Jak ja wymieniałem olej po dotarciu to zapłaciłem 214 zł za całą operację (filtr gratis)
olej Elf Evolution 5W40 4,4 l za 158 zł (czyli litr oleju za prawie 36 zł, w internecie jak szukałem, to poniżej 30 zł chyba nie można było zejść; piszę "chyba", bo już nie pamiętam)
ale wymiana 56 zł
Dogberry - te 150 zł, które podajesz to rozbój
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1105 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-09-17, 21:26
dogberry napisał/a:
Wymiana to około 150PLN
Dogberry albo ściemniasz, albo pokłóciłeś się u Zdunka, bo mi mówili że 100 PLN.
A z ich olejem wychodzi 20 PLN mniej od własnego (olej ELF LDX 5W40 kupiony w promocji).
Marka: Renault
Model: Clio Grandtour
Silnik: 1.2 75 KM (D4F)
Rocznik: 2010 Pomógł: 1 raz Dołączył: 03 Paź 2008 Posty: 174 Skąd: Lubin
Wysłany: 2008-10-07, 21:28 Wymiana oleju
Tak przejrzałem z grubsza książkę serwisową i temat wymiany oleju na necie i tu się nasuwa pytanie, jak to tak na prawdę jest z tą wymianą oleju ? Co ile ?
Tak jak zaleca producent co 20 tyś, czy może jednak powinno się to robić częściej, tj. co 10 tyś. np przy intensywnej eksploatacji w ruchu miejskim (korki Wrocławskie itp).
Jak to jest z tym docieraniem silnika, powinno się jakoś szybciej zrobić pierwszą wymianę oleju ?
Naprawdę, to powinno być zgodnie z zaleceniami producenta dotyczącymi warunków eksploatacji - czyli w "intensywnym naprzykładzie korków wrocławskich" co 10 tys. byłoby pewnie pożądane.
Oczywiście, nigdy nie zaszkodzi częściej...
I tak samo z docieraniem - konieczności nie ma, ale na pewno nie zaszkodzi.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1105 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-10-08, 14:51
laisar napisał/a:
Oczywiście, nigdy nie zaszkodzi częściej...
Hmmm, w dyskusji o byłym prezesie Castrola doszliśmy do wniosków że olej należy wymieniać, ale bez przesadyzmu w jedną jak i w drugą stronę, tak mi się przynajmniej wydaje...
Marka: Renault
Model: Thalia
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2005
Dołączył: 24 Wrz 2008 Posty: 175 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-10-08, 15:23
Ja sie zawsze trzymam jednej zasady i polecam - wymiana oleju raz w roku przed wakacjami niezaleznie od przebiegu. Mysle ze przy obecnych cenach oleju nie ma co oszczedzac.
_________________ Always look on the bright side of your life.
Marka: Renault
Model: Clio Grandtour
Silnik: 1.2 75 KM (D4F)
Rocznik: 2010 Pomógł: 1 raz Dołączył: 03 Paź 2008 Posty: 174 Skąd: Lubin
Wysłany: 2008-10-08, 17:48
Już przy 3 tyś ? Nie czekać do pierwszych 10 tyś ?
Ja będę dość intensywnie eksploatował auto jakieś tyś. km tygodniowo, więc zastanawiam się czy nie powinienem zmieniać oleju co 10 tyś..... czyli co 2,5 mc :/
Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012 Pomógł: 13 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 1371 Skąd: Warmia
Wysłany: 2008-10-08, 19:27
mter napisał/a:
Już przy 3 tyś ? Nie czekać do pierwszych 10 tyś ?
W dCi w ksizce serwisowej stoi wymiana oleju co 20 000 km. W szczegolnych warunkach okres ten sie skraca do 10 000km.
Olej drogi nie jest, a siwezy silnikowi nie zaszkodzi.
Co do docierania to w dCi okres ten jest dwa razy dluzszy niz w przypadku benzyny.
W benzyniaku dotarcie to 1 500 km a pelna sprawnosc silnik osiaga po 3 000 km. W dCi jest to odpowiednio 3 000 i 6 000 km. Po dotarciu mozna wymienic olej, choc wg producenta obligatoryjne to nie jest.
Twoj silnik - twoja sprawa...
"Wolnoc Tomku pod twoja maska..." :)
Już przy 3 tyś ? Nie czekać do pierwszych 10 tyś ?
Ja będę dość intensywnie eksploatował auto jakieś tyś. km tygodniowo, więc zastanawiam się czy nie powinienem zmieniać oleju co 10 tyś..... czyli co 2,5 mc :/
Tu nie chodzi o to jak szybko robisz kilometry bo silnik jest tak skonstruowany aby pracował bez przerwy. Tutaj chodzi o warunki, czyli jeżeli jeździsz głównie po mieście to wskazane jest wymienianie częstsze. Jak robisz częstsze trasy poza miastem to co 20.000km
_________________ Od 23-11-2007 do 29-10-2009r. przejechane 162 939 kilometrów.
Marka: Renault
Model: Clio Grandtour
Silnik: 1.2 75 KM (D4F)
Rocznik: 2010 Pomógł: 1 raz Dołączył: 03 Paź 2008 Posty: 174 Skąd: Lubin
Wysłany: 2008-10-08, 21:09
Dzięki za opinie, bo jak widać to producentowi nie zależy by te silniki działały dłużej niż 100 tyś. km. Sądzę że pierwszą wymianę zrobię po tych 3 tyś. a potem będę po prostu kontrolował stan oleju i jak będzie potrzeba to wymienię wcześniej.
Jeśli chodzi o docieranie - ja wymieniłem olej po 6 tys. km. Zmieniam auta co 3 - 4 lata na nowe i zawsze to robię (czy to była benzyna czy diesel). W ASO Renault powiedzieli: "teoretycznie nie ma takiej potrzeby, ale ja (pracownik serwisu) bym wymienił"
Co do wymiany (później), to bym się zastanawiał - ciężkie warunki dla silnika (wymuszające częstszą wymianę oleju), to np. przejazdy na krótkich odcinkach. Ty chyba jeździsz na krótkich odcinkach, ale bardzo dużo i cały czas na rozgrzanym silniku. Tak więc ja bym został przy wymianie co 20 tys. km (nie przyspieszał bym wymiany do co 10 tys. km).
Kiedyś, o ile pamiętam, w Norauto można było sprawdzić olej pod względem zużycia.
Ja zdecydowałem się wymieniać olej co 10.000, a filtr powietrza co 30.000, a więc dwa razy częściej niż zaleca producent. Zauważyłem, że po 10.000 olej jest już czarny jak smoła, a silnik zaczyna głośniej pracować, więc chyba lepiej jest wymienić olej i filtr oleju [w niektórych serwisach trzeba uściślić, że filtr też chcemy wymienić...]
Zauważyłem, że po 10.000 olej jest już czarny jak smoła, a silnik zaczyna głośniej pracować
Olej (po wymianie) robi się czarny po przejechaniu kilku km, a co do głośności - sam się wnet przekonam (za jakiś tydzień czeka mnie przegląd po 20 tys. km). Wydaje mi się, że silnik jest głośniejszy (zwłaszcza zimny), zobaczę co będzie po wymianie oleju.
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2009-02-11, 23:43
wox napisał/a:
Andrzej napisał/a:
Zauważyłem, że po 10.000 olej jest już czarny jak smoła, a silnik zaczyna głośniej pracować
Olej (po wymianie) robi się czarny po przejechaniu kilku km, a co do głośności - sam się wnet przekonam (za jakiś tydzień czeka mnie przegląd po 20 tys. km). Wydaje mi się, że silnik jest głośniejszy (zwłaszcza zimny), zobaczę co będzie po wymianie oleju.
Jak auto jest nowe, to po kilku kilometrach nie robi się olej czarny.
Dopiero po 1000 lub 2000 km olej robi się ciemniejszy ale jeszcze nie czarny :)
Wydaje mi sie, ze wile opini bierze sie z plotek i mitow. Powinna sie wypowiadac osoba, ktora naprawde sie na tym zna, czyl np ktos kto zajmuje sie zawodowo badaniem olejow. Obawiam sie, ze ciezko bedzie taka znalezc wiec zamieszcze swoje przemyslenia... :)
Mylimy norme lepkosciawa z jakoswiowa. Oznaczenie typu 10w40 mowi tylko o tym w jakich temperaturach olej zachowuje swoje wlasciwosci (trzyma paramerty). Nie mowi o jakosci, gestosci... Za duza wage sie przywiazuje do tego parametru, a nie zwraca sie uwagi na normy jakosciowe. Tymaczsem praktycznie kazdy obecnie sprzedawany olej nadaje sie do pracy w naszym klimacie. Mozna, oczywiscie, zalozyc, ze lepszy olej bedzie taki, ktory zachowuje swe wlasciwosci w wiekszym zakresie temperatur, wiec poprostu sprawdzamy ten zakres i wybieramy taki, ktory wg nas jest najodpowiedniejszy. Zadnej filozofii tu nie ma.
Jesli producent mowi, ze mozna do gorszego oleju dolac lepszy to raczej ma na mysli normy jakosciowe nie lepkosciowe. Jesli juz sie upieramy by zwracac uwage na lepkosc to olej 0w40 jest lepszy od 10w40 bo ma wiekszy zakres temperatur wiec mozna go dolewac. Nie jest powiedziane, ze jest rzadszy. Norma lepkosciowa nie mowi o tym, ktory olej lepiej wyplukuje nieczystosci.
Czym jest norma jakosciowa ? Wg mnie lepsza jakosc to mniejsze wspolczynniki tarcia i wlasnie wieksza zdolnosc zbierania nieczystyosci.
Mowienie o niebezpieczenstwie rozszczelnienia silnika po zalaniu lepszym olejem to chyba mit z czasow Poloneza zalewanym Selektolem czy czyms podobnym. No ale dla pewnosci moze lepiej sie trzymac zalecen producenta.
W kazdym razie w pierwszej kolejnosci powinnismy zwracac uwage na normy jakosciowe, a na lepkosciowe dopiero w drugiej kolejnosci, jesli wogole.. :)
Zwlaszcza, ze olej wyzszej klasy jakosciowej ma zwykle wyzsza klase lepkosciowa.
Wracajac do starszych samochodow... Zauwazyl ktos, ze olej Lotos sprzedawany jakies 20 lat temu mial oznaczenie SF/CD, a teraz ma wyzsze ? Ulepszyli olej i sie tym nie pochwalili ? Nazwa ta sama... Moje podejrzenie jest takie, ze kiedys nie bylo wyzszej normy i wpisali taka jaka byla, potem powstaly nowsze, dali ten sam olej do badania i sie okazalo, ze te nowsze tez spelnia. W Lidlu sprzedaja olej W4... w czeskim opisie jest podana gorsza norma, w polskim lepsza... :) Jesli tak jest faktycznie to mamy dowod na to, ze mozna w starszym aucie stosowac lepszy olej. Producent zalecal spelniajacy gorsze normy bo lepszych wtedy nie bylo co nie znaczy, ze oleje wtedy byly gorsze. Moze warto by bylo spytac w firmie Lotos jak to z tym jest faktycznie....
Jezeli byl wlany olej klasy SJ to mozemy dolac olej klasy SE jesli producent taki olej dopuszcza, mimo, ze moze byc jakosciowo gorszy.
Kolejny mit - olej syntetyczny. O jakosci oleju mowi norma jakosciowa jaka spenia, a nie jego syntetycznosc. Jesli olej mineralny spelnia wyzsze normy od syntetycznego to lepszy jest mineralny. W praktyce to sie raczej nie zdaza, ale polsyntetyki spelniaja zwykle te same normy jakosciowe co syntetyk, ew troszke gorsze lepkosciowe, co w naszym klimacie praktycznie nie ma znaczenia. Mineralne sa niewiele gorsze. Powtarzam: dobierajac olej sprawdzamy jakie spelnia normy.
Marka nie powinna miec tez znaczenia. Podobno jest tylko kilku producentow dodatkow do olejow i wszyscy z nich korzystaja, wiec praktycznie sa to prawie te same oleje pod inna marka, a w formule 1 raczej uzywaja innych olejow niz te sprzedawane w sklepach. Jesli oleje spelniaja te same normy to ich wlasciwosci sa porownywalne.
Warto by bylo gdzies poszukac jakie faktycznie wlasciwosci musi miec olej by spelnic poszczegolne normy, bo opis, ze te sa do aut z lat 80, te z 90 praktycznie nic nie mowia.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum