTROL EDGE 0W-30 A5/B5 a w alternatywach ma 9 typów oleju w różnych normach i o lepkościach od 0W40 do 10W40...
Pamiętajmy też, że w tych silnikach też cały czas coś grzebano, co widać nawet gołym okiem- choćby likwidacja napinacza paska osprzętu z dodatkową rolką i wprowadzenie paska elastycznego w silnikach H4B-410 właśnie chyba od 2019 r.
Także wlewajmy to, co mieliśmy zalecane, o ile jest nadal dostępne. Jeśli nie jest- trzymajmy się przede wszystkim zalecanych norm. A co do lepkości- nic nie jest ustalone na sztywno, przypomnę może poniżej, jakie ciekawe zalecenia wisiały w apce MyDacia dla silnika 0,9TCe z roku 2017... Wg tej listy, w naszym klimacie można wlać cokolwiek, byle norma była
Też pamiętam, że przy Lodgy z 2017r nie był sprecyzowany producent oleju, jedynie jego lepkość.
Jakie było moje zdziwienie jak w 2018r na pierwszym przeglądzie w ramach easy service wymieniono olej na Motrio. Na moje pytanie dlaczego Motrio a nie Elf usłyszałem, że Elf jest do Renault a do Dacii jest Motrio
W Sandero z 2019 zalecany był 5W30 od Castrola, podobnie zresztą jak w Dusterku z 2021.
Natomiast już w Joggerku wpisali na sztywno 0W20 Castrola i taki będzie. Póki co nie ma co kombinować, skoro w okresie obsługi przez ASO nic innego nie wleją.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1458 Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-04-18, 21:39
Ja korzystam z LM5200 na 200km ( właśnie w tym tygodniu przy przebiegu 108tys jej użyłem ) albo LM2662 na 15 min przed wymianą (stosuję średnio co 2-3 wymiany)
Chyba się sprawdzają ;)
_________________ pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2025-04-18, 21:42, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 25 razy Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 958 Skąd: EL
Wysłany: 2025-10-17, 14:44
Marcyś napisał/a:
Jakim kluczem można odkręcić filtr oleju ? I czy da się wymienić olej w silniku bez kanału?
Na pierwsze pyt. nie odpowiem, bo mam inny silnik.
Na drugie - na działce mam lekki spadek terenu. Wjeżdżam tyłem auta do góry i zatrzymuję. Przed przednimi kołami ustawiam betonowe bloczki na leżąco (na największej ich pow.). Pomiędzy bloczkami a przednimi kołami ustawiam leki podjazd z mniejszych cegieł. Później delikatnie wjeżdżam na bloczki - czyli jakieś 20 cm do przodu. Pod spodem jest wystarczająco dużo miejsca.
Marka: Dacia / MG
Model: Logan II / ZS III
Silnik: 0.9 TCe Easy-R / 1.5 Hybrid+
Rocznik: 2016 / 2025
Wersja: Laureate Pomógł: 4 razy Dołączył: 19 Mar 2016 Posty: 255 Skąd: Poznań
Wysłany: 2025-10-18, 06:30
Marcyś napisał/a:
Jakim kluczem można odkręcić filtr oleju ? I czy da się wymienić olej w silniku bez kanału?
Obudowa filtra oleju klucz oczkowy odgięty 24x27. Musi być dobrej jakości (precyzyjnie wykonany) żeby się nie ślizgał. Można też kluczem zaciskowym uniwersalnym ja odkręcałem szczypcami spawalniczymi kiedyś i też się da
Marka: Dacia
Model: LOGAN MCV II
Silnik: 0,9Tce 121KM@186Nm
Rocznik: XII 2017
Wersja: Stepway Outdoor Pomógł: 53 razy Dołączył: 21 Mar 2017 Posty: 2009 Skąd: Ząbki
Wysłany: 2025-10-18, 18:03
Marcyś napisał/a:
Jakim kluczem można odkręcić filtr oleju ? I czy da się wymienić olej w silniku bez kanału?
Bez kanału raczej nie ma opcji aby wymienić samemu olej bo pod silnikiem masz plastikowa osłonę przez, którą nie masz dostępu do spustu oleju jak i samej obudowy filtra oleju. Jeżeli jednak nie masz w swoim aucie tej osłony to bez problemu olej wymienisz wyczołgując się pod auto. Do odkręcenia puszki filtra oleju niezbędna jest grzechotka z nasadka nr 27 lub klucz oczkowy o takim samym rozmiarze. Co do oleju to do swojego 0.9Tce leję olej ORLEN MAX EXPERT 5W40 + Liqui Moly CERATEC / Liqui Moli MOS2. Ostatnio olej wymieniałem w czerwcu br, do dnia dzisiejszego przejechałem około 7300km i powoli planuję kolejną wymianę. Myślę że dobiję do 8500km może do 9000km i wymiana.
Ostatnio zmieniony przez dudu$ 2025-10-18, 18:06, w całości zmieniany 1 raz
Marcyś, mógłbym tu w podpunktach wymieniać wady i zalety wymiany oleju samemu, ale pozwól, że wymienię chociaż trzy
Primo - wymiana oleju kosztuje u mnie tylko 100 zł, tak jak w przypadku paska wielorowkowego
drugie primo - to o czym wspomniał dudu$ to osłona silnika, którą masz na bank, a z nią trzeba się trochę nagimnastykować
trzecie primo - to utylizacja oleju, będziesz jeździł po pszokach i prosił się o przyjęcie zużytego oleju? albo puścisz w kanał?
_________________ Paweł
Ostatnio zmieniony przez nowy 2025-10-18, 23:02, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Logan MCV, był Logan
Silnik: 1.0 SCe, 1.6 MPI
Rocznik: 2018, 2005
Wersja: Open Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Maj 2018 Posty: 132 Skąd: Podkarpackie
Wysłany: 2025-10-19, 12:07
nowy napisał/a:
Marcyś, mógłbym tu w podpunktach wymieniać wady i zalety wymiany oleju samemu, ale pozwól, że wymienię chociaż trzy
Primo - wymiana oleju kosztuje u mnie tylko 100 zł, tak jak w przypadku paska wielorowkowego
drugie primo - to o czym wspomniał dudu$ to osłona silnika, którą masz na bank, a z nią trzeba się trochę nagimnastykować
trzecie primo - to utylizacja oleju, będziesz jeździł po pszokach i prosił się o przyjęcie zużytego oleju? albo puścisz w kanał?
To są pszoki, które robią problem z przyjęciem oleju ? U mnie przyjmują wszystko, olej, płyn chłodniczy, hamulcowy, filtry ...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum