Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-09-26, 14:11
bebe napisał/a:
Ten oryginalny to jakiś wynalazek z magnesem
Czyli jest to czujnik tzw. kontraktron.
Przeważnie pod wpływem magnesu zwiera swoje styki.
To wcale żaden wynalazek, to typowy czujnik występujący bardzo często w przemyśle.
bebe napisał/a:
maksymalna odległość przy puszczonym sprzęgle to 10 mm, minimalna przy wciśniętym to 20 mm, czyli minimalny skok to jakieś 15 mm. Sądząc po tym, na jaką głębokość wchodzi to popychadło od pedału, może być na styk.
Chyba źle to zrozumieliście. :)
Nie ma znaczenia jak głęboko wciskasz sprzęgło, czy jak płytko.
Magnes przykręcasz do dźwigni pedału sprzęgła.
Natomiast czujnik na jakimś wsporniku, tak aby był obok magnesu w pozycji kiedy nie dotykasz sprzęgła. Odległość magnesu od czujnika to max 10mm, najlepiej aby było kilka milimetrów od czujnika. Czyli czujnik ma być blisko magnesu, wtedy kiedy nie naciskasz na sprzęgło.
Jak zaczynasz wciskać sprzęgło, to magnes idzie w dół i od razu czujnik przestaje widzieć magnes. Także nie ma znaczenia czy mocno wciskasz sprzęgło czy lekko - jeśli pedał sprzęgła pójdzie w kierunku podłogi o odległość grubości czujnika, to już czujnik nie widzi magnesu.
Nie wiem czy wyjaśniłem to zrozumiale, ale zapewne znasz czujniki które zakładają w alarmach domowych na szyby, drzwi w domu.
Wystarczy tylko lekko uchylić drzwi lub okno, a magnes który jest zamontowany na drzwiach lub oknie oddali się od czujnika i gotowe.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-09-26, 17:20, w całości zmieniany 5 razy
Hm,
widzę, 'bebe', że jazda Twoją Matyldą od kiedy się do niej dotknąłem grozi co najmniej śmiercią, lub kalectwem. Prawda jest taka, że tam, gdyby nawet doszło do jakiegokolwiek zwarcia ( co jest niemal niemożliwe, bo przewody musiałby się zewrzeć, a są od siebie daleko, zaizolowane i umocowane), to tam są przecież bezpieczniki, jeden na plusie po stacyjce ( a wtedy właśnie działa tempomat (!)), a jako drugi posłuży ten w skrzynce bezpieczników, o amperażu 10 A ( czerwony), bo tam wlutowany jest stały plus. A skoro fabrycznie w tempomacie jest 15A, to ten będzie nawet 'czulszy'. Dziękuję za uwagę.
_________________ Pomogę w naprawach każdej marki -->pw
722322527
Bo z założenia kolega bebe chciał autem wyjechać tego samego dnia, a bez większych przeróbek i dłuższego pomyślunku, zamontować tam tego nie ma gdzie w sposób opisany przez producenta. Z tego co jest mi wiadome, do tematu jeszcze wrócimy.
_________________ Pomogę w naprawach każdej marki -->pw
722322527
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-09-26, 18:10
A to żadnego wspornika nie było w zestawie ?
Bo można by było jakiś wspornik przymocować do mocowania włącznika hamulca, i tak go ustawić aby czujnik znajdował się obok magnesu, który to został przymocowany do dźwigni pedału sprzęgła. Lub znajdował się nad magnesem.
Wciskając sprzęgło, magnes odsunął by się od czujnika, przerywając obwód.
Tam w schemacie widzę, że masa jest podawana non stop podczas pracy tempomatu - i to masa, która idzie przez żarówki od stopów.
Przerwanie sygnału masy przez wciśnięcie sprzęgła, lub podanie plusa przez włącznik stopu przerywa pracę tempomatu.
Wcale nie mówię, że to zły pomysł, bo to właśnie ten patent trzeba tam opracować. Z rzeczy, które są tam fabrycznie, nie da się wykombinować niestety ABSOLUTNIE nic.
_________________ Pomogę w naprawach każdej marki -->pw
722322527
I drugie pytanie: czy jest tam czujnik naciśnięcia pedału hamulca? Może być sygnał od świateł hamowania. Powinien być aby przy hamowaniu odłączać tempomat i utrzymywanie prędkości...
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-09-26, 18:58
wojtek_pl napisał/a:
A po co jest ten czujnik przy pedale sprzęgła ?
A jak jedziesz autem i wciskasz sprzęgło, to również w tym momencie puszczasz nogę z gazu. Prawda ?
To samo musi robić tempomat, czyli poluzować linkę od gazu w momencie wciśnięcia sprzęgła.
wojtek_pl napisał/a:
czy jest tam czujnik naciśnięcia pedału hamulca?
Tempomat podłącza się pod włącznik stopu, który masz już w aucie.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-09-26, 19:10, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 35 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 4266 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-09-26, 19:47
Bebe gratuluje odwagi w doposazaniu daci. Troszke jednak z dystansem podchodze do tempomatu nie homologowanego do danego pojazdu (np brak czujniak w sprzegle ). Pewnie nic sie zlego nie zdarzy ale aby w przypadku jakiegos ..tłu.. nieszczescia ubezpieczyciel wywinąl sie od odpowiedzialnosci przez w/w modyfikacje. jednak termometr/siwatła led jednak nie wplywaja tak drastycznie na sama predkosc iprowadzenia auta. Rozumiem, ze juz jestes po gwarancji, czy nadal obowiazuje ona ?
Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004 Pomógł: 26 razy Dołączył: 02 Sie 2010 Posty: 2384 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-09-26, 20:43
jackthenight napisał/a:
Czyli jest to czujnik tzw. kontraktron.
Przeważnie pod wpływem magnesu zwiera swoje styki.
Przeważnie tak, ale wydaje mi się, że akurat ten konkretny egzemplarz rozwiera połączenie modułu z masą (jest połączony szeregowo do czujnika hamulca). Zarówno czujnik, jak i obsztrukcja zostały u Piotruli (ciapa jestem), więc nie mam jak sprawdzić doświadczalnie. Będę jeszcze temat przemyśliwał z moim tatą, elektronikiem.
jackthenight napisał/a:
Nie ma znaczenia jak głęboko wciskasz sprzęgło, czy jak płytko.
Magnes przykręcasz do dźwigni pedału sprzęgła.
Natomiast czujnik na jakimś wsporniku, tak aby był obok magnesu w pozycji kiedy nie dotykasz sprzęgła. Odległość magnesu od czujnika to max 10mm, najlepiej aby było kilka milimetrów od czujnika. Czyli czujnik ma być blisko magnesu, wtedy kiedy nie naciskasz na sprzęgło.
Ja to wszystko wiem. :) Kieruję się tylko tym, co zobaczyłem w samochodzie, a tam wygląda to tak, że pedał sprzęgła popycha takie popychadełko, punkt zaczepienia tego popychadełka jest dość blisko osi pedału. Efekt jest taki, że pedał ma duży skok, ale droga przebyta przez popychadełko (i tym samym linkę sprzęgła, czy co tam jest) jest relatywnie mała, i stąd moja obawa, że droga przebyta przez magnes od kontaktronu będzie zbyt mała i całość będzie działała niepewnie/wcale. To z resztą tłumaczyłoby też nerwową reakcję Dacii na sprzęgło. ;)
Żadnego wspornika w komplecie nie było, a nawet gdyby był, to też nie bardzo by było do czego go przymocować, bo bezpośrednio nad pedałem jest absolutnie NIC (gdzieś w oddali majaczy spód... licznika), a nad pedałem i z przodu zwiesza się plastik deski rozdzielczej, który, jak wiadomo, w Dacii jest wybitnie twardy ;) , ale jednak nie powierzałbym mu ciężaru utrzymania czujnika wraz ze wspornikiem. Problem polega właśnie na tym, że wokół tego pedału jest sporo przestrzeni. Z jednej strony nie ma do czego przymocować magnesu od czujnika, z drugiej - umocowany wspornik w środku "niczego" będzie aż się prosił o zahaczenie stopą.
Nawet gródź średnio nadaje się do zamocowania czegokolwiek, bo akurat w okolicy pedału sprzęgła pokryta jest jakąś gumą.
Fajnie jest to rozwiązane w dCi, ale tam jest inny pedał sprzęgła i nawet w Dacii ma miejsce na włożenie czujnika (pasują od Clio).
mekintosz napisał/a:
Troszke jednak z dystansem podchodze do tempomatu nie homologowanego do danego pojazdu (np brak czujniak w sprzegle ).
On jest homologowany do użycia w każdym pojeździe, czujnik sprzęgła ma w komplecie.
mekintosz napisał/a:
Rozumiem, ze juz jestes po gwarancji, czy nadal obowiazuje ona ?
Jeszcze przez 4 lata ponad obowiązuje. :) Po prostu - jestem hardkorem. ;)
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-09-26, 21:48
bebe napisał/a:
ale wydaje mi się, że akurat ten konkretny egzemplarz rozwiera połączenie modułu z masą (jest połączony szeregowo do czujnika hamulca)
O boże ile razy można to tłumaczyć, już raz to pisałem. Nie czytałeś uważnie tego co już pisałem - siadaj dwója.
Słuchaj bebe, kontraktron zwiera jak w pobliżu jest magnes.
Ty naciskając na pedał sprzęgła oddalasz magnes od kontraktronu, a tym samym rozwierasz, czyli przerywasz obwód masy. Proste ?
Oj tam, oj tam, bo zmieniłeś w międzyczasie. :P Ale oczywiście masz rację, po prostu gadamy jak dwa głuche gołębie. ;)
jackthenight napisał/a:
bebe napisał/a:
bo bezpośrednio nad pedałem jest absolutnie NIC
Jak to nic. A mocowanie na włącznik świateł stopu przy pedale hamulca?
Jest przy pedale hamulca, a nie sprzęgła. :) Ale już chyba rozumiem, co artysta ma na myśli - ewentualny wspornik dla czujnika "zaczepić" przy czujniku hamulca. Rzucę okiem i dam znać, jak to wygląda.
Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004 Pomógł: 26 razy Dołączył: 02 Sie 2010 Posty: 2384 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-10, 10:31
jackthenight napisał/a:
I jak bebe z tym czujnikiem sprzęgła, założyliście już ?
Nie, nie mam czasu. :( Tyle, że wczołgałem się pod deskę rozdzielczą i mam już mniej więcej pomysł, jak go założyć.
Miałem nadzieję, że da radę wykorzystać czujnik z clio, ale, zasadniczo, doipa - czujnik pasuje chyba tylko do sprzęgła w dCi, u mnie pedał sprzęgła jest zupełnie inaczej zamocowany i nie ma w ogóle tej blachy, w której siedzi czujnik.
Czy można poprosić o dokument do tego, albo przekopiowany treść posta z instrukcją montażu nawet po francusku, nie mogę się zarejestrować z tłumaczem po francusku w chromie, bo chyba nie trzyma sesji w przeglądarce.
Wysłany: 2014-02-06, 23:12 Zakład który zamontuje mi tempomat
Tak jak w temacie jeżdżę duże w trasy i zaczyna mi doskwierać brak tempomatu
Czy jakiś zakład by mi profesjonalnie go zamontował ?
jakie by były koszty ?
w elektryce nie jestem zbyt zdolny więc nie chciał bym potem żeby coś się w trasie zepsuło.
No chyba że znajdzie się taki cudotwórca z dacia klubu który chciał by się tego podjąć
wiadomo że jest lzparts ale nie pasuje do LPG
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2014-02-06, 23:25, w całości zmieniany 3 razy
czytałem cały temat tempomat
ale ja mam inna sytuacje ponieważ mam przepustnice sterowaną elektronicznie co jest ważne przy tempomacie
a do pracy tempomatu lpg nie ma znaczenia
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2014-02-07, 01:07, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004 Pomógł: 26 razy Dołączył: 02 Sie 2010 Posty: 2384 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-02-07, 10:51
Karenzo napisał/a:
czytałem cały temat tempomat
ale ja mam inna sytuacje ponieważ mam przepustnice sterowaną elektronicznie co jest ważne przy tempomacie
a do pracy tempomatu lpg nie ma znaczenia
Tempomat Waeco MS-50 według producenta można również założyć w samochodzie z elektroniczną przepustnicą, siłownik steruje wtedy... pedałem gazu. :O Taki sposób montażu jest opisany w instrukcji, ale elegancja tego rozwiązania jest (jak dla mnie) mocno dyskusyjna.
Nie wiem, co sprzedaje LZ Parts, ale Waeco robi jeszcze inne tempomaty, poszukaj na ich stronie (byle nie polskiej, w polskiej wersji tempomaty nie istnieją :).
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum