Pojemny bagażnik to bez wątpienia największa zaleta Fabii Combi. Przynajmniej w porównaniu z konkurentami. Pytanie tylko: z jakimi konkurentami?
Škoda jest mistrzem w produkowaniu samochodów wetkniętych między tradycyjne segmenty. A to rozstaw osi nie taki, a to długość - ani Fabia, ani Octavia, a tym bardziej Superb, nie bardzo pasują do teoretycznych konkurentów. Fabia to rywal Golfa czy Polo? Czy Octavia to klasa Passata, jeśli zbudowana jest na płycie podłogowej VW Jetty? A co z Superbem? Do klasy luksusowej VW w postaci Phaetona brakuje Škodzie blisko 10 cm rozstawu osi. No i jeszcze paru szczegółów, ale to nie czas i miejsce, by je wyliczać.
Z jakimi konkurentami zmierzy się zatem Fabia Combi? Trzeba przyznać, że na rynku jest niewiele małych rodzinnych kombi. Škoda umiejętnie wykorzystała ten fakt już w przypadku Fabii Combi pierwszej generacji. Od 2001 roku co 12 miesięcy fabrykę w Mladej Boleslav opuszczało 100 tys. sztuk Combi. Zcałej produkcji pierwszej generacji aż 35 proc. stanowiły właśnie takie wersje (łącznie wyprodukowano ich 640 tys.). A konkurencja?
Zmieniło się niewiele. Dacia Logan MCV jest większa, podobnie jak Kia Cee'd, a nawet Nissan Note. Fiat nie produkuje już Palio Weekend, a Linea i Albea nie mają wersji kombi, podobnie jak większy Hyundai i30. Na placu boju pozostaje więc Peugeot 207 SW z nieco dłuższym rozstawem osi (254 cm w porównaniu z 246 cm Škody) oraz większy od Fabii Renault Clio Grandtour, który niebawem wejdzie do sprzedaży.
Rowery wchodzą
Fabia Combi stylizacyjnie niewiele różni się od wersji hatchback. Przynajmniej do słupka B. Taka sama jest linia maski ze srebrnym grillem i pokaźnych rozmiarów logo. Zastosowano ten sam zderzak, przednie reflektory oraz rozwiązanie po raz pierwszy przetestowane w Roomsterze - czarny słupek A dodający autu dynamiki. Patrząc od przodu, trudno przez to oba auta od siebie odróżnić. Co innego z boku - Fabia Combi, mimo tego samego rozstawu osi co hatchback, jest o 24,7 cm dłuższa. Ma także, co oczywiste, zupełnie inną tylną część nadwozia. W Combi jest jednak nijaka, styliści nie popisali się pomysłowością, ale na szczęście nie sprawia wrażenia doklejonej na siłę.
Ciekawie wypada porównanie nowego kombi z poprzednią wersją. Chyba specjalnie dla wysokich kierowców Fabia Combi II ma o 5 cm wyżej poprowadzoną linię dachu. Ale na długość urosła zaledwie 7 milimetrów, do tego straciła w talii 4 mm, zachowując ten sam rozstaw osi. Ciekawe, jakim cudem udało się powiększyć przestrzeń dla kierowcy i pasażerów, a do tego zwiększyć aż o 54 litry bagażnik (480/1460 l)?
Nowa Fabia Combi w środku nie różni się niczym od wersji hatchback. Ta sama czytelna deska rozdzielcza, zresztą taka sama jak w Roomsterze, identyczna kierownica, zestaw wskaźników i wygodne fotele. W części bagażowej znaleźć można kilka elementów z większego kombi - Octavii - oraz poprzedniej generacji modelu. Przede wszystkim płaską podłogę, pod którą umieszczono pełnowartościowe koło zapasowe. Linia podłogi leży nieco niżej niż krawędź zderzaka i przy nieobciążonym aucie znajduje się 637 mm nad drogą. Poza tym przepastny bagażnik mieści wygodną roletę, którą można odsunąć jedną ręką, haczyki na siatki z zakupami oraz specjalną plastikową zakładkę, którą można przyczepić do ścianki bagażnika i wozić w niej np. apteczkę i gaśnicę. Podobno mieści się tam siedem puszek piwa. Tego nie sprawdzałem, ale na sto procent do bagażnika Fabii Combi zmieszczą się dwa rowery. Wystarczy dokupić specjalny uchwyt, zdjąć w bicyklach przednie koła i sprawa załatwiona. Nie trzeba wozić rowerów na dachu i martwić się, że pogorszą aerodynamikę albo ktoś je nam ukradnie.
Brak czwartego
Fabia Combi wyposażona może być w jeden z trzech silników benzynowych (1.2 HTP 51 KM i 63 KM; 1.4 16V) lub dwóch diesli (1.4 TDI, 1.9 TDI). Te same oferowane są w Fabii hatchback. Zamiast szybko rzucić się na kluczyki najmocniejszej wersji, tym razem postanowiłem zachować się jak rasowy właściciel Škody. Z godnością wybrałem wersję z najmniejszym silnikiem, tyle że w mocniejszej wersji. Zapalam. Zaraz, zaraz, gdzieś już słyszałem taki dźwięk. Podobnie przed laty warczał silnik stareńkiego Daihatsu Charade. No tak, tutaj też są tylko trzy cylindry. Niezrażony brakiem czwartego ruszyłem przed siebie. Do czasu, gdy nie wciskałem mocno pedału gazu, jazda Fabią Combi była względnie tania. Po blisko stu kilometrach krętej trasy komputer wskazywał zużycie niecałych 6 litrów. Fakt, nigdzie się nie spieszyłem, jechałem z jednym tylko pasażerem i bez bagażu. Przy pełnym obciążeniu i lekkim pośpiechu mogłoby być gorzej.
Wystarczył kawałek autostrady, bym się przekonał, że z dynamiką ta wersja silnikowa Fabii nie ma wiele wspólnego. Silnik musi pracować na wysokich obrotach, więc we wnętrzu jest głośno, a spalanie podskakuje nawet do 8 litrów. Po co więc Škoda proponuje jeszcze słabszy silnik? Zaskakująco chętnie wybierają go mało temperamentni Czesi.
Cena nowej Fabii Combi nie jest jeszcze znana. Nieoficjalnie mówi się, że będzie droższa od poprzedniej o ok. 700 zł, czyli nieznacznie przekroczy 40 tys. zł. Pewne jest, że jedyny rywal Fabii Combi - Peugeot 207 SW - w najtańszej wersji kosztuje 45 700 zł.
Gaz
Funkcjonalne i przestronne wnętrze, duży bagażnik.
Hamulec
Twarde plastiki, słaby podstawowy silnik 1.2
Summa Summarum
Fabia to najchętniej kupowany model w Polsce. Dzięki niemu Škoda dwa razy z rzędu była liderem całego polskiego rynku. Combi ma swoich wiernych fanów i z pewnością znajdzie się spora liczba klientów, którzy zdecydują się na małe, tanie i rodzinne auto. Oby tylko okazało się naprawdę tanie.
Dane techniczne
Dane techniczne Škoda Fabia Combi II
Nadwozie kombi, 5-drzwiowe, 5-miejscowe
Silnik benzynowy, 3-cylindrowy, 1.2 l
Moc maks. 63 KM przy 5000 obr./min
Maks. moment obrot. 132 Nm przy 3800 obr./min
Prędkość maks. 175 km/h
Przysp. 0 - 100 km 12,7 s
Długość 4239 mm
Szerokość 1642 mm
Wysokość 1498 mm
Rozstaw osi 2462 mm
Skrzynia ręczna, 5 biegów
Napęd na przednie koła
Poj. bagażnika 480/1460 l
Średnie zużycie paliwa 5.9 l/100 km
Cena nieustalona
Nie no, chyba jdnak mogli [twarde plastiki...].
Mnie się osobiście nowa Fabia nie podoba. Stara owszem - całkiem fajne auto, przyjemnie się jeździ, mało pali, niezła dynamika. Nowa jest w zasadzie pozmieniana tylko pod względem wyglądu [moim zdaniem na gorsze, ale słyszałem też opinie, że nowa Fabia jest ładniejsza od starej]- reszta pozostała bez zmian - no może silniki troch poprawili, ale mechanika ta sama.
Co do słabych silników, to nie wiem jak oni to zrobili, ale 70 konna Fabia kombi TDI śmiga nie gorzej od 85 konnej MCV-ki dci.
Mnie też się nowa fabia nie podoba, stara była ładniejsza. A jak jeszcze zobaczyłem tą limitowaną wersję Niech każdy się przypatrzy nowej fabii przeież ona wygląda jak mini cooper 2.
Moim zdaniem nowa Fabia to udane rozwinięcie starej. Przed kupnem Logana Fabia była jedną z alternatyw, ale jak się naczytałem o usterkwości to sobie dałem spokój. Jakoś nie mam zaufania do Skody. Do tego robi się coraz droższa.
Podane osiągi po prostu mnie rozwalają:
Silnik 63KM w aucie ważącym ponad tonę pozwala osiągać setkę w 12s i rozpędzać auto do realnych 175km/h (czyli nominalnie wg prędkościomierza ze 190km/h) Chyba pomylono osiągi 1.4 16V 100KM!!
Przy najbliższej okazji śmigam do salonu Skody przetestować to autko.
Pozdro.
_________________ 102 000km zadowolenia za kierownicą Dacii.
Nie no, chyba jdnak mogli [twarde plastiki...].
Mnie się osobiście nowa Fabia nie podoba. Stara owszem - całkiem fajne auto, przyjemnie się jeździ, mało pali, niezła dynamika. Nowa jest w zasadzie pozmieniana tylko pod względem wyglądu [moim zdaniem na gorsze, ale słyszałem też opinie, że nowa Fabia jest ładniejsza od starej]- reszta pozostała bez zmian - no może silniki troch poprawili, ale mechanika ta sama.
Co do słabych silników, to nie wiem jak oni to zrobili, ale 70 konna Fabia kombi TDI śmiga nie gorzej od 85 konnej MCV-ki dci.
Potwierdzam Mam w Ibizie 1.4 TDI, ale mocniejsza wersje 75 konna i moment 195 Nm (w 70 konnej jest 155 Nm) Wiele osob, ktore ze mna jezdzilo, a takze prowadzilo moj samochod myslalo ze jest to o wiele mocniejszy silnik i o wiekszej pojemnosci niz 1.4 Jak dla mnie dynamika jest rewelacyjna
Mnie też się nowa fabia nie podoba, stara była ładniejsza. A jak jeszcze zobaczyłem tą limitowaną wersję Niech każdy się przypatrzy nowej fabii przeież ona wygląda jak mini cooper 2.
Ech, nie grzeszy urodą ("każdy w Anglii hojrak super musi mieć swój Mini Cooper" ), a od Logana ciaśniejsza. W mojej opini poorzednia wersja wygląda lepiej. Prasowe osiągi zadziwiają, ale czy aby na pewno są prawdziwe....
Andrzeju zważ, że MCV'ka jest cięższa i popatrz się na taki "czołgowy" parametr jak obciążenie mocy kg/kW
Andrzeju zważ, że MCV'ka jest cięższa i popatrz się na taki "czołgowy" parametr jak obciążenie mocy kg/kW
Piotrze, patrzyłem, Fabia kombi jest o 100kg lżejsza od MCV-ki - pisałaem już o tym w innym poście. Ma więcej kilogramów na kilowat, mniejszy moment obrotowy, a mimo to naprawdę dobrą dynamikę, lepszy start od MCV-ki, która rusza "z pewną taką nieśmialością" i w zasadzie dopiero od trzeciego biegu pokazuje co potrafi. Silniki VW mają [chyba] lepszą turbinę - szybciej się rozpędzają i mają wyższe obroty mocy maksymalnej.
Pokraka i to nie tylko z przodu i z tyłu - ale również i po bokach :)
_________________ LOGAN 1.5 DCI (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)
Przejechane 97000km, Only ON BP ULTIMATE.
Pozdrawia Krystian
gram w http://www.speedimspeed.pl
Fabia dysponuje rozstawem osi równym 2462 mm przy długości całkowitej 3960 mm. To klasyfikuje ją do segmentu B. Jest bezpośrednim konkurentem Polo, gdyż dzieli z nim platformę, a wymiarami różnią się nieznacznie.
Jeżeli chodzi o Octavię to faktycznie stoi ona na pograniczu klas. Z jednej strony jest kompaktem, jeśli weźmiemy pod uwagę płytę podłogową. Z drugiej jednak wymiarami plasuje się już oczko wyżej (klasa średnia). Z Superbem jest troszkę inaczej. Bazuje on na płycie auta klasy średniej (Passata), tyle że wydłużonej. Wymiarami pretenduje do klasy wyższej, techniką pozostaje w klasie średniej, ale przez image marki nie wybije się wyżej.
Ogólnie artykuł zdecydowanie wychwala Skodę, ale trzeba zastanowić się z jakiego punktu widzenia pisze dziennikarz. Fabia II Combi nie zaskakuje absolutnie niczym - nie jest jakoś rewelacyjnie piękna (ani też bardzo brzydka), praktyczna, nie tryska technologicznymi wodotryskami (ale nie pozostaje w tyle)... Czyli jest średniakiem w każdym aspekcie. Szkoda tylko, że cenowo nie jest tak słodko. Gdyby istniało Polo Kombi byłoby w cenie Fabii Kombi, ale wtedy Czesi musieliby opuścić cenę jeszcze niżej. Ale jest jak jest - płacimy za technologię Volkswagena pod pokrywką czeską.
Ja naprawdę nie mam nic przeciwko Skodzie, bo są klienci, którzy nie chcą wyróżniać się w tłumie. Po prostu dla nich auto to pojazd do przemieszczania się z punktu A do punktu B i kropka.
Pokraka i to nie tylko z przodu i z tyłu - ale również i po bokach :)
Widzisz Eryku, wszystko zależy od tego jaką gazetą jej maskę przykryjesz....
cóż, pozwoliłem sobie dzisiaj na odrobinę szczerości/chamstwa
Pozdr.
Ptak-Pokrak alias PiotrRes
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2007-12-27, 17:31, w całości zmieniany 1 raz
Na autocentrum.pl:
http://testy.autocentrum....a/fabia/ii.html
Fabia II nie cieszy się specjalnie pochlebną opinią wśród użytkowników. Zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę to, że nowe pojazdy różnych marek w większości oceniane są dość wysoko (>4.1).
Dodam też, że w średniej ocenie Logan nie daje jej szans
Niskie oceny Fabii mogą być spowodowane wysokimi oczekiwaniami kupujących - po głośnej kampanii reklamowej i serii artykułów prasowych sugerujących, że skoda nie ma sobie równych...
Na marginesie - mojej żonie podoba się Fabia II; jak dla mnie za bardzo przypomina swifta w linii tylnych okien i nie pasuje mi ten obły przód.
_________________ Gregosa
---------
MCV dCi lauréate | 63k+ km
Na autocentrum.pl:
http://testy.autocentrum....a/fabia/ii.html
Fabia II nie cieszy się specjalnie pochlebną opinią wśród użytkowników. Zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę to, że nowe pojazdy różnych marek w większości oceniane są dość wysoko (>4.1).
Dodam też, że w średniej ocenie Logan nie daje jej szans
Niskie oceny Fabii mogą być spowodowane wysokimi oczekiwaniami kupujących - po głośnej kampanii reklamowej i serii artykułów prasowych sugerujących, że skoda nie ma sobie równych...
Na marginesie - mojej żonie podoba się Fabia II; jak dla mnie za bardzo przypomina swifta w linii tylnych okien i nie pasuje mi ten obły przód.
No i mają rację że się zawiedli - skoro ma to być jakiś nowy super ulepszony model to czemu taki nie jest?
_________________ LOGAN 1.5 DCI (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)
Przejechane 97000km, Only ON BP ULTIMATE.
Pozdrawia Krystian
gram w http://www.speedimspeed.pl
Na marginesie - mojej żonie podoba się Fabia II; jak dla mnie za bardzo przypomina swifta w linii tylnych okien i nie pasuje mi ten obły przód.
Zonie, mojego kumpla też (Mojej nie), najlepiej z białym dachem (ptasiego guana nie widać?)
bo się pewnie kojarzy z Mini Cooperem. A co do swifta to hmm cos jest na rzeczy. Tylko dokręcić rączke i będzie żelazko
_________________ Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?
Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)
Wiem, wiem kolega miał takie ze spojlerem w cieniu aerodynamicznym. Zartowaliśmy sobie, że to służy do wciagania po schodach do domu po skończonej jeździe.
Ale pomysł na małe autko był na prawdę niezły.
A co do przyspieszenia, to te "mocniejsze" CC też mieły niezłego kopa
Wiem, wiem kolega miał takie ze spojlerem w cieniu aerodynamicznym. Zartowaliśmy sobie, że to służy do wciagania po schodach do domu po skończonej jeździe.
Ale pomysł na małe autko był na prawdę niezły.
A co do przyspieszenia, to te "mocniejsze" CC też mieły niezłego kopa
No właśnie, i miało to "coś" w sobie, czego nie miał Matiz...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum