Wysłany: 2018-09-30, 22:12 Własny BIC MediaNav dla temperatury, trybu ECO i 4x4
Szukam kogokolwiek chętnego z modułem czujników cofania z wyświetlaniem na MediaNav do podsłuchania komunikacji czujników. (lub chociaż numer modułu, może uda się zdobyć) Może dałoby się w plikach MNE odszukać?
W MediaNav Evo mamy kilka opcji, które bez dodatkowego BIC nie będą działały:
-ECO
-4x4
-temperatura
Część z nich da się odczytać z OBD po CAN i wysłać do CAN2 (multimedia CAN MediaNav). Radio sobie odczyta i wyświetli.
Znając adresy jednych i drugich jesteśmy w stanie sobie zrobić własny BIC.
Pomysły:
1. Można dodać przycisk do przełączani odczytu temperatury silnika / zewnętrznej
Temperatura silnika: 0x5DA
Zewnętrzna temperatura: 0x3B7
Lub dodatkowy wyświetlacz, lub automatyczną zmianę odczytów, ogranicza nas wyobraźnia :)
Skąd brać adresy?
Najprościej z plików ECU w ddt4all. Trudniejszy sposób to podsłuchiwanie magistrali CAN np. splitterem do gniazda OBD i podsłuchiwanie komunikacji CLIPA lub zapytań sterowników. Jakiś CAN sniffer jest w ddt4all lub canhacker i połącznie przez arduino z tym kodem:
https://pastebin.com/s7UkDJJS
schemat:
źródło: https://www.drive2.ru/l/473317766598754620/
Nie każdy elm327 jest w stanie przejść do trybu monitorowania.
Super sprawa.
Sam ostatnio zacząłem grzebać po sieci jakie są możliwości podpięcia arduino do CAN. Niestety, elektronik ze mnie żaden i choć z oprogramowaniem sobie poradzę, to albo coś przy lutowaniu zepsuję, albo zapomnę najważniejszego opornika/diody/czegoś-tam i układ wykorzysta cały dymek z ECU. A wiadomo, że każdy mikroprocesor jest zasilany zgromadzonym w sobie zapasem dymu. Jak ten dym ucieknie, to procesor nie będzie działać.
Dlatego sam nie podjąłbym się wykonania tego typu projektu, ale może spróbuję wykonać zaprojektowany przez kogoś z forum układ i pomogę testować/programować.
Ciekawe, czy udało by się napisać program, który uruchamiałby się podobnie jak "menu" Anioła z pendriva i dodawał na górnym pasku MNE dodatkowe informacje - choćby tą temperaturę silnika na stałe obok temperatury zewnętrznej. Wszystko zależy od tego, czy z poziomu MNE możemy sami czytać wszystko co przychodzi przez CAN multimedia do radia.
Chyba pora zainteresować się programowaniem WinCE.
Odnośnie systemu wielu kamer - ten schemat pozwala na wybór kamery z MNE, czy wymaga wyprowadzenia przycisków na deskę rozdzielczą?
Marka: Dacia
Model: NOWY DUSTER 3
Silnik: 1,0 ECO-G
Rocznik: 2024
Wersja: Extreme 5-os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 14 Lip 2015 Posty: 1248 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-01, 17:25
Adamerio napisał/a:
Co to za dodatek lub soft dodający te 3 mniejsze przyciski pod standardowymi
Taki dodatek, nakładka Mediaskin podobny też do mediapik, ale umieszczone na stałe w MN. IPT Daje różne funkcje podobne do LiteMenu plus ingerencje w parametry mapy , skiny, także zmiany w Micom itp. Także używanie różnych map w tym 7ways. Mediapiki jas_pik to miały.
SWilk, nie prościej włączyć sobie AIR w micomie i przez CAN wysyłać temperaturę silnika jako klimy np. gdy jest zimny i gdy się przegrzewa w takim pasku u góry się pojawia? Taki system COOL Engine jak w dieslu, na zimnym i na przegrzanym :)
W jakich samochodach fabrycznie są wizualizowane czujniki w medianav i nie tylko?
Bo w Clio IV mamy sterowniki starsze boscha z biały złączem 0263014045 - te raczej odpadają.
Nowsze sterowniki PDC 259904115R dają nadzieję na wizualizację o ile BIC przetłumaczy i o ile łącza się z canem:
https://www.drive2.ru/l/468877388889981781/
Dwie opcje, podsłuchiwanie lub znajdziemy w bazach ddt4all :)
Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Eco-G
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os. Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Kwi 2017 Posty: 282 Skąd: LU
Wysłany: 2018-10-08, 07:20
Odnośnie multiview:
na początku ogromny szacunek dla osoby która opracowała rozwiązanie oparte na Ardunia i zgranie z fabrycznym rozwiązaniem;
jednakże funkcjonalność fabrycznego rozwiązania wydaje mi się mało funkcjonalna:
- zmniejszenie obrazu na rzecz panelu z przyciskami;
- sterowanie kamerami za pomocą panelu (a moim zdaniem jest to bardzo nie intuicyjne i wymaga skupiania uwagi na dodatkowej czynności jaką jest obsługa panela);
dlatego chińskie rozwiązanie ze sterowaniem kamerami za pomocą kierunkowskazów jest moim zdaniem wygodniejsze.
Osoby które zamontowały sobie kamerę z przodu lub w bocznym lusterku, posiadają już solidną podstawę do dołożenia dodatkowych kamer.
Zasada działania:
- uruchamiamy guziczkiem multiview (jak na filmie);
- przełączamy boki manetką kierunkowskazów;
- wsteczny - nadrzędny w każdym przypadku;
- wyłączamy multiview guziczkiem.
(guziczek potrzebny, tak jak w nowym Dusterze; chińskie gotowce działają na pilocie);
Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Eco-G
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os. Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Kwi 2017 Posty: 282 Skąd: LU
Wysłany: 2018-10-08, 13:38
I tak i nie.
Nie wiem jakie są ustawienia i czy wogóle są (np: jasność, kontrast, kolor - tak jak to ma miesce w przypadku wstecznego).
W rozwiązaniu z Arduniem (bardzo fajna rzecz i przede wszystkim rozwojowa) sygnał przełączania realizowany jest poprzez wyprowadzenie tego z MN, zaadresowanie i wykonanie funkcji. I tu jest jeden wielki minus: MN ma ograniczoną użyteczność a Ardunia trzeba oprogramować. Większość użytkowników poprostu nie chce tego robić.
Rozrysowałem sobie układ 4 kamer (ale niestety mam cholernie długie terminy realizacji - przekaźnik do MNE zakładałem od czerwca do września :D). W moje rozwiązanie w całości opiera się na realizacji sprzetowej.
Niewątpliwym plusem jest konkret czyli natychmastowe zadziałanie układu, bez konieczności programowania. Minusem mimo wszystko słaba skalowalność.
Guzik musi być tak czy inaczej.
Chińskie gotowce (już za około 100 zielonych) mają dodatkowo złożenie obrazu i wygenerowanie widoku z góry lub już 3D (ale to już prawie 300 $).
Taki Qashqai (czy jak to tam się pisze) wyświetla obraz z 4 kamer naraz (ekran podzielony wzdłuż przekątynych) lub jeden duży obraz. A to już nie do przecenienia. I tak dochodzimy do meritum:
żeby złożyć obraz z 4 kamer, potrzebne jest jakieś urządzenie zewnętrzne które to zrobi, bo MNE samo sobie z tym nie poradzi (o generacji 3D nie wspominając).
PS Qashqai też ma guzik do uruchomienia.
Mam już wstępną koncepcję zautomatyzowania uruchamiania widoku z kamery przedniej.
Ale jak już wspomniałem: elektronikiem nie jestem a
Cytat:
... terminy realizacji to masz zajebiste ...
Ostatnio zmieniony przez masterczerwi 2018-10-08, 13:39, w całości zmieniany 1 raz
BICUŚ
Jako, że jestem w trakcie budowania interfejsu to podzielę się wstępnie co i jak. Sprawdzam czy byliby chętni :)
Szukam osoby z Poznania i okolic co ma fabrycznie zamontowane czujniki oraz 4x4 - chciałbym sprawdzić fabryczną częstotliwość aktualizacji danych.
Kiedy będzie gotowy?
Jak nauczę się projektować płytki drukowane :( lub znajdzie się samarytanin co przerzuci wszystkie prawa do płytki na wykorzystanie w dowolnym celu (w tym komercyjne)
Jak to podłączyć?
Rozważam opcję wpięcia przedłużką OBDII lecz zasilać i tak by trzeba po zapłonie. (nawet jak uśpię lub wysteruję cześć modułów przekaźnikiem to i tak szkoda prądu z aku)
Jako, że stracę możliwość edycji swojego postu aktualne informacje będę umieszczał tutaj:
https://tosiek.pl/bicus/
Czym jest/będzie BICUŚ?
-Interfejs zbudowany na Arduino
-umożliwia wizualizację chińskich czujników na fabrycznej nawigacji
-uruchomienie 4x4 dzięki żyroskopowi
-standardowy tryb ECO Spalanie (BIC)
-jeśli sie uda to sterowanie włączniem trybu ECO i wyłączanie
-wyświetlanie temperatury (BIC)
-wyświetlanie temperatury w formie pop-up przy niedogrzanym silniku i przegrzaniu
Na płytce będą dwa przekaźniki. Myślałem co wysterować. Można czujniki jeśli ktoś by chciał na żądanie uruchamiać oraz kamerkę.
Sterowanie czyli zerowanie żyroskopu i inne opcje po montażu z użyciem jednego przycisku :)
Jakie czujniki będą działać?
Najtańsze z wyświetlaczem odległości :) Jeśli nie będą to trzeba będzie je rozgryźć, chińczyk chińczykowi nierówny... Zrobię bazę płytek centralek, które działają (obecnie uruchomiłem dwie)
Czy udostępnię kod?
Tak pod warunkiem porzucenia przeze projektu.
paul7, ja widziałem tylko kamerki dookoła, 4x4, eco a nie widziałem żeby ktokolwiek podpiął jakieś gotowe czujniki :)
Jak wygląda wizualizacja?
Wyświetla kreski zielone, pomarańczowe, czerwone + dźwięk w zależności od odległości od przeszkody.
Tak jak na obrazku:
Działa jednocześnie z kamerką cofania (tutaj akurat mam niepodłączoną):
Można podłączyć również czujniki z przodu samochodu :)
Jakie czujniki działają?
Musza mieć wyświetlacz z odległością, wtedy się da ;) Koszt od 30-80zł
np.:
Konfiguracja
Mamy dostępne 3 dźwięki, głośność.
Możliwe, że da sie podmienić w medianav pliki :)
_________________ Duster to sandero na lewarku
Ostatnio zmieniony przez tosiek 2019-03-07, 12:45, w całości zmieniany 2 razy
SWilk, potrzebowałbym numer modułu czujników, przynajmniej zdjęcia płytki drukowanej z obu stron oraz złącza z wtyczką (czy są jakies puste niewykorzystane piny od CAN?). Nie mam pojęcia jak wyglądają oryginalne, może da się odczytać a nie jest podłączone? :) Zastapienie chińczykami nie jest drogie, zależy od średnicy czujników też.
_________________ Duster to sandero na lewarku
Ostatnio zmieniony przez tosiek 2019-03-07, 16:14, w całości zmieniany 2 razy
laisar, dizęki ale chyba by trzeba porównać centralke z tymi z renualt co wpięte są do CANa (chbya kadjar ma?). Wygląda jednak że daciowe fabryczne skrojone na miarę i obsługują tylko głośniczek, nie da rady odczytać czy piszczy środek, czy boki (bo odległość z głośniczka dałoby radę).
Fabryczne nie ruszyłyby na chińskiej centralce?
_________________ Duster to sandero na lewarku
Ostatnio zmieniony przez tosiek 2019-03-07, 17:13, w całości zmieniany 1 raz
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 117 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3949 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-03-07, 22:52
To pomysł dla tych, co będą jednocześnie montowali czujniki. A to trochę chybione, bo jeśli ktoś ma MNE to raczej ma już fabryczne czujniki i nie będzie chętny na montaż chińszczyzny. Przynajmniej ja prędzej bym wymieniał centralkę na taką z obsługą CAN niż ruszał czujniki (w przypadku Sandero 4szt, w dodatku niejednakowe).
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2019-03-07, 23:02, w całości zmieniany 2 razy
Dymek, pasuje plug and play? Jakiejś różnicy nie będzie, nawet najdroższe czujniki okrągłych słupków nie zaczna odnajdować między czujnikami :P Tylko kamerka + czujniki
Dymek, nie zauważyłeś bo czujniki nie wykryły :P mając na stole bawiłem się dużo czujnikami, każde maja problem z okrągłymi słupkami. Zwłaszcza jak trafi się idealnie między dwa :) Fizyki nie da się oszukać.
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 117 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3949 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-03-07, 23:41
Mam pewnie szczęście, bo parkuję akurat na ulicach, które są "zmorą słupkową i muszę szczególnie uważać. Wiem, że skrajne czujniki radzą sobie doskonale z każdym słupkiem więc narożniki samochodu są doskonale pilnowane. Czujnik skrajny wykrywa każdy słupek- np jadąc wzdłuż chodnika obstawionego słupkami. A kamera? Kamera z bliska widzi tylko wycinek pomiędzy wewnętrznymi czujnikami i absolutnie nie jest w stanie zobaczyć rogów zderzaka i przeszkód bocznych. Nieważne- bardziej chodzi mi o to, że np Sandero ma skrajne czujniki inne niż wewnętrzne, mają inny kąt patrzenia. A w uniwersalnych zestawach widzę wszystkie czujniki identyczne.
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2019-03-07, 23:55, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum