Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Ograniczenie prędkości w europie
Autor Wiadomość
Killer 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: Tce 90
Rocznik: 2019 kupiony 02-2020
Wersja: Stepway Laureate
Wiek: 68
Dołączył: 16 Lut 2020
Posty: 21
Skąd: Zagłębie Dąbrowskie
Wysłany: 2020-11-16, 19:58   Ograniczenie prędkości w europie

Witam.
Doczytałem się że, niektóre miasta w europie wprowadziły ograniczenia prędkości na ich terenach do 30 km/h i są tym zadowolone.
Ponoś są już przymiarki w Polsce. :-x
Jak sądzicie, jak to wpłynie na pracę naszych samochodów i środowiska.
Ostatnio zmieniony przez Killer 2020-11-16, 19:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
gg 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 SCe
Rocznik: 2018
Wersja: Stepway
Dołączył: 07 Wrz 2018
Posty: 84
Skąd: Kraków
Wysłany: 2020-11-16, 20:20   

Takie ograniczenia np. do 100 km/h powinny być na odcinkach autostrad będących obwodnicami miast - mniejszy hałas, mniejsze zanieczyszczenie powietrza.
 
kapelusznik 



Marka: Skoda
Model: Fabia
Silnik: 1.6 TDI
Rocznik: 2013.X
Wersja: [Inna]
Wiek: 36
Dołączył: 24 Kwi 2012
Posty: 812
Skąd: Poznań
Wysłany: 2020-11-16, 20:22   

A nie są?
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 579
Skąd: Polska
Wysłany: 2020-11-17, 09:35   Re: Ograniczenie prędkości w europie

Killer napisał/a:
.... niektóre miasta w europie wprowadziły ograniczenia prędkości na ich terenach do 30 km/h i
...jak to wpłynie na ....środowiska.

Słyszałam taką anegdotkę (nie wykluczone, że prawdziwą). Jeden z kandydatów na prezydenta dużego miasta obiecywał w kampanii w ramach dbałości o ekologię, że jak wygra wybory to będzie jeździł do pracy komunikacją miejską. Wygrał - i jak powiedział tak zrobił. Jeździł autobusem! Codziennie rano pod jego dom zajeżdżał pusty autobus prosto z zajezdni i go odwoził do urzędu. Taki mamy klimat :)
_________________
Od f126p do Dustera
 
PiotrWie 



Marka: Dacia /Opel
Model: Duster 4x2 /Zafira Family
Silnik: 1,6 16v K4M/1,8
Rocznik: 2010 /2014
Wersja: Laureate
Wiek: 62
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1572
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2020-11-18, 10:23   

Zawsze da się dobrać tak bieg by obroty były optymalne. Ale 30/h trudno utrzymać manualnie - dobrze że zainwestowałem w tempomat do Zafiry żony - Dacia służy tylko do jazdy po okolicznych wsiach.
Ostatnio zmieniony przez PiotrWie 2020-11-18, 10:24, w całości zmieniany 1 raz  
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 579
Skąd: Polska
Wysłany: 2020-11-18, 10:59   

Pewnie da się jeździć 30km/h, ale nie będzie to jazda ani ekonomiczna, ani ekologiczna tzn. ilość smogu wzrośnie co pewnie spowoduje kolejne larum ekologów i kolejne ograniczenia(normy) emisyjne, co dalej -15/h....
_________________
Od f126p do Dustera
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe [B4D B4]
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 566
Skąd: EL
Wysłany: 2020-11-18, 16:17   Re: Ograniczenie prędkości w europie

Killer napisał/a:
Doczytałem się że, niektóre miasta w europie wprowadziły ograniczenia prędkości na ich terenach do 30 km/h i są tym zadowolone.
Miasto miastu nierówne. Czy mógłbyś wymienić ze 2 przykłady? Jestem ciekaw jak duże są to miasta. Wyobrażam to sobie w małych miastach, ale w dużych już nie, nie na terenie całych dużych miast.
 
Marmach 



Marka: Dacia
Model: MCV I / Lodgy
Silnik: 1,5 dCi 86 / 1.2 TCe 115
Rocznik: 2010 / 2015
Dołączył: 08 Wrz 2011
Posty: 868
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-11-18, 22:47   

Te tematy są zawsze upraszczane przez media - jak się potem okazuje, że strefy 30kmh są tylko na wąskich uliczkach (po których jeżdżenie 50kmh jest aburdalne) w centrach miast, to koncept od razu robi się bardziej przyjazny i racjonalny.
 
defunk 


Marka: Dacetti
Model: Dusterio
Silnik: 1,6 SCe
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Wiek: 48
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 504
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2020-11-19, 10:33   

Jakiś czas temu media podawały, że władze Brukseli rozważają wprowadzenie *generalnego* ograniczenia do 30 km/h na obszarze całego miasta.
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3218
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2020-11-19, 12:11   

Belgia jest mała, wszędzie zdążą dojechać. :lol:
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1537
Skąd: wwa
Wysłany: 2020-11-19, 15:51   

Aktualne ograniczania ustalono dla samochodów lat 50-60 jak ktoś chce to jeszcze obniżać to jest zwykłym debilem któremu należało by odebrać wszelkie prawe publiczne.
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2020-11-19, 15:52, w całości zmieniany 1 raz  
 
toka93 


Marka: Renault
Model: Megane IV Grandtour
Silnik: 1,5 DCI
Rocznik: 2017
Wersja: [Inna]
Dołączył: 02 Mar 2019
Posty: 1268
Skąd: Radzionków
Wysłany: 2020-11-19, 16:33   

Debilem to jest ten, co myśli, że centra miast są dla samochodów...
Ograniczenia w Barcelonie, Paryżu itd. dotyczą ścisłego centrum i okolicznych ulic.
_________________
Sprzedaż części nowych i używanych
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Wiek: 44
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 16761
Skąd: Warszawa

Wysłany: 2020-11-19, 16:42   

Aktualne ograniczania ustalono NIE dla samochodów lat 50-60, tylko co najwyżej dla gęstości RUCHU w tamtym okresie, a trochę się jednak zmieniło od tamtego czasu - i bezpieczeństwo bierne i osiągi aut wcale nie są tym najważniejszymi różnicami...

Średnie prędkości przejazdu przez centra dużych miast i tak są właśnie na poziomie 30 km/h, gdzie dopuszczalność wyższych szybkości nie daje niczego poza ich większą amplitudą. Prawie każdy fragment trasy pokonany z prędkością 40-50-60 km/h okupiony jest koniecznością pełzania 10-15 km/h, albo _postania_ sobie w korku.

Ideą "strefy 30" jest zatem nie tylko zwiększenia bezpieczeństwa przez wydłużenie czasu reakcji na zdarzenia drogowe oraz zmniejszenie skutków wypadków, ale także zniwelowanie dużych wahań prędkości i dzięki temu upłynnienie ruchu.
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe [B4D B4]
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 566
Skąd: EL
Wysłany: 2020-11-19, 16:48   

Nie wyobrażam sobie bym jechał przez całą Łódź (wyjeżdżając z miasta) 30 kmh. Łódź od lat jest najbardziej zakorkowanym miastem. Dlatego wybieram przedziały czasu poza długimi godzinami szczytu. Można wtedy jechać 70 w niektórych miejscach na długich odcinkach zgodnie z ograniczeniami i szybko w ciagu 30-40 minut wyjechać z miasta.
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3218
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2020-11-19, 17:27   

Jakieś 20 lat temu przejeżdżałem tranzytem przez Łódź w godzinach szczytu. Nigdy więcej! :lol: :lol:
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
defunk 


Marka: Dacetti
Model: Dusterio
Silnik: 1,6 SCe
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Wiek: 48
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 504
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2020-11-19, 17:29   

Wierzę, że nawet w Belgii jest tak, że władze municypalne mogą sobie zarządzać ruchem na drodze, której są zarządcą -- zatem drogi krajowe i międzynarodowe (nie tylko ekspresówki czy odcinki autostrad) są poza ich dyspozycją.
Rzeczywiście byłoby idiotyczne gdyby np. odcinkiem A8 będący obwodnicą Wrocławia (mam do niego w prostej linii 1 km z domu) można było jechać 30 km/h (ale byłoby fajnie gdyby kierowcy trzymali się tam dozwolonej prędkości ;-) Natomiast niezaprzeczalnie na drogach prowadzących w "ludzkim otoczeniu" ograniczenie takie ma bardzo dużo sensu (i praktycznie nie ma bezsensu) -- bezpieczeństwo pieszych (i nie tylko), ograniczenie uciążliwego hałasu, etc.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Wiek: 44
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 16761
Skąd: Warszawa

Wysłany: 2020-11-19, 17:34   

A ktoś zna jakikolwiek przypadek objęcia taką strefą dróg głównych / ruchu przyśpieszonego / wyższej kategorii? Bo jakoś nie sądzę...
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Wersja: [Inna]
Wiek: 43
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2389
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-11-19, 23:25   

laisar napisał/a:
Ideą "strefy 30" jest zatem nie tylko zwiększenia bezpieczeństwa przez wydłużenie czasu reakcji na zdarzenia drogowe oraz zmniejszenie skutków wypadków, ale także zniwelowanie dużych wahań prędkości i dzięki temu upłynnienie ruchu.

Owszem, ale nie tylko. :)

Jak się okazuje (w badaniach się okazuje), Natura Lucka™ praktycznie nie przystosowała Lucka do rejestrowania obiektów poruszających się szybciej niż ok. 30 km/h. Znaczy, wszystko, co porusza się szybciej niż 30 km/h, przez nasz mózg jest wrzucane do wspólnego worka pt. "kurde, szybko" i tyle - ocena prędkości, czasu, kiedy obiekt nam zagrozi, itp. - odbywa się już wyłącznie w korze mózgowej przez porównywanie z doświadczeniami, jakieś tam radosne ekstrapolacje z brudnego palucha, itp. W szczególności - nasz szybki, jaszczurczy mózg w ogóle tego nie potrafi i nie bierze w tym udziału, co oznacza, że wobec większości zagrożeń w ruchu miejskim jest całkowicie bezradny. (Czemu? Bo w czasach, kiedy ewolucja miała coś jeszcze do gadania, nic drapieżnego w otoczeniu Lucka nie poruszało się tak szybko. A jeśli nawet się poruszało, to w skutkach dla Lucka nie miało to żadnego znaczenia (był pożerany tak czy inaczej, może nieco wcześniej ;), więc Lucki ewolucyjnie wyżyłowane do rozróżniania prędkości tygrysa szablozębnego powyżej 30 km/h i tak nie miały okazji przekazać dalej swoich genów.)

W związku z czem w miejscach, gdzie ruch pieszy i samochodowy spotykają się bezpośrednio (chodniki przy ulicach, rynki, starówki, itp.), w krajach cywilizowańszych od naszego jest tendencja do wprowadzania strefy Tempo 30.

A, z tych samych badań wyszło, że ta umiejętność oceny prędkości w granicach 5-30 km/h wykształca się w pełni powyżej 10 roku życia! Poniżej tego dzieciaki w ogóle nie są w stanie poprawnie ocenić prędkości np. samochodu przed przejściem, bo im jeszcze mózgi nie wyrośli! Co wszelkim fanom rozjeżdżania pieszych na pasach, znaczy, niemania przez pieszych pierwszeństwa przed przejściem - pod rozwagę zostawiam. :)
 
nowy 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: TCe90
Rocznik: 2019
Wersja: Techroad
Wiek: 75
Dołączył: 03 Lut 2020
Posty: 166
Skąd: z wioski
Wysłany: 2020-11-19, 23:40   

Cytat:
Ponoś są już przymiarki w Polsce


Wrocław już stosuje i wydziela takie strefy
 
nowy 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: TCe90
Rocznik: 2019
Wersja: Techroad
Wiek: 75
Dołączył: 03 Lut 2020
Posty: 166
Skąd: z wioski
Wysłany: 2020-11-19, 23:43   

laisar napisał/a:
A ktoś zna jakikolwiek przypadek objęcia taką strefą dróg głównych / ruchu przyśpieszonego / wyższej kategorii? Bo jakoś nie sądzę...


AOW Wrocławia ze 140 do 120 zmniejszono
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Wersja: [Inna]
Wiek: 43
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2389
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-11-20, 01:06   

nowy napisał/a:
laisar napisał/a:
A ktoś zna jakikolwiek przypadek objęcia taką strefą dróg głównych / ruchu przyśpieszonego / wyższej kategorii? Bo jakoś nie sądzę...

AOW Wrocławia ze 140 do 120 zmniejszono

Noale to nadal nieco brakuje do Tempo 30. :)

W tym konkretnym przypadku wprowadzono ograniczenie ze względu na absurdalną nawet jak na warunki polskie ilość dzwonów. :)

Poza tym drogi ekspresowe/autostrady w obrębie miast co do zasady są "eksterytorialne", tzn. nigdzie na nich nie ma znaku D-42 "obszar zabudowany" nawet z jednoczesnym strefowym podniesieniem dopuszczalnej prędkości (nie miałoby to sensu z resztą). Co więcej, nawet zarządca zazwyczaj jest zupełnie inny (GDDKiA vs miasto).

Natomiast ograniczenia na autostradach/ekspresówkach (albo zmianę autostrady w ekspresówkę, jak w Warszawie) stosuje się głównie ze względu na krótkie dystanse między węzłami i konieczność wymieszania ruchu lokalnego/tranzytowego na niewielkim dystansie, i takie ograniczenia są wprowadzane już na etapie tzw. prędkości projektowej drogi (czyli jeszcze hen na etapie projektu).
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 0.9 tce
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 514
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2020-11-20, 08:32   

Te ograniczenia do 30, to owszem sa, ale z przyczyn bardziej racjonalnych niż nam się wydaje. Koszt stref tempo 30 okazał się wyższy niż postawienie znaków podwyższających na przelotówkach. Oczywiście, nie wszędzie, ale mniej więcej tak do wygląda.

W Gdyni też jest kupe stref tempo 30, jest ich coraz więcej.
 
defunk 


Marka: Dacetti
Model: Dusterio
Silnik: 1,6 SCe
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Wiek: 48
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 504
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2020-11-20, 10:38   

nowy napisał/a:
laisar napisał/a:
A ktoś zna jakikolwiek przypadek objęcia taką strefą dróg głównych / ruchu przyśpieszonego / wyższej kategorii? Bo jakoś nie sądzę...


AOW Wrocławia ze 140 do 120 zmniejszono


Mnie się podobają wjazdy na A8 (np. przy stadionie): mijasz światła, wjeżdżasz na łącznicę, a później taka kaskada znakomanii:
- znak D-9 (autostrada)
- po kilkunastu metrach ograniczenie do 110 km/h,
- zaraz ograniczenie do 80 km/h,
- ograniczenie do 60 km/h,
- no i już za kilkanaście metrów jesteś na właściwej A8.

Można sobie zobaczyć tutaj https://tinyurl.com/y2tsak5q wydaje mi się, że aktualnie jest tak samo.

Nawiasem mówiąc coraz częściej dostrzegam w sobie zwolennika regulacji "all-ways stop" (aka "4-way stop"), oczywiście tam, gdzie ma to sens.

PS phpBB jest dramatyczny i nieintuicyjny jeśli chodzi o obsługę :-(
Ostatnio zmieniony przez defunk 2020-11-20, 10:42, w całości zmieniany 3 razy  
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 579
Skąd: Polska
Wysłany: 2020-11-20, 11:20   

defunk napisał/a:
...oczywiście tam, gdzie ma to sens.

I tu jest problem bo to co dla jednego jest sensowne dla innego już nie (hierarchia priorytetów) - bezpieczeństwo, ekonomia, ekologia, płynność ruchu itp
Może już niedługo da się to jednak pogodzić/zoptymalizować
https://trans.info/pl/inteligentne-znaki-drogowe-nieodlegla-przyszlosc-85157
_________________
Od f126p do Dustera
 
defunk 


Marka: Dacetti
Model: Dusterio
Silnik: 1,6 SCe
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Wiek: 48
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 504
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2020-11-20, 12:10   

maugu napisał/a:
defunk napisał/a:
...oczywiście tam, gdzie ma to sens.

I tu jest problem bo to co dla jednego jest sensowne dla innego już nie (hierarchia priorytetów) - bezpieczeństwo, ekonomia, ekologia, płynność ruchu itp


No myślę, że w podstawowym zakresie nikt nie ma problemu z ustawieniem tych wartości w/g racjonalnych kryteriów (np. płynność ruchu nie jest wartością samą w sobie, zaś generalnie już dziś ona nie istnieje w centrach dużych miast).
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne