pytanie w kwestii prawnej - czy jest obowiązek zapalania świateł pozycyjnych razem ze światłami mijania? Szukałem tej informacji w kodeksie drogowym jednak nie znalazłem niczego co mówiłoby że światła pozycyjne wchodzą w skład światel mijania etc.
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-09-13, 15:44
No właśnie czaju dobre pytanie, bo w sumie mijania spełniają wszystkie warunki jakie muszą posiadać światła dzienne.
Dodatkowo światła dzienne nie muszą świecić się z pozycyjnymi, czyli może i można używać światła mijania jako dzienne - a tym samym można ich używać bez pozycyjnych.
Oczywiście i tak lepsze są dzienne, ale jeśli ktoś chce świecić tylko mijania bez pozycyjnych to nie widzę jakiś przeszkód.
Któryś z kolegów musiałby to sprawdzić prawnie, czy można używać mijania bez pozycyjnych jako świateł dziennych.
PS. CHociaż na kloszach mijania nie ma oznaczenia RL, czyli mijania nie można traktować jako dziennych.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-09-13, 18:47, w całości zmieniany 1 raz
Sens świateł dziennych jest wtedy gdy zużywają mniej energii niż dzienne. Światła mijania muszą świecić na pewno razem z tylnymi pozycyjnymi ponieważ używamy ich także w nocy i w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza. W takim razie używanie samych mijania w dzień zaoszczędzi tyle energii ile pobierają pozycyjne przednie i tylne. Nie wiem czy jest to jakaś wielka oszczędność nawet włączając w to oświetlenie kokpitu i tablicy rejestracyjnej.
tak, kwestia oszczędności energii jest kwestią wtórną - mnie poprostu drażni, że ktoś wpadł na pomysł jak ma wyglądać wnętrze samochodu w środku, w ciągu dnia (np ładne chromowane obwódki zegarów), ale nie dopracował pomysłu do obecnych przepisów, a wyłączenie tylnych pozycji w ciągu dnia jest najłatwiejszym rozwiązaniem tego "problemu". Po drugie po co mają się wypalać te żarówki w dzień - po to żebym jadąc w nocy był bardziej narażony na to że zgaśnie mi część zegarów, że nie będzei widać któregoś przycisku?
Nadal nie znalazłem przepisu który nakazuje włączanie świateł pozycyjnych razem z mijania - mam ochotę iść na komendę i zapytać co w takim przypadku, poporostu z ludzkiej natury (jestem leniwy) nie chce mi się prowadzić przewodów pod fotel kierowcy (ale pewnie się tak skończy), aby założyć diody prostownicze, po tym jak miałem wymontowane całe wnętrze i akurat o tym nie pomyślałem (mam nawet przewody pod ew. suba pociągnięte, o tym, że CB idzie z wiązką nie wspomne).
Rozwiązanie - odepnij dwa przewody od przekaźnika IMHO było łatwiejsze.
Niech ktoś znajdzie to czy w zespół świateł mijania wchodzą swiatła pozycyjne - jeśli tak to ciągne przewody, jeśli jednak nie wchodzą to Stacja kontroli pojazdów (żeby jakiś diagnosta napisał że wszystko w porzo, no i zaczępię jakiegoś policjanta w celu upewnienia się). Światła pozycyjne to ok 100W (wnioskuje po bezpiecznikach 10A... ale pewnie tak jest że to ~ 4x25W) także trochę energooszczędne rozwiązanie również by to było.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2010-09-14, 21:47, w całości zmieniany 2 razy
Bo w kodeksie tego nie ma - tylko w ministerialnym rozporządzeniu "w sprawie warunków technicznych pojazdów...". I wynika z niego, że światła mijania muszą świecić się razem z (m.in.) pozycyjnymi.
Same światła mijania nie spełniają warunków świateł do jazdy w dzień - można ich tylko używać w zastępstwie tych ostatnich.
Obowiązkowy -świetlny nie migający barwy zielonej; sygnał ten nie jest wymagany, jeżeli oświetlenie tablicy rozdzielczej może włączać się i wyłączać tylko równocześnie ze światłami pozycyjnymi przednimi i tylnymi
o pozycyjnych tylnych
Cytat:
obowiązkowy - jego funkcję powinien spełniać sygnał przewidziany dla świateł pozycyjnych przednich
o mijania
Cytat:
1) wyłączenie świateł mijania musi powodować równoczesne wyłączenie wszystkich świateł drogowych,
2) światła mijania mogą pozostać włączone razem ze światłami drogowymi
Nie ma słowa że są one powiazane (ale postaram się znaleźć coś nowszego bo tu jeszcze wymagane jest oświetlenie tyłu przy dziennych)
Ostatnio zmieniony przez laisar 2010-09-14, 21:47, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-09-14, 21:07
Czaju to chyba napisano tutaj § 13. 2. :
1) światła pozycyjne przednie i tylne, światła obrysowe (jeśli pojazd jest w nie wyposażony), światła pozycyjne boczne (jeśli pojazd jest w nie wyposażony) i światła oświetlające tylną tablicę rejestracyjną mogły być włączane i wyłączane tylko jednocześnie; warunek ten nie obowiązuje, gdy światła pozycyjne pełnią funkcję świateł postojowych lub kiedy światła pozycyjne boczne migają (świecą światłem przerywanym) razem z kierunkowskazami po tej samej stronie pojazdu;
2) światła drogowe, mijania i przeciwmgłowe przednie nie mogły być włączone, jeżeli nie są włączone równocześnie światła wymienione w pkt 1; przepisu nie stosuje się do świateł drogowych lub mijania, kiedy są używane do wysyłania krótkich, przerywanych sygnałów ostrzegawczych.
czaju napisał/a:
Światła pozycyjne to ok 100W (wnioskuje po bezpiecznikach 10A...
Oj nie, Jedna żarówka pozycyjna to 5W, czyli razem cztery żarówki to 20 W.
Dodając do tego żarówki wewnątrz to maks 27 W, czyli wyłączając pozycyjne oszczędzasz tylko 27W.
Natomiast wyłączając mijania to już oszczędzamy 110 W, gdyż jedna H4 to 55W.
Dodając do tego pozycyjne to oszczędzamy 110+27=137W.
Dzienne światła ledowe mają 12W. Montując dzienne ledowe oszczędzamy 125 W.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-09-14, 21:14, w całości zmieniany 7 razy
DUSTER: Automatyczny włącznik świateł mijania równoległy do fabrycznego jest bez sensu, gdyż niby światła mijania będą załączane, ale manetką nie da się ich przerzucić na drogowe (w pozycji 0 jest to niemożliwe). Należy odcinać światła przy przekręceniu stacyjki na 0 - jeździmy i parkujemy z manetką w pozycji świateł mijania, same gasną, gdy ich nie trzeba. Nie zapominamy o pozycyjnych.
Schody zaczynają się po obejrzeniu schematu Logana dostępnego na Forum. Do przełącznika świateł dochodzą aż 3 plusy po 2 bezpiecznikach:
- pozycyjne biorą + z przewodu BP13 (czerwonego) od bezpiecznika F01 - styk B2 na złączu przełącznika zespolonego świateł, wyjście do lamp jest na B1 tego złącza
- mijania biorą + ze styku B3, zasilanego podobnie jak pozycyjne z bezpiecznika F01, ale osobnym czerwonym przewodem. Wyjście na żarówki mijania to B5
- drogowe oraz pipek biorą prąd z F02 przez czerwony przewód BP11 i styk B6 - wyjście na B7.
Przypominam, że opis dotyczy schematu Logana.
Odcięcie prądu na postoju wymaga więc co najmniej 2 przekaźników, bo koncepcja rozdzielenia zabezpieczeń oraz przewodów jest jak najbardziej słuszna. Należy rozłączać przewód BP11 oraz BP13, który fizycznie jest podwójny, ale na drodze od bezpiecznika F01 do przełącznika możemy traktować jako jeden gruby, wchodzący na dwa styki: B2 oraz B3.
Trzeci przekaźnik przydałby się do załączania w razie potrzeby postojówek przy zgaszonym silniku.
Osłona kolumny kierownicy zdejmuje się łatwo - 2 torxy od dołu i podnosimy górę - trzyma się jeszcze na 4 zatrzaskach, których nie trzeba szukać ani podważać, bo po prostu same się wypną przy zachowaniu kierunku ciągnięcia osłony górnej "do góry". Kolumnę kierownicy należy wcześniej opuścić max. na dół. Przy zdejmowaniu góry uważamy, aby nie zgubić 2 blaszek, w które były wkręcone torxy - wypadają łatwo!
Aby zdjąć dół - kolumna w górę i delikatnie rozciągamy osłonę po bokach kierownicy, gdyż kąt opasania jest tu ponad 180°, ale plastik się podda i gdy jest po kierownicą - po prostu wyhaczamy dolny zaczep.
Możemy delikatnie odpiąć złącze kablowe od przełącznika.
Przełącznik zespolony jest przykręcony dwoma dobrze widocznymi krzyżakami, po ich wykręceniu daje się wysunąć w lewo w prowadnicy.
Badamy, czy schemat się zgadza - i mamy mały zonk. Bajka, że światła mijania mają odbiór na zacisku B4. Różnica wynika stąd, że świecą wraz z długimi, a nie na przemian (zacisk B5 rozłącza po zapaleniu drogowych). To nawet dobrze dla naszych celów. W praniu wychodzi też jednak, że zamieniono w Dusterze przewody BP11 i BP13 do świateł mijania i drogowych: na jednym bezpieczniku i kabelku wiszą pozycyjne, drogowe i pipek, na drugim - same mijania. To komplikuje sprawę oświetlenia postojowego.
Ja w tym miejscu wymiękłem, ale Gadget był strasznie nakręcony, wyciągnął z rękawa nożyce do drutu kolczastego i w swoim Dusterze kolejno ostrożnie przeciął trzy czerwone przewody BP11 i BP13 dochodzące do B2, B3 oraz B6 przełącznika świateł, tak, jak to nieraz robił w filmie, rozzbrajając bombę zegarową! Nawet nie pomyślał o wyjęciu bezpieczników F01 i F02, co wypomniałem mu później, a on przyznał mi rację. No cóż, to saper myli się tylko raz.
gratuluję polotu literackiego (pomijając wartość merytoryczną - czego nie kwestionuję/oceniam - ale czyta się lekko) ... ze zniecierpliwieniem czekam na ciąg dalszy...
Ostatnio zmieniony przez TD Pedro 2011-02-04, 14:39, w całości zmieniany 1 raz
Apel do eplus, i ekspertów z forum
a może zrobić zjazd Dusterów i zorganizować innowacyjne stanowisko techniczne montażu usprawnień, ja chętnie zapłacę zamiast samemu eksperymentować. Jeśli będzie kilkudziesięciu chętnych to już wiedza zaprocentuje finansowo. A powinien taki know how dofinansować koncern Dacia/Renault ...
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-02-04, 16:16
eplus napisał/a:
Schody zaczynają się po obejrzeniu schematu Logana dostępnego na Forum. Do przełącznika świateł dochodzą aż 3 plusy po 2 bezpiecznikach:
- pozycyjne biorą + z przewodu BP13 (czerwonego) od bezpiecznika F01 - styk B2 na złączu przełącznika zespolonego świateł, wyjście do lamp jest na B1 tego złącza
- mijania biorą + ze styku B3, zasilanego podobnie jak pozycyjne z bezpiecznika F01, ale osobnym czerwonym przewodem. Wyjście na żarówki mijania to B5
- drogowe oraz pipek biorą prąd z F02 przez czerwony przewód BP11 i styk B6 - wyjście na B7.
Przypominam, że opis dotyczy schematu Logana.
Na forum są też schematy od Sandero i Logana i trochę wygląda to inaczej, ale drobne różnice :
-mijania biorą napięcie z bezpiecznika F02, wchodzą na B3 manetki i wychodzą z B5 na bezpieczniki F09 i F10
-Drogowe biorą napięcie z F01, wchodzą na B6 manetki i wychodzą z B7 a następnie na bezpieczniki F11 i F12
F01 i F02 są to bezpieczniki znajdujące się w skrzynce pod maską silnika.
Wersja z dwoma przekaźnikami w Sandero, Loganie będzie wyglądać tak :
Napięcie po stacyjce dajemy na cewkę przekaźnika 1.
Napięcie z F01 dajemy na pierwsze wejście NO przekaźnika 1 i dalej do pozycyjnych.
Napięcie z F02 dajemy na drugie wejście NO przekaźnika 1, a następnie do styków NC przekaźnika 2 i dalej na mijania.
Cewkę przekaźnika 2 zasilamy z świateł drogowych.
Efekt :
Włączamy stacyjkę - zapalają się pozycyjne i mijania
Włączamy drogowe to wyłączają się tylko mijania.
Wyłączamy drogowe to włączają się mijania.
Wyłączamy stacyjkę to gasną pozycyjne i mijania.
Natomiast jeśli w Dusterze drogowe palą się wraz z mijania to jeszcze bardziej ułatwia to sprawę, gdyż wystarczy tylko jeden przekaźnik :
Napięcie po stacyjce bierzemy na cewkę przekaźnika.
Do jednych styków NO podłączamy napięcie z F01 i puszczamy na pozycyjne.
Do drugich styków NO podłączamy napięcie z F02 i puszczamy na mijania.
I nie tniemy żadnych przewodów, tylko dolutowujemy się do nich.
Wyłączając stacyjkę i przekręcając manetkę na pozycyjne spowodujemy, że normalnie się pozycyjne zapalą.
Wszystkie podłączenia można dokonać w skrzynce bezpieczników znajdującej się po lewej stronie deski rozdzielczej przy drzwiach kierowcy.
Eplus coś przeoczyłem ? Tak naprawdę nie widzę tutaj żadnych trudności.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-02-04, 18:22, w całości zmieniany 13 razy
U mnie "automatyczny włącznik świateł" z allegro za kilka złotych działa tak, że nie włącza mi podświetlenia tablicy (taki był zamysł, zainwestowałem w 4 diody 5A na pozycje).
Także w dzień nie włączę przez przypadek drogowych - a jak jest ciemno, bądź gęsta mgła to włączam manetką podświetlenie i mogę włączyć przeciwmgłowe, drogowe...
Z drugiej strony włącznik możnaby zamontować w szereg, wtedy manetkę zostawiasz na "włączone" i gasi Ci z automatu światła po wyłączeniu stacyjki... Co kto lubi - moim zdaniem u mnie ma to sens (chociażby z powodu że przypadkiem w dzień nie będę jechał na halogenach bądź drogowych)
Ostatnio zmieniony przez czaju 2011-02-04, 17:41, w całości zmieniany 1 raz
.
Eplus coś przeoczyłem ? Tak naprawdę nie widzę tutaj żadnych trudności.
Zauważysz problem, gdy zechcesz z mijania przełączyć na drogowe - będziesz miał tylko "blindę" - krótki sygnał. W położeniu "0" nie ma stałych drogowych.
A jeśli wtedy przekręcisz pokrętło o 2 pozycje, to przy wysiadaniu będziesz musiał światła zgasić ręcznie kręcąc w drugą stronę i będzie po staremu.
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-02-04, 23:49
eplus napisał/a:
zechcesz z mijania przełączyć na drogowe - będziesz miał tylko "blindę" - krótki sygnał. W położeniu "0" nie ma stałych drogowych.
Tak wygląda niestety włączanie długich w daciach, ale z drugiej strony, aż tak długo się nie jeździ na drogowych i często aby to stanowiło jakiś poważny problem.
Z drogowych korzysta się tylko poza terenem zabudowanym i to tylko jak nic nie jedzie z przeciwka, czyli rzadko.
Za to codziennie nie trzeba pamiętać o włączaniu i wyłączaniu mijania i pozycyjnych.
eplus napisał/a:
to przy wysiadaniu będziesz musiał światła zgasić ręcznie kręcąc w drugą stronę i będzie po staremu.
To nie jest akurat jakiś duży problem, gdyż napięcie na drogowe możesz przeprowadzić przez NO stycznika - wtedy wyłączając stacyjkę również zgasną drogowe.
Jest to oczywiście jak widać do rozwiązania.
To nie jest akurat jakiś duży problem, gdyż napięcie na drogowe możesz przeprowadzić przez NO stycznika - wtedy wyłączając stacyjkę również zgasną drogowe.
Jest to oczywiście jak widać do rozwiązania.
No ale wyszliśmy od koncepcji świateł załączanych "równolegle" (w pozycji dźwigni "0"), a doszliśmy do koncepcji "szeregowej" (przekaźnik odetnie niezależnie od pozycji przełącznika). Więc o której wersji mówimy?
Półautomat to żaden automat.
Inspektor podniósł maskę swojego Dustera i wyciągnął dwa niebieskie bezpieczniki 60A. Były całe i zimne - a więc nic się nie stało. Z jego twarzy wyczytałem, że stary wyga jest już na tropie rozwiązania.
Przez następne kilka minut nad szklaneczkami Coli (IG nie uznaje alkoholu pod żadną postacią) wytłumaczył mi, co planuje, kreśląc na kieszonkowym tablecie schemat modyfikacji.
Schemat oryginalny
Wersja Gadgeta (C)IG2011
O ile dobrze zrozumiałem, przekaźniki K1 i K2 włączają się po załączeniu zapłonu. Na styk prądowy K1 podajemy napięcie z bezpiecznika F01 przez dwa równoległe przewody, które szły poprzednio do B2 i B6. Z drugiego styku K1 po przekręceniu kluczyka prąd popłynie na B2 i B3 i zasili światła pozycyjne i mijania zgodnie z położeniem manetki. Rola przekaźnika K2 jest analogiczna - łączy on przewód wiodący z F02 ze stykiem B6 dźwigienki, czyli zasila światła drogowe.
- A po co K3? Przecież robi to samo, co K1. Ich styki są zrównoleglone... - zapytałem inspektora.
- Przyjrzyj się dobrze, przyjacielu. Styki robią to samo, ale cewka jest podpięta gdzie indziej. K3 nie jest zależny od zapłonu.
- Cewka K3 podłączona jest tam, gdzie żarówki, które załącza. On załącza sam siebie??? - starałem się nadążyć za tokiem myślenia detektywa.
- Ciepło, ciepło! - pobłażliwy śmiech Gadgeta zdradzał, że jest pewny sukcesu. - K3 to "podtrzymanie" - gdy raz zostanie załączony, będzie w tym stanie tyle, ile zechcesz. Ten przekaźnik umożliwia skorzystanie ze świateł pozycyjnych w roli postojowych. Aby zostawić auto na pozycjach, po prostu przed zgaszeniem silnika ustawię dźwignię właśnie na pozycyjne - światła mijania zgasną. Wtedy przez ich włókna jeden koniec cewki K3 połączy się z masą, a drugi będzie wciąż pod napięciem 12V, tak, jak i świecące żarówki pozycji. Styk K3 załączy się - wtedy mogę zgasić silnik i wyjąć kluczyk, a pozycyjne pozostaną, dopóki przełącznik będzie na "pozycyjnych" - jego przekręcenie odetnie cewkę K3 i zgasi światła.
Inspektor nie obawia się o legalność tego rozwiązania - w wielu modelach Fiata postojówki także można zaświecić tylko z użyciem kluczyka. Uprzedził mnie jeszcze, że klakson nie będzie już działał na postoju - K2 odcinając światła drogowe odłączy też pipek. Ale i to zdarza się w fabrycznych rozwiązaniach, na przykład VW.
Na koniec zapytałem go jeszcze, dlaczego krzyżuje przewody z F01 i F02, zamiast pozostawić fabryczne przyporządkowanie.
- Wiesz już, że K3 załącza "sam siebie" (śmiech). I tak ma być. Gdyby światła mijania były załączane przez K2, to układ może nie działać poprawnie. K1 i K2 załączane są równocześnie - ale z jaką dokładnością? Mili-, mikro, a w komputerach nawet nanosekundy potrafią spowodować, że źle zaprojektowany układ wyczynia cuda. Nazywa się to "hazard" albo "wyścig krytyczny".
Dowiedziałem się jeszcze, że jedna z przyczyn tego zjawiska jest prozaiczna - rozrzut parametrów elementów, zaś w skali nano ujawnia się druga, wynikająca z teorii Einsteina - równoczesność zdarzeń jest kwestią względną. Mówiąc o tym inspektor zdejmował jednocześnie prochowiec, multimetrem jeszcze raz sprawdził, które dwa "plusy" łączą się ze sobą (te dwa pójdą na K1-K3), po czym sięgnął po sprzęt do lutowania i w kilka minut przeróbka stała się faktem. Przewody zostały przylutowane do przekaźników (wsuwki mogłyby się grzać, albo nawet rozłączyć) i zabezpieczone koszulkami termokurczliwymi. Majsterkując w zaciszu domowym Gadget lutuje cyną ekologiczną, jednak tym razem użył 60% stopu cyny i ołowiu - takie luty są pewniejsze, i nadal dozwolone w technice motoryzacyjnej.
- A jaki to ma związek z wycieraczkami? - spytałem widząc, że jeden przewód został przylutowany do prawej dźwigienki.
- Z prawego przełącznika biorę tylko plus po kluczyku jako sygnał załączenia świateł. Mógłbym w tym celu użyć napięcia dla akcesoriów - miałoby to duży plus: w fazie rozruchu to napięcie jest odłączane, a więc światła nie obciążałyby w tym momencie akumulatora. Ale dla równowagi musi być jakiś minus: zapalniczka to także akcesoria - zwarcie w ładowarce telefonu może nas pozbawić oświetlenia! Również aby dłużej słuchać radia na postoju, musiałbym gasić światła.
Gadget znalazł śrubę masową po lewej stronie kolumny kierownicy i leżąc niewygodnie na podłodze dokręcał czarny przewód od cewek K1 i K2. Podziwiałem jego stalowe nerwy - w tej krytycznej chwili warg inspektora nie skalała nawet "motyla noga". Po chwili zabezpieczał przekaźniki piankową rurą, aby izolować je od wstrząsów, a przewody od otarcia. Sprawdził, czy nic nie koliduje z ruchem kolumny kierowniczej. Na koniec włożył dwa wcześniej wyjęte bezpieczniki i pozwolił mi przekręcić kluczyk. Próba działania była czystą formalnością - wszystko działało znakomicie!
- A dlaczego nie światła dzienne, inspektorze?
Detektyw skrzywił się lekko.
_ Już i tak słyszałem, że mój Dusterek przypomina choinkę. Homologacje, komplikacje, może za dwa lata wprowadzą odrębne światła przedpołudniowe i popołudniowe? Albo w ogóle zniosą obowiązek? Poza tym doba ma 24 godziny, z tego średnio 12 trwa noc. Więc dzienne to połowiczne rozwiązanie. Kiedy przerabiamy twojego Dustera? - zakończył pytaniem, rozlewając kolejną butelkę Coli do szklanek.
Zamyśliłem się - chyba poczekam do końca gwarancji... Nie uśmiecha mi się spanie z gaśnicą pod poduszką. Bo oczywiście mam do fachowości Gadgeta pełne zaufanie, ale z drugiej strony 39.900 piechotą nie chodzi...
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-02-05, 21:00
eplus napisał/a:
No ale wyszliśmy od koncepcji świateł załączanych "równolegle" (w pozycji dźwigni "0"), a doszliśmy do koncepcji "szeregowej" (przekaźnik odetnie niezależnie od pozycji przełącznika). Więc o której wersji mówimy?
Wyżej napisałem wyraźnie że tylko drogowe będą podłączone przez NO stycznika, gdyż jakby ktoś pozostawił na włączonych drogowych, to po wyłączeniu stacyjki drogowe świeciły by się nadal, a tak zgasną. Rozumiesz ?
eplus napisał/a:
Półautomat to żaden automat.
Jaki półautomat ?
O czym ty piszesz ?
Według tych połączeń co napisałem wyżej to wszystko będzie działać w pełnym automacie i równolegle bez potrzeby podtrzymywania stycznika, w celu zapalenia postojowych przy wyłączonej stacyjce.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-02-05, 23:56, w całości zmieniany 2 razy
Może jakiś schemacik?
Najpierw piszesz, że przekaźnik załączający światła dołaczasz równolegle do manetki i niczego nie rozcinasz, jeździsz z przełącznikiem w pozycji wyłączonej. Potem stwierdzasz, że przełącznik z Laguny jest, jaki jest, i nie pozwala włączyć drogowych w pozycji "0", ale to mało ważne, bo drogowe są rzadko potrzebne. Dalej okazuje się, że drogowe należy puścić przez styk NO - po co? One i tak się nie zaświecą bez przekręcenia dźwigienki na pozycję 2 - "mijania". A jeśli przekręcimy, to wracamy do punktu wyjścia - po wyjęciu kluczyka gasimy mijania i postojowe ręcznie.
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-02-05, 22:16
eplus napisał/a:
przełącznik z Laguny jest
Naprawdę napisałem gdzieś Laguna ?
eplus napisał/a:
Dalej okazuje się, że drogowe należy puścić przez styk NO - po co?
Fakt, bez sensu, po wyłączeniu stacyjki zgasną drogowe ale będą świecić się nadal pozycyjne i mijania - trzeba będzie po włączeniu drogowych wrócić manetką do pozycji 0.
Ale, że rzadko się jeździ na drogowych, a jak już się je włączy to za chwilę trzeba i tak wyłączyć - także nie będzie to jakoś bardzo upierdliwe.
Twoje podłączenie polega na tym, że jeździsz zawsze z manetką w pozycji 2 u mnie jeździłoby się w pozycji 0. U ciebie łatwiej włączyć drogowe i same się wyłączą po wyłączeniu stacyjki, ale również same się włączą jak włączysz stacyjkę, dlatego i tak będziesz musiał je ręcznie wreszcie wyłączyć - oczywiście łatwiej niż u mnie, gdyż ty tylko pociągniesz za dźwignię do siebie i drogowe zgasną.
Z tymi pozycyjnymi będzie faktycznie u ciebie inaczej, ale to żaden problem - człowiek się przyzwyczaji do innego oraz do tego, że jak już wyłączy stacyjkę a potem manetkę na 1 to pozycyjne się już nie zapalą.
Jak spalą ci się żarówki mijania to również nie włączysz pozycyjnych :)
Podsumowując eplus to oczywiście twoja koncepcja automatu jest oczywiście lepsza od mojej, ale dopiero to stwierdzam jak widzę schemat, poza tym moja koncepcja była na szybko zrobiona w locie w trakcie pisania postu i nie uwzględniała zbytnio drogowych.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-02-05, 22:22, w całości zmieniany 4 razy
O ile pamiętam, napisałeś "Daćkowy" - ale podobno na jedno wychodzi.
Brak mijania jest bardziej dokuczliwy, niż postojowych, więc się nie martwię. Poratowałbym się jeszcze tylnym mgielnym - też obciąża obwód mijania i dla przekaźnika wystarczy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum