Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 35 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 4273 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-05-14, 23:00
Chyba musze sie zgodzic z Jackiem i słynnym pdf. o klimatyzacji. Tez zylem w przekonaniu, ze zimna rurka to rurka ktora wprowadza chlodny czynnik do samochodu a ciepla go odbiera . Jednak jak juz wspomniano - samo zjawisko chlodzenia zachodzi wewnatrz auta , tuz za filtrem przeciwpylkowym, w parowniku. Potem ciepła zimna rurka wraca schlodzony czynnik w stanie gazowym o niskiej temperaturze. Pytanie czy dla wydajnosci systemu warto ta niska temperture powrotu czynnika do sprezarki utrzymywac izolujac rurke ? Moze warto ja zaizolowac jedynie by ta rurka nie schladzala komory silnika , w przypadku ogolnie znanych problemow z niedogrzaniem siilnikow 1.5 DCI .
Wniosek: na dzis oslonka piankowa przyda sie do innych celow.
PS. Udanego chłodzenia - foto na dole
klima - schemat.jpg
Plik ściągnięto 773 raz(y) 101,91 KB
Klimatyzacja-samochodowa_2.jpg brrrr ;-)
Plik ściągnięto 441 raz(y) 32,84 KB
Ostatnio zmieniony przez mekintosz 2011-05-14, 23:13, w całości zmieniany 3 razy
Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 35 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 4273 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-05-14, 23:17
Mariusz napisał/a:
Tak naprawdę to rurka wyjścia z parownika jest cieplejsza niż przed samym parownikiem.
Izolacja owszem, ale tylko przed roszeniem się rurek.
To sie zgadza - czesc zimna oddała do kabiny kierowcy, stad jest mniej chłodna czyli cieplejsza Jeszcze nie zauwazylem rosy na rurkach u siebie. Moze wymaga to odp długiej jazdy w upale 30 stopni i z klima na max. Z reszta w Daci klima zawsze dziala chyba na max swoich mozliwosci. Uzytkownik ma wplyw na temperature chłodzenia przez doposzczenie ciepłego powietrza z nagrzewnicy a nie zmniejszenie skutecznosci chłodzenia ukladu.
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-05-15, 05:25
Wiesz co mekintosz, ten schemat klimatyzacji jest błędny. Rurki na niebiesko to wysokie ciśnienie, a na czarno to niskie ciśnienie. Według mnie ten schemat powinien wyglądać tak :
schemat.JPG Schemat klimy jakieś tam
Plik ściągnięto 565 raz(y) 93,41 KB
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-05-15, 05:27, w całości zmieniany 3 razy
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-05-15, 05:38
A w naszych Daciach schemat klimy jest dokładnie taki :
(1) Sprężarka
(2) Skraplacz
(3) Zbiornik osuszający
(4) Czujnik ciśnienia
(5) Zawór rozprężny
(6) Parownik
(7) Zespół wentylatora
(8) Wentylator chłodnicy
(9) Chłodnica silnika
(10) Płyn pod wysokim ciśnieniem
(11) Para o niskim ciśnieniu
(12) Para o wysokim ciśnieniu
(13) Kabina
(14) Komora silnika
(15) Powietrze zewnętrzne
(16) Do bloku mieszającego powietrze
(17) Przegroda czołowa
(18) Powietrze zewnętrzne lub z recyrkulacji
(19) Wysokociśnieniowy zawór napełniania
(20) Niskociśnieniowy zawór napełniania
Marka: była Dacia, jest Toyota
Model: Sandero, Auris Touring Sports
Silnik: 1,6 (132 KM)
Rocznik: 2015 Pomógł: 13 razy Dołączył: 10 Paź 2008 Posty: 1501 Skąd: Ozorków
Wysłany: 2011-05-15, 09:21
Rozumiem, że zawór rozprężny jest z termostatem oraz przewodem czujnikowym podłączonym do czego?
Standardowe klimatyzacje mają czujnik ciśnienia i temp na wyjściu z parownika. Jak wygląda to w przypadku Dacii. Od czego zwór rozprężny dostaje informacje w jakiej ilości wpuścić gaz do parownika? Nie mam schematów dlatego pytam
Ostatnio zmieniony przez Mariusz 2011-05-15, 09:23, w całości zmieniany 1 raz
Marka: była Dacia, jest Toyota
Model: Sandero, Auris Touring Sports
Silnik: 1,6 (132 KM)
Rocznik: 2015 Pomógł: 13 razy Dołączył: 10 Paź 2008 Posty: 1501 Skąd: Ozorków
Wysłany: 2011-05-15, 17:25
Termostat w zaworze rozprężnym na pętli powrotnej z parownika oraz czujnik ciśnienia za kompresorem.
Artur jaką dostanę informację o popsutym termostacie? Pojawi się coś na desce rozdzielczej?
Ostatnio zmieniony przez Mariusz 2011-05-15, 17:32, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-05-15, 17:59
Żadna informacja na desce się nie pojawi.
Zasada działania jest następująca:
– Naciśnięcie przez użytkownika przycisku "AC" znajdującego się na panelu sterowania w kabinie wprowadza stan "0" (polecenie włączenia klimatyzacji nieaktywne) lub "1" (polecenie włączenia klimatyzacji aktywne).
– Informacja o tym stanie jest przekazywana połączeniem przewodowym do komputera wtrysku, który następnie zezwala lub nie na włączenie klimatyzacji.
– Komputer wtrysku stosuje przy tym następujące strategie:
– Prędkość obrotowa silnika: jeśli jest zbyt mała, komputer nie zezwoli na włączenie sprężarki.
– Obciążenie silnika: jeśli jest zbyt duże (na przykład gwałtowne wciśnięcie pedału przyspieszenia lub jazda pod górę przy bardzo dużym pochyleniu, gdy pojazd jest mocno obciążony), to komputer nie zezwala na włączenie sprężarki.
– Ciśnienie freonu w sprężarce: jeśli ciśnienie jest poniżej 2 barów lub powyżej 26 barów to komputer nie zezwala na włączenie sprężarki.
– Jeśli komputer wtrysku zezwala na włączenie sprężarki, przekazuje stan "1" do stopnia mocy, który będzie zasilał siłownik sprężarki.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-05-15, 18:16, w całości zmieniany 2 razy
Marka: była Dacia, jest Toyota
Model: Sandero, Auris Touring Sports
Silnik: 1,6 (132 KM)
Rocznik: 2015 Pomógł: 13 razy Dołączył: 10 Paź 2008 Posty: 1501 Skąd: Ozorków
Wysłany: 2011-05-15, 20:58
I tak jest w/g schematu?
To dla wszystkich zainteresowanych.
Przy wyłączonej klimatyzacji na pętli wysokiego i niskiego ciśnienia, ciśnienie czynnika jest takie same. Jeśli pojawią się ubytki czynnika czyli spadnie ciśnienie do poniżej 2 bar sprężarka nie włączy się. (zabezpieczenie)
Artur możesz na priv przesłać mi schemat?
Dzięki
Ostatnio zmieniony przez Mariusz 2011-05-15, 21:03, w całości zmieniany 1 raz
Zadam więc pytanie dlaczego w Mercedesie okularniku i Volvo V70 wszystkie rurki są izolowane na dodatek po zewnątrz folią z aluminium ?
Uważam że Mariusz ma z nas najwięcej wiedzy w tym zakresie, postaram sie dotrzeć do projektantów układów chłodniczych, bo tak można sobie wymyślać w nieskończoność różne teorie, a właściwie prawda może być po jednej albo drugiej stronie lub gdzie indziej.
Marka: była Dacia, jest Toyota
Model: Sandero, Auris Touring Sports
Silnik: 1,6 (132 KM)
Rocznik: 2015 Pomógł: 13 razy Dołączył: 10 Paź 2008 Posty: 1501 Skąd: Ozorków
Wysłany: 2011-05-15, 21:27
Folia ma zapobiec przenikaniu cieplnemu
Nie mam schematu więc przypuszczam, że w Mercedesie i Volvo zawór rozprężny z przewodami parownika znajdują się w komorze silnika i stąd izolacja
Jutro w pracy wezmę schemat i pomyślę na spokojnie
Ostatnio zmieniony przez Mariusz 2011-05-15, 21:31, w całości zmieniany 2 razy
Marka: była Dacia, jest Toyota
Model: Sandero, Auris Touring Sports
Silnik: 1,6 (132 KM)
Rocznik: 2015 Pomógł: 13 razy Dołączył: 10 Paź 2008 Posty: 1501 Skąd: Ozorków
Wysłany: 2011-05-17, 19:11
Chciałbym potwierdzić tezę JackTheNight-a (Artura). Izolacja przewodów przed zaworem rozprężnym nie ma wpływu na wydajność klimatyzacji. Samochody, które mają fabryczną izolację to tylko po to, żeby przewody na zewnątrz nie ,,pociły się". W aluminiowych przewodach na skutek różnicy temp między przewodem, a komorą silnika nie pojawi się woda.
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-05-17, 19:50, w całości zmieniany 2 razy
po zaizolowaniu rurek aluminiowych wybralem sie w trase Radom -Białystok i powrot, klima wlaczona przez wiekszosc czasu, radyjko, swiatla, predkosc 90-110, czasami do 130 i spalanie spadło PONIŻEJ 5,6 LITRA NA SETKE czyli wartości podawanej przez producenta!!! Wyniosło 5,5 litra, NIGDY TAKIEGO NIE MIAŁEM!!! Coś to chyba jednak dało???
Co do korozji-utleniania sie aluminium, to jest to proces długotrwały chyba około 20 lat wiec wątpię by izolowanie tych rurek miało TERAZ negatywny wpływ na rureczki. Za 20 lat to bede jezdzil Dusterem ph IV he-he!!!
Najlepsze efekty są wtedy gdy wszystkie rurki są bardzo szczelnie zaizolowane, rurki izolacyjne muszą ściśle do siebie czołami przylegać.
Po drugie gdy średnica otuliny jest większa 22mm wtedy na zakrętach szczelniej sie układa.
U mnie na grubszej rurce idącej ze sprężarki do parownika skrapla się woda w czasie jazdy. Znaczy rurka jest zimna i czynnik odbiera ciepło z komory silnika zamiast z wnętrza samochodu.
Kupiłem izolację, będę zakładał. Tylko czy nie stracę gwarancji na klimatyzację albo coś ?
Ostatnio zmieniony przez wojtek_pl 2011-08-24, 17:41, w całości zmieniany 1 raz
Woda się skrapla bo w środku jest mróz a na zewnątrz gorąco tak jak na szklance z innym napojem.
Gorąco i wilgotno .
Po konsultacji stwierdzam, że nie będę izolował. Ten grubszy to przewód z parownika do sprężarki, którym wracają pary gazu. Tym drugim idzie ciecz ze skraplacza do parownika.
Jeśli przypadkiem w parowniku cały gaz nie odparował to powinien odparować właśnie w tej rurce, aby ciecz nie dostała się do sprężarki i jej nie rozwaliła (ciecze są z reguły mało ściśliwe).
Jedyny sens to miałoby aby woda nie skraplała się na rurce ale w sumie to w niczym nie przeszkadza o ile nie kapie na coś ważnego.
Trzeba tylko sprawdzić czy skropliny na tej rurce nie ściekają po niej do kabiny.
Właśnie pomijając wszystkie inne powody, warto zaizolować tylko po to żeby ta nieszczęsna skroplona woda nie lała się gdzie popadnie. Już po kilku załączeniach klimy widać że cieknąca woda, brudzi lakier poniżej i spływa gdzieś sobie. Po pewnym czasie te rurki będą wyglądały fatalnie z powodu tej wilgoci więc zaizolowałem
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum