A o jakich oponach myślisz klasa: premium, standard czy budżetowa?
Jestem gorącym zwolennikiem Uniroyali ;), czyli (wyższa-)standard, oczywiście kierunkowa oponka. I tutaj też różnica jeśli chodzi o wymiary - węższe mają 3, a szersze 4 rowki podłużne w przypadku modelu rainexpert.
Ostatnio zmieniony przez koniu 2011-03-17, 22:03, w całości zmieniany 2 razy
Mus to mus, wymyśliłem więc coś takiego:
http://www.oponeo.pl/dane...185-65-r15-88-t
Ma może ktoś jakieś doświadczenia ?
Jako człowiek racjonalny i umiarkowany patriotra miałem kupic dębicę aż tu okazało się ze jest produkowana w słowenii :(. Jak tak dalej pójdzie to za troszkę będzie tu mozna tylko pozamiatać.
Ostatnio zmieniony przez stempik 2011-03-18, 12:05, w całości zmieniany 1 raz
Bardzo dobra opona na nasze koleiny (szczególnie jak jest deszcz). Żona używa ten typ w Lanosie, cena rewelacyjna ja ostatnio płaciłem ponad 220 PLN (Uniroyal RainExpert 185/60 R14 82 H)
Marka: Dacia
Model: LOGAN pick-up+Duster 2
Silnik: oba 1.5 dCi
Rocznik: 2011 i 2018 Pomógł: 9 razy Dołączył: 28 Wrz 2010 Posty: 753 Skąd: warmia i mazury
Wysłany: 2011-03-18, 12:46
stempik napisał/a:
Mus to mus, wymyśliłem więc coś takiego:http://www.oponeo.pl/dane-opony/uniroyal-rainexpert-185-65-r15-88-t
Ma może ktoś jakieś doświadczenia ?
Jako człowiek racjonalny i umiarkowany patriotra miałem kupic dębicę aż tu okazało się ze jest produkowana w słowenii :(. Jak tak dalej pójdzie to za troszkę będzie tu mozna tylko pozamiatać.
no mi tydzień temu w 3 czy 4 letniej zimówce dębicy wyszły druty po zewnętrznej stronie, do TWI jeszcze kawałek ale z wystającymi drutami jak w szczotce jeździć się nie da ;)
Przez długi czas nie kupię dębicy.
chriskb napisał/a:
stempik,
Bardzo dobra opona na nasze koleiny (szczególnie jak jest deszcz). Żona używa ten typ w Lanosie, cena rewelacyjna ja ostatnio płaciłem ponad 220 PLN (Uniroyal RainExpert 185/60 R14 82 H)
Pozdrawiam
no właśnie z racji że zimówki poszły się paść to założyłem sobie te uniroyal do pandy i zobaczymy jak się spiszą. Cenowo to zwykła klasa budżetowa (przynajmniej mnie tanio wyszły).
W Loganie niestety mam układ inny bo na zimę uniroyal a na lato goodyear (chciałem na lato rainexperta a na zimę ultra gripa7+). Niestety nie wyszło.
Marka: Dacia
Model: Duster 4X2
Silnik: 1,5 dCI 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate Pomógł: 7 razy Dołączył: 01 Mar 2009 Posty: 846 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-03-18, 14:17
koniu napisał/a:
Seal napisał/a:
A o jakich oponach myślisz klasa: premium, standard czy budżetowa?
Jestem gorącym zwolennikiem Uniroyali ;), czyli (wyższa-)standard, oczywiście kierunkowa oponka. I tutaj też różnica jeśli chodzi o wymiary - węższe mają 3, a szersze 4 rowki podłużne w przypadku modelu rainexpert.
Dobry wybór ja już w porzednim sezonie pomykałem na Rainexpertach, szczególnie bdobre na deszcz.
Ktoś to policzył przed nami więc jeśli nie ma uzasadnionej konieczności, to po co?
Na mój gust jeśli większa powierzchnia styku z jezdnią to powinno być bezpieczniej. Ale skoro nic nie ma za darmo to powinieneś spodziewać się rachunku.
Choć mogę się mylić.
Zrozumem jednak jeśli w końcu kupisz 195/xx/16 . Bo autko zwłaszcza nowe powinno sprawiać radość.
--------------------------------------
TAXI AIRPORT napisał/a:
Te same opony są tu taniej:
I nawet 3 zł taniej ale już zamówiłem.
Ostatnio zmieniony przez stempik 2011-03-18, 20:43, w całości zmieniany 1 raz
Ktoś to policzył przed nami więc jeśli nie ma uzasadnionej konieczności, to po co?
Na mój gust jeśli większa powierzchnia styku z jezdnią to powinno być bezpieczniej. Ale skoro nic nie ma za darmo to powinieneś spodziewać się rachunku.
Choć mogę się mylić.
Zrozumem jednak jeśli w końcu kupisz 195/xx/16 . Bo autko zwłaszcza nowe powinno sprawiać radość.
--------------------------------------
TAXI AIRPORT napisał/a:
Te same opony są tu taniej:
I nawet 3 zł taniej ale już zamówiłem.
No to źle policzył, skoro są takie przekłamania na liczniku ...
Większa powierzchnia styku - krótsza droga hamowania, większa liczba rowków w szerszej oponie (od 195 w górę), lepsze odprowadzenie wody (szerszych nie ma co montować, bo na wodzie będą sobie gorzej radziły, szczególnie przy coraz bardziej zużytym bieżniku).
16" - szkoda alusków przy polskich/wrocławskich DZIURACH właśnie w piątek rozwaliłem sobie stalową felge na korzeniu i dziękowałem opatrzności, że jeszcze ALU nie założyłem ... a miałem zimowe 15" (można kombinować z "xx", tylko żeby znowu nie przekombinować ... moim zdaniem szkoda zachodu)
Reasumując - czy poza tym, co na drzwiach jest opisane, Dacia umożliwia zakładanie zamienników, a jak tak to jakich? Jakaś tabela? Czy np w razie wypadku nie będzie to jakimś problemem? Nie manewrowałem nigdy w wymiarach, więc pod kątem prawnym jestem zielony.
Ostatnio zmieniony przez koniu 2011-03-21, 09:00, w całości zmieniany 1 raz
czy poza tym, co na drzwiach jest opisane, Dacia umożliwia zakładanie zamienników
Tylko to, co masz w homologacji - reszta na własną odpowiedzialność...
...Aczkolwiek w najgorszym przypadku sprawa oprze się prawdopodobnie o biegłego sądowego, który raczej nie będzie udowadniał, że "czarne jest białe", tylko oceni realny wpływ na bezpieczeństwo - i może on być nawet pozytywny.
No, ale właśnie: "może" - ale nie musi, wbrew temu co się czasem wydaje... Np.: "Większa powierzchnia styku - krótsza droga hamowania" - owszem, ale tylko jeżeli jeszcze pozwolą na to hamulce. Itd., itp...
Na nawigacji zawsze mam ok. 5 km/h mniej, niż na liczniku, co potwierdza wielu użytkowników Dacii, a jak mnie na suszarkę złapali, to się pozytywnie zaskoczyłem, że oszczędziłem 50 zł. i 2 punkty dzięki temu jednak wolałbym mieć dokładne dane na zegarach, no i przebieg poniekąd nie będzie tak nabijał ...
Reasumując, z moich obliczeń wynika, iż stosunek 185/65 do 195/65 (R15), szczególnie w przypadku Uniroyali RainExpert, przemawia kategorycznie na korzyść tych drugich. Szczegółowo wygląda to tak, że koło ma średnicę większą o 13 mm, a opona oczywiście szersza o 10 mm, co nie powinno w ogóle przeszkadzać, szczególnie, że ET w moich Alusach jest chyba na poziomie 39 ... do tego ALU mam szersze chyba o pół cala w stosunku do stalowych fabrycznych, więc aż się prosi o szerszą oponkę. Jeśli ktoś chciałby mnie jeszcze merytorycznie odwieźć od tego zamiaru, to zapraszam
Znalazłem informację, iż dopuszczalna różnica w średnicy koła wynosi:
- zalecana do 2%
- dopuszczalna do 4%
U mnie by wychodziło 2,1%, więc nie widać przeciwwskazań ...
W wyciągu z homologacji jest tylko zakres na felgę, opony są tylko w 1 rozmiarze ... ale jakby się to miało do tego, co jest na drzwiach opisane i do obowiązujących przepisów, które dopuszczają zamienniki ...
i do obowiązujących przepisów, które dopuszczają zamienniki
Jakoś nie sądzę, żeby istniały przepisy dopuszczające zamienniki niezgodne z homologacją...
Poszukam w przepisach, jeśli jeszcze to nie było przerabiane, to się przyda. W homologacji mam tylko 15" na feldze, a jak to się ma do Stepwaya (16") i naklejki na drzwiach (14") ...
Ostatnio zmieniony przez koniu 2011-03-21, 16:00, w całości zmieniany 1 raz
Ale się wkręciłem w ten temat ... na razie nie znalazłem szczegółowych przepisów regulujących tą tematykę, jednak natknąłem się na wytyczne ETRTO (The European Tyre and Rim Technical Organisation) z roku 2003 (z informacji wynika, że obowiązują nadal i są o wiele bardziej rygorystyczne, niż tabele zamienników z lat poprzednich i wszelkie wyniki działania większości internetowych kalkulatorów zamienników możemy sobie wrzucić do kosza). Poniżej zamieszczam algorytm obliczania parametrów zamienników opon w systemie "ETRTO +/-3%", na przykładzie mojego Sandero.
Zacznę od tego, że ww. 3% nie liczy się jak dotychczas od tzw. "zewnętrznej średnicy teoretycznej (projektowej)":
(2 * x) + y
tylko od różnicy:
3% * (z - y)
gdzie:
x - profil opony
y - nominalna średnica obręczy
z - zewnętrzna średnica teoretyczna (projektowa)
Teraz powoli na konkretnym przykładzie (opona 185/65 R15):
Z powyższego wiemy, że:
Szerokość opony: a = 185 [mm]
Profil opony: x = 65% * a = 65% * 185 = 120,25 [mm]
Nominalna średnica obręczy: y = 15" = 15 * 25,4 = 381 [mm] {1 cal = 25,4 mm}
Zewnętrzna średnica teoretyczna (projektowa): z = 2x + y = 2 * 120,25 + 381 = 240,5 + 381 = 621,5 [mm]
Różnica: z - y = 621,5 - 381 = 240,5 [mm]
3% z różnicy: 3% * (z - y) = 3% * 240,5 = 7,215 [mm]
W tym momencie mamy już wszystkie potrzebne parametry i możemy przystąpić do obliczenia zakresu (MIN - MAX) dla dopuszczalnej średnicy zamiennika:
MAX = z + (3% * (z - y)) = 621,5 + 7,215 = 628,715 [mm] MIN = z - (3% * (z - y)) = 621,5 - 7,215 = 614,285 [mm]
Podsumowując - zamiennik opony 185/65 R15 (wg normy ETRTO) nie może mieć średnicy większej niż 628,7 mm, ani mniejszej niż 614,3 mm.
Wg powyższego opona 195/65 R15 nie wchodzi w grę, ale np 205/60 lub 195/60 R15 już jak najbardziej.
PS. Oczywiście RÓŻNICA (z - y), to nic innego, jak 2 * PROFIL OPONY, więc można iść na skróty, jednak w opisie trzymałem się szczegółowych wytycznych technicznych ETRTO.
PS2. Teraz jeśli ktoś posiada opony homologowane 185/65 R15 może skorzystać z ww. informacji i kalkulatora: http://www.opony.com.pl/narzedzia/zamienniki-opon/ w celu obliczenia średnicy
PS3. Jeszcze jedna BARDZO WAŻNA rzecz - średnica i szerokość zamiennika to nie wszystko, mamy jeszcze INDEKS NOŚNOŚCI i INDEKS PRĘDKOŚCI (np. 88T) - nie mogą być one niższe niż homologowane! A już na pewno w przypadku indeksu nośności. Polecam odpowiednie tabele.
Ostatnio zmieniony przez koniu 2011-03-22, 07:48, w całości zmieniany 3 razy
Bardzo fajnie i ciekawe - dzięki - ale rzecz przecież przede wszystkim w tym, jaką one mają wartość prawną, dla nas. Bo koniec końców nawet biegły sądowy wyżej od rozporządzenia, ustawy czy konwencji międzynarodowej nie podskoczy... Natomiast ktoś, kto się prawem nie przejmuje, to i tak się mniej czy bardziej rygorystycznymi wytycznymi nie przejmie, tylko załaduje kapcie jakie mu się uwidzą <;
1cal to 2.54 cm. Reszty nie liczyłem bo o tej porze jeszcze spię.
---------------------------------------------------
Dziś odebrałem swoje oponki. Na ogół gdzie pytałem o nie to upewniałem sie również czy są wyprodukowane w Niemczech. Moje są ze Słowacji. Wiec jeśli dla kogoś to ma znaczenie decydujące niech nie zapomni sprawdzić przd zakupem.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum