Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2020-07-02, 01:02
Wydajność klimatyzacji
Autor Wiadomość
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4273
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-05-14, 23:00   

Chyba musze sie zgodzic z Jackiem i słynnym pdf. o klimatyzacji. Tez zylem w przekonaniu, ze zimna rurka to rurka ktora wprowadza chlodny czynnik do samochodu a ciepla go odbiera . Jednak jak juz wspomniano - samo zjawisko chlodzenia zachodzi wewnatrz auta , tuz za filtrem przeciwpylkowym, w parowniku. Potem ciepła zimna rurka wraca schlodzony czynnik w stanie gazowym o niskiej temperaturze. Pytanie czy dla wydajnosci systemu warto ta niska temperture powrotu czynnika do sprezarki utrzymywac izolujac rurke ? Moze warto ja zaizolowac jedynie by ta rurka nie schladzala komory silnika , w przypadku ogolnie znanych problemow z niedogrzaniem siilnikow 1.5 DCI ;-) .

Wniosek: na dzis oslonka piankowa przyda sie do innych celow.

PS. Udanego chłodzenia - foto na dole ;-)

klima - schemat.jpg
Plik ściągnięto 773 raz(y) 101,91 KB

Klimatyzacja-samochodowa_2.jpg
brrrr ;-)
Plik ściągnięto 441 raz(y) 32,84 KB

Ostatnio zmieniony przez mekintosz 2011-05-14, 23:13, w całości zmieniany 3 razy  
 
Mariusz 


Marka: była Dacia, jest Toyota
Model: Sandero, Auris Touring Sports
Silnik: 1,6 (132 KM)
Rocznik: 2015
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 10 Paź 2008
Posty: 1501
Skąd: Ozorków
Wysłany: 2011-05-14, 23:12   

Tak naprawdę to rurka wyjścia z parownika jest cieplejsza niż przed samym parownikiem.

Izolacja owszem, ale tylko przed roszeniem się rurek.
_________________

 
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4273
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-05-14, 23:17   

Mariusz napisał/a:
Tak naprawdę to rurka wyjścia z parownika jest cieplejsza niż przed samym parownikiem.

Izolacja owszem, ale tylko przed roszeniem się rurek.


To sie zgadza - czesc zimna oddała do kabiny kierowcy, stad jest mniej chłodna czyli cieplejsza ;-) Jeszcze nie zauwazylem rosy na rurkach u siebie. Moze wymaga to odp długiej jazdy w upale 30 stopni i z klima na max. Z reszta w Daci klima zawsze dziala chyba na max swoich mozliwosci. Uzytkownik ma wplyw na temperature chłodzenia przez doposzczenie ciepłego powietrza z nagrzewnicy a nie zmniejszenie skutecznosci chłodzenia ukladu.
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-05-15, 05:25   

Wiesz co mekintosz, ten schemat klimatyzacji jest błędny. Rurki na niebiesko to wysokie ciśnienie, a na czarno to niskie ciśnienie. Według mnie ten schemat powinien wyglądać tak :

schemat.JPG
Schemat klimy jakieś tam
Plik ściągnięto 565 raz(y) 93,41 KB

_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-05-15, 05:27, w całości zmieniany 3 razy  
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-05-15, 05:38   

A w naszych Daciach schemat klimy jest dokładnie taki :
(1) Sprężarka
(2) Skraplacz
(3) Zbiornik osuszający
(4) Czujnik ciśnienia
(5) Zawór rozprężny
(6) Parownik
(7) Zespół wentylatora
(8) Wentylator chłodnicy
(9) Chłodnica silnika
(10) Płyn pod wysokim ciśnieniem
(11) Para o niskim ciśnieniu
(12) Para o wysokim ciśnieniu
(13) Kabina
(14) Komora silnika
(15) Powietrze zewnętrzne
(16) Do bloku mieszającego powietrze
(17) Przegroda czołowa
(18) Powietrze zewnętrzne lub z recyrkulacji
(19) Wysokociśnieniowy zawór napełniania
(20) Niskociśnieniowy zawór napełniania

schemat2.JPG
schemat klimatyzacji w Dacii
Pobierz Plik ściągnięto 13172 raz(y) 55,36 KB

_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-05-15, 05:44, w całości zmieniany 5 razy  
 
Mariusz 


Marka: była Dacia, jest Toyota
Model: Sandero, Auris Touring Sports
Silnik: 1,6 (132 KM)
Rocznik: 2015
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 10 Paź 2008
Posty: 1501
Skąd: Ozorków
Wysłany: 2011-05-15, 09:21   

Rozumiem, że zawór rozprężny jest z termostatem oraz przewodem czujnikowym podłączonym do czego?
Standardowe klimatyzacje mają czujnik ciśnienia i temp na wyjściu z parownika. Jak wygląda to w przypadku Dacii. Od czego zwór rozprężny dostaje informacje w jakiej ilości wpuścić gaz do parownika? Nie mam schematów dlatego pytam
Ostatnio zmieniony przez Mariusz 2011-05-15, 09:23, w całości zmieniany 1 raz  
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-05-15, 14:58   

U nas nie ma żadnego czujnika w zaworze - mamy zawór tylko z termostatem.
_________________

 
Mariusz 


Marka: była Dacia, jest Toyota
Model: Sandero, Auris Touring Sports
Silnik: 1,6 (132 KM)
Rocznik: 2015
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 10 Paź 2008
Posty: 1501
Skąd: Ozorków
Wysłany: 2011-05-15, 17:25   

Termostat w zaworze rozprężnym na pętli powrotnej z parownika oraz czujnik ciśnienia za kompresorem.
Artur jaką dostanę informację o popsutym termostacie? Pojawi się coś na desce rozdzielczej?
Ostatnio zmieniony przez Mariusz 2011-05-15, 17:32, w całości zmieniany 2 razy  
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-05-15, 17:59   

Żadna informacja na desce się nie pojawi.

Zasada działania jest następująca:
– Naciśnięcie przez użytkownika przycisku "AC" znajdującego się na panelu sterowania w kabinie wprowadza stan "0" (polecenie włączenia klimatyzacji nieaktywne) lub "1" (polecenie włączenia klimatyzacji aktywne).
– Informacja o tym stanie jest przekazywana połączeniem przewodowym do komputera wtrysku, który następnie zezwala lub nie na włączenie klimatyzacji.
– Komputer wtrysku stosuje przy tym następujące strategie:
– Prędkość obrotowa silnika: jeśli jest zbyt mała, komputer nie zezwoli na włączenie sprężarki.
– Obciążenie silnika: jeśli jest zbyt duże (na przykład gwałtowne wciśnięcie pedału przyspieszenia lub jazda pod górę przy bardzo dużym pochyleniu, gdy pojazd jest mocno obciążony), to komputer nie zezwala na włączenie sprężarki.
– Ciśnienie freonu w sprężarce: jeśli ciśnienie jest poniżej 2 barów lub powyżej 26 barów to komputer nie zezwala na włączenie sprężarki.
– Jeśli komputer wtrysku zezwala na włączenie sprężarki, przekazuje stan "1" do stopnia mocy, który będzie zasilał siłownik sprężarki.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-05-15, 18:16, w całości zmieniany 2 razy  
 
Mariusz 


Marka: była Dacia, jest Toyota
Model: Sandero, Auris Touring Sports
Silnik: 1,6 (132 KM)
Rocznik: 2015
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 10 Paź 2008
Posty: 1501
Skąd: Ozorków
Wysłany: 2011-05-15, 20:58   

I tak jest w/g schematu?
To dla wszystkich zainteresowanych.
Przy wyłączonej klimatyzacji na pętli wysokiego i niskiego ciśnienia, ciśnienie czynnika jest takie same. Jeśli pojawią się ubytki czynnika czyli spadnie ciśnienie do poniżej 2 bar sprężarka nie włączy się. (zabezpieczenie)

Artur możesz na priv przesłać mi schemat?
Dzięki
Ostatnio zmieniony przez Mariusz 2011-05-15, 21:03, w całości zmieniany 1 raz  
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-05-15, 21:11   

Schematy są dostępne tutaj : http://www.daciaklub.pl/f...p?p=71926#71926
A manual serwisowy tutaj : http://www.esnips.com/doc...logan_dokum_pol
_________________

 
kamel 


Marka: Dacia
Model: Logan Arktica
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 13 Sty 2011
Posty: 83
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2011-05-15, 21:16   

Zadam więc pytanie dlaczego w Mercedesie okularniku i Volvo V70 wszystkie rurki są izolowane na dodatek po zewnątrz folią z aluminium ?

Uważam że Mariusz ma z nas najwięcej wiedzy w tym zakresie, postaram sie dotrzeć do projektantów układów chłodniczych, bo tak można sobie wymyślać w nieskończoność różne teorie, a właściwie prawda może być po jednej albo drugiej stronie lub gdzie indziej.
 
Mariusz 


Marka: była Dacia, jest Toyota
Model: Sandero, Auris Touring Sports
Silnik: 1,6 (132 KM)
Rocznik: 2015
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 10 Paź 2008
Posty: 1501
Skąd: Ozorków
Wysłany: 2011-05-15, 21:27   

Folia ma zapobiec przenikaniu cieplnemu
Nie mam schematu więc przypuszczam, że w Mercedesie i Volvo zawór rozprężny z przewodami parownika znajdują się w komorze silnika i stąd izolacja
Jutro w pracy wezmę schemat i pomyślę na spokojnie
Ostatnio zmieniony przez Mariusz 2011-05-15, 21:31, w całości zmieniany 2 razy  
 
Mariusz 


Marka: była Dacia, jest Toyota
Model: Sandero, Auris Touring Sports
Silnik: 1,6 (132 KM)
Rocznik: 2015
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 10 Paź 2008
Posty: 1501
Skąd: Ozorków
Wysłany: 2011-05-17, 19:11   

Chciałbym potwierdzić tezę JackTheNight-a (Artura). Izolacja przewodów przed zaworem rozprężnym nie ma wpływu na wydajność klimatyzacji. Samochody, które mają fabryczną izolację to tylko po to, żeby przewody na zewnątrz nie ,,pociły się". W aluminiowych przewodach na skutek różnicy temp między przewodem, a komorą silnika nie pojawi się woda.
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-05-17, 19:50, w całości zmieniany 2 razy  
 
kamel 


Marka: Dacia
Model: Logan Arktica
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 13 Sty 2011
Posty: 83
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2011-05-17, 21:16   

Może zapytamy kolegów,.... czy rurki w ich samochodach sie pociły...osobiście nie zauważyłem.
Były zimne ale suche.
 
opos 



Marka: Dacia
Model: SANDERO/Logan MCV
Silnik: 1.4 + LPG/1,5 Dci
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 09 Cze 2010
Posty: 396
Skąd: S-E
Wysłany: 2011-05-18, 06:47   

Moje się spociły podczas odgrzybiania instalacji. Podejrzewam że na postoju się pocą a podczas jazdy pęd powietrza robi swoje i są suche.
 
bodzio 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.4
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Gru 2009
Posty: 176
Skąd: Radom
Wysłany: 2011-05-18, 07:26   

po zaizolowaniu rurek aluminiowych wybralem sie w trase Radom -Białystok i powrot, klima wlaczona przez wiekszosc czasu, radyjko, swiatla, predkosc 90-110, czasami do 130 i spalanie spadło PONIŻEJ 5,6 LITRA NA SETKE czyli wartości podawanej przez producenta!!! Wyniosło 5,5 litra, NIGDY TAKIEGO NIE MIAŁEM!!! Coś to chyba jednak dało??? :-D
Co do korozji-utleniania sie aluminium, to jest to proces długotrwały chyba około 20 lat wiec wątpię by izolowanie tych rurek miało TERAZ negatywny wpływ na rureczki. Za 20 lat to bede jezdzil Dusterem ph IV he-he!!!
_________________
Poison Zyankalli + Shimano XT
 
kamel 


Marka: Dacia
Model: Logan Arktica
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 13 Sty 2011
Posty: 83
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2011-05-18, 07:41   

bodzio

Najlepsze efekty są wtedy gdy wszystkie rurki są bardzo szczelnie zaizolowane, rurki izolacyjne muszą ściśle do siebie czołami przylegać.
Po drugie gdy średnica otuliny jest większa 22mm wtedy na zakrętach szczelniej sie układa.
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-05-18, 08:05   

bodzio napisał/a:
PONIŻEJ 5,6 LITRA NA SETKE czyli wartości podawanej przez producenta!!! Wyniosło 5,5 litra, NIGDY TAKIEGO NIE MIAŁEM!!!


A ja takie spalanie osiągam bez zaizolowanych rurek, i wcale nie jadę jak emeryt.

Jeszcze dodajcie sobie magnetyzery, filtr sportowy i plastykowy spojler i wtedy będzie już w ogóle rakieta. :mrgreen:
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-05-18, 08:11, w całości zmieniany 1 raz  
 
wojtek_pl 


Marka: Peugeot
Model: 3008
Silnik: 2.0 HDI 165
Rocznik: 2010
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 1208
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-08-24, 17:40   

U mnie na grubszej rurce idącej ze sprężarki do parownika skrapla się woda w czasie jazdy. Znaczy rurka jest zimna i czynnik odbiera ciepło z komory silnika zamiast z wnętrza samochodu.

Kupiłem izolację, będę zakładał. Tylko czy nie stracę gwarancji na klimatyzację albo coś ?
Ostatnio zmieniony przez wojtek_pl 2011-08-24, 17:41, w całości zmieniany 1 raz  
 
Auto Krytyk 


Marka: Była Dacia
Model: Logan
Silnik: .
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 25 Cze 2010
Posty: 819
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-08-24, 17:54   

Woda się skrapla bo w środku jest mróz a na zewnątrz gorąco tak jak na szklance z innym napojem.
_________________
KANAŁ MOTORYZACYJNY YOUTUBE AUTO KRYTYK
BLOG MOTORYZACYJNY AUTO KRYTYK
FACEBOOK AUTO KRYTYK
 
wojtek_pl 


Marka: Peugeot
Model: 3008
Silnik: 2.0 HDI 165
Rocznik: 2010
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 1208
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-08-24, 19:01   

TAXI AIRPORT napisał/a:
Woda się skrapla bo w środku jest mróz a na zewnątrz gorąco tak jak na szklance z innym napojem.

Gorąco i wilgotno . :-)


Po konsultacji stwierdzam, że nie będę izolował. Ten grubszy to przewód z parownika do sprężarki, którym wracają pary gazu. Tym drugim idzie ciecz ze skraplacza do parownika.
Jeśli przypadkiem w parowniku cały gaz nie odparował to powinien odparować właśnie w tej rurce, aby ciecz nie dostała się do sprężarki i jej nie rozwaliła (ciecze są z reguły mało ściśliwe).
Jedyny sens to miałoby aby woda nie skraplała się na rurce ale w sumie to w niczym nie przeszkadza o ile nie kapie na coś ważnego.

Trzeba tylko sprawdzić czy skropliny na tej rurce nie ściekają po niej do kabiny.
 
lep 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 90 FAP
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Lis 2010
Posty: 89
Skąd: DG
Wysłany: 2011-08-24, 20:37   

Właśnie pomijając wszystkie inne powody, warto zaizolować tylko po to żeby ta nieszczęsna skroplona woda nie lała się gdzie popadnie. Już po kilku załączeniach klimy widać że cieknąca woda, brudzi lakier poniżej i spływa gdzieś sobie. Po pewnym czasie te rurki będą wyglądały fatalnie z powodu tej wilgoci więc zaizolowałem :-)
 
wojtek_pl 


Marka: Peugeot
Model: 3008
Silnik: 2.0 HDI 165
Rocznik: 2010
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 1208
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-08-27, 06:46   

A tak w podobnym temacie, ktoś wie, gdzie jest WYLOT powietrza z kabiny ? Bo wentylacja generalnie jest słaba...
 
jurekpi 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 110 4x4
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 31
Skąd: wrocław
Wysłany: 2011-08-27, 08:35   

wojtek_pl napisał/a:
A tak w podobnym temacie, ktoś wie, gdzie jest WYLOT powietrza z kabiny ? Bo wentylacja generalnie jest słaba...


wylot jest zakryty tylnym zderzakiem
_________________
Moje średnie spalanie ON:

przesiadka z Opla Monterey'a, Opla Omegi
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne