Wg instrukcji przód 2,6 tył 2,8.
Teraz wyglądają śmiesznie, są takie kapciowate.
Letnie pompowałem na 2,7 przód i 3 tył i było w sam raz.
Jeżeli jeździsz z dużym obciążeniem to możesz dać takie ciśnienie ale jak jeździsz bez obciązżenia to 2.3-przód i 2.5-tył wystarczy- pamiętaj że zbyt wysokie ciśnienie powoduje szybsze zużycie opon.
_________________ LOGAN 1.5 DCI (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)
Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,5 dci 68 KM Pomógł: 2 razy Dołączył: 17 Wrz 2007 Posty: 250 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-11-07, 10:03
Rzeczywiście trochę zawyżyłem te wartości. W instrukcji jest 2,4 przód i 2,6 tył i tak chyba będzie dobrze. Napompowałem z pamięci więcej. Samo zejdzie i się wyrówna.
Jak pewnie wiecie do Access'ów i Ambiance'ów jest mały wybór opon o rozmiarze 165/80 R14. Wybrzydzałem, więc sprzedawca zaproponował mi opony o rozmiarze 185/70 R14, mówiąc, że też mogą być. Co o tym myślicie? Wiem jakie są mniej więcej wady i zalety szerszych opon, ale chodzi mi o to czy taka zamiana jest bezpieczna przy tych felgach?
_________________ Dacia Logan 1.4 MPI 75 KM, wersja Access + poduszka pasażera
2007 - 2012, ok. 86 tys. km
To był naprawdę fajny wóz!
www.psur.pl - moja strona o podróżowaniu po Polsce
Marka: Opel
Model: Astra
Silnik: 1.6 CDTI
Rocznik: 2016 Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Wrz 2007 Posty: 325 Skąd: Poznań
Wysłany: 2007-11-14, 23:41
Ponizej masz wykaz zamienników opony 165/80 R14 do 2% różnicy w średnicy koła. 2% rożnicy mozna spokojnie zastosowac, bez negatywnych skutkow.
Opona, ktora Ci zaproponowano ma +5 mm różnicy (0,8%), wiec moim zdaniem jak najbardziej jako zamiennik obecnej opony sie nadaje
Wzorcowa opona: felga=14'', szerokosc=165 mm, profil=80 % (132 mm), średnica=619,6 mm
Zamienniki Średnica (mm) różnica średnic (mm) różnica średnic (%)
175/80R13 610,2 mm +9,4 mm 1,5 %
165/80R14 619,6 mm 0 mm 0 %
175/75R14 618,1 mm +1,5 mm 0,2 %
185/70R14 614,6 mm +5 mm 0,8 %
195/65R14 609,1 mm +10,5 mm 1,7 %
195/70R14 628,6 mm -9 mm -1,5 %
215/60R14 613,6 mm +6 mm 1 %
155/80R15 629 mm -9,4 mm -1,5 %
165/70R15 612 mm +7,6 mm 1,2 %
175/65R15 608,5 mm +11,1 mm 1,8 %
185/65R15 621,5 mm -1,9 mm -0,3 %
195/60R15 615 mm +4,6 mm 0,7 %
205/60R15 627 mm -7,4 mm -1,2 %
225/55R15 628,5 mm -8,9 mm -1,4 %
345/35R15 622,5 mm -2,9 mm -0,5 %
175/60R16 616,4 mm +3,2 mm 0,5 %
185/55R16 609,9 mm +9,7 mm 1,6 %
185/60R16 628,4 mm -8,8 mm -1,4 %
195/55R16 620,9 mm -1,3 mm -0,2 %
205/50R16 611,4 mm +8,2 mm 1,3 %
205/55R16 631,9 mm -12,3 mm -2 %
225/45R16 608,9 mm +10,7 mm 1,7 %
225/50R16 631,4 mm -11,8 mm -1,9 %
245/45R16 626,9 mm -7,3 mm -1,2 %
195/45R17 607,3 mm +12,3 mm 2 %
205/45R17 616,3 mm +3,3 mm 0,5 %
215/45R17 625,3 mm -5,7 mm -0,9 %
225/40R17 611,8 mm +7,8 mm 1,3 %
235/40R17 619,8 mm -0,2 mm 0 %
245/40R17 627,8 mm -8,2 mm -1,3 %
205/40R18 621,2 mm -1,6 mm -0,3 %
215/35R18 607,7 mm +11,9 mm 1,9 %
215/40R18 629,2 mm -9,6 mm -1,5 %
225/35R18 614,7 mm +4,9 mm 0,8 %
235/35R18 621,7 mm -2,1 mm -0,3 %
245/35R18 628,7 mm -9,1 mm -1,5 %
255/30R18 610,2 mm +9,4 mm 1,5 %
265/30R18 616,2 mm +3,4 mm 0,5 %
285/30R18 628,2 mm -8,6 mm -1,4 %
225/30R19 617,6 mm +2 mm 0,3 %
245/30R19 629,6 mm -10 mm -1,6 %
5mm to praktycznie żadna różnica, samozużycie opony daje większą... Opony 185/70 są dość popularne, a więc masz większy wybór i mniejszą cenę. Z drugiej strony przecież do loganów zakładają też opony 185/65R15, więc jeśli chodzi o szerokość też nie powinno byćproblemów. ALE z tego, co widziałem w sieci to felgi 14" mają punkt mocowania 43mm od osi felgi, a 15" mają 50mm więc jakby "poszerzasz" trochę auto zakładając szersze opony, ale myślę, że te 7 mm to za mało żeby przyciegać oponami o błotnik.
Z drugiej strony przecież do loganów zakładają też opony 185/65R15, więc jeśli chodzi o szerokość też nie powinno byćproblemów.
No właśnie też tak myślę. Mam tylko wątpliwości czy na te felgi można założyć szersze...
Cytat:
ALE z tego, co widziałem w sieci to felgi 14" mają punkt mocowania 43mm od osi felgi, a 15" mają 50mm więc jakby "poszerzasz" trochę auto zakładając szersze opony, ale myślę, że te 7 mm to za mało żeby przyciegać oponami o błotnik.
Nie bardzo rozumiem w czym rzecz - przecież te opony, na które chciałem zamienić są też na felgi 14": 185/70 R14...
_________________ Dacia Logan 1.4 MPI 75 KM, wersja Access + poduszka pasażera
2007 - 2012, ok. 86 tys. km
To był naprawdę fajny wóz!
www.psur.pl - moja strona o podróżowaniu po Polsce
Chodzi o to, że w Loganach opony 185 są zakładane na felgi 15". Felgi 15" mają punkt mocowania ET - OFFSET o 7mm bardziej na zewnąż nież felgi 14" i dlatego "poszerzasz" trochę samochód. Co do samej szerokości felgi to nie ma obawy, że jest ona za wąska dla takich opon. [Rysunek jest dla felg 7x16", ale na oponeo.pl mieli tylko taki...]
Dzwoniłem do ASO. Rozmówca stwierdził (w skrócie piszę, bo nie mogę teraz dłużej), że owszem można, ale generalnie Logan jest homologowany na tych fabrycznych rozmiarach i on niczego innego nie może polecić, bo nigdy nie wiadomo jak auto będzie się zachowywać, więc to na odpowiedzialność klienta. Z gwarancją nie będzie problemu.
_________________ Dacia Logan 1.4 MPI 75 KM, wersja Access + poduszka pasażera
2007 - 2012, ok. 86 tys. km
To był naprawdę fajny wóz!
www.psur.pl - moja strona o podróżowaniu po Polsce
A ja zajrzałem sobie na czeską stonę Dacii i tam znalazłem dla wersji MCV, ze jako alternatywę można zastosować koło 185/70R14 we wszystki modelach [pewnie chodzi o modele MCV, ale w takim razie i sedanowi nic nie powinno się stać... acha jako felgę zalecają 5.0 - 6.0x14" więc 5.5x14" jest na pewno ok.
PS. Też się zastanawiałem, czy [jak już dorobię MCV-ki] na zimę nie zminić kół właśnie na takie - ewentualnie na 195/70R14, ale po przekalkulowaniu różnic w cenach i wymiarach samych felg chyba jednak pozostanę przy rozmiarach oryginalnych.
To zależy czy chcemy mieć koła, które lepiej wgryzają się w śnieg, czy lód, czy takie które są bardziej odporne na wpadnięcie w dziurę w jezdni + dodatkowo prę mm większy prześwit...
To zależy czy chcemy mieć koła, które lepiej wgryzają się w śnieg, czy lód, czy takie które są bardziej odporne na wpadnięcie w dziurę w jezdni + dodatkowo prę mm większy prześwit...
A która to opona potrafi wgryzać się w lód ? no chyba że te z kolcami.
A co do śniegu lepsze są węższe - co do dziur lepsze są węższe - więc nie wiem gdzie sens zakładać 195/70 R14? Szerokie to lepsze prowadzenie auta na suchym i na zakrętach, ale większe opory toczenia + szybsze zużycie bieżnika + uważam że 165 są super na zime ale ja zakupiłem 185/65 (niestety 175/70 nie robią) gdyż w 15 calowych felgach to jedyny z wąskich rozmiarów w którym mamy jakiś konkretny wybór co do rodzaju opon. Gdybym miał 14 calowe felgi to założyłbym 165/80.
_________________ LOGAN 1.5 DCI (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)
Pisząc "wgryzać" miałem na mysli to, że wąskie opony mają większy nacisk jednostkowy więc będą bardziej wciskały się w śnieg czy lód [oczywiśnie nie zamierzam jeździć po lodowisku, gdzie lód jest gładki jak szyba tylko po lodzie na drogach, który nie jest idealnie gładki...]. Co do szerokości opon, to chodziło mi o wielkość "balonu" czyli to, że np. po uderzeniu takim kołem np. o krawędź jakiejś dziury w jezdni mamy do dyspozycji większą przestrzeń niż w przypadku węższej opony, a więc lepszą ochronę przed uszkodzeniem felgi i reszty zawieszenia - ale za to na szerszych kapciach łatwiej wpaść w poślizg.
Z resztą, jak już również pisałem wycofałem się z tego bo kombinowania dużo, a ewentualny efekt niewielki.
Pisząc "wgryzać" miałem na mysli to, że wąskie opony mają większy nacisk jednostkowy więc będą bardziej wciskały się w śnieg czy lód [oczywiśnie nie zamierzam jeździć po lodowisku, gdzie lód jest gładki jak szyba tylko po lodzie na drogach, który nie jest idealnie gładki...]. Co do szerokości opon, to chodziło mi o wielkość "balonu" czyli to, że np. po uderzeniu takim kołem np. o krawędź jakiejś dziury w jezdni mamy do dyspozycji większą przestrzeń niż w przypadku węższej opony, a więc lepszą ochronę przed uszkodzeniem felgi i reszty zawieszenia - ale za to na szerszych kapciach łatwiej wpaść w poślizg.
Z resztą, jak już również pisałem wycofałem się z tego bo kombinowania dużo, a ewentualny efekt niewielki.
Aha no spoko , zgodzę się że masz powierzchnie większą przy szerszej i pewnie bardziej złagodziła by to uderzenie ale dodam tak tylko że bardziej się na tych szerokich (jeździłem na szerokich laciach innym autem) czuje nierówności w jezdni i jeżeli dodatkowo dołożymy to na alusy np latem niesamowicie wzrasta szybkość zużywania się zawieszenia . To tak tylko dodałem dla tych którzy tuningują a nieraz nie wiedzą co z tym się wiąże. Warto trzymać umiar i nie przesadzać . Nasze drogi to nie tor dla F1
_________________ LOGAN 1.5 DCI (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)
Ja jeszcze dodam, że większe, a zatem i cięższe koła także mniej skuteczne hamulce.
Ale 1cm to chyba stosunkowo mało żeby spowodować uszkodzenia w zawieszeniu. Jednak opony 195 to już większy indeks nośności, a więc i większa cena...
Druga sprawa, to to, że w zasadzie kupuje się cztery koła - i wtedy mamy na zapasie "pełnowymiarowe koło dojazdowe"
...
Ale 1cm to chyba stosunkowo mało żeby spowodować uszkodzenia w zawieszeniu. Jednak opony 195 to już większy indeks nośności, a więc i większa cena...
chodziło mi przede wszystkim że szerokie lacie na alusach powodują szybsze zużycie zawiasów, a to wszystko przez alusy które są sztywniejsze :/ a Nasze drogi nie równe ....
_________________ LOGAN 1.5 DCI (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)
Wiadomo, aluminium nie tłumi drgań tak jak stal - podobnie jest w rowerach, przy ramie z alu trzeba mieć widelec z amorkiem - chyba, że ktoś lubi jak go bolą nadgarstki...
a co sądzicie o dość dobrze ocenianych Fuldach Kristall Gravito?
Mam je.
W głośności nie zauważyłem widocznej różnicy - zresztą w Loganie w ogóle jest dość głośno, więc opony dużo nie zmieniają. Spalanie mam mniejsze, ale trudno wyciągać z tego wnioski, bo fabryczne Barum Brillantis miałem za krótko. Jeśli chodzi o jazdę, to kierowcą jestem od półtora miesiąca i przejechałem niecałe 3 tys., więc trudno mi o jakieś konkretne wnioski. Jeździłem w nich po śniegu i szczerze mówiąc nie czułem dużej różnicy między asfaltem... hamowały ładnie, przyśpieszały też, poślizgów żadnych nie było.
_________________ Dacia Logan 1.4 MPI 75 KM, wersja Access + poduszka pasażera
2007 - 2012, ok. 86 tys. km
To był naprawdę fajny wóz!
www.psur.pl - moja strona o podróżowaniu po Polsce
Mały raport po miesiącu użytkowania Barumek i ok. 1000km przebiegu - wszystko bardzo fajnie, ale trzeba też przyznać, że nie było ani żadnych ekstremalnych warunków, ani sytuacji.
Dwie zauważalne cechy - lepszy wjazd na wysokie krawężniki (to tylko nieco ponad 1cm dodatkowej opony, a jednak!) oraz... gwizd w czasie jazdy (: - zupełnie nie przeszkadzający, średniej wysokości, najlepiej słyszalny chyba gdzieś w ok. 80km/godz. na lekko wilgotnej jezdni.
A wygląda tak (niestety, nie znalazłem dobrego zdjęcia do porównania):
Marka: Renault
Model: Twingo I
Silnik: 1.2
Rocznik: 1997 Pomógł: 6 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 370 Skąd: Celestynów/Warszawa
Wysłany: 2008-01-15, 06:56
Ja mam również Barumki i stwierdzam to samo - ładny gwidz właśnie powyżej 80 km/h na mokrym asfalcie, właściwie można nie patrzeć na prękościomierz, aby utrzymać się z prędkością w granicach rozsądku.
W te kilka zimowych, błotnych dni stwierdziłem, że trzymają się śniegu przyzwoicie, na oblodzeniach też nieźle.
W sumie - dobre warunki jazdy za średnią cenę.
W głośności nie zauważyłem widocznej różnicy - zresztą w Loganie w ogóle jest dość głośno, więc opony dużo nie zmieniają.
Zdziwiłbyś się jak wiele hałasu można zredukować dobierając nowoczesne, ciche opony. Zimówki jednak z natury swej budowy i użytej gumy są po prostu głośniejsze niż letnie.
_________________ Gregosa
---------
MCV dCi lauréate | 63k+ km
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum