Wysłany: 2007-09-20, 11:51 temperatura silnika / płynu chłodzącego
Czy zdarzyło wam się zagrzać tak silnik 1.5 dCi żeby włączyły się wentylatory, jeżeli tak to ile mieliście kresek od temp. na wyświetlaczu ? Bo u mnie kilkakrotnie włączyły się wentylatory ale wskaźnik temp był na połowie - czyli 4 kreseczki - czy to nie jest trochę dziwne że nie wskoczył na całą skale ( 8 kresek) ?
_________________ LOGAN 1.5 DCI (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)
Przejechane 97000km, Only ON BP ULTIMATE.
Pozdrawia Krystian
gram w http://www.speedimspeed.pl
Zagrzac to nie, ale kiedys udalo mi sie go podczas jazdy noca po autostradzie !! oziebic... Nagle z 4 kresek spadlo na 2 i trzymalo sie tak dosyc dlugo (ponad godzine). Po zjezdzie z autostrady na normalna droge skoczylo znowu na 4.
nie wiem jak jest w dci ale umnie latem podczas jazdy stale są 4 kreski a gdy temperatury spadają powietrza spadają wskaźnik wyświetla 2 nie iwem czego ale wcześniej zimą po przejechaniu kilku kilometrów też były cztery. byłem z tym w ASO ale jak juz pisałem na starym forum powiedzieli że się czepiam
_________________
przebieg: 207 000 i już nic więcej
Marka: Opel
Model: Astra G Caravan
Silnik: 1.7 DTI
Rocznik: 2004
Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 27 Skąd: Szczecin
Wysłany: 2007-09-20, 14:24 Re: Pytanie orientacyjne o grzanie się silnika w 1.5 dCi
Black Eryk napisał/a:
Bo u mnie kilkakrotnie włączyły się wentylatory ale wskaźnik temp był na połowie - czyli 4 kreseczki - czy to nie jest trochę dziwne że nie wskoczył na całą skale ( 8 kresek) ?
Wydaje mi się, że wentylator działa poprawnie. Wskaźniki temepratury cieczy są wyskalowane zwykle w ten sposób, że robocza temperatura (coś ok. 90 stopni) znajduje się w połowie - rozumiem, że w loganie to 4 diody. Wentylator załącza się (z pewnym opoźnieniem), gdy temperatura zaczyna rosnąć powyżej roboczej. Wskazanie maksymalne (tu: 8 diód) świadczyłoby o zbyt wysokiej temperaturze cieczy chłodzącej (myślę, że przynajmniej 110-120 stopni), a to o jakiejś usterce (np. padnięty termostat). Na dłuższą metę doprowadziłoby to do uszkodzenia silnika (przegrzanie).
Wentylator ma prawo włączać się nawet w czasie naturalnego chłodzenia jakim jest pęd powietrza w trakcie jazdy. Zdarza mi się że po ostrej jeździe nawet chwilę po wyłączeniu zapłonu włącza się wentylator na 3- 5 min (a warczy ). Moje uwagi dotyczą benzyny 1.4 MPI, ale jeżdźąc kiedyś dieslem nie zauważyłem w tej prawidłowości różnicy.
Umnie jest taka rzecz jeżeli biegi szybko zmieniam tak do 2000 obrotów i jade do max 100km/h to ciagle mam 2 kreski nawet po 40km trasy a jak mu pocisne tak koło 3000 obr to w 5 minut mam 4 kreski ale jak juz je mam to praktycznie niespadaja nigdy do 2 w czasie jazdy . troche to dziwne z tymi kreskami
Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012 Pomógł: 13 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 1371 Skąd: Warmia
Wysłany: 2007-09-21, 01:10
1.5 dCi chyba tak juz ma. W Clio III 1.5 dCi 68 KM (ktorym mam okazje nieraz jezdzic) przy spokojnej jezdzie na trasie rowniez temperatura na wskazniku wynosi "2 kreski". 4 zapalaja sie tylko przy "dynamiczniejszym" wyprzedzaniu.
W miom loganie nie zauwazylem nic nadzwyczajnego. Po uruchomieniu po chwili sa 2 kreski, chwile pozniej 4 nie zaleznie od stylu jazdy. Wiecej nigdy nie widzialem, a wentylator nie musi sie wlaczac dopiero, gdy bedzie ich zapalonych wiecej, tylko po to, aby utrzymac plyn chlodzacy w odpowiedniej temperaturze.
Według mnie to coś takiego jak zagrzewanie się silnika do wyższej temperatury, a potem stygnięcie podczas jazdy (nawet spokojnej) świadczy o usterce termostatu. Zbyt niska temperatura pracy silnika powiduje większe zużycie paliwa i szybsze zużywanie się silnika. We wszystkich samochodach, jakimi jeździłem optymalna temperatua to połowa skali na wskaźniku.
Z tego co widzę Dacia na wyświtlaczu ma 8 kresek, które włączają się parami, więc faktycznie wskaźnik pokazuje tylko 4 zakresy temp. (i 5-ty jak nie pokazuje nic...) czyli trochę mało. W każdym razie radzę nie odpuszczać faktu obniżania się temp silnika w czasie jazdy tak nie powinno być. Co innego na postoju - ale tu raczej widział bym większe zagrzewanie się silnika tzn. 6 kresek do puki nie załączy sie wentylator w chłodnicy.
O awarii termostatu może swiadczyć też (przy najmniej u mnie tak było) słabo działające ogrzewanie.
Też czułem że to termostat ale w ASO podłączyli samochód do kompa było to w lutym tego roku (oczywiście na hali było ciepełko) i sprawdzali przy jakiej temperaturze włączy się wentylator. Włączył się w odpowiednim czasie . Później SZEF tego serwisu wsiadł ze mną do samochodu i robiliśmy jazdę próbna . Gdy wyjechałem na szosę temperatura spadła do 2 kresek. Ale n ie zrobiło to na mim żadnego wrażenia i powtórzył słowa "że wszystko jest ok, i nie ma czego się czepiać"
_________________
przebieg: 207 000 i już nic więcej
Sorry za ostre słowa ale w tym ASO to chyba barany pracują.
To, że wentylator włącza się przy założonej przez producenta temperaturze płynu chłodzącego świadczy o tym, że sprawny jest czujnik temperatury umieszczony w chłodnicy, a nie termostat. Przecież nawet jeżeli wymontujemy termostat z samochodu to przy postoju silnik się nam zagrzeje bo nie ma tak dużego odbioru ciepła przez chłodnicę jak w czasie jazdy. Termostat służy to dego, że przy zbyt dużym odbiorze ciepła właśnie przez chłodnicę jest zmniejszany lub odcinany obieg płynu tak aby w obrębie silnika temp. była optymalna. Wentylator na chłodnicy ma włączać się wtety, gdy odbiór ciepła przez chłodnicę jest niewystarczający i silnikowi grozi przegrzanie.
Ja w swoim fiaciorze miałem podobne objawy, jak Ty z tym, że u mnie jeszcze ogrzewanie słabo działało tzn. jak stałem w korku to działało, nawet wentylator się włączał, a jak jechałem to już nie działało. Powymianie termostatu wszystko jest OK.
Po pierwsze to benzyniaki grzeją się szybciej , dlatego ciezko porownywac jak sie grzeja a dodatkowo w dieslu jest termowylacznik ktory odpala wentylatory troche wczesniej, po drugie w kazdym normalnym aucie jak jest polowa wskaznika to zeby zalaczyl sie wentylator to trzeba dojsc troche powyzej polowy skali - a wiec chyba nie tak z tymi diodami - przy wlaczonym wentylatorze powinno byc na wskazniuku temp. 6 kresek(albo 5) - albo cos sa zle wyskalowane te wyswietlacze.
Andrzej napisał/a:
Sorry za ostre słowa ale w tym ASO to chyba barany pracują.
To, że wentylator włącza się przy założonej przez producenta temperaturze płynu chłodzącego świadczy o tym, że sprawny jest czujnik temperatury umieszczony w chłodnicy, a nie termostat. Przecież nawet jeżeli wymontujemy termostat z samochodu to przy postoju silnik się nam zagrzeje bo nie ma tak dużego odbioru ciepła przez chłodnicę jak w czasie jazdy. Termostat służy to dego, że przy zbyt dużym odbiorze ciepła właśnie przez chłodnicę jest zmniejszany lub odcinany obieg płynu tak aby w obrębie silnika temp. była optymalna. Wentylator na chłodnicy ma włączać się wtety, gdy odbiór ciepła przez chłodnicę jest niewystarczający i silnikowi grozi przegrzanie.
Ja w swoim fiaciorze miałem podobne objawy, jak Ty z tym, że u mnie jeszcze ogrzewanie słabo działało tzn. jak stałem w korku to działało, nawet wentylator się włączał, a jak jechałem to już nie działało. Powymianie termostatu wszystko jest OK.
Co do termostatu to steruje on przepływem plynu w 2 obiegach - malym i duzym i jezeli sie zepsuje to moze albo zostawic na duzym obiegu i wtedy bardzo dlugo bedzie sie auto grzalo - i moze nawet nie zdazy sie zagrzac (silnik bedzie cierpial bo bedzie niedobrzany), albo pozostawi na malym obiegu i wtedy szybko przegrzejemy silnik i wtedy najprawdopodobniej też nie włączą się wentylatory gdyż duży obieg nie zostanie uruchomiony i może nam szlak trafić głowice :/ lub uszczelkę pod głowicą.
_________________ LOGAN 1.5 DCI (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)
Przejechane 97000km, Only ON BP ULTIMATE.
Pozdrawia Krystian
gram w http://www.speedimspeed.pl
Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012 Pomógł: 13 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 1371 Skąd: Warmia
Wysłany: 2007-09-21, 13:09
Andrzej napisał/a:
z tym, że u mnie jeszcze ogrzewanie słabo działało tzn. jak stałem w korku to działało, nawet wentylator się włączał, a jak jechałem to już nie działało. Powymianie termostatu wszystko jest OK.
Bym powiedzial, ze to pierwszy obiaw zbyt malej ilosci plynu chlodzacego w obiegu a nie awaria termostatu, przynajmniej po doswiadczenaich ze Sieny. To, ze wtedy wlacza sie wentylator to normalne.
Ostatnio zmieniony przez KaS602 2007-09-21, 13:22, w całości zmieniany 1 raz
czujniki płynu chłodzącego są dwa jeden służy to tzn. ssania jak to było w przypadku gaźnikowców gdzie można było to ssanie regulować ręcznie a drugi jest w chłodnicy służący do odpalania wentylatora chłodnicy.
_________________
przebieg: 207 000 i już nic więcej
z tym, że u mnie jeszcze ogrzewanie słabo działało tzn. jak stałem w korku to działało, nawet wentylator się włączał, a jak jechałem to już nie działało. Powymianie termostatu wszystko jest OK.
Bym powiedzial, ze to pierwszy obiaw zbyt malej ilosci plynu chlodzacego w obiegu a nie awaria termostatu, przynajmniej po doswiadczenaich ze Sieny. To, ze wtedy wlacza sie wentylator to normalne.
Zgadza się, ale u mnie poziom płynu był OK. Po prostu zimą przy dużym mrozie straty ciepła w chłodnicy były tak duże, że nie starczało do prawidłowej pracy nagrzewnicy. Zamiast cipłego powietrza leciało ledwo letnie.
Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna Pomógł: 6 razy Dołączył: 20 Wrz 2007 Posty: 1108 Skąd: krakow
Wysłany: 2007-09-22, 18:12
silniki dci maja duza wieksza sprawnosc cieplna niz benzynowe i charakterystyczne dla nich jest slabe ogrzewanie podczas mrozow. mozna czesciowo przyslonic chlodnice. pozdr
silniki dci maja duza wieksza sprawnosc cieplna niz benzynowe i charakterystyczne dla nich jest slabe ogrzewanie podczas mrozow. mozna czesciowo przyslonic chlodnice. pozdr
Ciekawa teoria...
Każdy silnik wysokoprężny ma wyższą sprawność cieplną niż benzynowy. Wynika to z tego, że przy wyższym ciśnieniu sprężnia i co za tym idzie wyższej temp. spalania, więcej energii zostaje zamienione na pracę bo po prosu nie zdąży być ona wypromieniowana przez silnik. Ale co to ma wspólnego z ogrzewaniem - przeceż ono bazuje na tym cieple[energii], które zdązy być wypromieniowane, a ponieważ temp. są wyższe to i więcej energii zostanie wypromieniowane. Sprawność ogrzewania zależy od wielkości [mocy] nagrzewnicy, a ona zależy przede wszystkim od "widzimisię" konstruktorów pojazdu i tego, w jakim klimacie samochód ma być używany.
Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna Pomógł: 6 razy Dołączył: 20 Wrz 2007 Posty: 1108 Skąd: krakow
Wysłany: 2007-09-24, 12:52
diesle, zwlaszcza w zimie sa permanentnie niedogrzane. stad nizsza temp. plynu w chlodnicy a zatem tez w nagrzewnicy. czytalem nie pamietam juz gdzie chyba w auto swiecie na ten temat, i ameryki nie odkrywam. pozdr
diesle, zwlaszcza w zimie sa permanentnie niedogrzane. stad nizsza temp. plynu w chlodnicy a zatem tez w nagrzewnicy. czytalem nie pamietam juz gdzie chyba w auto swiecie na ten temat, i ameryki nie odkrywam. pozdr
Jurek, nagrzewnica jest częscią tzw. krótkiego obiegu płynu chłodzącego, tak więc temp. zew. nie powinna mieć to dużego wpływu o ile sprawny jest termostat. I nie mowię to tym, że trmostat zatnie się albo na dużym albo na małym obiegu, bo możliwe jest także to, że po prostu zacznie się otwierać przy zbyt niskiej temperaturze (miałem tak starym Fordzie Taunusie gdzie po wymianie trmostatu nawet w dwudziesto stopniowe mrozy temp miałem na pół skali - fakt silnik bezynowy). Dla przykładu moja żona jeździ służbową Fabią tdi. i zimą nie ma problemów ani z ogrzewaniem, ani z niedogrzaniem silnika. Co do ew. niedogrzewania się silników diesla to może autorowi art. chodziło o jazdy na krótkich odcinkach zimą, kiedy to silnik nie zdązy się nagrzać do prawidłowej temp. co jest bardziej szkodliwe dla silników wysokoprężnych niż benzynowych.
Z drugiej strony nie zawsze to, co piszą w gazetach motoryzacyjnych ma sens. Np. kiedyś robiono testy elastyczności dla samochodów z automatyczną skrzynią biegów i manualną. Z tych testów wynikało np. czas rozpędzania 60-100km/h na IV biegu w przypadku skrzyń automatycznych jest dużo, dużo dłuższy niż dla skrzyń manualnych - co jest kompletną bzdurą, bo przy konieczności gwałtownego rozpędzenia pojazdu z automatyczną skrzynią biegów przy 60km/h załączył bysię drugi ew, trzeci bieg.
diesle, zwlaszcza w zimie sa permanentnie niedogrzane. stad nizsza temp. plynu w chlodnicy a zatem tez w nagrzewnicy. czytalem nie pamietam juz gdzie chyba w auto swiecie na ten temat, i ameryki nie odkrywam. pozdr
Jurek, nagrzewnica jest częscią tzw. krótkiego obiegu płynu chłodzącego, tak więc temp. zew. nie powinna mieć to dużego wpływu o ile sprawny jest termostat. I nie mowię to tym, że trmostat zatnie się albo na dużym albo na małym obiegu, bo możliwe jest także to, że po prostu zacznie się otwierać przy zbyt niskiej temperaturze (miałem tak starym Fordzie Taunusie gdzie po wymianie trmostatu nawet w dwudziesto stopniowe mrozy temp miałem na pół skali - fakt silnik bezynowy). Dla przykładu moja żona jeździ służbową Fabią tdi. i zimą nie ma problemów ani z ogrzewaniem, ani z niedogrzaniem silnika. Co do ew. niedogrzewania się silników diesla to może autorowi art. chodziło o jazdy na krótkich odcinkach zimą, kiedy to silnik nie zdązy się nagrzać do prawidłowej temp. co jest bardziej szkodliwe dla silników wysokoprężnych niż benzynowych.
Z drugiej strony nie zawsze to, co piszą w gazetach motoryzacyjnych ma sens. Np. kiedyś robiono testy elastyczności dla samochodów z automatyczną skrzynią biegów i manualną. Z tych testów wynikało np. czas rozpędzania 60-100km/h na IV biegu w przypadku skrzyń automatycznych jest dużo, dużo dłuższy niż dla skrzyń manualnych - co jest kompletną bzdurą, bo przy konieczności gwałtownego rozpędzenia pojazdu z automatyczną skrzynią biegów przy 60km/h załączył bysię drugi ew, trzeci bieg.
Co do autora to pytałem o to czemu kreski są tylko do 4 i tyle:
Black Eryk napisał/a:
Czy zdarzyło wam się zagrzać tak silnik 1.5 dCi żeby włączyły się wentylatory, jeżeli tak to ile mieliście kresek od temp. na wyświetlaczu ? Bo u mnie kilkakrotnie włączyły się wentylatory ale wskaźnik temp był na połowie - czyli 4 kreseczki - czy to nie jest trochę dziwne że nie wskoczył na całą skale ( 8 kresek) ?
A co do rzeczywistej sprawności ogrzewania kabiny to ogrzewanie w dieslach jak tak samo dobre jak i w benzyniakach. Ogrzewanie kabiny jest przedewszystkim zależne od stanu/sprawności układu chłodzenia i nagrzewnicy - czyli od tego czy nie cieknie i nie zapowietrza układu chłodzenia i nie jest zaśniedziała lub czymś zabrudzona, jeżeli wszystko jest oki to można się grzać do bólu
_________________ LOGAN 1.5 DCI (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)
Przejechane 97000km, Only ON BP ULTIMATE.
Pozdrawia Krystian
gram w http://www.speedimspeed.pl
Gość
Wysłany: 2007-12-26, 12:53 Problemy z niedogrzanym silnikiem.
Mam problem - proszę o radę.
W lipcu tego roku kupiłem w salonie nową Dacię 1,5 dCi. Od samego początku użytkowania mam problem z temperaturą cieczy chłodzącej. Silnik jest bez przerwy niedogrzany (najwyżej 2 kreski), do tych 2-ch kresek długo się rozgrzewa; sporadycznie w upalny dzień, przy staniu w korkach, temperatura osiągała 4 kreski. Przy pierwszym przeglądzie zgłosiłem problem, ale w serwisie zlekceważono go - mimo to mnie niepokoi. Jestem ciekawy jak jest u innych użytkowników Dacii i jaka na to rada.
Drogi Adamie, istotnie jest tak, że nowoczesne diesle mają bardzo małe sptraty cieplne, czyli większość energii cieplnej wydzielanej przy spalaniu paliwa idzie na pracę mechaniczną a mniej do chłodnicy (i cieczy chłodzącej).
DCi jest właśnie przykładem takiego nowoczesnego diesla. Dwie kreski mogą Ci wskoczyć po 5-10 minutach jazdy (zależy od stylu jazdy). Pamiętaj, by na zimnym silniku nie przekraczać 2500 rpm.
Jeśli chcesz, by wskoczyły 4 kreski, musiałbyś po przejechaniu 20-30km pokręcić silnik od 2000 do minimum 3000 obrotów, i nie na piątce, tylko na dwójce, trójce, czwórce (na tych biegach masz mniejszą prędkość i mniejszy opływ powietrza studzący chłodnicę).
Spróbuj tej techniki i opisz wyniki
Pozdro.
_________________ 102 000km zadowolenia za kierownicą Dacii.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum