Unijni oficjele narzucają producentom pojazdów konieczność montowania coraz większej liczby elementów wyposażenia. Jakie przepisy wkrótce wejdą w życie?
Jednym z wymogów unijnych są światła do jazdy dziennej /INTERIA.PL
Przepisy zmusiły już koncerny motoryzacyjne do montowania katalizatorów, poduszek powietrznych, ABS-u czy systemu wspomagania awaryjnego hamowania. Ale lista obowiązkowego wyposażenia samochodów narzucona przez unijnych prawodawców wydłuża się z każdym rokiem. Trafiają na nią przede wszystkim elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy i ograniczające negatywny wpływ aut na środowisko.
Światła do jazdy dziennej
Niedawno, bo 7 lutego, weszła w życie dyrektywa, w myśl której wszystkie nowe typy samochodów osobowych (tzn. modele homologowane po 1 stycznia 2011 r.) muszą być obowiązkowo wyposażone w światła do jazdy dziennej. Za półtora roku przepisy obejmą także ciężarówki i autobusy.
Wprowadzona dyrektywa jednocześnie ujednolica wymagania krajowe dotyczące stosowania świateł dziennych. Oczywiście nie ma obowiązku montażu takiego oświetlenia w autach już zarejestrowanych czy modelach wcześniej wprowadzonych do sprzedaży.
System ESC (ESP)
Od listopada 2011 r. system stabilizacji toru jazdy (znany pod skrótami ESP, ESC czy VSC) musi stać się wyposażeniem standardowym wszystkich aut osobowych rejestrowanych po raz pierwszy na terytorium Unii Europejskiej. Od listopada 2014 r. w układ ten będą musiały być wyposażone wszystkie pojazdy, także ciężarowe.
W ogóle zadbano o zmniejszenie zagrożenia stwarzanego przez auta ciężarowe i autobusy - za kilka lat będą one musiały być wyposażone w systemy samoczynnego awaryjnego hamowania w razie wystąpienia ryzyka kolizji i ostrzegające przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu.
Czujniki ciśnienia
Wiele nowych wymogów dotyczy ciężarówek
Od roku 2012 nowe modele samochodów będą musiały otrzymywać w standardzie czujniki ciśnienia powietrza w oponach. Z jednej strony ma się to przyczynić do poprawienia bezpieczeństwa jazdy, z drugiej powinno sprzyjać ograniczeniu zużycia paliwa (prawidłowe ciśnienie to mniejsze opory toczenia, a co za tym idzie - spalanie).
Etykiety opon
Do opon, od 1 listopada 2012 r. będą załączane etykiety, pokazujące w formie wykresów słupkowych parametry opon w zakresie oporów toczenia, zachowania na mokrej nawierzchni oraz emisji hałasu. Etykiety przypominają z wyglądu nalepki umieszczane na produktach AGD i w prosty sposób mają ułatwiać porównywanie różnych opon, a przez to sprzyjać podejmowaniu świadomych decyzji przy zakupie.
Telefon alarmowy
Komisja Europejska nalega na wdrożenie do roku 2014 systemu eCall - w razie poważnego wypadku powinien on umożliwiać automatyczne połączenie z numerem alarmowym 112 i przesłanie informacji o lokalizacji pojazdu do służb ratowniczych. Uruchomienie systemu wymaga jednak ścisłej współpracy branży samochodowej i telekomunikacyjnej, jak również wszystkich administracji krajowych, które muszą zadbać, by ich służby ratownicze były przygotowane do obsługiwania zgłoszeń.
Plany na przyszłość
WIĘCEJ NA TEN TEMAT
Czy kierowca będzie potrzebny?
Wydawać by się mogło, że zbudowanie samochodu wyposażonego w "autopilota" to zadanie, z którym dzisiejsi inżynierowie nie powinni mieć większego problemu. więcej »
Lista standardowego wyposażenia w przyszłości będzie zapewne jeszcze dłuższa. Rozważa się wprowadzenie obowiązku stosowania alkomatu połączonego z blokadą rozruchu silnika, przynajmniej dla pewnych grup np. kierowców zawodowych. System mógłby mieć formę kluczyka połączonego z alkomatem.
Prawdopodobne jest także wprowadzenie systemów ograniczających ryzyko kolizji: czujników martwego pola, asystenta pasa jazdy czy automatycznego hamowania w razie ryzyka kolizji. Nie wykluczone, że montowane będą systemy ostrzegające o przekroczeniu dopuszczalnej prędkości, wykorzystujące kamery rozpoznające znaki i informacje z nawigacji satelitarnej.
Ten alkomat to mi przypomina jak wkręciłem kiedyś dziadka jak jechaliśmy na imieniny do ciotki.
Miałem Corse B nową i mówię do dziadka że to auto jest tak nowoczesne i zabezpieczone że jak poczuje alkohol to nie odpali i będzie piszczał
dziadek mówi nie możliwe, no to ja mówię zakład o stówę,dziadek dobra,no to ja zapalam silnik,odpalam światła, wszystko gra auto idzie,no to gaszę auto światła zostawiam zapalone i mówię dziadek wyciąg i odkręć flaszkę, no to dziadek wyciąga flachę i odkręca w tym momencie ja lekko uchylam drzwi i zaczyna piszczeć przypominajka o światłach,szarpię się z kluczem i nie odpalam,dziadek zakręca flachę ,ja przymykam drzwi,przestaje piszczeć i auto odpala-tak parę razy w końcu stwierdza "do diabła z takim autem" i wypłaca stówkę.
To były czasy miałem za to 53 litry 98 oktanów,a nie jak teraz 19 litrów 95
Marka: Ford
Model: Focus III
Silnik: 1.6 EB 150KM
Rocznik: 2013
Dołączył: 16 Paź 2010 Posty: 150 Skąd: Wrocław
Wysłany: 2011-04-02, 11:52
Ten alkomat to pomysł może i dobry, ale są przeszkody technologiczne w postaci cen.
Porządny alkomat może spokojnie kosztować 500zł. Czyli do kosztu pary kluczyków można doliczyć na start kafelek. Do tego dochodzą sensory, które trzeba wymieniać lub okresowo kalibrować (np. raz na 300 dmuchań lub 6 miesięcy). Dodatkowo, te aparaty są czułe na zmiany wilgotności i temperatury, także wbudowanie ich w auto parkujące pod chmurką wymaga dodatkowych zabiegów podnoszących dalej cenę.
Jak się taki alkomat zużyje, zabrudzi, rozkalibruje (a o to nietrudno), to auto nie odpali.
Dla producentów aut może to i dobry interes, ale kierowcy będą zmuszeni wymyślać obejścia. Akurat w pomysłowość polskich magików nie wątpię :)
Marka: Dacia
Model: Duster 4X2
Silnik: 1,5 dCI 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Dołączył: 01 Mar 2009 Posty: 846 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-04-02, 12:33 Re: Unia wyposaża auta
maciek napisał/a:
System ESC (ESP)
Od listopada 2011 r. system stabilizacji toru jazdy (znany pod skrótami ESP, ESC czy VSC) musi stać się wyposażeniem standardowym wszystkich aut osobowych rejestrowanych po raz pierwszy na terytorium Unii Europejskiej.
No to patrzeć jak od listopada Dacie będą mieć ESP w standardzie (jakoś w to nie wierzę ).
Oznacza to, że obowiązek ten nie dotyczy wszystkich nowych samochodów, ale wyłącznie nowych modeli, które uzyskają homologację po tej dacie. Pozostałe produkowane dotąd modele samochodów nie muszą być wyposażone w światła do jazdy dziennej. Jednakże obowiązek wyposażania nie oznacza obowiązku używania. Ewentualne włączenie tych świateł będzie ciągle leżało w gestii kierowcy.
Odnośnie ESP to dotyczy samochodów produkowanych od 01-01-2012 - wprowadzono tutaj "vacatio legis"
Należy przypomnieć, że od 01-01-2011 obowiązuje norma EURO 5 co oznacza np. obowiązkowe stosowanie filtrów cząstek stałych w silnikach diesel.
Wszystkie te przepisy na pewno maja na celu podniesienie bezpieczeństwa jazdy i w domyśle utrudnienia w homologacje samochodów spoza Unii
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum