Hehe spoko
Co do kwestii prawnych cały czas nad tym pracuję w wolnych chwilach
Wiadomo z ETRTO jak z UEFA - coś sobie może ustalić, ale ustawodawca może się na to wypiąć
No to tu mnie zaskoczyłeś ... w homologacji MCV o ile się nie mylę też jest 185/65 ...
Po przegrzebaniu przepisów dotyczących opon stwierdzam, że nic nie znalazłem w temacie zamienników . Jeśli już coś piszą, to odsyłają do wytycznych producenta samochodu. Eksperci oponiarscy natomiast w tym temacie trzymają się tylko i wyłącznie ETRTO. Tym bardziej post Dawida jest zastanawiający, gdyż 195/65 nie zawiera się nawet we wcześniej stosowanych tabelach jako "dopuszczalne-zalecane" (do 2% od całkowitej średnicy), ponieważ ma 2% z małym hakiem - czyli dopuszczalne warunkowo (do 4%), ale i tak niezgodne z ETRTO ...
Ostatnio zmieniony przez koniu 2011-03-24, 08:41, w całości zmieniany 1 raz
Najlepiej jest zakładać opony takie na jakich samochód dostał homologacje.
Nie ma żadnych znanych przeciwwskazań by zakładać 195/65r15 do MCV auto jest do tego w pełni przygotowane.
Minusy
- zaburza wskazania prędkościomierza (w stopniu pomijalnym)
+ szersza opona , ale bez przesady
+ więcej gumy miedzy podłożem , a felgą
+ samochód jest wyższy bez negatywnych konsekwencji (13mm)
+ atrakcyjna cena
+ różnica nieodczuwalna podczas jazdy (między 185/16r15 a 195/16r15)
Pytanie do Dawida - Jaki masz model tych opon 195/65 R15 ?
Właśnie zastanawiam się nad zmianą opon letnich (fabryczne Barum Brillantis - nie są zbyt dobre, a na dodatek bardzo głośne).
Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE Pomógł: 11 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 2127 Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-04-29, 12:25 Rozmiar opon/oferta rynku
Nieubłaganie zbliżam się do terminu wymiany letnich opon na nowy komplet. Dębice Passio wytrzymały cztery sezony, pewnie wytrzymają i piąty. Głębokość bieżnika ok. 3-4 mm. Jeszcze zgodnie z przepisami, już nie do końca zgodnie z wrodzonym mi poczuciem ostrożności...
Cztery sezony na Passio nie rozczarowały. Nigdy nie czułem deficytu przyczepności, oponki zużywają się równomiernie, nie hałasują przesadnie. Ot, średnio na jeża...
Zauważyłem, że na rnaszym rynku, opon w rozmiarze 185/65/15 jest wyraźnie mniej niż w rozmiarze 195/65/15. A ceny są porównywalne.
Może to subiektywne odczucie, podyktowane tym że szukam opon do 200 zł/szt.
Czy ktoś śmiga na oponach 195/65/15 na fabrycznych felgach? MCV oczywiście... I jakie są uwagi do tego rozmiaru: mieszczą się bez problemu, o ile licznik przekamuje, czy zmienia się komfort jazdy?
_________________ MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 150 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG 60 000 km
Marka: FSO / TOYOTA
Model: Caro i Corolla
Silnik: 1.6GLE i 1.4VVTi
Rocznik: 1992 i 2001
Dołączył: 26 Cze 2009 Posty: 153 Skąd: ze Śląska
Wysłany: 2011-04-29, 12:37
wg kalkulatorów zamiennikiem 185/65/15 jest (min) 195/60/15, jeśli zastosujesz ten rozmiar o którym piszesz (195/65/15) kalkulator wypluwa następujące różnice:
różnica średnic - 13mm (nieco ponad 2%)
nieco ponad 1km/h więcej na każde 50km/h
nie są to więc powalające różnice, nie sądzę też by jakoś specjalnie wzrosło zużycie paliwa (większe opory toczenia)
Inny samochod niz mcv (hyundai), ale przesiadka jaka opisujesz poskutkowala nastepujacymi efektami:
- samochod troche slabiej przyspiesza (moment na kolach sie zmniejsza)
- licznik wreszcie pokazuje dokladnie tyle ile jade (wieksze kola - licznik mniej pokazuje)
- spalanie wzroslo o ok. 0.2/100
- troooszke lepiej sie prowadzi z uwagi na szersze opony
W moim przypadku wybor byl prostszy z uwagi na to, ze jezdze na oponach calorocznych. I o ile w rozmiarze 195/65/R15 dostepne sa rewelacyjne i niedrogie opony navigator 2, to w185/65/R15 wybor byl bardzo ubogi - albo drogo i dobrze (choc niewiele lepiej niz n2), albo tanio (navigator 1), ale za to koszmarnie jesli chodzi o prowadzenie. Na Twoim miejscu rozmiaru bym nie zmienial.
Ja teraz zamieniłem debice na Kleber Dynaxer HP3. Poprostu miodzio. Kumpel miał rację, są ciche i super się trzymają nawet na mokrej nawerzchni - polecam. 185/60albo65/R15 V240 nie 210 jak na allegro 200zł/szt z wymianą. 195 są po 250 tez z wymianą
Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE Pomógł: 11 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 2127 Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-04-29, 16:10
fi napisał/a:
I o ile w rozmiarze 195/65/R15 dostepne sa rewelacyjne i niedrogie opony navigator 2, to w185/65/R15 wybor byl bardzo ubogi - albo drogo i dobrze (choc niewiele lepiej niz n2), albo tanio (navigator 1)
Ano właśnie, też się zdziwiłem dlaczego navigator 2 nie występuje w rozmiarze 185/65/15...
_________________ MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 150 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG 60 000 km
Ano właśnie, też się zdziwiłem dlaczego navigator 2 nie występuje w rozmiarze 185/65/15...
W momencie podejmowania produkcji N2 nie bylo wielu popularnych aut fabrycznie na 185/65/R15. Na 195 za to byly Renault Megane, Skoda Octavia na przyklad.
Teraz moze by podjeli produckje 185, poniewaz doszedl np. Ceed, i30 czy Dacie.
Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009 Pomógł: 31 razy Dołączył: 15 Mar 2009 Posty: 2944 Skąd: Śląsk
Wysłany: 2011-07-13, 11:37
Daćki mają felgi 15tki, do tego zapewne inny rozstaw śrub i średnica otworu centralnego -->lepiej będzie sprzedać koła do skody i w ten sposób odzyskać choć część kosztów. Szerokość opony też zdecydowanie za mała
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum