Czy może ktoś posiada dane dotyczące seryjnych danych fabrycznych do Dustera 1.5DCI 4x2 z kątami geometrii kół ?
Chodzi mi głównie o kąt WSZ ( kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy )
Podczas robienia zbieżności w sobotę, wyszło laserowo na lewym kole +3 stopnie a na prawym +4 stopnie ( czyli oś sworznia prawego koła skierowana jest bardziej w tył auta niż lewego koła) . Mechanik nie posiadał danych do Dustera tego modelu . Zbieżność kół ustawił na -0st 10', a połówkowa na L/P : - 0 st05'
Niestety nie była to komputerowa diagnoza więc bez minut ale ciekaw jestem czy mieści się w normach i jakie są fabryczne nastawy ?
Ostatnio zmieniony przez laisar 2016-03-10, 13:13, w całości zmieniany 1 raz
To link do angielskiego forum , w treści jest załączony skan wydruku geometrii.
Skan jest słaby ale wydaje mi się , że dopuszczalny zakres kąta wyprzedzenia jest +4,30 do +5,30
W Dusterze ten parametr nie jest regulowany; zależy od dokładności wykonania podzespołów (nadwozia, ramy przedniej i wahaczy) i jakości złożenia samochodu.
W linku w dalszej części jest również zaprezentowana teoria z zakresu geometrii zawieszenia.
Ostatnio zmieniony przez Andrzej Zajczuk 2013-10-07, 22:16, w całości zmieniany 2 razy
Niestety nie doczytałem się w tamtym linku jakie są fabryczne nastawy.
Mam pytanie czy można ustawić - wpływać na ten kąt WSZ regulacją belki (sanek) na mocowaniach (śrubach) , w innych autach tak można robić w małych kątach (kąty w minutach ) ale nie wiem czy tutaj w Dacii tak się też robi.
Podobnie też teoretyczne czy można regulować pochylenie sworznia zwrotnicy na śrubach mocowania amorka ze zwrotnicą ?Sytuacja podobna jak wyżej w WSZ.
Czy są gdzieś dostępne zakresy referencyjne kątów osi przedniej w DD ?
Chciałbym je mieć na geometrii , żeby móc w razie czego sprawdzić sobie.
pozdrawiam
Mam pytanie czy można ustawić - wpływać na ten kąt WSZ regulacją belki (sanek) na mocowaniach (śrubach) , w innych autach tak można robić w małych kątach (kąty w minutach ) ale nie wiem czy tutaj w Dacii tak się też robi.
Podobnie też teoretyczne czy można regulować pochylenie sworznia zwrotnicy na śrubach mocowania amorka ze zwrotnicą ?Sytuacja podobna jak wyżej w WSZ.
pozdrawiam
Zrobić można ale czy warto.
Zmiana kąta pochylenie koła na śrubach amortyzatora jest możliwa ale nie pochylenia sworznia zwrotnicy bo to możliwe jest wyłącznie zmianą długości wahacza (przesunięcie przegubu kulowego).
Dane geometryczne zawieszenia dostaniesz pewnie tylko w ASO , u autoryzowanego blacharza i w aktualnym katalogu AutoDATA.
Ostatnio zmieniony przez Andrzej Zajczuk 2013-10-10, 12:20, w całości zmieniany 1 raz
jestem już na popołudnie umówiony w innym warsztacie, w którym mają program do Dustera.
Daj znać jak nastawili , a najlepiej wklej skan geometrii sprzed nastawów i po.
Pamiętaj o czym mówiłem. Kąty przedniego zawieszenia da się ustawić przynajmniej w małym stopniu, niech nie wciskają kitu że nie da się bo nie chce im się odkręcić śrub sanek czy zwrotnicy.
Coś tak jak tutaj na fotce :
Ostatnio zmieniony przez laisar 2016-03-10, 13:11, w całości zmieniany 2 razy
Pamiętaj o czym mówiłem. Kąty przedniego zawieszenia da się ustawić przynajmniej w małym stopniu, niech nie wciskają kitu że nie da się bo nie chce im się odkręcić śrub sanek czy zwrotnicy.
Ale tu nie chodziło o to, że się fizycznie nie da, tylko że gość nie podjął się bez programu w komputerze.
Co do wskazań przed: to tylko informacja PRZÓD -3 m/km TYŁ +2 m/km. Podobno z tyłu tak ma być, ale przód powinien być bliżej 0 m/km. To było sprawdzane na płytach w ASO, bez laserów i innych bajerów
Po ustawieniu liczę na dokładniejsze parametry.
_________________
Ostatnio zmieniony przez Lajkonik 2013-10-22, 12:22, w całości zmieniany 1 raz
Nie podjął bo nie miał danych i nie ma się co dziwić .
U mnie też nie zrobili jak fabryka nakazuje tylko wg ogolnych ustawień .
Mógł ustawić ogólnie jak w przypadku aut osobowych .
A zbieżność to za mało , przynajmniej pochylenie koła i wyprzedzenie sworznia zwrotnicy niech sprawdzą i głównie różnica między L/P stroną w przypadku tego ostatniego.
No to byłem na tej geometrii i okazało się, że wszystko jest OK (a nawet nie musiałem nic płacić). Tylko, że zepsuli mi uszczelnienie koła z felgą i dziś rano miałem kapcia Napompowałem i na razie trzyma.
Mam problem z wklejeniem skanu wyników. Ani z lokalnego dysku, ani z dyskuGG nie udaje mi się.
Dzięki za skany, niestety mechanik z warsztatu nie sprawdził kątów WSZ - wyprzedzenia sworznia zwrotnicy . U mnie trochę się rozbiegają o 50minut w kątach i ciekaw jestem jak u innych to wygląda. Nie ustawił widzę Ci równo zbieżności , ale jak za darmo to i tak dobrze że pomierzył coś.
Poza tym u mnie trochę inne są wartości fabryczne:
np .
- zbieżność połówkowa -0.05st ( na każde koło ),
zb. całkowita -0.10st i tak mam ustawione
-Pochylenie kół mam wart fabr. -/+ 0.30st
Mowa o zawieszeniu Przód.
Zastanawia mnie duża tolerancja w kącie WSZ przód bo aż 2 stopnie tolerancji
Przy takich różnicach kątów WSZ przedniej osi typu 2 stopnie, twierdzi się że auto miało wypadek . Przy założeniu że odległość między kołami przedniej osi to 2metry ( w DD jest trochę mniej ) , to obwód 2PiR=6,28m - > to różnica 2 stopni daje ok 0.034m, czyli 3.5cm
w wychyleniu do przodu jednego z kół tej osi. Zastanawiające bo to widać byłoby okiem taką róźnicę.
Dzisiaj sprawdzałem geometrię zawieszenia w swoim samochodzie po przebiegu 1150 km. Wiem że to może dziwne ale nadarzyła się taka okazja. Okazuję się że mam znacznie przesuniętą tylną belkę z lewej strony do przodu na mocowaniu do nadwozia i belka jest zdeformowana co powoduje brak zbieżności. Co ciekawe przód jest ustawiony na granicy zbyt rozbieżnie jednak w normie nie powoduje to jednak ściągania samochodu. Widoczne jest za to niewłaściwe zbieranie opony lewej tylnej.
Zdaje się że mam pecha
Jestem umówiony na serwis w czwartek zobaczymy co zaproponują.
Duster SK340HU.jpg
Plik ściągnięto 754 raz(y) 177,83 KB
Ostatnio zmieniony przez laisar 2016-03-10, 13:10, w całości zmieniany 1 raz
Wstępna informacja że Dustery tak mają, zbieżność może być nawet przestawiona o 1' 40" info z ASO. Co jest oczywiście poza parametrami fabrycznymi. Problem dotyczy wszystkich DUSTERÓW. Można zawsze zmierzyć swojego i się przekonać. Jeżdżąc nie można tego wyczuć nie wiem jak będzie wyglądało zużywanie się opon.
Podobny problem był z Megane II wiem bo miałem
Jak się dowiedziałem wymiana elementów zawieszenia nie przynosi rozwiązania zobaczymy co powie ASO podczas jutrzejszej wizyty.
Potem pozostaje tylko konsultacja z Dacia Polska może uda się coś wynegocjować
W końcu od czego jest rękojmia ale to dopiero przed jej końcem.
Ostatnio zmieniony przez Allekko 2016-03-09, 16:50, w całości zmieniany 1 raz
Pracuje w serwisie i uruchamiano u nas nowe urządzenie, potrzebny był samochód do nauki dla mechaników nieopacznie dałem swój. Ubaw był niezły gdy się okazało że skopana jest zbieżność
Poza niewłaściwymi wynikami pomiarów brak jakichkolwiek negatywnych odczuć podczas prowadzenia.
Samochód nie ściąga nie ma przekrzywionej kierownicy. Jest stabilny na drodze. Jedyne co rzuca się w oczy to 3 cm pasek na zewnętrznej stronie bieżnika w kolorze ciemniejszym od pozostałej części bieżnika. W przyszłym tygodniu postaram się zrobić pomiar temperatury opony po przejechaniu odcinka kilku kilometrowego pokazującego rozkład temperatury na jej powierzchni. Jeżeli będzie oczywiście sucha nawierzchnia. Do pomiarów użyta będzie kamera termo.
Wówczas można będzie coś bliżej powiedzieć o ewentualnym wpływie na przyśpieszone zużycie opony.
Ostatnio zmieniony przez Allekko 2016-03-09, 20:48, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum