Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012 Pomógł: 13 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 1371 Skąd: Warmia
Wysłany: 2007-12-04, 21:57 Przednie światła przeciwmgłowe.
Jak w temacie.
Kiedy i gdzie uzywacie przednich swiatel przeciwmglowych?
Ja osobiscie jezdze z nimi niezaleznie od warunkow pogodowych (po zmroku oczwiscie). Widzac inny pojazd wylaczam je jednak razem z drogowymi, bo wiem jak moga byc wkurzajece (zwlaszcza w deszczu).
To dotyczy obszaru niezabudowanego. W miescie nie uzywam ich nigdy.
Kiedys zarobilem 100 PLN'ow mandatu - nic nie dalo tlumaczenie ze wylaczam je razem z drogowymi... boczna droga, patrol na poboczu, ruch prawie zerowy... Choc pewnie zatrzymali mnie ze wzgledu na predkosc... (98/70) :), a swiatelka to pewnie przy okazji...
Jakie jest wasze zdanie na temat tych swiatel?
Ostatnio zmieniony przez KaS602 2009-03-23, 08:49, w całości zmieniany 2 razy
Ja również jestem zwolennikiem jazdy nocą poza obszarem zabudowanym na halogenach bo już nie raz uratowały tyłek przypadkowemu rowerzyście jadącemu nocą nawet bez odblasków, pijaczkowi leżącemu na poboczu itp.
Co do oślepiania innych uczestników ruchu to halogeny montowane fabrycznie w nowych autach są z reguły niezbyt dyżych rozmiarów, osadzone bardzo nisko i dają rozproszone światło - więc nie oślepiają tak jak niektóre źle ustawione reflektory główne.Co do policji to klika razy zdrzyło mi się usłyszeć upemnienie w tej sprawie, ale dlaczego np. nie upominają tirów świecących jak choinki.Za nieuprzejme uważam natomiast zbyt częste korzystanie z tylnych lamp przecowmgłowych (niektórym do ich włączenia wystarczy lekka mgła lub dym z komina okolicznych zabudowań )
Cześć,
Z przeciwmgielnych korzystam rzadko, choć raz użyte nieprawidłowo, raz uratowały mi 4litery...
A było tak: ca. 50 km/h teren zabudowany (?) wg znaku i "jeleń" na głodzie alkoholowym przebiegający od lewej (wiadomo, światła drogowe i mijania doświetlają mocniej w prawo) do sklepu z roztworami. C2H5OH. nb. mógł poczekać bo za mną nikogo... gdyby nieprzepisowe użycie przeciwmgielnych....
A propos tych świateł to oprócz mgły lub ciężkiego deszczu ( widoczność. poniżej 50 m) można ich użyć, o czym mało kto wie na drodze krętej po zmierzchu.
A nawet wcześniej jak w przypadku jak na obrazku poniżej. Kreta drogs krzaki, mało co jeżdzi nawierzchnia dobra, więc ci co jadą to gnają....
W tej sytuacji jak nie nasz współpasażera do pomocy, to opcja full wypas: przeciwmgielne, klakson, Allelujah i do przodu...
1. gdy jeżdżę szybko poza terenem zabudowanym;
2. gdy jest mgła;
3. gdy padnie mi żarówka H4;
4. włączam i wyłączam na przemian tak aby zasygnalizować temu który jedzie przede mną aby wyłączył tylne przeciwmgielne(gdy już nie ma mgły) lub zjechał mi np na prawy pas;
_________________ LOGAN 1.5 DCI (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)
Przejechane 97000km, Only ON BP ULTIMATE.
Pozdrawia Krystian
gram w http://www.speedimspeed.pl
E tam przednie przeciwmgielne są dozwolone nawet bez mgły a jak warunki średnie i drogi nie widać dobrze to warto sobie je włączyć żeby chociaż dziury po omijać.
_________________ LOGAN 1.5 DCI (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)
Przejechane 97000km, Only ON BP ULTIMATE.
Pozdrawia Krystian
gram w http://www.speedimspeed.pl
1. We mgle ograniczającej istotnie widoczność
2. W deszczowe dni, kiedy za samochodami unosi się łuna rozpylonej wody z jezdni
3. Na krętych kiepsko oznakowancych drogach nocą
4. Przy manewrach koło domu i na parkinach
_________________ 102 000km zadowolenia za kierownicą Dacii.
Marka: Renault
Model: Twingo I
Silnik: 1.2
Rocznik: 1997 Pomógł: 6 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 370 Skąd: Celestynów/Warszawa
Wysłany: 2007-12-16, 08:54
Tak dla porządku dwa cytaty z Kodeksu Drogowego, nie tylko oświatłach przeciwmgłowych.
Rozdzxiał 3
Ruch pojazdów
Oddział 8
Ostrzeganie oraz jazda w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza
Art. 29. 1. Kierujący pojazdem może używać sygnału dźwiękowego lub świetlnego, w razie gdy zachodzi konieczność ostrzeżenia o niebezpieczeństwie.
2. Zabrania się:
nadużywania sygnału dźwiękowego lub świetlnego;
używania sygnału dźwiękowego na obszarze zabudowanym, chyba że jest to konieczne w związku z bezpośrednim niebezpieczeństwem;
ostrzegania światłami drogowymi w warunkach, w których może to spowodować oślepienie innych kierujących.
Art. 30. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:
kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:
włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie,
poza obszarem zabudowanym podczas mgły dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania;
kierujący innym pojazdem niż pojazd, o którym mowa w pkt 1, jest obowiązany:
włączyć światła, w które pojazd jest wyposażony,
korzystać z pobocza drogi, a jeżeli nie jest to możliwe, jechać jak najbliżej krawędzi jezdni i nie wyprzedzać innego pojazdu.
2. Obowiązek używania świateł, o którym mowa w ust. 1, dotyczy kierującego pojazdem także podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.
3. Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.
Rozdział 5
Porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach
(...)
Oddział 3
Używanie świateł zewnętrznych
Art. 51. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.
3. W czasie od zmierzchu do świtu, na nieoświetlonych drogach, zamiast świateł mijania lub łącznie z nimi, kierujący pojazdem może używać świateł drogowych, o ile nie oślepi innych kierujących albo pieszych poruszających się w kolumnie. Kierujący pojazdem, używając świateł drogowych, jest obowiązany przełączyć je na światła mijania w razie zbliżania się:
pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym jeżeli jeden z kierujących wyłączył światła drogowe - drugi jest obowiązany uczynić to samo;
do pojazdu poprzedzającego, jeżeli kierujący może być oślepiony;
pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, jeżeli poruszają się w takiej odległości, że istnieje możliwość oślepienia kierujących tymi pojazdami.
4. (uchylony)
5. Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
6. Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do kierującego pojazdem, który nie jest wyposażony w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. Kierujący takim pojazdem w czasie od zmierzchu do świtu lub w tunelu jest obowiązany używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu.
7. Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio podczas zatrzymania pojazdu, wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego. Jeżeli zatrzymanie trwa ponad 1 minutę, dopuszcza się wyłączenie świateł zewnętrznych pojazdu, o ile na tym samym pasie ruchu, przed tym pojazdem i za nim, stoją inne pojazdy.
Art. 52. 1. Kierujący pojazdem silnikowym lub szynowym, w warunkach niedostatecznej widoczności, podczas zatrzymania niewynikającego z warunków ruchu lub przepisów ruchu drogowego oraz podczas postoju, jest obowiązany używać świateł pozycyjnych przednich i tylnych lub świateł postojowych. W pojeździe niezłączonym z przyczepą oraz w zespole pojazdów o długości nieprzekraczającej 6 m dopuszcza się włączenie świateł postojowych jedynie od strony środka jezdni.
2. Podczas zatrzymania lub postoju, w miejscu oświetlonym w stopniu zapewniającym widoczność pojazdu lub znajdującym się poza jezdnią i poboczem, wszystkie światła pojazdu mogą być wyłączone. Przepis ten nie dotyczy pojazdu szynowego oraz pojazdu, na którym znajduje się urządzenie lub ładunek, wystające poza pojazd i wymagające oznaczenia odrębnymi światłami.
3. Światło oświetlające przedmioty przydrożne (szperacz) może być włączone tylko podczas zatrzymania lub postoju, pod warunkiem że nie oślepi innych uczestników ruchu. Ograniczenie to nie dotyczy pojazdu uprzywilejowanego.
Ja używam jedynie podczas jazdy po bocznych nieutwardzonych drogach aby sobie lepiej dziury doświetlić Współczesne reflektory dają na tyle dobre światło że halogeny są niepotrzebne podczas jazdy we mgle. Kiedyś były przydatne bo światla latały na mniejszych mocach i prądnicy. Obecnie jest to tylko dodatek estetyczny.
Polsa Norma mówi, że gdy widoczność jest poniżej 50 m.
Wożę ze sobą wzorzec metra
Ale to nie dotyczy przednich świateł przeciwmgielnych
_________________ LOGAN 1.5 DCI (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)
Przejechane 97000km, Only ON BP ULTIMATE.
Pozdrawia Krystian
gram w http://www.speedimspeed.pl
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2008-12-17, 10:36
kier napisał/a:
wieza napisał/a:
A jesli chodzi o swiatla przeciw mgielne to z przodu mozna uzywac bez problemu i nie zabrania tego prawo.
I tu się towarzysz myli
W przypadku przednich świateł przeciwmgielnych przepisy nie precyzują, jak zła musi być widoczność, żeby legalnie z nich korzystać - kodeks drogowy mówi tylko o zmniejszonej przejrzystości powietrza spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami.
Z tylnych świateł przeciwmgielnych można korzystać, jeśli widoczność spadnie poniżej 50 metrów.
Marka: Renault
Model: Thalia Alize
Silnik: 1,2 16V RED
Rocznik: 2007
Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 16 Skąd: Olsztynek
Wysłany: 2008-12-17, 13:40
piotrres napisał/a:
... ale także w nocy na drodze krętej (abyś był za wczasu widoczny)
.. ale tylko przednich i na oznakowanej krętej drodze i to poza obszarem zabudowanym. Co oznacza, że w mieście choćbyś przez mgłę lub inne paskudztwo nie widział na metr przed maska to tak nie wolno Ci włączyć.
Art. 30. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:
1. kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:
1. włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie,
2. poza obszarem zabudowanym podczas mgły dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania;
2. kierujący innym pojazdem niż pojazd, o którym mowa w pkt 1, jest obowiązany:
1. włączyć światła, w które pojazd jest wyposażony,
2. korzystać z pobocza drogi, a jeżeli nie jest to możliwe, jechać jak najbliżej krawędzi jezdni i nie wyprzedzać innego pojazdu.
2. Obowiązek używania świateł, o którym mowa w ust. 1, dotyczy kierującego pojazdem także podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.
3. Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.
5. Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
Z tym nadużywaniem tylnego światła przeciwmgielnego, to faktycznie jest spory problem. Potrafią koszmarnie oślepiać. Czasem (faktycznie) po wyjechaniu z gęstej mgły, ktoś sobie zapomni je wyłączyć, ale wtedy wystarczy mrugnąć światłami i inteligentny kierowca (niestety, tak gdzieś 1 na 10) natychmiast je wyłącza.
Z przednimi, to jest tak:
- o ile są one dobrze ustawione, to większego problemu nie ma (oślepiają trochę przy mokrej nawierzchni),
- ale na ogół są one źle ustawione i oślepiają (zresztą, tak jak światła mijania większości samochodów), a najśmieszniejsze jest to, że - źle ustawione - kompletnie nie spełniają swojej podstawowej funkcji.
Prawie cały czas jeżdżę na przeciwmgielnych , gdyż wtedy inni kierowcy szybciej mi zjeżdżają na prawy pas...
_________________ LOGAN 1.5 DCI (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)
Przejechane 97000km, Only ON BP ULTIMATE.
Pozdrawia Krystian
gram w http://www.speedimspeed.pl
Prawie cały czas jeżdżę na przeciwmgielnych , gdyż wtedy inni kierowcy szybciej mi zjeżdżają na prawy pas...
Hehe, a ja wlaczam wtedy tylne przeciwmgielne (w dacii nie moge niestety - bo przednie sa wczesniej)
I Spokojnie jade 60 na godzine :]
--
pzdr
kierek
Mam lekarstwo na kierowców zawalidrogi.... po spotkaniu ze mną raczej zaczynają czuć się pewniej na prawym pasie , lub nawet rezygnują chwilowo z przyjemności jazdy. Sprzedaje im buta ale na srodkowym pedale ....
Pit napisał/a:
Black Eryk napisał/a:
Prawie cały czas jeżdżę na przeciwmgielnych , gdyż wtedy inni kierowcy szybciej mi zjeżdżają na prawy pas...
Pomyśl jeszcze o "szperaczu"
O jakim 'szperaczu' mowa?
Szperacz kojarzy mi się tylko ze szperą ... no chyba ze kawa jeszcze dobrze nie działa ...
_________________ LOGAN 1.5 DCI (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)
Przejechane 97000km, Only ON BP ULTIMATE.
Pozdrawia Krystian
gram w http://www.speedimspeed.pl
Jestem przeciwnikiem jazdy na halogenach. Ale to przez to, że w Lanosie nisko siedzę, światła słabe wzrok też zniszczony przez komputer i mnie to oślepia. Poza tym nie mam halogenów.
Ale właśnie jadę o 10:00 po nowe MCV i tam będę siedział wyżej mam nadzieje na lepsze śwatła no i będę miał halogeny :)
Mam lekarstwo na kierowców zawalidrogi.... po spotkaniu ze mną raczej zaczynają czuć się pewniej na prawym pasie , lub nawet rezygnują chwilowo z przyjemności jazdy. Sprzedaje im buta ale na srodkowym pedale ....
Hehe, no to mam nadzieje, ze na mnie nie trafisz - bo wtedy telefonik na Policje i podaje się w jakim kierunku pirat drogowy ucieka ;) czasami reagują :)
--
pzdr
kierek
P.S. Wszystkim, ktorzy jada szybciej ode mnie ustępuję drogi zjezdzajac mozliwie na prawo. Wszystkim... z wyjatkiem tych co gnaja na halogenach albo dlugimi z kilometra swieca :> (po prostu cffaniaków nienawidzę - niech zapierdziela, jak miejsca mu braknie to ustapie, ale krzyczec z daleka światłami: "uwaga nie wiem czy wyprzedze, prawo jazdy kupilem na stadionie, wiec zjezdzaj" to nie wypada)
Kiedys jedna beemka mi dlugimi przyswiecila a pozniej tak jak mowisz srodkowy pedal (jechałem caly czas z maksymalna dozwolona predkoscia ;). Ale ze tlok byl, to musiała sie kilka kilometrow przede mna wlec, biedactwu poźniej troszke moje dlugie w luisterka swiecily :)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum