Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 


Poprzedni temat :: Następny temat
Skontroluj samochód
Autor Wiadomość
Nikita_Bennet 


Marka: Dacia
Model: LOGAN pick-up+Duster 2
Silnik: oba 1.5 dCi
Rocznik: 2011 i 2018
Wersja: [Inna]
Dołączył: 28 Wrz 2010
Posty: 588
Skąd: warmia i mazury
Wysłany: 2018-11-26, 15:34   Skontroluj samochód

Witam.
Wczoraj zobaczyłem coś takiego na ekranie (skontroluj samochód).
Płyny, ok itp. Przejechałem się kawałek i samo zgasło i nie ma już na tym wyświetlaczu między zegarami.
Co to jest i czego dotyczy komunikat??

Obecnie 8200km nakręcone, olej wymieniony z tysiąc km temu.


pzdrwm
 
Belphegor 
Kabodii!



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 110 KM EDC
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 8 razy
Wiek: 37
Dołączył: 27 Cze 2018
Posty: 725
Skąd: WE, WPR
Wysłany: 2018-11-26, 19:14   

Słaby akumulator?
_________________
EDC - Ekonomiczny Duster Codziennie. 8-)
 
Nikita_Bennet 


Marka: Dacia
Model: LOGAN pick-up+Duster 2
Silnik: oba 1.5 dCi
Rocznik: 2011 i 2018
Wersja: [Inna]
Dołączył: 28 Wrz 2010
Posty: 588
Skąd: warmia i mazury
Wysłany: 2018-11-26, 21:44   

wątpliwe, sprawdzałem niedawno, ale podepnę przed uruchomieniem do prostownika.
 
Nikita_Bennet 


Marka: Dacia
Model: LOGAN pick-up+Duster 2
Silnik: oba 1.5 dCi
Rocznik: 2011 i 2018
Wersja: [Inna]
Dołączył: 28 Wrz 2010
Posty: 588
Skąd: warmia i mazury
Wysłany: 2018-11-28, 16:01   

znikło ;)
Dziś z ciekawości odpaliłem ab pochodził chwilę bo jutro rano wyjeżdżam. Zapalił od strzała ale napis się pojawił. Pochodził chwilę a ja przeglądałem menu i znalazłem "przegląd serwisowy".
Po jakimś czasie wyłączyłem go i znów uruchomiłem - zero problemów ale napis "przegląd serwisowy" wcięło.
Po paru minutach wyłączyłem.
Za Twoją radą prostownik w dłoń i ..... trochu prądu brakowało. Faktem jest że nie palony przez 3-4 dni a wcześniej tylko zrobił 20km. O co może chodzić??
 
Ikarusiarz 


Marka: Dacia
Model: Logan, Logan MCV Outdoor
Silnik: 1.5 dci
Rocznik: 2009, 2017
Wersja: Laureate
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Cze 2009
Posty: 291
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2018-11-28, 21:39   

Nikita_Bennet napisał/a:
Faktem jest że nie palony przez 3-4 dni a wcześniej tylko zrobił 20km


Ja swoją nie odpalałem przy -22 stopniach, przez tydzień i odpalała. Dla ciekawostki w pierwszej Logance akumulator sprawny, oryginał, nie gnije i diesel chodzi bez problemu. Stoi pod chmurką. Rocznik 2009.
 
Powolny 


Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: 1,6 Sce
Rocznik: 2018
Dołączył: 14 Maj 2018
Posty: 613
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-11-28, 23:21   

Koledzy, interesujące wpisy, ale mówiąc szczerze, bez żadnej wartości merytorycznej, bo nic z nich nie wynika - generalnie, a jedynie indywidualne spostrzeżenia.
Bez pomiarów przed odpaleniem, pospolity pomiar V, nie wiele powie praktycznego.
Pomijam pomiar gęstości.
Ale?
1) pomiar zaraz po podniesieniu maski, przy wszystkim wyłączonym - np. światła sufitowe;
2) pomiar po 1 min, przy włączonych np. światłach sufitowych kierowcy.
Pisałem już o tym.
Żebyśmy mieli wspólny punkt odniesienia i wnioski ogólne = zbieżne, to musimy coś do czegoś porównać.
Sporo będzie pisało się w zimie o Aku - moje indywidualne pomiary nie wróżą sukcesów.
 
Powolny 


Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: 1,6 Sce
Rocznik: 2018
Dołączył: 14 Maj 2018
Posty: 613
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-11-28, 23:30   

Cytat:
"Nikita_Bennet"] [...] z ciekawości odpaliłem ab pochodził chwilę bo jutro rano wyjeżdżam.

No i tak się pozbywamy nienaruszalnego zapasu prądu w Aku.
Nigdy tak nie robimy.
Jeżeli już chcemy ocenić Aku, to tylko pomiar V na obciążeniu np. światła.

Policz ile pobiera prądu rozruch i ile musi chodzić silnik, żeby wyrównać stratę?
Generalnie - 1 godz jazdy.

Cytat:
Zapalił od strzała ale napis się pojawił. Pochodził chwilę a ja przeglądałem menu i znalazłem "przegląd serwisowy".

OK, chwilowy zanik prądu - poniżej granicy.
Nawet na V to widać.

Cytat:
Po jakimś czasie wyłączyłem go i znów uruchomiłem - zero problemów ale napis "przegląd serwisowy" wcięło.

Chwilowo podbiłeś prąd w elektrolicie co zapobiegło spadkowi poniżej granicy.

Cytat:
Faktem jest że nie palony przez 3-4 dni a wcześniej tylko zrobił 20km
.

Prąd zjada na postoju (da się pomierzyć ile zjada A), ale nawet prądu ubywa, jak są odłączone przewody.

Cytat:
O co może chodzić??


Spr. V - najprościej - ale na stałym obciążeniu, np. światła sufitowe.
 
Nikita_Bennet 


Marka: Dacia
Model: LOGAN pick-up+Duster 2
Silnik: oba 1.5 dCi
Rocznik: 2011 i 2018
Wersja: [Inna]
Dołączył: 28 Wrz 2010
Posty: 588
Skąd: warmia i mazury
Wysłany: 2019-01-09, 14:37   

wczoraj gdy auto stało ze 2 dni akku 12,46 podładowałem i prawie 13V miało bezpośrednio po ładowaniu.
Uruchamiam i napis wyskoczył. Wystarczy pare minut żeby pochodził silnik i potem to wył/wł i po napisie jest tylko OK i nie mam śladu. Od czego może być ten napis?
 
Belphegor 
Kabodii!



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 110 KM EDC
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 8 razy
Wiek: 37
Dołączył: 27 Cze 2018
Posty: 725
Skąd: WE, WPR
Wysłany: 2019-01-09, 15:12   

Napis "Skontroluj samochód" pojawia się najczęściej, jak spada ładowanie. Za słaby akumulator. Może też się pojawić napis, żeby nie tyle skontrolować samochód, ale jakiś system, typu układ wydechowy, paliwowy itp. Jak mu spada ładowanie to czujniki dostają świra.
_________________
EDC - Ekonomiczny Duster Codziennie. 8-)
 
Obywatel MK 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: ---
Wersja: Prestige
Dołączył: 10 Gru 2018
Posty: 62
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2019-01-09, 15:14   

Francuska technologia, jeździć, nie przejmować się :-D
_________________
Browar domowy Mariampol
 
Powolny 


Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: 1,6 Sce
Rocznik: 2018
Dołączył: 14 Maj 2018
Posty: 613
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-01-09, 16:21   

Cytat:
"Nikita_Bennet"] ...auto stało ze 2 dni akku 12,46

Pomiar na aku, przed odpaleniem?
Co, oprócz centralnego, pracuje na postoju - jest zasilane?
Cytat:
podładowałem i prawie 13V miało bezpośrednio po ładowaniu.

Czym podładowałeś?
Co było przesłanką?
Cytat:
Uruchamiam

Czyli ładowanie zewnętrzne?
Odłączyłeś klemę?
Cytat:
i napis wyskoczył

Wyjaśni się, jak odpowiesz na powyższe.
Cytat:
Wystarczy pare minut żeby pochodził silnik i potem to wył/wł

Błąd - tak nigdy nie robimy.
Cytat:
i po napisie jest tylko OK

OK
Cytat:
Od czego może być ten napis?

Jaki masz model aku.?
Czy podczas 1-szego odpalenia, światła nocne czy dzienne?
Polecam lekturę:
http://www.daciaklub.pl/f...16716&start=175

Generalnie, niewiadomych jest bardzo dużo.
Trzeba szukać podobieństw z innymi modelami.
ON czy PB, to różnica, ale prąd nie bardzo to rozumie.
Ostatnio zmieniony przez Powolny 2019-01-09, 16:23, w całości zmieniany 1 raz  
 
Nikita_Bennet 


Marka: Dacia
Model: LOGAN pick-up+Duster 2
Silnik: oba 1.5 dCi
Rocznik: 2011 i 2018
Wersja: [Inna]
Dołączył: 28 Wrz 2010
Posty: 588
Skąd: warmia i mazury
Wysłany: 2019-01-09, 16:33   

Ładowanie przed odpaleniem i pomiar, potem ładowanie przez 30 min i pomiar (starym prostym prostownikiem którym doładowuje akku w pojazdach - jest sprawny). Z klemą bawić się nie bawiłem bo było -10 (u mnie tyle było). Doładowałem aby wykluczyć słaby akku bo po 10 minutach go uruchamiałem.

"Silnik pochodził parę minut" - zrobiłem prawie 10km więc wg mnie starczy bo wskaznik temp poszedł.
Po prawej stronie przy ksywce mam że oba są ON, światła raz takie a raz takie bo czasem wyjeżdżam rano do roboty a czasem na nockę. Z urządzeń prądowych to centralny bo podświetlenia z podsufitki mam wyłączone, radio zresztą też.
 
Powolny 


Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: 1,6 Sce
Rocznik: 2018
Dołączył: 14 Maj 2018
Posty: 613
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-01-09, 16:47   

Cytat:
"Nikita_Bennet"]Ładowanie przed odpaleniem i pomiar, potem ładowanie przez 30 min i pomiar (starym prostym prostownikiem którym doładowuje akku w pojazdach - jest sprawny). Z klemą bawić się nie bawiłem bo było -10 (u mnie tyle było). Doładowałem aby wykluczyć słaby akku bo po 10 minutach go uruchamiałem.

Nic z tego rozsądnego nie wydedukuję.
Cytat:
"Silnik pochodził parę minut" - zrobiłem prawie 10km więc wg mnie starczy bo wskaznik temp poszedł.

Na dziennych czy nocnych?
Cytat:
Po prawej stronie przy ksywce mam że oba są ON, światła raz takie a raz takie bo czasem wyjeżdżam rano do roboty a czasem na nockę

Nic nie wynika = brak prawidłowości.
Cytat:
Z urządzeń prądowych to centralny bo podświetlenia z podsufitki mam wyłączone, radio zresztą też.

To już, constans, ale bez danych wyjściowych, ręce rozkładam.
Ustal:
1) pomiar na aku, po otwarciu auta;
2) otwórz klapę bagażnika i zamknij - pomiar na aku.;
3) pomiar, po pojawieniu się OK;
4) odpalasz - pomiar max spadku V;
5) ruszasz na światłach N/Dz?
6) kończysz na światłach N/Dz?
7) km odcinek dobowy?

Powtórzyć przynajmniej x 2, w odstępie 1 tyg.
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Pomogła: 3 razy
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 298
Skąd: Polska
Wysłany: 2019-01-09, 17:24   

Powolny napisał/a:
...

Policz ile pobiera prądu rozruch i ile musi chodzić silnik, żeby wyrównać stratę?
Generalnie - 1 godz jazdy.....

Jak to policzyłeś ? Mnie wyszło „trochę” inaczej. Wszystkie dane do mojej kalkulacji biorę z sufitu, ale myślę, że są zbliżone do rzeczywistych. Przyjęłam czas rozruchu (pracy rozrusznika) t=10sek, prąd rozruchu Ir=120A, prąd ładowania - „i” (zależny od stopnia rozładowania) np. 5A . Poszukujemy czasu ładowania T uzupełniającego bilans Ah. „PRACA” wykonana przez rozrusznik [w Ah] W=Ir x t, W=120 x 10/3600 = 0,(3) Ah. Tyle aku stracił ze swojej „pojemności” - ok. 0,3 amperogodziny. Czas potrzebny do doładowania aku to T = W/i , T=(0,3)/5=0,0(6)h tj. ok. 3,6 minuty.
Słowo PRACA jest ujęta w cudzysłów bo by przedstawić ją w jednostkach pracy np. watosekundach [Ws] lub [kWh] należałoby wielość nazwaną „PRACA” przemnożyć przez napięcie [V] czego dla uproszczenia się nie robi.
Oczywiście nie uwzględniłam strat w ładowaniu (ciepło) itp. No niech się pomyliłam nawet o 100% to i tak - jak zauważyłeś „trochę” się różnimy w szacunkach .
_________________
Od f126p do Dustera
 
eplus 
koneser ;)



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 2905
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2019-01-09, 17:59   

Ja to bym liczył w kulombach (amperosekundach) - pobierasz 120A x 10s = 1200C (nigdy tak długo nie kręciłem, benzyna pali na strzał). 1200C /5A = 240s czyli dokładnie 4 minuty. O ile te sp@dalone ekologiczne alternatory ładują, bo mój na pewno, od razu, i to większym prądem.
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
Nikita_Bennet 


Marka: Dacia
Model: LOGAN pick-up+Duster 2
Silnik: oba 1.5 dCi
Rocznik: 2011 i 2018
Wersja: [Inna]
Dołączył: 28 Wrz 2010
Posty: 588
Skąd: warmia i mazury
Wysłany: 2019-01-09, 18:30   

10 sekund kręcić? Toć nowe pali od pierwszego kopa, nie wiem czy 3 sekundy jest jak odpalam.
 
Powolny 


Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: 1,6 Sce
Rocznik: 2018
Dołączył: 14 Maj 2018
Posty: 613
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-01-09, 19:42   

Cytat:
"maugu"]
Powolny napisał/a:
...

Policz ile pobiera prądu rozruch i ile musi chodzić silnik, żeby wyrównać stratę?
Generalnie - 1 godz jazdy.....

Jak to policzyłeś ?

Raczej miernik, niż ja.
Cytat:
Mnie wyszło „trochę” inaczej

Nie neguję. Wręcz ze wszystkim się zgadzam - teoretycznie zgadzam.
Cytat:
Czas potrzebny do doładowania aku to T = W/i , T=(0,3)/5=0,0(6)h tj. ok. 3,6 minuty.

Nie neguję, wręcz potwierdzam, ale, tylko co zrobić, czyli, jak zmusić aku., żeby ów "prąd" chciał utrzymać, a najpierw skutecznie zmagazynować.
Jak spr.?
Jedziemy z miernikiem na zapalniczce, hamujemy z doładowaniem - widzimy 14,55 V.
Stajemy na światłach i patrzymy, a tu "prąd" pomyka w dół, jak przekracza 12 V, S$S odpala.
To najprostsze.
Zwracam uwagę często, na tzw. "wirtualny prąd" = fałszywy prąd lub naładowanie elektrolitu zamiast płyt.
Cytat:
Słowo PRACA

Podam ostatni przykład, co każdy może zweryfikować lub przynajmniej spróbować porównać.
Kończę jazdę na nocnych światłach, po ok. 100 km miejskich.
Postój, ok. 2 ostatnie tygodnie - lekko mroźne.
Pomiar - 12,20 V
Pomiar, po testach OK: 12,05V
Rozruch: 11,10
Jazda ok 30 km miasto, w tytm na ok. 1/2 na nocnych - ładowanie stałe 14,55 V, druga na dziennych - 13 - 12,70 V
Postój ok. 10 h.
i pomiar: 12,00 V - gdzie się podział prąd (0,20 V z rana)?
Tyle praktyki w odniesieniu do teorii.
Cytat:
Oczywiście nie uwzględniłam strat w ładowaniu (ciepło) itp. No niech się pomyliłam nawet o 100% to i tak - jak zauważyłeś „trochę” się różnimy w szacunkach

Zgoda, a teraz porównajmy praktycznie na naszych autach, a może ktoś jeszcze dołączy?
Kalibracja mierników?
Wystarczą dwa u każdego, żeby spr. rozbieżność, zakładam stałą - 0,10 V
ND, to swego rodzaju zagadka, którą możemy się pobawić.
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Pomogła: 3 razy
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 298
Skąd: Polska
Wysłany: 2019-01-09, 20:00   

Powolny napisał/a:
...
Raczej miernik, niż ja.
...

Masz za Wiki ( https://pl.wikipedia.org/wiki/Akumulator_elektryczny );
Sprawność akumulatora, czyli stosunek energii oddanej podczas pracy do energii włożonej do akumulatora w procesie ładowania, jest zawsze mniejsza od jedności. W większości akumulatorów sprawność jest rzędu 60%.


Napisałam, że może się mylę w szacunkach nawet o 100% (patrz Wiki) to i tak daleko do 1 h. Jaki miernik pokazał Ci 1h - zegarek?

@eplus wynik jest ten sam - dzieliłam przez 0,0(6), a zaokrągliłam do 0,06, Twój sposób jest oczywiście prostszy, ale nie chciałam wprowadzać [C].
_________________
Od f126p do Dustera
 
Powolny 


Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: 1,6 Sce
Rocznik: 2018
Dołączył: 14 Maj 2018
Posty: 613
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-01-09, 20:15   

Cytat:
"maugu"

Cytat:
"Powolny" Raczej miernik, niż ja.

Cytat:
Napisałam, że może się mylę w szacunkach nawet o 100% (patrz Wiki) to i tak daleko do 1 h. Jaki miernik pokazał Ci 1h - zegarek?


1 A = 1Ah czyli godzina pracy.
Wiem ile A zjadają wszystkie urządzenia i każde z osobna urządzenie.
Cytat:
@eplus wynik jest ten sam - dzieliłam przez 0,0(6), a zaokrągliłam do 0,06, Twój sposób jest oczywiście prostszy, ale nie chciałam wprowadzać [C].

Ja nie twierdzę, że moja prawda jest prawdą czy nie, oczekuje włożenia prądu do aku.
Dlaczego?
Przeszło 6 mcy korzystam wyłącznie z zasilania aku., mieszkając na bezdrożach ze wszystkimi udogodnieniami cywilizacji.
Zatem szanuję teorię, ale moje przeżycie w terenie jest ważniejsze, stąd prosty = najprostszy przelicznik.
Oczywiście, jak pisałem, że nie neguję Twojej wiedzy.
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Pomogła: 3 razy
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 298
Skąd: Polska
Wysłany: 2019-01-09, 20:48   

Powolny napisał/a:

.... wiedzy.

Daj spoköj to podstawówka.
_________________
Od f126p do Dustera
 
eplus 
koneser ;)



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 2905
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2019-01-09, 20:57   

Masz szczęście, że nie chodziłaś do gimnazjum :!:
"Człowiek rodzi się mądry, ale potem idzie do szkoły". :idea:
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
Nikita_Bennet 


Marka: Dacia
Model: LOGAN pick-up+Duster 2
Silnik: oba 1.5 dCi
Rocznik: 2011 i 2018
Wersja: [Inna]
Dołączył: 28 Wrz 2010
Posty: 588
Skąd: warmia i mazury
Wysłany: 2019-01-09, 21:04   

eplus napisał/a:
Masz szczęście, że nie chodziłaś do gimnazjum :!:
"Człowiek rodzi się mądry, ale potem idzie do szkoły". :idea:

tia, załóż mundur albo przekrocz bramy szkółek MONowskich czy służb policyjnych.
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Pomogła: 3 razy
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 298
Skąd: Polska
Wysłany: 2019-01-09, 22:05   

eplus napisał/a:
Masz szczęście, że nie chodziłaś do gimnazjum :!:
..

Trochę... :)

z kwejk.pl.jpg
Plik ściągnięto 24 raz(y) 95,93 KB

_________________
Od f126p do Dustera
Ostatnio zmieniony przez maugu 2019-01-09, 22:07, w całości zmieniany 1 raz  
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 263
Skąd: EL
Wysłany: 2019-01-09, 22:23   

Piękne, masywne imadła. Ekh, lata młodości, zaklejania szczelin w oknach szkoły papierem na mące ziemniaczanej.
 
Powolny 


Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: 1,6 Sce
Rocznik: 2018
Dołączył: 14 Maj 2018
Posty: 613
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-01-10, 09:20   

Cytat:
"maugu"

Cytat:
Mnie wyszło „trochę” inaczej. Wszystkie dane do mojej kalkulacji biorę z sufitu

Zatem ustalmy dane wyjściowe:
1) dane z przykładu z dnia wczorajszego;
2) dane aku. i altka na fotkach;
Ty liczysz, ja podaje wynik odczytu z miernika:
1) V po otwarciu ND;
2) V po otwarciu bagażnika - na obciążeniu;
3) V po teście kompa - po OK.
Zatem do roboty.

Cytat:
jak zauważyłeś „trochę” się różnimy w szacunkach

Czas weryfikacji, zatem foty dzisiejszych danych rozstrzygną.

Alternator_2018_12_12.jpg
Plik ściągnięto 26 raz(y) 97,02 KB

Aku 2018_12_13.jpg
Plik ściągnięto 26 raz(y) 170,74 KB

 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne