Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 


Poprzedni temat :: Następny temat
Opowieści neofity
Autor Wiadomość
Borgis 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: TCe 90
Rocznik: ---
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 24 Cze 2019
Posty: 1
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-08-13, 08:29   Opowieści neofity

W ostatnich dniach czerwca odebrałem Logana z silnikiem jak od kosiarki.
Zawsze jeździłem samochodami o jedną literkę klasy wyżej ale były to zawsze auta z drugiej, trzeciej lub więcej ręki.
Teraz przyszła pora na coś nowego.
Do teraz nabiłem trochę ponad 7 tys i mam kilka spostrzeżeń:
1. Zużycie paliwa - jeździłem po górach, nizinach, miastach i autostradach (przepisowe 140 max) i wyszło mi 5,9. Bardzo dobry wynik. Szczególnie porównując z poprzednimi autami, gdzie i dwucyfrowy wynik był normą.
2. Tryb ECO - a daj Pan spokój! Pięć osób na pokładzie, pełen kufer (to jest kombi), klima i ... i nie ma jazdy. Jak jadę sam albo z jedną osobą to na równej, prostej drodze można o tym pomyśleć. Przy obciążeniu czułem, że z trzech cylindrów pracuje jeden a turbo się wyłączyło.
3. Wyłączanie obiegu powietrza. Jest mechaniczne ale by się przydała jakaś kontrolka, bo często zapominałem i się jechało we własnym smrodku.
4. Tempomat - jeździłem 3-letnim Loggy i jest poprawa. Teraz trzyma równo prędkość, wcześniej działał w pewnym zakresie, przyspieszając i zwalniając.
5. Ogranicznik prędkości - polecam w Czechach. Nasi południowi sąsiedzi potrafią w jednej miejscowości ustawić trzy odcinkowe kontrole prędkości.
6. System start&stop - to podobno wymóg ekologii, bo inaczej to bym na stałe wyłączył. Zazwyczaj jest tak, że po zatrzymaniu się na światłach, zielone mam po sekundzie i po wciśnięciu sprzęgła już trzy razy system zgłupiał i nie odpalił silnika. Dopiero powtórne wciśnięcie pedału dało efekt.
7. HSA - ja mam taki system po 40 latach prowadzenia auta już w nogach ale faktycznie, działa.
I to na tyle.
 
toka93 


Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1,2 TCE
Rocznik: 2016
Wersja: Laureate
Dołączył: 02 Mar 2019
Posty: 494
Skąd: Radzionków
Wysłany: 2019-08-13, 09:36   

Ja nie wiem co wszyscy się czepiają tego s&s.
Dojezdzam do świateł wiem, że zaraz ruszam to nie wrzucam luzu i nie puszczam sprzęgła. Jak postój będzie ciut dłuższy to puszczam sprzęgło i system sobie zadziała. Nie trzeba nic majstrować przy tym guziku. Może mam zły nawyk jazdy i dlatego na każdym postoju nie wrzucam na luz, ale dzięki temu uznaję system za coś co działa poprawnie i mnie nie denerwuje.
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3036
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2019-08-13, 09:55   

Ja mam na obiegu wewnętrznym taki wypust od dołu pod środkowym pokrętłem i z jednej strony planuję go pomalować na jaskrawo, ale tak zbiegło osiem latek, i jeszcze tego nie zrobiłem... ;)
Na zdjęciu jest po prawej - obieg otwarty.


_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Wiek: 43
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 16027
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-08-13, 10:31   

Borgis napisał/a:
Jak jadę sam albo z jedną osobą to na równej, prostej drodze można o tym pomyśleć [Tryb Eco]

Właśnie do takich sytuacji powstał.
 
pikodat 


Marka: Renault / Dacia
Model: scenic /sandero techroad
Silnik: 2.0 / 0.9 (2xLPG)
Rocznik: 2002/2019
Dołączył: 20 Lut 2019
Posty: 498
Skąd: Lublin
Wysłany: 2019-08-13, 10:40   Re: Opowieści neofity

Borgis napisał/a:

2. Tryb ECO - a daj Pan spokój! Pięć osób na pokładzie, pełen kufer (to jest kombi), klima i ... i nie ma jazdy. Jak jadę sam albo z jedną osobą to na równej, prostej drodze można o tym pomyśleć. Przy obciążeniu czułem, że z trzech cylindrów pracuje jeden a turbo się wyłączyło.
5. Ogranicznik prędkości - polecam w Czechach. Nasi południowi sąsiedzi potrafią w jednej miejscowości ustawić trzy odcinkowe kontrole prędkości.
6. System start&stop - to podobno wymóg ekologii, bo inaczej to bym na stałe wyłączył. Zazwyczaj jest tak, że po zatrzymaniu się na światłach, zielone mam po sekundzie i po wciśnięciu sprzęgła już trzy razy system zgłupiał i nie odpalił silnika. Dopiero powtórne wciśnięcie pedału dało efekt.

Co do 1 (spalanie) to jak bardzo się chce to i poniżej 5 l by dało radę zejść (ale kosztem prędkości i przyjemności z jazdy)
2. ECO - coś widać w moim aucie jest nie teges bo po wyłączeniu ECO niestety musze na siłę szukac różnicy. I bynajmniej nie jest to pochwała ECO - nawet bez ECO silnik wymusza spokojną jazdę. Tak jakby pracowały ciągle dwa cylindry a turbo działało na pól gwizdka od 2000 jeśli nie od 2300 obrotów. Czyli - masz w tym sensie szczęście, że wyłaczenie ECO coś Ci daje.
5. Tempomat działa na tyle dobrze, że ja osobiście uzyam tylk otempomatu - bez ogranicznika. Jest odcinek z prędkością 70 - tempomat na 68 i jadę. PO kilkuset metrach poprawiam na 70. A jak trzeba przyhamować, to potem przycisk RES i wraca do tej prędkości , co miałem. Krótko mówiąc - mozna tempomatu używac zamiast ogranicznika.
6. Na na światłach można zorientować się, czy światła są wszędzie czerwone ( czyli wtedy trzymamy sprzęgło) czy jest jeszcze gdzieś zielone (wtedy byc może puszczamy). Krótko mówiąc - sytuacja, ze od zgaszenia do uruchomienia silnika to mniej niż te 2 czy raczej 4 sekundy - nie zdarzają się , gdy obserwujemy sytuację. Byłem ostrym przeciwnikiem S&S , teraz jestem przeciwnikiem z rezerwą - w zimie zapewne będę zaczynał od wyłaczenia S&S. Ale w lecie , szczególnie gdy dojeżdżam na poczatku czerwonego - nie mam nic przeciw.
Ale istotnie, S&S sprzyja zwiększeniu uwagi na patrzeni na to, czy na najbliższym skrzyżowaniu dopiero się zaczęło zielone, już długo trwa, czy czerwone od dopiero momentu czy tez raczej zaraz się skończy. I analizowaniu ruchu np. pieszych. Jak zaczynająiść przez moją jezdnie, to pewnie czerwone jeszcze długo będzie.
_________________
Spritmonitor.de
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Wiek: 43
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 16027
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-08-13, 11:12   

pikodat napisał/a:
S&S sprzyja zwiększeniu uwagi

Podoba mi się coraz bardziej! Aczkolwiek nie dziwię się też, że niektórzy tym bardziej go nie lubią - żeby człowiek musiał zwracać uwagę na otoczenie?! Horrendum... d;
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3036
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2019-08-13, 12:12   

Coś w tym jest - dawniej patrzyło się, czy na przejściu jest pieszy, dziś - czy stoi w pobliżu przejścia fotoradar... :idea:
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
wuju 



Marka: Peugeot
Model: 206
Silnik: 1.1
Dołączył: 17 Kwi 2017
Posty: 310
Skąd: Kraków
Wysłany: 2019-08-13, 22:37   

Nie mam S&S i jestem szczęśliwy. Jeździłem z tym systemem i pierwsze co robiłem to wyłączenie ale na szczęście są jeszcze nowe auta bez S&S. Więc nie jest to wymóg ekologi
 
defunk 


Marka: Dacetti
Model: Dusterio
Silnik: 1,6 SCe
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Wiek: 47
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 367
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-08-14, 08:28   

wuju napisał/a:
Nie mam S&S i jestem szczęśliwy. Jeździłem z tym systemem i pierwsze co robiłem to wyłączenie ale na szczęście są jeszcze nowe auta bez S&S. Więc nie jest to wymóg ekologi


Nie wiem co to znaczy "wymóg ekologii", ale na pewno wynika to z regulacji określających warunki homologacji ze względu na emisję i zużycie paliwa, por.:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32017R1152


i ciekawostka co jeszcze można odłączać:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015D1132
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Wiek: 43
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 16027
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-08-14, 10:34   

defunk napisał/a:
wynika to z regulacji określających warunki homologacji ze względu na emisję i zużycie paliwa

Owe warunki nie nakazują wprost montować S&S (jak jest to np w przypadku ABS-ESP) - sposób spełnienia limitów emisji i zużycia paliwa pozostaje w gestii producenta.
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 478
Skąd: Polska
Wysłany: 2019-08-14, 11:19   

defunk napisał/a:
...
i ciekawostka co jeszcze można odłączać:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015D1132


Pkt (3) Cyt:"....Technologię innowacyjną [Porsche AG]stanowi system inteligentnej kontroli automatycznej skrzyni biegów, który umożliwia stosowanie trybu jazdy, podczas którego pojazd jest w ruchu, a silnik spalinowy zostaje odłączony od kół (tzn. sprzęgło zwolnione). W trybie jazdy przy automatycznym odłączeniu biegu silnik pracuje na biegu jałowym,...."

Rozwiązanie chyba à la Trabant :)
_________________
Od f126p do Dustera
 
defunk 


Marka: Dacetti
Model: Dusterio
Silnik: 1,6 SCe
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Wiek: 47
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 367
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-08-14, 11:25   

laisar napisał/a:
defunk napisał/a:
wynika to z regulacji określających warunki homologacji ze względu na emisję i zużycie paliwa

Owe warunki nie nakazują wprost montować S&S (jak jest to np w przypadku ABS-ESP) - sposób spełnienia limitów emisji i zużycia paliwa pozostaje w gestii producenta.


Oczywiście, dlatego w najsłabszych (najmniej emitujących) silniczkach S&S zwykle nie uświadczysz.
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3036
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2019-08-14, 11:56   

Herezja jakaś :!: Dawniej uczyli, że nie powinno się jeździć na luzie - silnik ma albo ciągnąć, albo hamować (wtryski wtedy są odcięte, nawet zelektryzowane gaźniki nie podawały paliwa).
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
Obywatel MK 



Marka: Dacia
Model: Duster II Blanc Glacier
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 10 Gru 2018
Posty: 501
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2019-08-14, 13:20   

Bo nie powinno się jeździć na luzie to powoduje zwiększenie zapylenia od klocków hamulcowych.
_________________
Browar domowy Mariampol
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3036
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2019-08-14, 13:40   

To przecież to samo, czego chce Unia - rozłączenie sprzęgła.
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 478
Skąd: Polska
Wysłany: 2019-08-14, 14:07   

Młodzi nie znajoo :)
Jechałam dawno temu samochodem z takim „wynalazkiem” nazywało to się wtedy „wolne koło”. Polegało to na tym, że silnik w tym trybie napędzał samochód tylko przy przyciśnięciu gazu, a po odpuszczeniu jechał automatycznie na luzie – bez dotykania biegów.
Słychać go było w taki charakterystyczny sposób;
bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz brum brum brum bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz brum brum brum bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz...
bzzz... to jazda z napędem, a brum brum.... to jazda na luzie.
O ile wiem to chyba wszystkie dwusuwy (Trabant, Syrena) miały takie ustrojstwo, ale teraz to super innowacyjna technologia i pewnie nie są to tanie rzeczy :)
cytat z w/w linku:
... Funkcja automatycznego odłączenia biegu Porsche AG przeznaczona do stosowania w pojazdach Porsche M1 klasy S (samochody sportowe coupé) zostaje zatwierdzona jako technologia innowacyjna ....
_________________
Od f126p do Dustera
 
Obywatel MK 



Marka: Dacia
Model: Duster II Blanc Glacier
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 10 Gru 2018
Posty: 501
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2019-08-14, 14:35   

No ale to zrozumiałe w dwusuwach bo po odjęciu gazu odcina im smarowanie.
_________________
Browar domowy Mariampol
 
Hiszpan_JS 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Comfort
Dołączył: 16 Cze 2019
Posty: 11
Skąd: Tarnów
Wysłany: 2019-08-14, 15:10   

defunk napisał/a:
i ciekawostka co jeszcze można odłączać:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015D1132

Taki sam system jest w ciężarowych Mercedesach. Najbardziej wkurzający system :-D . Auto o masie ok. 40t przy zjeżdżaniu ze wzniesienia, zamiast hamować silnikiem, potrafi wyrzucić na luz :shock: .
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
 
pikodat 


Marka: Renault / Dacia
Model: scenic /sandero techroad
Silnik: 2.0 / 0.9 (2xLPG)
Rocznik: 2002/2019
Dołączył: 20 Lut 2019
Posty: 498
Skąd: Lublin
Wysłany: 2019-08-16, 16:11   

maugu napisał/a:
defunk napisał/a:
...
i ciekawostka co jeszcze można odłączać:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015D1132


Pkt (3) Cyt:"....Technologię innowacyjną [Porsche AG]stanowi system inteligentnej kontroli automatycznej skrzyni biegów, który umożliwia stosowanie trybu jazdy, podczas którego pojazd jest w ruchu, a silnik spalinowy zostaje odłączony od kół (tzn. sprzęgło zwolnione). W trybie jazdy przy automatycznym odłączeniu biegu silnik pracuje na biegu jałowym,...."

Rozwiązanie chyba à la Trabant :)


Z trabanta zresztą dużo ściągnięto.
W 1971 tata kupił trabanta. Z włąścicieli tych aut śmiano sie podobnie jak teraz z właścicieli dacii.
W szczególności z tego , że
- z tektury (de facto z tworzywa sztucznego) - a teraz wiele cześci np. zderzaki jest z plastiku
- że nie ma dętek (tak, tak - wszystkie inne spotykane przeze mnie auta mialy koła dętkowe).
- że ma napęd na przednie koła (zdecydowana większość aut wtedy miała tylne)

A dla tych, co nie wiedzą o co chodzi z tym sprzęgłem- w trabancie na 4 biegu była wolnobieżka - czyli identyczny system jak w rowerach - jak naciskasz na pedały - napędzasz. Jak nie naciskasz - koła się kręcą a łańcuch nie. Co kilkadziesiąt tysięcy km trzeba bylo to regenerować (pamiętam wyrażenie "wyrobiły się pieski" - ale co to dokładnie oznacza - niestety teraz nie powiem)

I istotnie na zjazdach trzeba było wrzucać luz (absolutny bezsens hamowania silnikiem w dwusuwach - najprostszy sposób na zniszczenie silnika!!!)
_________________
Spritmonitor.de
Ostatnio zmieniony przez pikodat 2019-08-16, 16:14, w całości zmieniany 1 raz  
 
wuju 



Marka: Peugeot
Model: 206
Silnik: 1.1
Dołączył: 17 Kwi 2017
Posty: 310
Skąd: Kraków
Wysłany: Wczoraj 0:25   

Po pierwsze Trabant nie był z tworzywa sztucznego lecz z duroplastu. Nie wszystkie bo Skoda wcześniej lub w tym samym czasie miała również opony bezdętkowe.
 
pikodat 


Marka: Renault / Dacia
Model: scenic /sandero techroad
Silnik: 2.0 / 0.9 (2xLPG)
Rocznik: 2002/2019
Dołączył: 20 Lut 2019
Posty: 498
Skąd: Lublin
Wysłany: Wczoraj 22:51   

wuju napisał/a:
Po pierwsze Trabant nie był z tworzywa sztucznego lecz z duroplastu. Nie wszystkie bo Skoda wcześniej lub w tym samym czasie miała również opony bezdętkowe.

https://encyklopedia.interia.pl/nauki-scisle/news-duroplasty,nId,2017578
_________________
Spritmonitor.de
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne