Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021 Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Paź 2014 Posty: 720 Skąd: kraków
Wysłany: 2014-11-13, 21:42 Rozkład mocy w Duster 4x4
ponieważ nie znalazłem na forum (może zle szukalem), a w żadnym w krakowskich salonów, sprzedawcy nie potrafią odpowiedzieć ( "zorietuje się odzwonie" .... i cisza), zapytam szanownych forumowiczów, czy ktoś się orientuje jaki jest rozkład mocy na osie w trybie AUTO?
Ostatnio zmieniony przez laisar 2014-11-13, 22:17, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-11-14, 17:12 Re: Rozkład mocy w Duster 4x4
fotorobart napisał/a:
ponieważ nie znalazłem na forum (może zle szukalem), a w żadnym w krakowskich salonów, sprzedawcy nie potrafią odpowiedzieć ( "zorietuje się odzwonie" .... i cisza), zapytam szanownych forumowiczów, czy ktoś się orientuje jaki jest rozkład mocy na osie w trybie AUTO?
Standardowo 100:0, czyli domyślnie napędzany jest tylko przód.
W razie potrzeby (poślizgu przednich kół) do 50% dostaje tył.
Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021 Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Paź 2014 Posty: 720 Skąd: kraków
Wysłany: 2014-11-14, 21:30 Re: Rozkład mocy w Duster 4x4
Cav napisał/a:
fotorobart napisał/a:
ponieważ nie znalazłem na forum (może zle szukalem), a w żadnym w krakowskich salonów, sprzedawcy nie potrafią odpowiedzieć ( "zorietuje się odzwonie" .... i cisza), zapytam szanownych forumowiczów, czy ktoś się orientuje jaki jest rozkład mocy na osie w trybie AUTO?
W razie potrzeby (poślizgu przednich kół) do 50% dostaje tył.
w trybie AUTO? tam cały czas jest 4x4, a tył odłączny jest powyżej 80km/h
Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021 Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Paź 2014 Posty: 720 Skąd: kraków
Wysłany: 2014-11-14, 21:38
czegoś nie dopytałem w salonie? czy ktoś mi zle wytłumaczył?
2WD napęd tylko na przód
AUTO napęd na dwie osie (o ten pytalem)
LOCK napęd na dwie osie, moc rozkładana zależnie od przyczepności kół
Ostatnio zmieniony przez fotorobart 2014-11-14, 21:39, w całości zmieniany 1 raz
AUTO napęd na dwie osie (o ten pytalem)
LOCK napęd na dwie osie, moc rozkładana zależnie od przyczepności kół
Tak jak pisałem powyżej - jest odwrotnie: AUTO to rozkład zmienny (zależny od przyczepności), LOCK to stałe 4x4 z rozkładem 50/50% (rozpinane przy większej prędkości).
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige Pomógł: 2 razy Dołączył: 24 Sie 2013 Posty: 726 Skąd: Wro
Wysłany: 2014-11-15, 13:29
pamietaj że tam nie ma centralnego mechanizmu roznicowego wiec lock tylko na luznej albo maloprzyczepnej nawierzchni. Producenci (np. mitsubishi) zalecaja wlaczanie blokad po zatrzymaniu auta, nie wiem jak w Dusterze w sumie, ja zawsze daje lock po zatrzymaniu i dopiero ruszam na zblokowanym.
Dokładnie, w dusterze dyferencjał jest z przodu a nie centralnie, też słyszałem , że zalecają po zatrzymaniu dołączanie tylnego napędu, chociaż przy "auto" sprzęgło pracuje i tak i załącza się przy ślizganiu przedniej osi, więc wystąpienie dużych sił na mechanizmie różnicowym też występuje ...
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige Pomógł: 2 razy Dołączył: 24 Sie 2013 Posty: 726 Skąd: Wro
Wysłany: 2014-11-15, 18:11
Cav napisał/a:
johnson napisał/a:
laisar napisał/a:
johnson napisał/a:
nie ma centralnego mechanizmu roznicowego
W trybie AUTO dusterowe sprzęgło międzyosiowe pełni rolę centralnego mechanizmu różnicowego.
nie mozna jezdzic po przyczepnej nawierzchni w trybie lock wiec jak dla mnie nie ma tam centralnego mechanizmu roznicowego
Przecież tak właśnie powyżej masz napisane, że tą rolę pełni tryb Auto a nie Lock.
tryb chyba nie ma roznicy, to sprzeglo dziala zawsze tak samo, dopina tyl i juz, wiec jak dla mnie nie jest centralnym mechanizmem bo nie ma mozliwosci pracy ze stalym zapieciem tyl/przod niezaleznie od warunkow.
Mozliwe ze nie mam racji bo patrze na to tylko przez pryzmat auta ze stalym 4x4 (super select mitsubishi). Stad pytam bo mnie to zaciekawilo.
nie mozna jezdzic po przyczepnej nawierzchni w trybie lock wiec jak dla mnie nie ma tam centralnego mechanizmu roznicowego
Dlatego specjalnie podkreśliłem o jaki tryb chodzi.
W LOCK rzeczywiście nic nie działa jako centralny dyfer.
johnson napisał/a:
tryb chyba nie ma roznicy, to sprzeglo dziala zawsze tak samo, dopina tyl i juz
Właśnie nie "i już" - sprzęgło nie działa zawsze tak samo. W AUTO może się po prostu ślizgać - do czego zostało zaprojektowane - przekazuje więc tylko część dostępnego momentu. Dzięki temu bez szkody może występować różnica prędkości między osiami.
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige Pomógł: 2 razy Dołączył: 24 Sie 2013 Posty: 726 Skąd: Wro
Wysłany: 2014-11-17, 19:12
laisar napisał/a:
johnson napisał/a:
nie mozna jezdzic po przyczepnej nawierzchni w trybie lock wiec jak dla mnie nie ma tam centralnego mechanizmu roznicowego
Dlatego specjalnie podkreśliłem o jaki tryb chodzi.
W LOCK rzeczywiście nic nie działa jako centralny dyfer.
johnson napisał/a:
tryb chyba nie ma roznicy, to sprzeglo dziala zawsze tak samo, dopina tyl i juz
Właśnie nie "i już" - sprzęgło nie działa zawsze tak samo. W AUTO może się po prostu ślizgać - do czego zostało zaprojektowane - przekazuje więc tylko część dostępnego momentu. Dzięki temu bez szkody może występować różnica prędkości między osiami.
i teraz jasne, dzieki za wytlumaczenie, rozumiem ze stad ryzyko przegrzania w trybie auto, czy w trybie lock nie ma takiego ryzyka skoro zapiete jest na sztywno?
Właściwie niewielkie, bo 4x4 wyłącza się natychmiast, jak tylko czujniki wykryją brak poślizgu z przodu, a do tego zazwyczaj wystarcza przekazanie już małej części momentu = niewiele energii na sprzęgle.
johnson napisał/a:
czy w trybie lock nie ma takiego ryzyka skoro zapiete jest na sztywno?
Właściwie wręcz przeciwnie: ponieważ LOCK zostaje włączony właśnie w trudnych warunkach, to występuje zwiększone ryzyko, że mimo wszystko nastąpi wtedy poślizg sprzęgła. A wtedy ma to mocno niekorzystne skutki, bo oznacza, że w układ zostało wpompowane bardzo dużo energii, więc temperatura szybko wzrośnie...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum