Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Montaż tempomatu akcesoryjnego / zewnętrznego
Autor Wiadomość
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-09-26, 14:11   

bebe napisał/a:
Ten oryginalny to jakiś wynalazek z magnesem


Czyli jest to czujnik tzw. kontraktron.
Przeważnie pod wpływem magnesu zwiera swoje styki.
To wcale żaden wynalazek, to typowy czujnik występujący bardzo często w przemyśle.



bebe napisał/a:
maksymalna odległość przy puszczonym sprzęgle to 10 mm, minimalna przy wciśniętym to 20 mm, czyli minimalny skok to jakieś 15 mm. Sądząc po tym, na jaką głębokość wchodzi to popychadło od pedału, może być na styk.

Chyba źle to zrozumieliście. :)

Nie ma znaczenia jak głęboko wciskasz sprzęgło, czy jak płytko.
Magnes przykręcasz do dźwigni pedału sprzęgła.
Natomiast czujnik na jakimś wsporniku, tak aby był obok magnesu w pozycji kiedy nie dotykasz sprzęgła. Odległość magnesu od czujnika to max 10mm, najlepiej aby było kilka milimetrów od czujnika. Czyli czujnik ma być blisko magnesu, wtedy kiedy nie naciskasz na sprzęgło.
Jak zaczynasz wciskać sprzęgło, to magnes idzie w dół i od razu czujnik przestaje widzieć magnes. Także nie ma znaczenia czy mocno wciskasz sprzęgło czy lekko - jeśli pedał sprzęgła pójdzie w kierunku podłogi o odległość grubości czujnika, to już czujnik nie widzi magnesu.

Nie wiem czy wyjaśniłem to zrozumiale, ale zapewne znasz czujniki które zakładają w alarmach domowych na szyby, drzwi w domu.

Wystarczy tylko lekko uchylić drzwi lub okno, a magnes który jest zamontowany na drzwiach lub oknie oddali się od czujnika i gotowe.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-09-26, 17:20, w całości zmieniany 5 razy  
 
Piotrula 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 1.6
Rocznik: 2011
Wersja: Stepway
Dołączył: 18 Lip 2011
Posty: 75
Skąd: prawie W-wa ;-)
Wysłany: 2011-09-26, 16:13   

Hm,
widzę, 'bebe', że jazda Twoją Matyldą od kiedy się do niej dotknąłem grozi co najmniej śmiercią, lub kalectwem. Prawda jest taka, że tam, gdyby nawet doszło do jakiegokolwiek zwarcia ( co jest niemal niemożliwe, bo przewody musiałby się zewrzeć, a są od siebie daleko, zaizolowane i umocowane), to tam są przecież bezpieczniki, jeden na plusie po stacyjce ( a wtedy właśnie działa tempomat (!)), a jako drugi posłuży ten w skrzynce bezpieczników, o amperażu 10 A ( czerwony), bo tam wlutowany jest stały plus. A skoro fabrycznie w tempomacie jest 15A, to ten będzie nawet 'czulszy'. Dziękuję za uwagę.
_________________
Pomogę w naprawach każdej marki -->pw
722322527
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-09-26, 17:33   

Piotrula a czemu nie zamontowałeś czujnika do dźwigni pedału sprzęgła ?
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-09-26, 17:37, w całości zmieniany 1 raz  
 
Piotrula 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 1.6
Rocznik: 2011
Wersja: Stepway
Dołączył: 18 Lip 2011
Posty: 75
Skąd: prawie W-wa ;-)
Wysłany: 2011-09-26, 18:00   

Bo z założenia kolega bebe chciał autem wyjechać tego samego dnia, a bez większych przeróbek i dłuższego pomyślunku, zamontować tam tego nie ma gdzie w sposób opisany przez producenta. Z tego co jest mi wiadome, do tematu jeszcze wrócimy.
_________________
Pomogę w naprawach każdej marki -->pw
722322527
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-09-26, 18:10   

A to żadnego wspornika nie było w zestawie ?
Bo można by było jakiś wspornik przymocować do mocowania włącznika hamulca, i tak go ustawić aby czujnik znajdował się obok magnesu, który to został przymocowany do dźwigni pedału sprzęgła. Lub znajdował się nad magnesem.
Wciskając sprzęgło, magnes odsunął by się od czujnika, przerywając obwód.
Tam w schemacie widzę, że masa jest podawana non stop podczas pracy tempomatu - i to masa, która idzie przez żarówki od stopów.
Przerwanie sygnału masy przez wciśnięcie sprzęgła, lub podanie plusa przez włącznik stopu przerywa pracę tempomatu.

A czujnik od sprzęgła to zwykły kontraktron - tutaj napisałem o nim więcej :
http://www.daciaklub.pl/f...p=101947#101947
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-09-26, 18:18, w całości zmieniany 4 razy  
 
Piotrula 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 1.6
Rocznik: 2011
Wersja: Stepway
Dołączył: 18 Lip 2011
Posty: 75
Skąd: prawie W-wa ;-)
Wysłany: 2011-09-26, 18:23   

Wcale nie mówię, że to zły pomysł, bo to właśnie ten patent trzeba tam opracować. Z rzeczy, które są tam fabrycznie, nie da się wykombinować niestety ABSOLUTNIE nic.
_________________
Pomogę w naprawach każdej marki -->pw
722322527
 
wojtek_pl 


Marka: Peugeot
Model: 3008
Silnik: 2.0 HDI 165
Rocznik: 2010
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 1204
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-09-26, 18:31   

A po co jest ten czujnik przy pedale sprzęgła ?

I drugie pytanie: czy jest tam czujnik naciśnięcia pedału hamulca? Może być sygnał od świateł hamowania. Powinien być aby przy hamowaniu odłączać tempomat i utrzymywanie prędkości...
 
Piotrula 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 1.6
Rocznik: 2011
Wersja: Stepway
Dołączył: 18 Lip 2011
Posty: 75
Skąd: prawie W-wa ;-)
Wysłany: 2011-09-26, 18:39   

Wciśnięcie hamulca oczywiście powoduje odłączenie tempomatu.
Z założenia, to samo ma się dziać po wciśnięciu sprzęgła, po to jest ten czujnik.
_________________
Pomogę w naprawach każdej marki -->pw
722322527
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-09-26, 18:58   

wojtek_pl napisał/a:
A po co jest ten czujnik przy pedale sprzęgła ?


A jak jedziesz autem i wciskasz sprzęgło, to również w tym momencie puszczasz nogę z gazu. Prawda ?
To samo musi robić tempomat, czyli poluzować linkę od gazu w momencie wciśnięcia sprzęgła.

wojtek_pl napisał/a:
czy jest tam czujnik naciśnięcia pedału hamulca?

Tempomat podłącza się pod włącznik stopu, który masz już w aucie.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-09-26, 19:10, w całości zmieniany 2 razy  
 
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4266
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-09-26, 19:47   

Bebe gratuluje odwagi w doposazaniu daci. Troszke jednak z dystansem podchodze do tempomatu nie homologowanego do danego pojazdu (np brak czujniak w sprzegle ). Pewnie nic sie zlego nie zdarzy ale aby w przypadku jakiegos ..tłu.. nieszczescia ubezpieczyciel wywinąl sie od odpowiedzialnosci przez w/w modyfikacje. jednak termometr/siwatła led jednak nie wplywaja tak drastycznie na sama predkosc iprowadzenia auta. Rozumiem, ze juz jestes po gwarancji, czy nadal obowiazuje ona ?
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-09-26, 20:43   

jackthenight napisał/a:
Czyli jest to czujnik tzw. kontraktron.
Przeważnie pod wpływem magnesu zwiera swoje styki.

Przeważnie tak, ale wydaje mi się, że akurat ten konkretny egzemplarz rozwiera połączenie modułu z masą (jest połączony szeregowo do czujnika hamulca). Zarówno czujnik, jak i obsztrukcja zostały u Piotruli (ciapa jestem), więc nie mam jak sprawdzić doświadczalnie. Będę jeszcze temat przemyśliwał z moim tatą, elektronikiem.

jackthenight napisał/a:
Nie ma znaczenia jak głęboko wciskasz sprzęgło, czy jak płytko.
Magnes przykręcasz do dźwigni pedału sprzęgła.
Natomiast czujnik na jakimś wsporniku, tak aby był obok magnesu w pozycji kiedy nie dotykasz sprzęgła. Odległość magnesu od czujnika to max 10mm, najlepiej aby było kilka milimetrów od czujnika. Czyli czujnik ma być blisko magnesu, wtedy kiedy nie naciskasz na sprzęgło.

Ja to wszystko wiem. :) Kieruję się tylko tym, co zobaczyłem w samochodzie, a tam wygląda to tak, że pedał sprzęgła popycha takie popychadełko, punkt zaczepienia tego popychadełka jest dość blisko osi pedału. Efekt jest taki, że pedał ma duży skok, ale droga przebyta przez popychadełko (i tym samym linkę sprzęgła, czy co tam jest) jest relatywnie mała, i stąd moja obawa, że droga przebyta przez magnes od kontaktronu będzie zbyt mała i całość będzie działała niepewnie/wcale. To z resztą tłumaczyłoby też nerwową reakcję Dacii na sprzęgło. ;)

Żadnego wspornika w komplecie nie było, a nawet gdyby był, to też nie bardzo by było do czego go przymocować, bo bezpośrednio nad pedałem jest absolutnie NIC (gdzieś w oddali majaczy spód... licznika), a nad pedałem i z przodu zwiesza się plastik deski rozdzielczej, który, jak wiadomo, w Dacii jest wybitnie twardy ;) , ale jednak nie powierzałbym mu ciężaru utrzymania czujnika wraz ze wspornikiem. Problem polega właśnie na tym, że wokół tego pedału jest sporo przestrzeni. Z jednej strony nie ma do czego przymocować magnesu od czujnika, z drugiej - umocowany wspornik w środku "niczego" będzie aż się prosił o zahaczenie stopą.

Nawet gródź średnio nadaje się do zamocowania czegokolwiek, bo akurat w okolicy pedału sprzęgła pokryta jest jakąś gumą.

Fajnie jest to rozwiązane w dCi, ale tam jest inny pedał sprzęgła i nawet w Dacii ma miejsce na włożenie czujnika (pasują od Clio).

mekintosz napisał/a:
Troszke jednak z dystansem podchodze do tempomatu nie homologowanego do danego pojazdu (np brak czujniak w sprzegle ).

On jest homologowany do użycia w każdym pojeździe, czujnik sprzęgła ma w komplecie.

mekintosz napisał/a:
Rozumiem, ze juz jestes po gwarancji, czy nadal obowiazuje ona ?

Jeszcze przez 4 lata ponad obowiązuje. :) Po prostu - jestem hardkorem. ;)
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-09-26, 21:48   

bebe napisał/a:
ale wydaje mi się, że akurat ten konkretny egzemplarz rozwiera połączenie modułu z masą (jest połączony szeregowo do czujnika hamulca)


O boże ile razy można to tłumaczyć, już raz to pisałem. Nie czytałeś uważnie tego co już pisałem - siadaj dwója.

Słuchaj bebe, kontraktron zwiera jak w pobliżu jest magnes.
Ty naciskając na pedał sprzęgła oddalasz magnes od kontraktronu, a tym samym rozwierasz, czyli przerywasz obwód masy. Proste ?

Bebe, czytamy jeszcze raz : http://www.daciaklub.pl/f...p=101985#101985

bebe napisał/a:
bo bezpośrednio nad pedałem jest absolutnie NIC

Jak to nic. A mocowanie na włącznik świateł stopu przy pedale hamulca?

Aha, instrukcja i schematy są na stronie np. : http://www.produktinfo.co...KEITSREGLER.pdf
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-09-26, 22:08, w całości zmieniany 7 razy  
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-09-26, 22:10   

jackthenight napisał/a:
Bebe, czytamy jeszcze raz : http://www.daciaklub.pl/f...p=101985#101985

Oj tam, oj tam, bo zmieniłeś w międzyczasie. :P Ale oczywiście masz rację, po prostu gadamy jak dwa głuche gołębie. ;)

jackthenight napisał/a:
bebe napisał/a:
bo bezpośrednio nad pedałem jest absolutnie NIC

Jak to nic. A mocowanie na włącznik świateł stopu przy pedale hamulca?

Jest przy pedale hamulca, a nie sprzęgła. :) Ale już chyba rozumiem, co artysta ma na myśli - ewentualny wspornik dla czujnika "zaczepić" przy czujniku hamulca. Rzucę okiem i dam znać, jak to wygląda.

Dzięki wielkie za pomoc!
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-09-26, 22:14   

bebe napisał/a:
ewentualny wspornik dla czujnika "zaczepić" przy czujniku hamulca.

A no właśnie, to nie jest duża odległość. Także pewnie jakiś wspornik można by było przykręcić do już istniejącego wspornika włącznika świateł stopu.
_________________

 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-10-10, 05:15   

I jak bebe z tym czujnikiem sprzęgła, założyliście już ?
_________________

 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-10, 10:31   

jackthenight napisał/a:
I jak bebe z tym czujnikiem sprzęgła, założyliście już ?

Nie, nie mam czasu. :( Tyle, że wczołgałem się pod deskę rozdzielczą i mam już mniej więcej pomysł, jak go założyć.

Miałem nadzieję, że da radę wykorzystać czujnik z clio, ale, zasadniczo, doipa - czujnik pasuje chyba tylko do sprzęgła w dCi, u mnie pedał sprzęgła jest zupełnie inaczej zamocowany i nie ma w ogóle tej blachy, w której siedzi czujnik.
 
wilfranck 


Marka: Dacia
Model: sandero ; duster
Silnik: DCI 85 ; DCI 110
Rocznik: 2009 ; 2011
Wersja: Prestige
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 26 Sty 2012
Posty: 14
Skąd: Nice
Wysłany: 2012-01-27, 00:26   

Fixing clio 3
na moim sandero






http://duster.forum-dacia.com/viewtopic.php?t=3209
 
wilfranck 


Marka: Dacia
Model: sandero ; duster
Silnik: DCI 85 ; DCI 110
Rocznik: 2009 ; 2011
Wersja: Prestige
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 26 Sty 2012
Posty: 14
Skąd: Nice
Wysłany: 2012-01-27, 00:29   

montaż regulatora WAECO

http://duster.forum-dacia.com/viewtopic.php?t=3452

dobry wieczór wszystkim
 
faj3r 



Marka: Škoda
Model: Octavia I Combi
Silnik: 1.9TDI AHF
Rocznik: 2002
Dołączył: 19 Wrz 2011
Posty: 19
Skąd: Toruń
Wysłany: 2012-03-12, 11:50   

to jest fajna dźwignia http://www.conrad.de/ce/P...oduktdaten_ciao

855585_AB_00_FB_EPS_1000.jpg
Plik ściągnięto 203 raz(y) 42,87 KB

_________________
Škoda Octavia Elegance | 1.9TDI AHF 120KM / 252Nm | xenon | 312mm vRS brake system | KYB Excel-G
Renault Megane I Coupe | 1.6e 90KM / 137Nm |
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-03-12, 19:20   

faj3r napisał/a:
to jest fajna dźwignia http://www.conrad.de/ce/P...oduktdaten_ciao

Nie pasuje do MS50.
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3676
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-01-24, 11:56   

wilfranck napisał/a:
montaż regulatora WAECO

http://duster.forum-dacia.com/viewtopic.php?t=3452

dobry wieczór wszystkim


Czy można poprosić o dokument do tego, albo przekopiowany treść posta z instrukcją montażu nawet po francusku, nie mogę się zarejestrować z tłumaczem po francusku w chromie, bo chyba nie trzyma sesji w przeglądarce.
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-02-06, 23:12   Zakład który zamontuje mi tempomat

Tak jak w temacie jeżdżę duże w trasy i zaczyna mi doskwierać brak tempomatu
Czy jakiś zakład by mi profesjonalnie go zamontował ?
jakie by były koszty ?
w elektryce nie jestem zbyt zdolny więc nie chciał bym potem żeby coś się w trasie zepsuło.
No chyba że znajdzie się taki cudotwórca z dacia klubu który chciał by się tego podjąć
wiadomo że jest lzparts ale nie pasuje do LPG
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2014-02-06, 23:25, w całości zmieniany 3 razy  
 
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4266
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-02-07, 00:08   

Może Bebe Ci pomoże, montował w swojej MCV ? Tylko on nie ma LPG ;-(
Ostatnio zmieniony przez mekintosz 2014-02-07, 00:13, w całości zmieniany 1 raz  
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-02-07, 00:11   

czytałem cały temat tempomat
ale ja mam inna sytuacje ponieważ mam przepustnice sterowaną elektronicznie co jest ważne przy tempomacie
a do pracy tempomatu lpg nie ma znaczenia
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2014-02-07, 01:07, w całości zmieniany 1 raz  
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-02-07, 10:51   

Karenzo napisał/a:
czytałem cały temat tempomat
ale ja mam inna sytuacje ponieważ mam przepustnice sterowaną elektronicznie co jest ważne przy tempomacie
a do pracy tempomatu lpg nie ma znaczenia

Tempomat Waeco MS-50 według producenta można również założyć w samochodzie z elektroniczną przepustnicą, siłownik steruje wtedy... pedałem gazu. :O Taki sposób montażu jest opisany w instrukcji, ale elegancja tego rozwiązania jest (jak dla mnie) mocno dyskusyjna.

Nie wiem, co sprzedaje LZ Parts, ale Waeco robi jeszcze inne tempomaty, poszukaj na ich stronie (byle nie polskiej, w polskiej wersji tempomaty nie istnieją :).
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne