DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
SAM
Autor Wiadomość
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-07-03, 23:19   

Sprawdziłem: od wylotu ul. Światowida na Modlińską na Tarchominie do stacji metra Kabaty jest 22 km - więc właściwie "krakowskim targiem"... (;

...ale nieważne.

Po pierwsze, jak ktoś ma 20-30km do pracy, to wróci bez ładowania, ze jedne 3 zł (a nie za 6).

Wydaje mi się też, że w dalszym ciągu chyba zbyt pesymistycznie liczysz koszt tych aku. Policzmy: http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery podaje, że koszt energii dla klienta w tym rodzaju aku to ok 1Wh/zł, a ponieważ SAM-owi potrzeba 4kWh, to wychodzi, że jego bateryjka powinna kosztować 4kzł. Hojnie przyjmijmy 5 tys. - to i tak znowu połowa tego, co założyłeś. W sumie więc efektywność będzie 2x większa niż wyszła Tobie (albo koszt 2x mniejszy dla SAM-a wobec zwykłego auta).

Oczywiście SAM ma swoje wady: np konieczność mimo wszystko częstego ładowania czy ograniczona ładowność. Ale zwykłe auta też je mają - np trudniej je zaparkować czy ich eksploatacja jest sporo droższa (co wykazaliśmy przed chwilą (; ).

Tyle że to naturalne - każdy pojazd ma swoje mocne i słabe strony. A jak na razie nikt nikogo do kupowania SAM-a nie zmusza... <;

Ja w każdym razie trzymam kciuki, żeby pomysł wypalił [:
 
Andrzej 



Marka: Dacia Logan
Model: MCV 7os.
Silnik: dci 85
Rocznik: 11.2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 555
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-07-04, 13:35   

laisar napisał/a:
Wydaje mi się też, że w dalszym ciągu chyba zbyt pesymistycznie liczysz koszt tych aku. Policzmy: http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery podaje, że koszt energii dla klienta w tym rodzaju aku to ok 1Wh/zł, a ponieważ SAM-owi potrzeba 4kWh, to wychodzi, że jego bateryjka powinna kosztować 4kzł. Hojnie przyjmijmy 5 tys


Ja ceny baterii wziąłem nie z Wikipedii tylko od serwisantów...
...ale porównując z kolei z tym, co jest napisane w podanym przez Ciebie linku wynika, że aku stosowany w maszynie o mocy max 3,3kW ma 24V*280Ah czyli chyba [o ile dobrze rozumuję] 6720 Wh, co pozwala na max 3h pracy. W SAM-ie moc jest większa, więc zużycie energii wydaje mi się dziwnie małe - albo było mierzone na autostradzie, a nie w cyklu miejskim.
Ale jeżeli jestem w błędzie to faktycznie, koszt jazdy będzie znacznie niższy niż dla przeciętnego małego auta.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-07-04, 15:13   

Cytat:
Ja ceny baterii wziąłem nie z Wikipedii tylko od serwisantów

To chyba lekkie przegięcie - wiesz ile kosztuje aku do Dacii w ASO, a ile w sklepie? (;

A jest jeszcze kwestia skali - obecnie mało jest na rynku aku li-ion o jakichś większych pojemnościach, a większość sprzętu w rodzaju wózków ładunkowych używam innych typów.


Cytat:
koszt jazdy będzie znacznie niższy niż dla przeciętnego małego auta

Powiedziałbym, że wręcz musi tak być, jeśli tylko producent nie chce wtopić, bo inaczej nie ma to większego sensu - ot, kolejna zabawka na baterie...
 
Andrzej 



Marka: Dacia Logan
Model: MCV 7os.
Silnik: dci 85
Rocznik: 11.2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 555
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-07-04, 20:10   

laisar napisał/a:
wiesz ile kosztuje aku do Dacii w ASO, a ile w sklepie?


Nie wiem...


A wracając do SAM-a to w ogóle koncepcja pojazdu trójkołowego jakoś za bardzo mi nie odpowiada. Czy czterokołowiec byłby aż tyle droższy?! A na pewno byłby mniej wywrotny czyli bezpieczniejszy zwłaszcza w ruchu miejskim, gdzie dość często zdarza się konieczność wykonywania gwałtownych manewrów.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-07-04, 20:44   

ASO: 370 zł za 60Ah i prawie stówkę więcej za 70Ah - i co prawda nie wiem, czyjej są tak naprawdę produkcji, ale jakoś nie sądzę, żeby był to jakiś czołowy producent <;

Cytat:
czterokołowiec [...] pewno byłby mniej wywrotny

Najwięcej zależy od rozmieszczenia punktów podparcia, czyli rozstawu kół i osi. Wbrew pozorom 3 są w wielu przypadkach lepsze od 4... [:
 
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1109
Skąd: krakow
Wysłany: 2009-07-04, 21:42   

A ile cykli ładowania i rozładowania wytrzymają aku kwasowe ? Laisar , Ty mi tu nic nie załatwiaj " krakowskim targiem" bo od tego jestem ja. pozdr
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-07-05, 16:11   

Było w lince do Wiki powyżej - 500-800. Ale za to, jak widać, dłużej żyje - 5-8 lat w aucie, mniej się samorozładowuje 3-4 %/m-c i mniej kosztuje - 0,375-0,6 zł/Wh. (Li-on: 3-4 lata, 5-10 % i 0,6-1 zł/Wh).

Są oczywiśćie również inne różnice, ale najważniejsza jak dla mnie jest jeszcze jedna: technologicznie, kwasowe zdaje się już od pewnego czasu właściwie prawie nie rozwijają, natomiast wady innych rodzajów aku są sukcesywnie eliminowane - i w wielu zastosowaniach są już od dawna znacznie lepsze.
 
Andrzej 



Marka: Dacia Logan
Model: MCV 7os.
Silnik: dci 85
Rocznik: 11.2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 555
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-07-05, 21:12   

laisar napisał/a:
Są oczywiśćie również inne różnice, ale najważniejsza jak dla mnie jest jeszcze jedna: technologicznie, kwasowe zdaje się już od pewnego czasu właściwie prawie nie rozwijają


Wg. mnie przeważająca tutaj była raczej ilość energii z 1kg baterii, a także to, że w przypadku kolizji z akumulatora ołowiowego może wycieknąć kwas, oraz prąd ładowania, jakim można ładować baterie [a ściślej czas potrzeny do naładowania].

A co do żywotności akumulatorów to właśnie zauważyłem, że bateria w moim telefonie od jakichś dwóch lat powinna nie działać :mrgreen:
 
kuba18 



Marka: Dacia
Model: Logan Laureate
Silnik: 1,6
Rocznik: 2005
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Mar 2008
Posty: 12
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-07-06, 14:39   

Cytat: A wracając do SAM-a to w ogóle koncepcja pojazdu trójkołowego jakoś za bardzo mi nie odpowiada. Czy czterokołowiec byłby aż tyle droższy?! A na pewno byłby mniej wywrotny czyli bezpieczniejszy zwłaszcza w ruchu miejskim, gdzie dość często zdarza się konieczność wykonywania gwałtownych manewrów.

Niby 3 punkty podparcia są bardzo stabilne, bo przez 3 punkty można przeprowadzić płaszczyznę, ale w przypadku pojazdów, to zły pomysł. Przećwiczyłem to na 3-kołowym wózku mojej wnuczki. Zawsze jakieś koło musi wpaść w dziurę. Byłem wożony zaraz po wojnie 3-kołową półciężarówką (pojedyńcze koło z przodu). Kierowca zawsze ją prowadził po szosie jakimś dziwnym zygzakiem - jajek ani szkła nie szło tym wozić.
Pozdrawiam wszystkich PT Forumowiczów po długiej nieobecności.
Dacia Górą! :-D
Kuba18
_________________
Pozdro dla Wszystkich!
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-08-14, 13:32   

http://gospodarka.gazeta....o_z_Polski.html

Cytat:
"PB": Elektryczne auto z Polski

IAR, mapi

2009-08-14, ostatnia aktualizacja 2009-08-14 12:13

SAM - to robocza nazwa nowego miejskiego pojazdu elektrycznego, który mam być produkowany w Polsce. Jak informuje "Puls Biznesu" - to połączenie samochodu i motocykla może przejechać 100 kilometrów za jedynie trzy złote

Pierwsze egzemplarze tego auta zostały już zmontowane w podwarszawskim Pruszkowie. Normalna produkcja ma tu ruszyć pełną parą za dwa tygodnie. Koszt jej uruchomienia był szacowany wcześniej na około 20 milionów euro. Firma ma już zamówienia z zachodniej Europy na kilkaset sztuk tego pojazdu - czytamy w artykule.

Niebawem auto ma być też dostępne w Polsce. Jego sprzedaż nad Wisłą może być jednak utrudniona - zauważa "Puls Biznesu". Za SAM-a będzie trzeba bowiem zapłacić sporą kwotę - minimum 46 tysięcy złotych. Problemem w Polsce może się też okazać brak punktów, gdzie można byłoby sprawnie naładować baterie w tym aucie.

Elektryczny pojazd z Polski to trójkołowiec. Jego prędkość maksymalna wynosi 90 km/h. Zasięg to 100 kilometrów na jednym ładowaniu. Czas ładowania od 0 do 100 procent wynosi 4 i pół godziny, a kosztuje trzy złote.
 
Andrzej 



Marka: Dacia Logan
Model: MCV 7os.
Silnik: dci 85
Rocznik: 11.2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 555
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-08-14, 19:13   

laisar napisał/a:
Za SAM-a będzie trzeba bowiem zapłacić sporą kwotę - minimum 46 tysięcy złotych.


Jaja jak berety i tyle..
 
zielony 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV oraz MCV II
Silnik: 1,6 MPI oraz TCe 90 E-R
Rocznik: 2009 oraz 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 12 Maj 2009
Posty: 196
Skąd: okolice Poznania
Wysłany: 2009-08-14, 21:30   

Może na początku tego typu elektryczne "ryksze" to będzie ekstrawagancja dla nielicznych, ale wyobraźcie sobie takiego 10 letniego SAM'a (co się w nim zepsuje? - ja mam 10 letnią pralkę i chodzi jak ta lala) za - powiedzmy 3000 pln + te 3 pln/100 km :?: :shock:
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-08-14, 21:58   

Zepsuje - może i nic, ale, jak wynika z dyskusji powyżej, jest dość prawdopodobne, że będzie wymagał już wcześniej nietaniej wymiany aku, więc te 3kzł to jak na razie zbytni optymizm. Chociaż oczywiście ciężko prorokować - o jakiejś rzeczowej ekstrapolacji nie wspominając - coś o cenach aku za 10 lat, bo wydaje się, że mamy teraz okres "technologicznej zmiany fazowej" (;

W związku z tym - oraz ewentualnym efektem skali, gdyby produkcja wzrastała - sama cena ma szansę spaść "samoistnie".

Inna rzecz, że jest "kosmiczność" jest względna - na polskie warunki rzeczywista, ale na "zachodnie" już nie do końca... No a za te 10 lat to będziemy bogatsi co najmniej o tyle samo o ile zyskaliśmy przez poprzednią dekadę. (Mam na myśli średnią - i proszę się też nie czepiać ani liczby nóg psa i właściciela, ani post-PGR-ów etc d: ).
 
Marcin P. 


Marka: DACIA
Model: LOGAN MCV 7os
Silnik: 1,6 16V
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 06 Wrz 2008
Posty: 65
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2009-08-17, 07:07   

W Polsce też możliwe; niżej zamieszczam znaleziony na wp.pl artykuł;

Auto na prąd z Pruszkowa: Motoryzacja pod napięciem
23.06.2009 | 10:16

Impact Automotive Technologies, fabryka z Pruszkowa, już za kilka tygodni roczpocznie seryjną produkcję dwuosobowych aut elektrycznych

Już niedługo na naszych drogach pojawią się samochody elektryczne wyprodukowane praz fabrykę Impact Automotive Technologies z siedzibą w Pruszkowie


Impact Automotive Technologies, fabryka z Pruszkowa, już za kilka tygodni roczpocznie seryjną produkcję dwuosobowych aut elektrycznych. W tym samym czasie w stolicy ruszy budowa pierwszych nad Wisłą stacji do ładowania pojazdów zasilanych na prąd.

"To ostatni moment na budowę infrastruktury do ładowania samochodów na prąd" - twierdzi w "Życiu Warszawy" Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jego zdaniem za kilka lat wszystkie wielkie koncerny będą miały w swojej ofercie auta z elektrycznymi silnikami.


Według informacji producenta kierowca, który zdecyduje się na zakup ekosamochodu, będzie potrzebował około 10 minut, by naładować akumulator swojego auta. Wówczas, na pełnych bateriach, przejedzie około 100 km. A zapłaci za to zaledwie... 3zł, dziesięć raz mniej niż w przypadku samochodu na benzynę!

Według szacunków ekspertów, w 2012 r. auta na prąd będą stanowiły ponad 10 proc. światowej produkcji.

źródło: www.dziennik.pl

Autor: oprac: RR
 
Andrzej 



Marka: Dacia Logan
Model: MCV 7os.
Silnik: dci 85
Rocznik: 11.2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 555
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-08-19, 20:19   

zielony napisał/a:
wyobraźcie sobie takiego 10 letniego SAM'a (co się w nim zepsuje? - ja mam 10 letnią pralkę i chodzi jak ta lala)


Ja mam sześcio letnią i zaczyna się sypać...

...ale wracając do samochodu, to w zasadzie różni się on tylko silnikiem, a przecież w samochodach psują się nie tylko silniki.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne