Na początku zaznaczę, że jest to praca dla ludzi z manualnymi zdolnościami.
Kamerę kupiłem w sklepie internetowym "MARI" dla zainteresowanych podaję link: http://mari.pl/ cena 149 PLN. Ponieważ nie ma oryginalnej do Daci Duster, musiałem dopasować najbardziej odpowiednią. Z małą przeróbką doskonale nadaję się od Skody Super B (takie oznaczenie kamery).
Pierwsza przeróbka to wykonanie ramki do kamery wraz z 10 mm uszczelką o wymiarach 90X38X3 mm z otworem 76X28 mm. Jako uszczelkę użyłem miękkiej gumy uszczelniającej wraz z uszczelniaczem SikaFlex 221. Taka ramka jest niezbędna aby po pierwsze wziernik kamery był opuszczony na tablicę rejestracyjną. W załączeniu zamieszczam zdjęcie, a po drugie zabezpiecza kamerę przed kolekcjonerami (mocowanie kamery wykonane w taki sposób, że wyjęcie jej jest tylko możliwe od wnętrza).
Następnie to przeciągnięcie kabla video i zasilania przez profile zamknięte tylnej klapy. Użyłem do tego teflonowej otuliny kabla telewizyjnego (bardzo dobrze się wygina). Musiałem dorobić wtyczkę zasilania lampki oświetlenia tablicy. Zasilanie kamery podłączyłem do pinów 2 "+" i 3 "-" w tylnej lampie prawa strona (światło cofania). Muszę zaznaczyć, że takie podłączenie nie nadaje się do wszystkich urządzeń z ekranami video.
Preferowane jest podanie "+" zasilania poprzez przekaźnik włączany włącznikiem (155) biegu wstecznego. Ale, że względu na to, że mój kombajn multimedialny Canva 8018 ma oddzielne wejście do kamery cofania uniknąłem ciągnięcia dodatkowego kabla zasilania przez cały samochód.
Aby układ był automatycznie włączany po załączeniu biegu wstecznego musiałem pociągnąć dodatkowy kabelek od złącza R2 pin 8 kolor kabla - beżowy (złącze w pobliżu UCH) do radioodtwarzacza. To już wymaga dużej gimnastyki i zajęło mi ponad 2 godziny.
Ponieważ kamera jest sprzedawana z kablem video długości 4 m to nie wystarcza i musiałem dorobić kabel o długości około 6.5 m. Kabel video przeciągnąłem prawą stroną pod uszczelkami drzwi (strona pasażera).
Na koniec zdjęcie widoku z kamery cofania na ekranie video.
Przetestowałem jak chcę zabezpieczyć tylną klapę mogę podjechać na gazetę. Poza tym widać nieduże słupki takie do 50 cm, co zdecydowanie chroni zderzak. Po testach ustawiłem taki kąt widzenia, gdyż pozwala to na podjechanie bardzo blisko przeszkody. No i co najważniejsze nie trzeba kręcić głową aby cofnąć i ustawić się w wąskiej luce. Pomaga też przy parkowaniu bocznym pomiędzy samochodami.
Oczywiście jak do każdego urządzenia trzeba się przyzwyczaić aby prawidłowo ocenić widok przeszkody na ekranie, wymiary i zdolności skrętne DD.
Aussie na razie dokończony. Zamontowałem anteną CB - Delata 880 (50 pln) mocowana na szybę. Testy wykazały, że zestaw CB - Canva 268 i antena Delta 880 współpracują bardzo dobrze. Brak jakichkolwiek szumów czy też zakłóceń z auta.
Na kombajnie multimedialnym Canva 8018 przetestowałem AutoMapę Europy. Działa bez zarzutu. Na razie o dziwo się nie wiesza. Mam teraz dwa systemy GPS (IGo i Automapa) do wyboru. Jestem bardzo zadowolony bo za niewielkie pieniądze (1750 PLN) udało mi się skompletować Radio/CD/DVD/Navi/TV/BT/CB/Kamerę cofania. Oprócz tego muzykę lub filmy z PenDrive, iPod
A jak wygląda sytuacja z odsłuchiwaniem muzyki podczas używania AutoMapy jest tak samo jak z iGO, że zostaje wyciszona czy nie dział bo jak dla mnie jest to ważna informacja.
Człowiek bardzo się przyzwyczaja do dobrego
Zestaw działa tak jak z oprogramowaniem IGo. Na ekranie radio/CD lub DVD a nawigacja przerywa odsłuch i podaje komunikaty o manewrach. Auto-mapę można ustawić tak, że tych komunikatów jest minimalna ilość, tak, że odsłuch nie jest często wyłączany.
W trakcie instalacji na karcie Automapy należy wybrać opcję SmartGPS jako współpraca z urządzeniem. Poza tym dobra współpraca z telefonem, można włączyć ekran klawiatury bezpośrednio z ekranu Automapy.
Generalnie jestem mile zaskoczony, myślałem, że będą większe trudności nie tylko z uruchomieniem ale i działaniem Automapy na tym kombajnie.
Zresztą musiałem na IGo ściągnąć nowe mapy, te w zestawie były z 2009 roku. Mam teraz dwie nawigacje Automapę i IGo. Oczywiście nie mogą działać jednocześnie.
Serwis Zdunka spisał się doskonale, purchel o którym pisałem poprzednio usunięty - polakierowano całą rynienkę. Koło zapasowe zamienione teraz mam 5 opon Continental.
Aussie zrobił ponad 2 500 km i aktualnie testuję paliwa diesel z liczbą cetanową 55. Na razie przetestowałem paliwa Verva, Dynamic i V-Power. Obecnie auto jeździ na Ultimate. Spalanie przedstawię po zakończeniu testu. Auto na tzw. "dotarciu", jazda wyłącznie w trybie 4X4 auto po drogach różnych kategorii.
Mój Aussie już ma 5 500 km. Ostatnio sprawdzony na bezdrożach Litwy i Suwalszczyzny. Auto spisuję się doskonale, szczególnie na drogach terenowych. Na Litwie ograniczenia do 90 km/h i jest dość dużo policji. Na szutrach, które są naprawdę bardzo równe nikt za prędkość nie złapie i można sobie przyzwoicie pojechać. Jeden problem to kurz, auto po takiej jeździe wygląda jak bałwan.
Suwalszczyzna to zupełnie inna bajka drogi leśne z kałużami i w wielu miejscach bardzo śliska glina i tu jest dopiero frajda z jazdy. Jestem naprawdę bardzo zadowolony ze zamieniłem Merca na DD. Pomimo przebiegów dziennych w granicach 400 km nie czuję się zmęczenia, boczne trzymanie foteli jest wystarczające, elastyczność silnika bardzo dobra, trzeba się przyzwyczaić do krótkich biegów, ale nawet w jeździe terenowej całkiem sprawnie można zasuwać na 5 lub 6 biegu.
Nie wiem jak u innych ale spalaniem nie daję rady zejść poniżej 6,5 l/100km. Maksymalne spalanie to 7,38 l/100km, komputer wskazywał 7,2 l/100km. Moim zdaniem zbiornik mógłby mieć pojemność 55-60 l, wtedy było by to auto doskonałe.
Słucham radia, CD czy też muzyki z pendrive a w background chodzi nawigacja. Moja Automapa jest ustawiona na podawanie komunikatów tylko o zmianie kierunków na około 400 m przed manewrem i potem około 50 metrów przed manewrem. Na ten czas wycisza się muzyka i przez głośniki podawany jest komunikat z Automapy. Po komunikacie dalej gra muzyka.
Wbudowany moduł GPS oparty jest na procesorze o szybkości 400 MHz (nie mam info jaki) i pamięci 64 MB. Radioodtwarzacz jest produkcji chińskiej. Sam miałem obawy, że ta ilość pamięci będzie za mała do Automapy ale jestem mile zaskoczony jeszcze mi się ani razu nie zawiesiła. System operacyjny to Windows Mobile 5.0
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez chriskb 2011-08-10, 20:14, w całości zmieniany 1 raz
tylko po co się motać jeszcze z jakimiś tunerami jak sa już kombajniki takie z dvb-t fakt pozostaje jeszcze ocena ich jakości bo niewiadomojak z tym będzie
Słucham radia, CD czy też muzyki z pendrive a w background chodzi nawigacja. Moja Automapa jest ustawiona na podawanie komunikatów tylko o zmianie kierunków na około 400 m przed manewrem i potem około 50 metrów przed manewrem. Na ten czas wycisza się muzyka i przez głośniki podawany jest komunikat z Automapy. Po komunikacie dalej gra muzyka.
Wbudowany moduł GPS oparty jest na procesorze o szybkości 400 MHz (nie mam info jaki) i pamięci 64 MB. Radioodtwarzacz jest produkcji chińskiej. Sam miałem obawy, że ta ilość pamięci będzie za mała do Automapy ale jestem mile zaskoczony jeszcze mi się ani razu nie zawiesiła. System operacyjny to Windows Mobile 5.0
Pozdrawiam
Ja nie korzystam z "głosu" wiec o tyle u mnie prościej ... ale aż się wierzyć nie chce, że taka słabizną i działa to i to :) widać Chinczyki potrafią Mio nie koniecznie ;)
A zapytam jeszcze o jakość dzwięku ? nie jestem żadnym audiofilem ale jechałem kiedys taxi z jakims wynalazkiem 2din i "dotykiem" wygląd kosmos ale grało gorzej niż najtanszy jvc za 200zl wrecz tragedia i tego sie obawiam najbardziej dlatego też pytam , jak oceniasz tą kwestię ? masz jakieś porównanie itp ?
Ja też nie jestem melomanem, mam ustawione z większym wzmocnieniem na tył. Radio, płyty odtwarzają bardzo dobrze, duże możliwości regulacyjne zarówno tonów niskich jak i wysokich. Moc jest aż za duża do DD, bo przy pełnym wzmocnieniu aż chodzą blachy. Moje głośniki są z dużym zapasem mocy IMHO mają jak na trójdrożne dobre brzmienie.
Aussie na razie robi średnio 100 km dziennie, od września na pewno ta ilość wzrośnie. Spalanie średnie za dwa miesiące 6,55 l/100 km ON. Nie jest to rewelacja ale ja lubię jeździć dynamicznie.
Oprócz podwójnej sygnalizacji ABS, ESP i Hamulec ręczny (brak płynu) nic się nie dziej, nic nie piska , nic nie trzeszczy. Nawet guma na podszybiu się jakoś trzyma i nie łazi po szybie.
Auto jest eksploatowane w rożnych warunkach, dużo szutru, trzeba jakoś omijać korki. Po każdej trasie niestety wymaga mycia - zachciało się czarnego. Posmarowałem woskiem z nano technologią Autoland i po dwóch miesiącach nadal działa bardzo dobrze. Przy szybkościach około 100km/h jak pada deszcz to auto wygląda jak suche. Kurz i błoto łatwo usunąć strumieniem wody nawet nie trzeba myjki ciśnieniowej. Gorzej jest z felgami, pomimo woskowania zbiera się na nich brud.
Dużo osób narzeka na krótkie biegi ale odkryłem, że dla tego silnika i tej wagi auta dobrane one są znakomicie, szczególnie jak trzeba gwałtownie przyspieszyć, auto zbiera się bardzo dobrze i IMHO auto jest bardzo bezpieczne do wyprzedzania. Gdyby nie ta spieprzona ergonomia pedałów to DD byłoby bardzo dobrym autem.
Jestem zadowolony, że założyłem kamerę cofania, po pierwsze obraz jest na tyle szerokokątny, że można wjechać w każdą dziurę na gazetę a po drugie przydaje się jak człowiek wyjeżdża tyłem na ruchliwą ulicę nawet nie trzeba kręcić szyją. W nocy światło wsteczne nie za bardzo oświetla i obraz nie jest doskonały ale i tak pozwala to na unikniecie przeszkód w postaci niskich słupków czy też kamieni.
Ostatnio zmieniony przez chriskb 2011-08-14, 14:00, w całości zmieniany 2 razy
Wczoraj po raz pierwszy zaobserwowałem dość słabe zachowanie opon Continental M+S (słabe odprowadzanie wody) na deszczu w DD.
dla mnie, że opona Continetal M+S niezbyt rewelacyjnie odprowadza wodę. Tę samą trasę pokonywałem już kilkakrotnie na innych oponach i innym aucie i przy trochę większej szybkości (też były gwałtowne opady) i nie miałem w tym miejscu zjawiska aquaplaningu.
Ja dla odmiany nie miałem z Continental Cross Contact M+S 215/65/16 przyzwoicie odprowadzają wodę, i odpukać w tanie plastiki, aquaplaningu, jak dotąd nie zaliczyłem, a sporo się ponajeżdzałem w deszczu, np:
http://www.daciaklub.pl/f...er=asc&start=60
_________________ Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?
Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)
Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2011-08-19, 17:45, w całości zmieniany 1 raz
Dzisiaj Aussie został przetestowany na trasie Osie-Osiek przez Swatno, Sobiny. 11 km kocich łbów. Trzeba wyłączyć ESP, bo przy szybkości 80 - 100 km/h na zakrętach próbuje kierować po swojemu. Trzeba stwierdzić po drodze mijałem kilka aut, które jechały jakieś 20/30 km/h, a DD płynął jak po asfalcie.
Trzeba przyznać zawieszenie jest rewelacyjne do takiej nawierzchni, nie tylko szutry.
Już się odzwyczaiłem a to był mój trzeci. Zaczynałem od W124. Muszę stwierdzić, że po trzech miesiącach lepiej mi się jeździ DD.
Widać świat o wiele lepiej, bo siedzi się wysoko. Mogę wjechać o każdej porze roku na moje ranczo w Suwalskim (Merc nie dawał rady bo się wieszał i musiałem pożyczać terenówkę). Poza tym dobiłem do 200 000 km i czas był na zmianę.
Dzisiaj Aussie został przetestowany na trasie Osie-Osiek przez Swatno, Sobiny. 11 km kocich łbów. Trzeba wyłączyć ESP, bo przy szybkości 80 - 100 km/h na zakrętach próbuje kierować po swojemu. Trzeba stwierdzić po drodze mijałem kilka aut, które jechały jakieś 20/30 km/h, a DD płynął jak po asfalcie.
Trzeba przyznać zawieszenie jest rewelacyjne do takiej nawierzchni, nie tylko szutry.
Znaczy chcesz praktycznie sprawdzić ile kosztuje wymiana silentbloków w Dusterze? Dobrze, ja też chętnie się dowiem.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum