Wysłany: 2019-02-28, 21:26 leasing RCI - wykup na koniec
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą (zwolnienie z vat). Chce wziąć Dustera w leasing z 1% wykupem po 36 miesiącach. Zależy mi na tym, żeby po 6 miesiącach od wykupu móc sprzedać auto. Otrzymałem od dwóch dilerów oferty. W jednej informują mnie, że wykupu określa się na początku i mogę zrobić jedynie na firmę, w drugim, że prośbę o wykup wysyłam przed zakończeniem leasingu i, że na fakturze może byc wpisane moje nazwisko i nip.
Z tego co się dowiadywałem, robiąc wykup na osobę prywatną mógłbym po 6 miesiącach sprzedać auto bez płacenia podatku.
Podobnie jest robiąc darowiznę na bliską osobę. Po 6 może ona sprzedać auto bez konsekwencji podatkowych.
Chciałbym Was poprosić o komentarz i radę jaki wariant najlepiej wybrać, chcąc po 36 miesiącach leasingu sprzedać auto i wziąć kolejne w leasing.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 85 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3746 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-03-01, 10:02
Przy jednoosobowej działalności to co jest na fakturze nie ma znaczenia (nie ma czegoś takiego jak firma - jesteś osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą i Twoim identyfikatorem jest zawsze imię i nazwisko - nazwa "firmy" jest opcjonalna i bez znaczenia - nawet NIP używasz osobisty a nie dla przedsiębiorstw) . . Po odczekaniu sześciu miesięcy sprzedajesz go bez problemu a przed ich upływem można zastosować wytrych z darowizną i odsprzedażą.Chyba że wykupiony samochód wciągniesz do środków trwałych JDG i będziesz amortyzował - wtedy po 30 miesiącach sprzedając wystawiasz fakturę ale jako bezvatowiec to słabo się to kalkuluje.
Ostatnio zmieniony przez DrOzda 2019-03-01, 10:04, w całości zmieniany 1 raz
Natomiast "to co na fakturze" ma znaczenie, o tyle, że jeśli fakturę zaksięguje kosztowo (co w przypadku auta oznaczać będzie amortyzację) nie da się uniknąć dalszego ambarasu.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 85 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3746 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-03-01, 13:25
Zgoda , ale wykupując na cele prywatne istotne jest to że nie księguje faktury wykupu i nie rozpoczyna amortyzacji. A co jest na fakturze to sprawa drugorzędna , nawet poprawnej faktury "na firmę" nie ma obowiązku ewidencjonować w PKPiR.
Dziś dowiedziałem księgowego. Skonsultował się z kolegą i powiedział tak;
Faktura nie ma znaczenia jednoosobowa działalność to ja. Nip jest mój.
Zaproponował, żeby za trzy lata wprowadzić fakturę wykupu w na firmę na jeden dzień (zrobić amortyzację), po czym następnego dnia wycofać auto z majątku firmy. Po 6 mesiącach będzie można je sprzedać bez opodatkowania.
Marka: Renault
Model: Megane Grandtour
Silnik: 1.2 Pomógł: 1 raz Dołączył: 08 Lip 2014 Posty: 53 Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-03-01, 13:42
Zgadza się miałem sytuacje niemal identyczną co autor wątku. Po prostu po wykupie nie wprowadzałem samochodu do śr trwałych ( to oznacza także że przez te 6 miesięcy miedzy wykupem a ewentualna sprzedażą nic co jest związane z autem nie stanowi kosztu "paliwo, części itp" kilka dni po upływie 6 miesięcy od wykupu samochód sprzedałem.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 85 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3746 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-03-01, 13:45
tommylee1 napisał/a:
Zaproponował, żeby za trzy lata wprowadzić fakturę wykupu w na firmę na jeden dzień (zrobić amortyzację), po czym następnego dnia wycofać auto z majątku firmy. Po 6 mesiącach będzie można je sprzedać bez opodatkowania.
Zaraz zaraz , a z jaką wartością wprowadzisz ten samochód do ewidencji ? Jeśli przekroczysz 10000 PLN to samochód musisz amortyzować przez 30 miesięcy.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 85 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3746 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-03-01, 13:47
histe napisał/a:
Zgadza się miałem sytuacje niemal identyczną co autor wątku. Po prostu po wykupie nie wprowadzałem samochodu do śr trwałych ( to oznacza także że przez te 6 miesięcy miedzy wykupem a ewentualna sprzedażą nic co jest związane z autem nie stanowi kosztu "paliwo, części itp" kilka dni po upływie 6 miesięcy od wykupu samochód sprzedałem.
Obecnie stanowi , możesz odliczyć 50% VAT i 20% wartości z faktury jako KUP. Wcześniej wystarczyło prowadzić kilometrówkę dla niego i odliczać koszty proporcjonalnie do przejechanych kilometrów w celach służbowych.
Ostatnio zmieniony przez DrOzda 2019-03-01, 13:51, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Renault
Model: Megane Grandtour
Silnik: 1.2 Pomógł: 1 raz Dołączył: 08 Lip 2014 Posty: 53 Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-03-01, 14:05
czyli ze jak? jeżeli w trakcie leasingu nie prowadziłem kilometrówki, to po wykupie i nie wprowadzeniu do śr trwałych cokolwiek związanego z tym autem moge zaliczać w koszty ?
Zaraz zaraz , a z jaką wartością wprowadzisz ten samochód do ewidencji ? Jeśli przekroczysz 10000 PLN to samochód musisz amortyzować przez 30 miesięcy.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 85 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3746 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-03-01, 15:11
histe napisał/a:
czyli ze jak? jeżeli w trakcie leasingu nie prowadziłem kilometrówki, to po wykupie i nie wprowadzeniu do śr trwałych cokolwiek związanego z tym autem moge zaliczać w koszty ?
Oczywiście , odliczasz 50% VAT (o ile jesteś jego płatnikiem) i 20% z kwoty netto plus nieodliczonego VAT księgujesz jako KUP przy wykorzystaniu pojazdu prywatnego do celów służbowych.
Tylko nie mów że ktoś Ci prowadzi księgowość i mu za to płacisz ?
Zaproponował, żeby za trzy lata wprowadzić fakturę wykupu w na firmę na jeden dzień (zrobić amortyzację), po czym następnego dnia wycofać auto z majątku firmy. Po 6 mesiącach będzie można je sprzedać bez opodatkowania.
Jak chcesz zamortyzować samochód w ciągu 1 dnia? I jak go chcesz "wycofać" z majątku przedsiębiorstwa?
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 85 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3746 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-03-01, 15:16
tommylee1 napisał/a:
DrOzda napisał/a:
Zaraz zaraz , a z jaką wartością wprowadzisz ten samochód do ewidencji ? Jeśli przekroczysz 10000 PLN to samochód musisz amortyzować przez 30 miesięcy.
W moim przypadku wykuo to 1% - 600 zł.
Jest jakikolwiek sens takiej zabawy w takim razie ?
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 85 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3746 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-03-01, 15:18
defunk napisał/a:
tommylee1 napisał/a:
Zaproponował, żeby za trzy lata wprowadzić fakturę wykupu w na firmę na jeden dzień (zrobić amortyzację), po czym następnego dnia wycofać auto z majątku firmy. Po 6 mesiącach będzie można je sprzedać bez opodatkowania.
Jak chcesz zamortyzować samochód w ciągu 1 dnia? I jak go chcesz "wycofać" z majątku przedsiębiorstwa?
Teoretycznie może - poniżej 10 kPLN to środek niskocenny i można go zamortyzować jednorazowo. Tylko przy wartości na fakturze 600 PLN zabawa jest bez sensu.
w pierwszym wpisie napisałem, że bede chciał go sprzedać. Odsprzedanie od razu po zakończeniu leasingu skutkuje wpisaniem auta w przychód i zapłaceniem podatku.
Jak chcesz zamortyzować samochód w ciągu 1 dnia? I jak go chcesz "wycofać" z majątku przedsiębiorstwa?
Teoretycznie może - poniżej 10 kPLN to środek niskocenny i można go zamortyzować jednorazowo. Tylko przy wartości na fakturze 600 PLN zabawa jest bez sensu.
Można zamortyzować jednorazowo, ale to nie oznacza, że wydatek 1-dniowy jest uzasadniony podatkowo (no chyba że ktoś będzie się bawił w "sklep", czyli "kupiłem, żeby sprzedać").
Hint: nie mogę kupić komórki na fakturę i "wycofać", a jutro zrobić tego samego, i pojutrze też.
Jak się domyślam osoby biorące udział w dyskusji mieli bądź mają jaka styczność z lesingiem.
W takim razie jak Wy rozpatrywaliście kwestie zakończenia leasingu? Leasing na sens jeżeli chcemy zmniejszyć podstawę opodatkowania. Najlepiej żeby był jak najkrótszy.
A co po nim planujecie?
Zostawić samochód?
Ostatnio zmieniony przez tommylee1 2019-03-01, 18:52, w całości zmieniany 1 raz
Mam umowę na 3 lata, za sobą już 15 miesięcy; plan jest taki, żeby auto sobie "wychować" najlepiej jak się da i korzystać ile się da.
Po leasingu... a któż to wie jakie będą wówczas (dla mnie: grudzień 2020 r.) przepisy? Na dziś rozważam wszystkie warianty, ale biorąc pod uwagę trynd skłaniam się ku temu, by po prostu zostawić auto (być może księgować wydatki na paliwo), ale auta nie wprowadzać do DG. Inna sprawa, że sprzedaż po ładnych paru latach nie będzie aż tak bolała podatkowo, więc może jednak zdecyduję się na taki krok.
Wykup go za 1% 600zł i od razu odsprzedaj komuś z najbliższej rodziny (mama, tata, rodzeństwo) też za 600zł. Za pół roku ktoś z rodziny może zrobić z tym autem co chce, np. sprzedać bez podatku. Ciebie nikt nie powinien się czepiać, że sprzedałeś auto za tyle za ile kupiłeś, szczególnie swojej najbliższej rodzinie. Przy większym wykupie typu 10-15% ładniej by to wyglądało ale w Renault/Dacia większy wykup chyba jest tylko przy leasingu na 2 lata.
Ostatnio zmieniony przez kilazz 2019-03-05, 11:49, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Opel
Model: Corsa E
Silnik: 1.4 90KM lpg Pomógł: 6 razy Dołączył: 20 Sty 2015 Posty: 791 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-03-05, 15:08
kilazz napisał/a:
Ciebie nikt nie powinien się czepiać, że sprzedałeś auto za tyle za ile kupiłeś,
Tego bym się dobrze dowiedział bo US może się czepiać że to nie jest cena rynkowa. Miałem podobnie z mieszkaniem i po 3 latach się odezwali żebym dopłacił podatki tylko że ja rzeczywiście za tyle sprzedałem ile było na akcie i się wybroniłem natomiast czy się nie czepną że coś co jest warte powiedzmy 20-30 tys zostaje sprzedane za 600,00 to bym pewny nie był.
To jest wejście na minę i wpuszczenie na minę tego nabywcy: deklarując taką wartość auta przy PCC na bank będzie miał kontrolę i "domiar". Po drugie niezależnie od kosztów nabycia (które tylko księgowo wynoszą te kilkaset złotych) sprzedaż po cenie rażąco odbiegającej od wartości towaru nie pozwoli na uniknięcie oszacowania przez fiskusa przychodu.
To jest prawie tak jak z niegdysiejszymi przebojami przedsiębiorców z darmowym oprogramowaniem kupowanym na płycie DVD dołączonej do czasopisma -- "prawie", bo różnica polega jednak na tym, że to nie jest wartość rynkowa towaru.
Skoro będzie konieczność pozbycia się auta: bym nie księgował faktury, nie wprowadzał maszyny na firmę. Jeśli ktoś miałby ciśnienie: darowizna na rzecz tego członka rodziny, deklaracja SD-Z2 z prawidłową (rynkową) wartością pojazdu -- po upływie 6 miesięcy obdarowany może zrobić z nim co chce bez rozpoznania dochodu.
Z tego co się dowiadywałem w US jak i u księgowego, prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą nie ma obowiązku wprowadzać auta w majątek firmy po zakończeniu leasingu. Można zacząć używać go w celach prywatnych.
Mnie prawdopodobnie będzie zależało na tym, aby sprzedać auto. Ale nawet jak wykupie je na użytek prywatny, będę mógł to zrobić dopiero po 6 miesiącach od wykupu. W przeciwnym razie będzie to przychód, który należny wpisać w KPIR.
Ewentualnie darowizna.
Ostatnio zmieniony przez tommylee1 2019-03-05, 15:57, w całości zmieniany 1 raz
Zwróć uwagę na linki, które zaserwowałem na początku wątku. Cytuję:
Cytat:
W przeszłości kwestii ta była przedmiotem sporu wśród organów podatkowych, które wskazują na fakt, że preferencyjne warunki wykupu samochodu z leasingu przysługują wyłącznie stronie leasingobiorcy, czyli przedsiębiorcy, a nie osobie fizycznej. Tym samym każda sprzedaż pojazdu, który wcześniej był wykorzystywany w działalności gospodarczej na podstawie umowy leasingu operacyjnego, a po wykupie użytkowanego prywatnie przez przedsiębiorcę, i tak powoduje powstanie przychodu w działalności gospodarczej. W związku z tym przychód należałoby wykazać, jeżeli do sprzedaży samochodu dojdzie w okresie 6 lat od wycofania z majątku lub likwidacji działalności gospodarczej. Stanowisko to zostało potwierdzone przez [i tu namiary na kilka interpretacji podatkowych]
oraz
Cytat:
Sprzedaż poleasingowego samochodu wykupionego wcześniej na cele prywatne, nie podlega opodatkowaniu VAT. Natomiast wiele odmiennych interpretacji wzbudza fakt czy przychód z odpłatnego zbycia samochodu, po uprzednim wykupieniu go z leasingu na cele wyłącznie prywatne, stanowi przychód z działalności gospodarczej.
Jeśli więc samochód przed wykupem wykorzystywany był w ramach i na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, wydatki z nim związane stanowiły koszty uzyskania przychodów w tej działalności. Natomiast po zakończeniu umowy leasingu przedsiębiorca korzysta z preferencyjnego wykupu samochodu. W takim wypadku w opinii fiskusa samochód po leasingu jest składnikiem majątku związanym z działalnością gospodarczą. A przychód uzyskany w wyniku jego odpłatnego zbycia stanowi w podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z działalności gospodarczej (...)
Czyli istnieją przesłanki by rozważać, że skoro auto było w leasingu "kosztotwórcze", to po leasingu nie może po prostu "wyparować".
Wariant z darowizną też jest obciążony ryzykiem, ponieważ obecnie fiskus może stosować klauzulę obejścia prawa -- jeśli dojdzie do przekonania, że czynność miała na celu uniknięcie opodatkowania, odbierze co jego (i może nawet dołożyć sankcję).
Chyba przeczytałem wszystko w necie na ten temat i przytoczone teksy są mi również znane.
Jednak oprócz tych przytoczonych, w necie jest jeszcze kilka bardziej konkretnych z interpretacją i uzasadnieniem US:
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum