Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
1.0 SCe - trwałość
Autor Wiadomość
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-03-09, 23:37   

higachi napisał/a:
jakby miał się rozlecieć samoistnie

QED... ale rebe sluka oczywiście też ma rację - to faktycznie jest wina słabego dopracowania oprogramowania silnika, bo przy elektronicznym pedale gazu nie ma już żadnego powodu, żeby dochodziło do takich ekscesów.
 
higachi 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCe
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate
Dołączył: 23 Lis 2018
Posty: 45
Skąd: Barlinek
Wysłany: 2020-03-09, 23:49   

Dobra, bo zrobiliśmy trochę offtopa, a pytanie było o trwałość - jest ktoś kto natrzaskał tym 1.0 SCe ponad 100k km?
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3598
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-03-10, 06:54   

Pewnie mnóstwo taksówkarskich Loganów ma grubo więcej niż 100 kkm.
 
higachi 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCe
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate
Dołączył: 23 Lis 2018
Posty: 45
Skąd: Barlinek
Wysłany: 2020-03-10, 09:33   

Pytanie ile z nich to 1.0 SCe, i czy jest ktoś na forum.
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 839
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2020-03-10, 12:09   

Kauris napisał/a:
macminer napisał/a:
W zawodowym kolarstwie jeździ się kadencją, a nie mocą (czyli szybkim kręceniem, a nie siłowym ciśnięciem na pedały).
Kadencja to właśnie jazda na mocy. Siłowo w pedały to moment obrotowy.


Ja się nie znam, ale na chłopski rozum:

- jazda kadencyjna (z wysoką kadencją) to "dużo kręcenia, pedałowanie na lekko" dla osiągnięcia zakładanej mocy (i oszczędzenia kolan),
- jazda z niską kadencją to "powoli kręcę, mocno pedałuję", jadę tak samo szybko (kolana wysiadają szybko),

moc zapewne taka sama, ale w pierwszym przypadku przy wyższej prędkości obrotowej.
 
Obywatel MK 



Marka: Dacia
Model: Duster II Blanc Glacier
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 10 Gru 2018
Posty: 736
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2020-03-10, 12:35   

To tak jak z panewkami w silniku, im niższe obroty na wysokim biegu tym większe obciązenie i zużycie tychże.
_________________
Browar domowy Mariampol
 
luckyboy 



Marka: Peugeot
Model: 308
Silnik: 1.6 8v HDI 92 FAP
Rocznik: 2011
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Sie 2016
Posty: 501
Skąd: Toruń
Wysłany: 2020-03-10, 16:04   

pikodat napisał/a:

Jak jeździć silnikiem 0.9 TCe?


Optymalnie pomiędzy 2000-3000obr/min
_________________

 
sluka 


Marka: Ford
Model: Focus
Silnik: 1,6
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2020
Posty: 48
Skąd: Poznań
Wysłany: 2020-03-12, 11:15   

0.9 TCe to inna historia, bo tam całością rządzi turbina, która aby była bezpieczna musi się kręcić. A turbina lubi mniejszą sprawność termodynamiczną, bo to oznacza cieplejsze spaliny, które bardziej ją napędzają. Eksperymenty z wolnossących w silnikach z turbo można przeprowadzać w ograniczonym zakresie. Owszem, zawsze warto wiedzieć gdzie się zaczyna "dół" silnika.

@obywatel
Kiedy masz problemy z pompą oleju, zgluciały olej pełen grubych zanieczyszczeń, to wtedy możesz mieć problemy z panewkami. A tak, panewki obrywają przy rozruchu. Czasem mniej, czasem więcej. Przy rozruchu zawsze jest okres, że pracują tylko na tym oleju co w nich został, aż pompa nie dotłoczy nowego. Kiedy pompa pracuje, wał i panewka współpracują ze sobą tylko poprzez olej. Nie mają ze sobą kontaktu.
 
Obywatel MK 



Marka: Dacia
Model: Duster II Blanc Glacier
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 10 Gru 2018
Posty: 736
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2020-03-12, 14:30   

Pod warunkiem że olej w normie, a nie stary i nie nadużywamy systemu start stop, który wykończy panewki prędzej czy później bo rozruch silnika odbywa się bez odpowiedniego ciśnienia, a wtedy oleju w panewkach jak na lekarstwo.
_________________
Browar domowy Mariampol
Ostatnio zmieniony przez Obywatel MK 2020-03-12, 14:31, w całości zmieniany 1 raz  
 
bartos123 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV, był Logan
Silnik: 1.0 SCe, 1.6 MPI
Rocznik: 2018, 2005
Wersja: Open
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Maj 2018
Posty: 105
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: 2020-03-12, 20:26   Re: 1.0 SCe - trwałość

eio napisał/a:
… dlatego nie ruszy spod świateł z piskiem opon ...

Ruszy :mrgreen:
Ostatnio zmieniony przez bartos123 2020-03-12, 20:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
sluka 


Marka: Ford
Model: Focus
Silnik: 1,6
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2020
Posty: 48
Skąd: Poznań
Wysłany: 2020-03-16, 14:48   

Trochę dodatkowo zgłębiłem temat sandero z SCe
Dla miejskiej prędkości jazdy przy 50km/h silnik musi się kręcić z prędkością 1700 obrotów.
Przy jeździe po płaskim silnik przy tej prędkości generuje tylko 3,1kW (4,16KM) mocy i używa niecałych 17,5Nm momentu obrotowego. Moc jaką może dysponować przy tych obrotach to 13,35kW i 75Nm (odczytane z wykresu parę stron wcześniej)
A teraz trochę informacji dla tych co wierzą w opowieści z mchu i paproci o niszczących siłach na niskich obrotach i małych prędkościach.
Przy prędkości 100km/h, czyli obrotach dokładnie 2x większych zapotrzebowanie na moc wynosi 14,5kW i 40,74Nm momentu obrotowego.
Jeśli ktoś się martwi o niszczące siły na niskich obrotach, przy małych prędkościach, to najlepiej zrobi przesiadając się na rower, bo przy 100km/h siła Fn (z rysunku) odpowiadająca (podobno) za zjawisko "piston slap" będzie ponad dwukrotnie większa. Jeszcze raz ją podwoimy+ jadąc z prędkością 130km/h
Parę słów o chwilowym zużyciu paliwa. Cały problem z "komputerem" pokładowym jest taki, że liczy to zużycie tylko przez chwilę, przez jego programistów znany mu czas. Wynik podawany jest na "żywca", bez obróbki. Widać wahania zużycia przy większych prędkościach. Wynik po przecinku sobie skacze i te skoki wynikają z nieuwzględnienia czasu wtrysku do pojedynczego cylindra - to tak w uproszczeniu przy czwórkach. Przy trójkach, gdzie położono nacisk na zmniejszenie wibracji od ruchomych mas, a równomierny moment ma zapewnić koło zamachowe pojawiają się wtryski do dwóch cylindrów obok siebie, co może bardzo zafałszować podawane wyniki. Realnie, chwilowe zużycie może dochodzić do 12l/100, kiedy silnik osiąga moc maks przy obrotach dla 50km/h. Czyli się maksymalnie rozpędza. Przez błędy algorytmu odczytu i wyliczenia chwilowego zużycia paliwa, wskazania 18-19, a nawet większe są jak najbardziej możliwe, tyle że z rzeczywistością mają niewiele wspólnego. Również optymizm "komputera" pochodzi od tych samych błędów.

A dlaczego silnik się buntuje - pytania do producenta. Przebieg mocy i momentu obrotowego dało się zdjąć, więc sam wykres jest dowodem, że potrafi.
 
GRL 


Marka: Dacia => VW
Model: Duster II => Golf
Silnik: 1.6sce => 1.0tsi 115
Rocznik: 2018 => 2019
Wersja: Comfort
Pomógł: 20 razy
Dołączył: 20 Lip 2016
Posty: 1207
Skąd: ZS
Wysłany: 2020-03-16, 15:59   

sluka napisał/a:
Dla miejskiej prędkości jazdy przy 50km/h silnik musi się kręcić z prędkością 1700 obrotów.
Przy jeździe po płaskim silnik przy tej prędkości generuje tylko 3,1kW (4,16KM) mocy i używa niecałych 17,5Nm momentu obrotowego.

Coooo? :-x
 
sluka 


Marka: Ford
Model: Focus
Silnik: 1,6
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2020
Posty: 48
Skąd: Poznań
Wysłany: 2020-03-16, 16:23   

Czego nie rozumiesz?
 
GRL 


Marka: Dacia => VW
Model: Duster II => Golf
Silnik: 1.6sce => 1.0tsi 115
Rocznik: 2018 => 2019
Wersja: Comfort
Pomógł: 20 razy
Dołączył: 20 Lip 2016
Posty: 1207
Skąd: ZS
Wysłany: 2020-03-16, 16:45   

Nie rozumiem z czego wynika te 3,1kW, bo wygląda to jak perpetuum mobile...
 
sluka 


Marka: Ford
Model: Focus
Silnik: 1,6
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2020
Posty: 48
Skąd: Poznań
Wysłany: 2020-03-16, 17:06   

Z pokonywanego oporu toczenia i oporu aerodynamicznego, chyba to oczywiste. Taką moc potrzebuje silnik aby je pokonać. Wygeneruje większą - będzie przyspieszał, mniejszą będzie zwalniał. Pan Newton się kłania.
 
Hiszpan_JS 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Comfort
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Cze 2019
Posty: 303
Skąd: Tarnów... okolice :)
Wysłany: 2020-03-16, 17:55   

sluka napisał/a:
Z pokonywanego oporu toczenia i oporu aerodynamicznego, chyba to oczywiste
Wcale nie oczywiste. Opory toczenia zależą od bardzo wielu czynników, tak jak i wartość oporu areodynamicznego. Na jakiej podstawie oszacowałeś potrzebną moc (do dziesiątych części) do utrzymania zadanej prędkości?
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
 
sluka 


Marka: Ford
Model: Focus
Silnik: 1,6
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2020
Posty: 48
Skąd: Poznań
Wysłany: 2020-03-16, 18:41   

Siła oporu aerodynamicznego jest względnie łatwa do wyliczenia, jak się zmierzy powierzchnię czołową. Jak zna się siłę oporu powietrza to na podstawie zużycia paliwa można wyliczyć moc oraz opory toczenia. Oczywiście należy wprowadzić korektę na optymizm komputera pokładowego. Podnosi się lub zmniejsza opory toczenia, aż zapotrzebowanie na moc się pokryje. Kiedy całość pokrywa się z mocą, przełożeniami i prędkością maksymalną można uznać, że całość jest wystarczająco blisko.
Dla obrotów silnika dla katalogowej prędkości max moc silnika wyszła mi 66,2 KM. Na wykresie jest w tym miejscu 68KM. Przy 68KM prędkość sandero SCe wychodzi 160 km/h, katalogowa 158km/h. Jak widać dla prędkości max błąd nie jest duży, nie do wskazania na prędkościomierzu.
 
GRL 


Marka: Dacia => VW
Model: Duster II => Golf
Silnik: 1.6sce => 1.0tsi 115
Rocznik: 2018 => 2019
Wersja: Comfort
Pomógł: 20 razy
Dołączył: 20 Lip 2016
Posty: 1207
Skąd: ZS
Wysłany: 2020-03-16, 18:55   

Czyli te Twoje obliczenia bazują na oporze aerodynamicznym i nieważne jak duże to będzie auto albo jak ciężkie - wystarczy, że opór aerodynaniczny będzie się zgadzać i mamy uniwersalny wynik?
Niezależnie od oporu toczenia, oporów układu, masy, itp.?
Dobrze Cie rozumiem Panie Niuton?
Ostatnio zmieniony przez GRL 2020-03-16, 18:55, w całości zmieniany 1 raz  
 
sluka 


Marka: Ford
Model: Focus
Silnik: 1,6
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2020
Posty: 48
Skąd: Poznań
Wysłany: 2020-03-16, 19:36   

Nie
Bazą wyjściową jest zużycie paliwa przy 90km/h (licznikowe). Siła oporu się zmienia tylko w zależności od prędkości. Znasz gęstość powietrza, prędkość, powierzchnię i Cx. Obliczasz siłę dla 90km/h i reszta która ci brakuje do wymaganej mocy to opory toczenia które są funkcją liniową. Dobierasz opory aż ci się pokryją z mocą wynikającą z zapotrzebowania na paliwo. Oczywiście optymizm z liczników też należy skorygować, bo 90km/h na liczniku to nigdy nie jest 90km/h w rzeczywistości. Jak jest ok, to również zgadza się dla katalogowej Vmax. Moc potrzebna na pokonanie oporów przy tej prędkości musi być równa mocy osiąganej przez silnik przy obrotach dla tej prędkości. Czyli musi się zgadzać moc jak i obroty przy której występuje, no i prędkość.
To takie zwykłe zadanie z treścią ;)
Cytat:

Z pokonywanego oporu toczenia i oporu aerodynamicznego,


Nie rozumiem skąd u ciebie
Cytat:
Niezależnie od oporu toczenia
się wzięło?
 
Kauris 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV II Ph1
Silnik: 1.2 16v 73KM
Rocznik: 2015 120kkm
Wersja: Laureate
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 21 Sie 2015
Posty: 618
Skąd: Poznań
Wysłany: 2020-03-16, 20:04   

Wykresy są teoretyczne; traktować poglądowo.
 
michauek22 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2017
Wersja: Off-Road
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 300
Skąd: Legionowo
Wysłany: 2020-03-16, 20:04   

sluka napisał/a:
Nie
Siła oporu się zmienia tylko w zależności od prędkości.

...i ukształtowania terenu...
 
Hiszpan_JS 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Comfort
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Cze 2019
Posty: 303
Skąd: Tarnów... okolice :)
Wysłany: 2020-03-16, 20:07   

sluka napisał/a:
Siła oporu aerodynamicznego jest względnie łatwa do wyliczenia, jak się zmierzy powierzchnię czołową.
No chyba trochę NIE. Skąd wiesz jaka jest gęstość powietrza? Opór areodynamiczny nie zależy tylko od powieżchni czołowej, ale i od gęstości. Gęstość zależy od wilgotności, ciśnienia i temperatury. Chyba że liczysz w warunkach laboratoryjnych, ale to się nijak ma do rzeczywistości.

sluka napisał/a:
Siła oporu się zmienia tylko w zależności od prędkości.
Patrz punkt wyżej. Nie tylko.
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
 
sluka 


Marka: Ford
Model: Focus
Silnik: 1,6
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2020
Posty: 48
Skąd: Poznań
Wysłany: 2020-03-16, 20:58   

@Hiszpan
Czy Dacia Sandero lata? Nie, to samochód, nie samolot. Gęstość 1,293kg/m^3 przy ciśnieniu atmosferycznym, temp. 0 stopni C.
W rzeczywistości żyjemy na Ziemi ;) i to co na Marsie nas nie interesuje ;). Nie szukaj komplikacji gdzie ich nie ma. Żyjesz w Tybecie? Tam owszem będziesz miał i inną gęstość, inne opory i inną moc.

Gęstość którą podałem uwzględnia wilgotność. Ale to są zmiany na trzecim miejscu znaczącym. Suche ma 1,204 kg/m^3. Gęstość to stała, zmienisz warunki zmieni się stała. Nie widzę problemu.

@michauek22
Gdybym był belfrem, to powiedział bym "siadaj, dwa", no teraz to jeden czy zero...

@Kauris
Empiryczne. Nie ma takich superkomputerów, które poradziły by sobie z przepływami, aby wygenerować wykres przebiegu mocy i momentu obrotowego teoretycznie. To tylko empiria na hamowni coś takiego umożliwia.

Edit
1,293 to dla 0 stopni. 1,204 dla 20. Wilgotność nieznacznie zmniejsza gęstość. Cząsteczka h2o jest lżejsza od N2 czy O2.
Ostatnio zmieniony przez sluka 2020-03-16, 21:13, w całości zmieniany 1 raz  
 
Hiszpan_JS 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Comfort
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Cze 2019
Posty: 303
Skąd: Tarnów... okolice :)
Wysłany: 2020-03-16, 22:10   

Masz rację. Zmienna jest dopiero druga po przecinku. Ale i tak mam wrażenie że liczysz moc w układzie zamkniętym, nie biorąc pod uwagę reszty ( a właściwie przyjmujesz je jako stałe). Nie ma dwóch takich samych aut. O tym samym współczynniku Cx i powierzchni czołowej (wystarczy że ktoś będzie miał otwarte okno lub uszkodzony zderzak). Tak, wiem, to ułamki. Ale te ułamki się sumują i w realnym ruchu dają różne wyniki. Dobra, znowu czepiam się szczegółów :-D . Ale na usprawiedliwienie; Ty zacząłeś ;-) podając moc do dziesiątych części i pisząc że tyle generuje silnik. Generuje więcej, a tyle potrzeba żeby utrzymać stałą prędkość w stałych, określonych warunkach.

Dyskusja weszła na wyżyny, na których źle się czuję :mrgreen: . Powodzenia w walce z wiatrakami ;-) .
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-03-16, 22:21   

Jeżeli ktoś nie wierzy kol. sluka, to może sam policzyć różne rzeczy - https://www.google.pl/sea...ower+calculator

np

https://ecomodder.com/forum/tool-aero-rolling-resistance.php

http://www.apexgarage.com...ower_calc.shtml

http://www.electromotive....e_id=12&lang=en
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne