DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Rozkład mocy w Duster 4x4
Autor Wiadomość
fotorobart 



Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Paź 2014
Posty: 720
Skąd: kraków
Wysłany: 2014-11-13, 21:42   Rozkład mocy w Duster 4x4

ponieważ nie znalazłem na forum (może zle szukalem), a w żadnym w krakowskich salonów, sprzedawcy nie potrafią odpowiedzieć ( "zorietuje się odzwonie" .... i cisza), zapytam szanownych forumowiczów, czy ktoś się orientuje jaki jest rozkład mocy na osie w trybie AUTO?
Ostatnio zmieniony przez laisar 2014-11-13, 22:17, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-11-13, 22:20   

Od 100% tylko na przednią do 50/50 przód/tył.
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-11-14, 17:12   Re: Rozkład mocy w Duster 4x4

fotorobart napisał/a:
ponieważ nie znalazłem na forum (może zle szukalem), a w żadnym w krakowskich salonów, sprzedawcy nie potrafią odpowiedzieć ( "zorietuje się odzwonie" .... i cisza), zapytam szanownych forumowiczów, czy ktoś się orientuje jaki jest rozkład mocy na osie w trybie AUTO?


Standardowo 100:0, czyli domyślnie napędzany jest tylko przód.
W razie potrzeby (poślizgu przednich kół) do 50% dostaje tył.
 
fotorobart 



Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Paź 2014
Posty: 720
Skąd: kraków
Wysłany: 2014-11-14, 21:30   Re: Rozkład mocy w Duster 4x4

Cav napisał/a:
fotorobart napisał/a:
ponieważ nie znalazłem na forum (może zle szukalem), a w żadnym w krakowskich salonów, sprzedawcy nie potrafią odpowiedzieć ( "zorietuje się odzwonie" .... i cisza), zapytam szanownych forumowiczów, czy ktoś się orientuje jaki jest rozkład mocy na osie w trybie AUTO?



W razie potrzeby (poślizgu przednich kół) do 50% dostaje tył.


w trybie AUTO? tam cały czas jest 4x4, a tył odłączny jest powyżej 80km/h
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-11-14, 21:36   

fotorobart napisał/a:
w trybie AUTO? tam cały czas jest 4x4, a tył odłączny jest powyżej 80km/h

Nie - to co podałeś, to jest tryb "4WDLock".

AUTO oznacza "AUTOmatycznie dołączanie napędu kół tylnych".
 
fotorobart 



Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Paź 2014
Posty: 720
Skąd: kraków
Wysłany: 2014-11-14, 21:38   

czegoś nie dopytałem w salonie? czy ktoś mi zle wytłumaczył?
2WD napęd tylko na przód
AUTO napęd na dwie osie (o ten pytalem)
LOCK napęd na dwie osie, moc rozkładana zależnie od przyczepności kół
Ostatnio zmieniony przez fotorobart 2014-11-14, 21:39, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-11-14, 22:00   

fotorobart napisał/a:
AUTO napęd na dwie osie (o ten pytalem)
LOCK napęd na dwie osie, moc rozkładana zależnie od przyczepności kół

Tak jak pisałem powyżej - jest odwrotnie: AUTO to rozkład zmienny (zależny od przyczepności), LOCK to stałe 4x4 z rozkładem 50/50% (rozpinane przy większej prędkości).
 
fotorobart 



Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Paź 2014
Posty: 720
Skąd: kraków
Wysłany: 2014-11-15, 07:47   

dzięki wielke, za wyjaśnienie :)
 
johnson 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 24 Sie 2013
Posty: 726
Skąd: Wro
Wysłany: 2014-11-15, 13:29   

pamietaj że tam nie ma centralnego mechanizmu roznicowego wiec lock tylko na luznej albo maloprzyczepnej nawierzchni. Producenci (np. mitsubishi) zalecaja wlaczanie blokad po zatrzymaniu auta, nie wiem jak w Dusterze w sumie, ja zawsze daje lock po zatrzymaniu i dopiero ruszam na zblokowanym.
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 56 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3744
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-11-15, 13:37   

Dokładnie, w dusterze dyferencjał jest z przodu a nie centralnie, też słyszałem , że zalecają po zatrzymaniu dołączanie tylnego napędu, chociaż przy "auto" sprzęgło pracuje i tak i załącza się przy ślizganiu przedniej osi, więc wystąpienie dużych sił na mechanizmie różnicowym też występuje ...
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-11-15, 14:45   

johnson napisał/a:
nie ma centralnego mechanizmu roznicowego

W trybie AUTO dusterowe sprzęgło międzyosiowe pełni rolę centralnego mechanizmu różnicowego.

corrado napisał/a:
w dusterze dyferencjał jest z przodu a nie centralnie

Z przodu i z tyłu, a centralny jak wyżej.

johnson napisał/a:
lock tylko na luznej albo maloprzyczepnej nawierzchni

To się zgadza.

johnson napisał/a:
wlaczanie blokad po zatrzymaniu auta, nie wiem jak w Dusterze

W dusterze nie ma takiej konieczności - instrukcja nakazuje jedynie, by nie robić tego w czasie skręcania, cofania lub buksowania kół.


A ogólnie - polecam instrukcję obsługi auta (;
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 56 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3744
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-11-15, 14:53   

laisar napisał/a:

corrado napisał/a:
w dusterze dyferencjał jest z przodu a nie centralnie

Z przodu i z tyłu, a centralny jak wyżej.

No tak tak, tylnej osi jest też z tyłu.
 
johnson 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 24 Sie 2013
Posty: 726
Skąd: Wro
Wysłany: 2014-11-15, 15:54   

laisar napisał/a:
johnson napisał/a:
nie ma centralnego mechanizmu roznicowego

W trybie AUTO dusterowe sprzęgło międzyosiowe pełni rolę centralnego mechanizmu różnicowego.

nie mozna jezdzic po przyczepnej nawierzchni w trybie lock wiec jak dla mnie nie ma tam centralnego mechanizmu roznicowego
Ostatnio zmieniony przez laisar 2014-11-15, 16:58, w całości zmieniany 1 raz  
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-11-15, 17:18   

johnson napisał/a:
laisar napisał/a:
johnson napisał/a:
nie ma centralnego mechanizmu roznicowego

W trybie AUTO dusterowe sprzęgło międzyosiowe pełni rolę centralnego mechanizmu różnicowego.

nie mozna jezdzic po przyczepnej nawierzchni w trybie lock wiec jak dla mnie nie ma tam centralnego mechanizmu roznicowego


Przecież tak właśnie powyżej masz napisane, że tą rolę pełni tryb Auto a nie Lock.
 
fotorobart 



Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Paź 2014
Posty: 720
Skąd: kraków
Wysłany: 2014-11-15, 17:32   

wreszcie udało mi sie znaleść w necie instrucję obsługi Dustera (na 99% I), dzięki wszystkim za pomoc biore sie za czytanie o trybach napędu :)[/list]
Ostatnio zmieniony przez fotorobart 2014-11-15, 18:25, w całości zmieniany 1 raz  
 
johnson 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 24 Sie 2013
Posty: 726
Skąd: Wro
Wysłany: 2014-11-15, 18:11   

Cav napisał/a:
johnson napisał/a:
laisar napisał/a:
johnson napisał/a:
nie ma centralnego mechanizmu roznicowego

W trybie AUTO dusterowe sprzęgło międzyosiowe pełni rolę centralnego mechanizmu różnicowego.

nie mozna jezdzic po przyczepnej nawierzchni w trybie lock wiec jak dla mnie nie ma tam centralnego mechanizmu roznicowego


Przecież tak właśnie powyżej masz napisane, że tą rolę pełni tryb Auto a nie Lock.

tryb chyba nie ma roznicy, to sprzeglo dziala zawsze tak samo, dopina tyl i juz, wiec jak dla mnie nie jest centralnym mechanizmem bo nie ma mozliwosci pracy ze stalym zapieciem tyl/przod niezaleznie od warunkow.
Mozliwe ze nie mam racji bo patrze na to tylko przez pryzmat auta ze stalym 4x4 (super select mitsubishi). Stad pytam bo mnie to zaciekawilo.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-11-15, 19:19   

johnson napisał/a:
nie mozna jezdzic po przyczepnej nawierzchni w trybie lock wiec jak dla mnie nie ma tam centralnego mechanizmu roznicowego

Dlatego specjalnie podkreśliłem o jaki tryb chodzi.

W LOCK rzeczywiście nic nie działa jako centralny dyfer.


johnson napisał/a:
tryb chyba nie ma roznicy, to sprzeglo dziala zawsze tak samo, dopina tyl i juz

Właśnie nie "i już" - sprzęgło nie działa zawsze tak samo. W AUTO może się po prostu ślizgać - do czego zostało zaprojektowane - przekazuje więc tylko część dostępnego momentu. Dzięki temu bez szkody może występować różnica prędkości między osiami.
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-11-16, 08:27   

johnson napisał/a:
Cav napisał/a:
johnson napisał/a:
laisar napisał/a:
johnson napisał/a:
nie ma centralnego mechanizmu roznicowego

W trybie AUTO dusterowe sprzęgło międzyosiowe pełni rolę centralnego mechanizmu różnicowego.

nie mozna jezdzic po przyczepnej nawierzchni w trybie lock wiec jak dla mnie nie ma tam centralnego mechanizmu roznicowego


Przecież tak właśnie powyżej masz napisane, że tą rolę pełni tryb Auto a nie Lock.

tryb chyba nie ma roznicy, to sprzeglo dziala zawsze tak samo, dopina tyl i juz,


Ale w trybie Lock nic nie dopina, bo ma dopięte na stałe w tej samej proporcji i nic nie reguluje, więc nie spełnia tej roli.
Ostatnio zmieniony przez Cav 2014-11-16, 08:28, w całości zmieniany 1 raz  
 
johnson 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 24 Sie 2013
Posty: 726
Skąd: Wro
Wysłany: 2014-11-17, 19:12   

laisar napisał/a:
johnson napisał/a:
nie mozna jezdzic po przyczepnej nawierzchni w trybie lock wiec jak dla mnie nie ma tam centralnego mechanizmu roznicowego

Dlatego specjalnie podkreśliłem o jaki tryb chodzi.

W LOCK rzeczywiście nic nie działa jako centralny dyfer.


johnson napisał/a:
tryb chyba nie ma roznicy, to sprzeglo dziala zawsze tak samo, dopina tyl i juz

Właśnie nie "i już" - sprzęgło nie działa zawsze tak samo. W AUTO może się po prostu ślizgać - do czego zostało zaprojektowane - przekazuje więc tylko część dostępnego momentu. Dzięki temu bez szkody może występować różnica prędkości między osiami.

i teraz jasne, dzieki za wytlumaczenie, rozumiem ze stad ryzyko przegrzania w trybie auto, czy w trybie lock nie ma takiego ryzyka skoro zapiete jest na sztywno?
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-11-18, 03:17   

johnson napisał/a:
stad ryzyko przegrzania w trybie auto

Właściwie niewielkie, bo 4x4 wyłącza się natychmiast, jak tylko czujniki wykryją brak poślizgu z przodu, a do tego zazwyczaj wystarcza przekazanie już małej części momentu = niewiele energii na sprzęgle.

johnson napisał/a:
czy w trybie lock nie ma takiego ryzyka skoro zapiete jest na sztywno?

Właściwie wręcz przeciwnie: ponieważ LOCK zostaje włączony właśnie w trudnych warunkach, to występuje zwiększone ryzyko, że mimo wszystko nastąpi wtedy poślizg sprzęgła. A wtedy ma to mocno niekorzystne skutki, bo oznacza, że w układ zostało wpompowane bardzo dużo energii, więc temperatura szybko wzrośnie...
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne