Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 


Poprzedni temat :: Następny temat
Ilość paliwa w zbiorniku duster 2018
Autor Wiadomość
mekintosz 
Łukasz R.



Marka: DACIA
Model: SANDERO
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate
Pomógł: 35 razy
Wiek: 42
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4264
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-11, 00:29   Ilość paliwa w zbiorniku duster 2018

Witam

Jest jakiś kod, a może komputer bez kombinacji wyświetla orientacyjną ilość paliwa w zbiorniku dustera 1.6 benzyna ?

W sandero 2009 jest tzw . menu serwisowe.

Ktoś coś wie ?

Łukasz
 
Powolny 


Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: 1,6 Sce
Rocznik: 2018
Dołączył: 14 Maj 2018
Posty: 276
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-12, 08:19   Re: Ilość paliwa w zbiorniku duster 2018

Cytat:
"mekintosz"] Jest jakiś kod,


Ja szukałem, ale nie znalazłem.

Cytat:
a może komputer bez kombinacji wyświetla orientacyjną ilość paliwa w zbiorniku dustera 1.6 benzyna


Ja mam cegiełki, jedyną miarą jest wyświetlenie, tak mi się na dziś wydaje, ilości km do przejechania.
Ale tu uwaga praktyczna, komp podaje po przeliczeniu śr zużycia.
Ja, mając 5,2 z kompa, to Polskę przejadę i wrócę.
Co jest ważne, a ja wielokrotnie sprawdziłem (powtarza się), że po drugim odbiciu wchodzi do zbiornika ok. 16 l.
Zatem, jak planujesz długie trasy, i nie chcesz martwic się o jakość napotkanego paliwa, warto zatankować pod korek i w drogę - nie wolno stać długo, a tym bardziej na słońcu.
Tank i w drogę.
 
mekintosz 
Łukasz R.



Marka: DACIA
Model: SANDERO
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate
Pomógł: 35 razy
Wiek: 42
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4264
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-12, 14:45   

Będę miał do dyspozycji dustera na weekend , stad chciałbym wiedzieć ile paliwa faktycznie ma w zbiorniku. Chyba,że będzie po korek zatankowany to wyjdzie jak oddam przy tankowaniu. Ten tryb diagnostyczny w sandero 1 jest czasem przydatny.
 
jammo 



Marka: Hyundai, Dacia
Model: i30, Duster2
Silnik: 1.4 MPi, 1,6 SCe
Rocznik: 2015, 2018
Pomógł: 1 raz
Wiek: 56
Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 403
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: 2018-10-12, 15:51   

Powolny napisał/a:
Co jest ważne, a ja wielokrotnie sprawdziłem (powtarza się), że po drugim odbiciu wchodzi do zbiornika ok. 16 l.

W cuda nie wierzę. Kurna, to jak ja do pierwszego odbicia zatankowałem 42 litry, mając jeszcze na liczniku niecałą cegiełką (jak to nazywasz) i jakbym miał wlać jeszcze pod korek 16 litrów , to zbiornik musiałby mieć blisko 70 litrów pojemności. Coś tu cyganisz. U mnie na zapalonej kontrolce rezerwy, miałem jeszcze niecałe 8-10L benzyny, tak mi wyszło z wyliczeń. Zatankowałem 42 litry (do pierwszego odbicia), czyli to już jest 50 litrów, czyli tyle ile ma pojemność zbiornik w naszym Dusterze. Jeżeli miałbym tam jeszcze zmieścić 16 L, to wychodziło by, że albo rura łącząca zbiornik jest 2 calowa i ma z 1.5 m długości lub więcej :mrgreen: , albo masz jakiś nietypowy zbiornik. Innego wytłumaczenia nie widzę. No chyba że było bardzo gorąco i się zbiornik rozszerzył :mrgreen: .
 
jas_pik 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 dCi 110KM
Rocznik: 2014
Wersja: Prestige
Pomógł: 49 razy
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 3262
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-12, 16:23   

Da się sporo wlać paliwa do zbiornika DD nawet te 16 l jest możliwe .
Ale trzeba spełnić dwa warunki :
- lać paliwo małym strumieniem
- doprowadzić do tego aby prawe tylne koło było o 10- 15 cm wyżej niż lewe tylne ( np poprzez wjazd na krawężnik) przy dystrybutorze
Wynika to ze specyficznej konstrukcji zbiornika paliwa w wersji 4x4

W wersji 4x2 jest to nawet lepiej widoczne ( garb z lewej strony baku)

_________________
Podoba Ci się to co robię ?
Daj mi like na FB :)
www.facebook.com/mediapik/
  
 
Powolny 


Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: 1,6 Sce
Rocznik: 2018
Dołączył: 14 Maj 2018
Posty: 276
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-12, 20:35   

Cytat:
"mekintosz"] Będę miał do dyspozycji dustera na weekend


Ile planujesz przejechać?
Odp. będzie prosta.

Cytat:
stad chciałbym wiedzieć ile paliwa faktycznie ma w zbiorniku


Teraz mogę założyć, że otrzymasz samochód zatankowany normalnie.
Zakładam, że jak na weekend, to planujesz co najmniej 200 km.
Zatem, na CPN i zatankuj.
Pytanie jak?
Żeby nie było gdybania.
Pistolet winien mieć blokadę na czas tankowania.
Zablokuj i czekaj na odbicie - nie trzymaj go, żeby Cię nie korciło samemu naciskać spust.
Tu koniec kropka.
Oddając zrób tak samo, wówczas wyliczysz ile oddajesz z górką.
Podkreślam, zablokuj pistolet na czas tankowania.
Jak tego czegoś nie odnajdziesz, trzymaj do oporu - nie luzuj podczas tankowania.

Cytat:
Chyba,że będzie po korek zatankowany to wyjdzie jak oddam przy tankowaniu

Niezależnie, ile będzie miał w baku, to jak zrobisz, jak piszę, to nawet kropla nie wejdzie.
 
Powolny 


Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: 1,6 Sce
Rocznik: 2018
Dołączył: 14 Maj 2018
Posty: 276
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-12, 21:06   

Cytat:
"jammo"] W cuda nie wierzę.


Ja też, zatem podam przykład z tankowania w maju br.
Przejechane - 805 km
Zatankowane do 1 odbicia - 27,46 l
do 2 odbicia - 28,65 l
Po korek - 44,35 l
Razem ponad 2 odbicie 15,7 l
Średnia z kompa - 5,2 l/100 km
Śr z dystrybutora - 5,51 l/100 km

Samochód w normalnej pozycji.
Po drugim odbiciu kropla za kroplą, żeby ciśnienie ze zbiornika schodziło płynnie = równoważyło wlewane paliwo.
Pisałem wczoraj i dziś o ciśnieniu atmosferycznym w temacie dot. spalania.

Pisałem też o kanistrach, ale chyba nikt nie załapał do czego zmierzam.
Nie kontynuowałem, bo i tak nikt niczego nie rozumiał.


W kwietniu miałem dwie cegiełki i weszło - 53,44 l, przy przejechanych 930 km. Wówczas nie zwracałem uwagi ile weszło po 2 odbiciu.

Cytat:
ja do pierwszego odbicia zatankowałem 42 litry, mając jeszcze na liczniku niecałą cegiełką (jak to nazywasz) i jakbym miał wlać jeszcze pod korek 16 litrów , to zbiornik musiałby mieć blisko 70 litrów pojemności. Coś tu cyganisz.


Tankowałeś na zablokowanym pistolecie czy sobie naciskałeś według uznania?
Obstawiam, że wg własnego uznania.
Przemyśl spr. niewidzialnego powietrza i oparów w zbiorniku, jak również kształt, a szczególnie, określana tu brzuszkiem, czy jakoś tak.
Jest coś takiego, jak poduszka powietrzna, wykorzystywana przez nurków w tzw. dzwonach.
Podobnie w wywróconych statkach czy chociażby w kajaku.
Podobnie i w zbiorniku paliwa czy kanistrze starego typu.
Ale to robi się znów wykład, zatem stop.

Cytat:
U mnie na zapalonej kontrolce rezerwy, miałem jeszcze niecałe 8-10L benzyny, tak mi wyszło z wyliczeń

Dobrze, że podkreślasz - "wyszło z wyliczeń".
Ja już nie sprawdzę, ale miałem zamiar osuszyć bak i spr.
Ale jesień i już coś tam się zapewne nazbierało.
Zatem, teraz pozostaje cyfra 15-16 l ponad 2 odbicie - jako podstawa wyliczeń.

Cytat:

Zatankowałem 42 litry (do pierwszego odbicia), czyli to już jest 50 litrów


Nie mów, że tankując na blokadzie pusty zbiornik wlejesz 50 l.
Chyba, że naprawdę wierzysz w cuda, lub "na krawężnik" lub "kołyskę", co czasami widzę.
W firmach czasami tak kiedyś kierowcy robili - jak za dużo spuścili lub za dużo zaoszczędzili w rozpisce.

Cytat:
czyli tyle ile ma pojemność zbiornik w naszym Dusterze

To jest liczba matematyczna, ale dystrybutor nie wie o tym i tankuje tyle, na ile go "zaprogramowano".

Cytat:
Jeżeli miałbym tam jeszcze zmieścić 16 L, to wychodziło by, że albo rura łącząca zbiornik jest 2 calowa i ma z 1.5 m długości lub więcej, albo masz jakiś nietypowy zbiornik. Innego wytłumaczenia nie widzę.


Poczekaj jeszcze trochę, wiedzę teoretyczną z Klubu już jakąś mam, zimą przyjdzie czas na zapoznanie się z przedmiotem dywagacji.
Wrócę, wjadę do garażu, otworzę kanał, zrobię kawę i popatrzę co i jak wygląda.
Napisze relacje.
Na dziś, nic nie wiem (chociaż odrobinę, po wizycie gryzoni, coś wiem) na temat Dustera z doświadczenia, jak pisałem, nawet nie wiem, jaki mam model.
 
Powolny 


Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: 1,6 Sce
Rocznik: 2018
Dołączył: 14 Maj 2018
Posty: 276
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-12, 21:11   

Cytat:
"jas_pik"]Da się sporo wlać paliwa do zbiornika DD nawet te 16 l jest możliwe .
Ale trzeba spełnić dwa warunki :
- lać paliwo małym strumieniem
- doprowadzić do tego aby prawe tylne koło było o 10- 15 cm wyżej niż lewe tylne ( np poprzez wjazd na krawężnik) przy dystrybutorze

Kierunek rozumowania właściwy ale odbiegający od zasad bezpieczeństwa i pomijający aspekty naukowe.
Ale dla rozważań typu "po chłopsku", można uznać - kombinowanie też sposobem dochodzenia do wiedzy.
 
jas_pik 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 dCi 110KM
Rocznik: 2014
Wersja: Prestige
Pomógł: 49 razy
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 3262
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-12, 21:38   

Powolny napisał/a:
Kierunek rozumowania właściwy ale odbiegający od zasad bezpieczeństwa i pomijający aspekty naukowe.

A gdzie tu widzisz nie zachowanie zasad BHP?
Standardowy podpatrzony w UA na tamtejszych stacjach benzynowych.
_________________
Podoba Ci się to co robię ?
Daj mi like na FB :)
www.facebook.com/mediapik/
 
Powolny 


Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: 1,6 Sce
Rocznik: 2018
Dołączył: 14 Maj 2018
Posty: 276
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-13, 08:35   

Cytat:
"jas_pik"]
Powolny napisał/a:
Kierunek rozumowania właściwy ale odbiegający od zasad bezpieczeństwa i pomijający aspekty naukowe.

A gdzie tu widzisz nie zachowanie zasad BHP?


Sam rozumiesz, że nie podzielę Twego stanowiska.
Posłużę się przykładami.

Historia:
W PRL dystrybutory (pompy) często były napędzane ręcznie (wajcha).
Każda firma mechaniczna, mająca bazę, miała swój CPN.
Kierowcy, żeby zarobić na lewo, a było to powszechną praktyką, bo liczydła w dystrybutorach, to tak, jakby ich nie było, zatem obowiązywała zasada - do pełna po zjeździe z trasy.

No i tu, zaczyna się Twoja bajka.
Żeby było z czego zarobić tankowano, na krawężnik, ale często ich nie było, ale były kliny blokujące koła, dziś też są, ale mniejsze. Zatem klin i tank pod korek.
Ale to się nieco rzucało w oczy, zatem na "telepotanie", czyli kiwanie pojazdem.

Była to skuteczna metoda, bo CPN był rozliczany na koniec m-ca z "taśmy" czyli miary (pręta),
I tu, ja często dopłacałem, na początku kariery, zanim się połapałem.

Wszystko byłoby dobrze, ale pamiętacie koksowniki?

Jak ktoś rano miał wyjazd, to dogadywał się z dozorcą, żeby mu nieco ocieplił pojazd.

No i zaczyna się właściwa opowieść.
Traf chciał, że ów pechowy pojazd stał na lekkim pochyleniu, żeby dozorca nie musiał pchać się między pojazdy z koksownikiem.
Od wieczora do rana niezła ilość paliwa się przelała, ale że to plac, to wszędzie było czuć paliwo, zatem dozorca uznał to za normalkę.
Koksownik rozpalony przysuną w pobliże auta, ledwo co dorzucił parę łopat koksu, i się odwrócił, ale zanim zakończył ów manewr usłyszał bum i żar na tyłku.

Wniosek?

Współczesność:
Każdy kierowca szuka taniego a zarazem dobrego paliwa.
Ja, np. tankuje pod pewnym marketem, bo akurat uważam, że mają produkt OK.

Zatem podjeżdżam, żona na zakupy, a ja w kolejkę.
Nie jestem w tym osamotniony, bo większość z kolejki spotykam na parkingu marketu.
Parkingi mamy zakryte i te na tzw. dachu.
Podczas lata, jak promienie padają na szkła (wszechobecne lustra), to promienie odbijając się, padają na samochody.
Wiadomo, słońce się kręci, bo jak inaczej wytłumaczyć, że zamożny robi zakupy w markecie - już słyszę hi hi ha - ale ten krótki czas potrafi, przy sprzyjających warunkach, zadziałać, jak promień lasera.

No i znów Twoja bajka:
Tankujesz na "krawężnik", wsiadasz do auta i gaz.
Paliwo w baku pod wpływem grawitacji szuka ujścia.
Znajduje go często, jak nie bardzo często w przelewach (odpowietrznikach) czy nieszczelnych korkach.
Efekt, większe czy mniejsze ilości przedostaną się na karoserię, po chwili spłyną po niej, jak samochód zaparkujemy pod sklepem. Oczywiście opary, nie tylko z rozlanego, ale i z odpowietrznika i...
Wniosek?

Tu winna już być kropka, ale skoro sam publicznie piszę, że tankuję (czasami) pod korek, to muszę to wytłumaczyć, pod kątem BHP - i tak to nie tłumaczy niefrasobliwości, ale jest mniejszym potencjalnie złem, niemniej złem.

Zatem, tankując, zgodnie z zasadami, najbezpieczniej na zablokowanym pistolecie, żeby dystrybutor wlał tyle, na ile jest zaprogramowany, a nie tyle, ile nam pasuje.

Zatem, do 1 odbicia, robię OK, 2-gi, przeginam, ale jak się nie odczeka, to nieco 2 l wejdzie.
Ale, jak się chwile odczeka, ciśnienie w baku się wyrówna (bańka powietrzna), to umiejętnie tankując, czyli tak, żeby równoważyć wypór powietrza ze zbiornika napełniać go powyżej dopuszczalnego poziomu.
Tu rolę gra ciśnienie atmosferyczne i opary (zwykłe powietrze).

Dlaczego, ta metoda, jest lepsza, niż na "kiwkę" czy krawężnik?
Oczywiście, wbrew przepisom i bhp.
1) "kiwając" autem, żeby zmniejszyć bańkę powietrza, doprowadzamy świadomie czy nie, ale do rozlewania paliwa.
2) "na krawężnik" - efek opisany powyżej.
3) "mój sposób = powolny" - brak, rozlewania, spokojne równoważenie ciśnienia w zbiorniku i natychmiastowe wyruszenie w trasę, długą trasę, tak, żeby owe 16 l spalić, zanim samochód pozostawię na miesiąc czy dłużej na parkingu.

Żaden z wymienionych trzech sposobów nie jest zgodny z przepisami, wszystkie są karygodne i nigdy nie powinny być stosowane.
 
jas_pik 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 dCi 110KM
Rocznik: 2014
Wersja: Prestige
Pomógł: 49 razy
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 3262
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-13, 12:06   

Powolny napisał/a:
Zatem, tankując, zgodnie z zasadami, najbezpieczniej na zablokowanym pistolecie, żeby dystrybutor wlał tyle, na ile jest zaprogramowany, a nie tyle, ile nam pasuje.


Kup zbirnik paliwa do DD i sprawdź pojemność za pomocą wody - będziesz znał jego pojemność i może poznasz budowę techniczną jesli będziesz chciał.

Powolny napisał/a:
"mój sposób = powolny" - brak, rozlewania, spokojne równoważenie ciśnienia w zbiorniku

Można opowiadać historyjki , tylko po co , przecież to samo napisałem :mrgreen:
_________________
Podoba Ci się to co robię ?
Daj mi like na FB :)
www.facebook.com/mediapik/
 
eplus 
koneser ;)



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 2790
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2018-10-13, 12:33   

64 litry to tankowałem do 4x2 nieraz, bez żadnych klinów. Dojeżdżałem jeszcze na pracującym silniku, w drodze powrotnej też z litra spaliłem, nic się nie przelewało ani nie odbijało czkawką.
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
Powolny 


Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: 1,6 Sce
Rocznik: 2018
Dołączył: 14 Maj 2018
Posty: 276
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-13, 18:42   

Cytat:
"jas_pik"] Można opowiadać historyjki , tylko po co , przecież to samo napisałem


Dokonaj analizy zadanego mnie pytania, dot. bhp?

Czego nie rozumiesz z przytoczonych dwóch historyjek, odnoszących się do Twego pytania?
 
Powolny 


Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: 1,6 Sce
Rocznik: 2018
Dołączył: 14 Maj 2018
Posty: 276
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-13, 18:55   

Cytat:
"eplus"]64 litry to tankowałem do 4x2 nieraz, bez żadnych klinów.


OK, tylko ustalmy dokładnie o czym mówimy.
1) klin = krawężnik - znaczy to, że przechylamy samochód do tankowania, czyli robimy ułatwienie do zmniejszenia się bańki powietrznej (łatwiejsze odprowadzenie powietrza), w części zbiornika na to przeznaczonej.
Po drugie, kiedy zjeżdżamy z owego klina=krawężnika, to paliwo w zbiorniku mocno się porusza na boki (wlew i odpowietrzenie z boku, na kierunku przemieszczania się paliwa), pod wpływem zmiany kąta, wywołując ujście na zewnątrz możliwymi otworami np. odpowietrzenie, nieszczelny korek czy czasem wręcz nie zamknięty wlew paliwa, całkiem częste przypadki. Raz i ja nawet zapomniałem zakręcić, a korek z dachu spadł po drodze.
2) tankowanie na placu przy dystrybutorze (płaskim), podczas ruszania nie powoduje takiego znaczącego ruchu, jak przy zjeździe z krawężnika. A nawet, jak ruszymy z piskiem opon, to i tak kierunek poruszania się paliwa nie spotka na swojej drodze ujścia. Zatem bezpieczniejsze, ale dalej niezgodne ze sztuką.
 
jas_pik 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 dCi 110KM
Rocznik: 2014
Wersja: Prestige
Pomógł: 49 razy
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 3262
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-13, 19:34   

Pojemność zbiornika określona przez producenta w dacii wynosi 50 l .
Całkowita pojemność zbiornika jest znacznie większa ze względu na jego budowę oraz ze względu na obowiązujące normy .
Widzisz drzewa i nie widzisz lasu zapewne :mrgreen:
_________________
Podoba Ci się to co robię ?
Daj mi like na FB :)
www.facebook.com/mediapik/
 
Powolny 


Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: 1,6 Sce
Rocznik: 2018
Dołączył: 14 Maj 2018
Posty: 276
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-13, 20:06   

Cytat:
"jas_pik"] Pojemność zbiornika określona przez producenta w dacii wynosi 50 l .


O co chodzi?

Parametry wszyscy znamy.

Potencjalną niewiadomą jest ilość paliwa, którą umożliwia wlać dystrybutor.

Różnica w odniesieniu do parametrów jest tym, czego, jak widzę, nie bardzo część rozumie.
Cytat:

Widzisz drzewa i nie widzisz lasu zapewne

Ustalmy priorytety dyskusji:
Postawiłeś pytanie?
Cytat:
A gdzie tu widzisz nie zachowanie zasad BHP?


Zatem dopytuję, czego nie rozumiesz w odpowiedzi lub czy ją negujesz?

Oczywiście możemy dyskutować o pobocznych sprawach, ale zakończmy zasadniczy problem Twego pytania.
 
Powolny 


Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: 1,6 Sce
Rocznik: 2018
Dołączył: 14 Maj 2018
Posty: 276
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-14, 08:11   

Cytat:
"eplus"]64 litry to tankowałem do 4x2 nieraz


Piszesz o poprzedniku Nowego Dustera?

Ja, w miarę możliwości, powiększyłem załączony schemat zbiornika, ale nie jestem w stanie oszacować, ile tam faktycznie może wejść.

Zatem sięgnąłem do mojej bazy danych.

Pierwsze tankowanie, po wyjeździe z salonu, przy 18 km na liczniku = 55 l - pod korek, na płaskim i wolnym tankowaniu.

Kolejne:
53,44 l / 44,35 l - nigdy więcej nie zatankowałem.

Biorąc powyższe ilości do przeliczeń szacunkowych, to domyślam się, że do Nowego Dustera x 2 chyba 65 l nie da się wlać, ale nie wiem dokładnie, ile faktycznie było w zbiorniku, po wyjeździe z salonu.
Jeżeli standard - 10 l - to wyszłoby faktycznie 65 l.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne