Mam taki problem. Moja DD jest na dotarciu (ok. 1200 km) i aktualnie jeżdżę w terenie górskim (Karkonosze). Jak pisałem przy powitaniu, w jeździe na płaskim, w zakresie obrotów 2000-2500 silnik pracuje bardzo cicho. Jeśli jednak wjeżdżam w teren górski, to po jakimś czasie takiej jazdy nawet lekkie dotknięcie pedału gazu powoduje wydobywanie się wyraźnego, denerwującego klekotu lub charczenia. Dzieje się tak na dowolnym biegu, niezależnie od prędkości i obrotów (osiągi są na szczęście bez zmian).
Jak wracam na teren płaski to po dłuższej jeździe charczenie ustaje.
Czy ktoś z forumowiczów spotkał się z taką sytuacją (dla tego lub podobnego silnika/modelu) albo wie czy jest to sytuacja niepokojąca (i wymaga wizyty w serwisie) albo może po prostu "ten typ tak ma" i powinienem się do tego przyzwyczaić?
_________________ "Dwie wspaniałe chwile w życiu kierowcy: kiedy kupuje jakieś auto i kiedy je sprzedaje"
Na którym biegu przy 2000 pojawia się klekot i charczenie?
W zasadzie na każdym sensownym przy jeździe w górach (w dół, przy hamowaniu silnikiem klekot odpuszcza). Przykładowo, ruszam z 1ki pod górę, jedynka jest krótka więc nie zwracałem uwagi, 2ka, wystarczy lekko wcisnąć gaz, 2000 obrotów i klekocze, podchodzi pod 3000 , sprzęgło (tutaj chwilka spokoju), wrzucam 3kę i znów tak samo po chwili jak ma ok. 2000 zaczyna klekotać, do momentu zmiany na 4kę gdzieś tak przed 3000, 4ka podobnie. Wyższymi biegami w górach nie jeżdżę. Klekocze wyraźnie w momencie dodawania gazu.
_________________ "Dwie wspaniałe chwile w życiu kierowcy: kiedy kupuje jakieś auto i kiedy je sprzedaje"
Marka: Dacia, BMW
Model: Duster, Seria 5 E39
Silnik: 1.6/105KM, 3.0/231KM
Rocznik: 2010, 2002
Wersja: Laureate Pomógł: 7 razy Dołączył: 30 Wrz 2010 Posty: 366 Skąd: Białystok
Wysłany: 2011-08-19, 19:05
U mnie w Astrze klekotalo gdy zawor odprezny turbosprezarki byl niedomkniety do konca przez uszkodzony elektrozawor sterujacy silownikiem zaworu odprezania
Nasilenie klekotania diesla w zależności od temperatury uzależnione jest od statycznego kąta wtrysku.
W moim DD takie zjawisko następuje gdy obroty spadają na wyższym biegu do około 1 000. Wtedy rzeczywiście jak silnik nie jest dobrze rozgrzany to słychać klekot aż do czasy gdy obroty wzrosną do około 1 500. Jeździłem ostatnio po niedużych górkach ale z całkiem stromymi podjazdami i zjazdami dochodzącymi do 10% i nie zauważałem aby przy szybkiej zmianie biegów występowało opisane przez Ciebie zjawisko. Nie chcę sugerować TTTM ale proszę sprawdź dokładnie jak nisko spadają obroty w czasie zmiany biegu. Stanowcza zmiana biegu niezależnie w górę czy w dół nie powinna zmniejszyć/zwiększać obrotów o więcej niż 800 obrotów oprócz tzw hamowania silnikiem.
W moim DD takie zjawisko następuje gdy obroty spadają na wyższym biegu do około 1 000. Wtedy rzeczywiście jak silnik nie jest dobrze rozgrzany to słychać klekot aż do czasy gdy obroty wzrosną do około 1 500.[...] Stanowcza zmiana biegu niezależnie w górę czy w dół nie powinna zmniejszyć/zwiększać obrotów o więcej niż 800 obrotów oprócz tzw hamowania silnikiem.
Nie schodzę z obrotami niżej niż jakieś 1700/1800 ale też się zastanawiałem czy może źle zmieniam biegi. Bardzo przydałby się taki wykres trakcyjny . Pytałem nawet w serwisie ale powiedzieli, że niczego takiego nie mają (albo nie chciało im się szukać). Mam tylko wykres z tego wątku
_________________ "Dwie wspaniałe chwile w życiu kierowcy: kiedy kupuje jakieś auto i kiedy je sprzedaje"
Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 35 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 4270 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-08-20, 11:20
lurtz napisał/a:
Klektot jest caly czas slyszalny nawet jak wskaznik temp. silnika ma 4 cegielki? Czy wtedy ustaje?
Moje sandero 1.5 dci "klekocze" jak ujmuje obrotow zdejmujac noge z gazu - w aso uspokoili mnie. To typowy dzwiek pracy wtryskow delphi. Sugeruje jednak wyprawe do ASO celem weryfikacji Twoich dzwiekow.
Pamiętam, że był na pewno w którymś z moto-czasopism (Motor?) w dziale "Przegląd artykułów", ale na razie nie znalazłem - gdybyś sam szukał i znalazł, to pochwal się proszę linkiem (:
Zawsze można też narysować taki wykres samemu - przełożenia podane są w danych technicznych w katalogach...
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-10-08, 17:19, w całości zmieniany 1 raz
W mojej Astrze II też od czasu do czasu pojawiało się klekotanie, szczególnie się nasilające przy większym wysiłku silnika. Działo się tak na początku w górach a potem to już przy każdym dodawaniu gazu.
Okazało się, ze winny temu był uszkodzony czujnik położenia wału korbowego. Po wymianie wszystko wracało do normy.
Niestety czujnik ten padał mi dosyć często i raz na pół roku musiałem wymieniać.
Gdzieś w "fachowych" pismach czytałem, że dCi również mają problemy z tym czujnikiem, tak więc kto wie może to jest przyczyna.
PS: Zaraz po uruchomieniu, czyli na zimnym silniku, mój klekot też klekocze przy wyjeździe z garażu (mocno pod górę) ale to chyba w tym przypadku norma.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum