Tym artykułem rozpocznę cykl artykułów o modelach Dacii. Na pierwszy ogień bardzo rzadki, nawet w Rumunii, model 500 Lastun
Mało kto wie, że także Rumunia chciała wprowadzić na rynek swój samochód dla ludu. Oczywiście, wielu powie, że Rumunię zmotoryzowały Dacie 1300, ale firma z Pitesti (a raczej Ceauşescu) podjęła się w latach 80. próby wprowadzenia swojego własnego „malucha”.
Dacia 500 Lastun została zaprezentowana w połowie lat 80. Był to naprawdę mikroskopijny samochodzik, a jego nadwozie zostało wykonane z włókna szklanego, a więc było bardzo lekkie. Dwucylindrowy silniczek o pojemości 499 ccm i mocy 23 KM rozpędzał to maleństwo do 106 km/h. Zużywał jedynie 3 litry benzyny ! Produkcję ulokowano w Timisoarze, mieście które znane jest z krawego obalenia reżimu Ceauşescu. Jako ciekawostkę dodam, że słowo Lastun z języka rumuńskiego oznacza jaskółkę .
Niestety, Lastun nie spodobał się przeciętnemu Kowalskiemu z Rumunii. Autko było, nawet jak na ówczesne Dacie, fatalnie wykonanie, a także nie spełniało oczekiwań Rumunów. Można by powiedzieć, że gdyby Lastun byłby nieco większy i mniej siermiężny wewnątrz, odniósłby sukces. Niestety, stało się inaczej i Dacia już w 1989 roku zakończyła produkcję ,,maleństwa''.
dacia_500_LASTUN_1988_1.jpg
Plik ściągnięto 33193 raz(y) 20,39 KB
image043.jpg
Plik ściągnięto 33193 raz(y) 10,2 KB
_________________ Italjet Formula
50 ccm
12 lat
wciąż jeździ , ale czy zajechałbym do Rumunii ?
Jestem posiadaczem daci lastun 500.
Posiadam ją od 1989 roku i chciałbym nawiazać kontakt z innymi posiadaczami tego modelu. Posiadam mase części nowych i używanych do daci 1300
Pzdrawiam Dario
Cierpliwości. Ja swoje autko robiłem 7 miesięcy i jeszcze nie jest do końca "zrobione". Brakuje polerki i oczywiście wosku. Najważniejsze to to że jest zauważana. Czego i tobie życzę
Dorobiłem sam ręcznie prawe drzwi ale nie moge zdobyć szyby opuszczanej,rozebrałem i zregenerowałem wał korbwy ale pracy silnika jeszcze nie słyszałem Prosze o pomoc w tym temacie jakieś instrukcje itp
Witam, miałem problemy z hasłem na forum i nie działało mi, Dacii na razie nie remontuję z powodów finansowych , może za jakiś czas
Pozdrawiam
_________________ dario
Gość
Wysłany: 2011-02-01, 12:18
Dariusz napisał/a:
Dorobiłem sam ręcznie prawe drzwi ale nie moge zdobyć szyby opuszczanej,rozebrałem i zregenerowałem wał korbwy ale pracy silnika jeszcze nie słyszałem Prosze o pomoc w tym temacie jakieś instrukcje itp
Przecież to jest zerżnięta Łada Oka(jestem jej posiadaczem,), może blacharka jak i szyby pasują, od Oki i są do załatwienia.
Ostatnio zmieniony przez Gość 2011-02-01, 12:20, w całości zmieniany 1 raz
Faktycznie nie znam wymiarów Daci 500, ale jak ją zobaczyłem najpierw myślałem, że to jakaś wersja Oki, jest łudząco do niej podobna(szczególnie przód). Lancia Y jest jednak większa zarówno od Oki jak i Daci 500.
Poza tym, skąd w Polsce się znalazły egzemplarze Daci 500, jestem bardzo ciekawy, czy było tak jak w przypadku Łady Oki, istniał tylko prywatny import, Okę przywozili zarówno Rosjanie jak i Polacy, szczególnie dużo w latach 90-92 . Żaden oficjalny importer aut Oka nie istniał w przeciwieństwie np. do Tavri, którą nawet składano u nas.
Nie Dacia500 nie ma nic wspólnego z Oką no może tylna kanapa by pasowała??? silnik chłodzony powietrzem 499cm Oka cieczą przerżnięty piłą na pół z samary inne zawieszenia. przednia i tyna maska z tworzywa ostatnia wersja wyszła w 89r i pewnie ruskie ukradły plany jak na wołge z Opla, Zyguli,łada,ził,moskwicz,pobieda,zaporożec to wszystko zostało zerżnięte oni sami nic nie wymyślili no może sierp i młot!
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum