Szukalem danych oporu Logana i nasunely mi sie przemyslenia...
1. Czy jest on bardzo istotny ? Ostatnio sie go raczej nie podaje w opisach, a jednoczesnie podaje jako uzasadnienie halasu czy obnizenia predkosci. Wiec jak to jest.. ?
2. Duzy opor Logana - 0.36. Auto wyglada na oplywowe, ale z drugiej strony jest glosne i ma trudnosci z predkoscia maksymalna (przynajmniej mi nie udalo sie jej osiagnac nawet licznikowo). Co ciekawe MCV i Sandero maja taki sam, a np Toyota RAV4 podobno duzo mniejszy (chyba 0.31) choc wyglada na kanciata. Model ECO ma podobno 0.29 (wiec moze jednak cos to daje), a wyglada calkiem podobnie, wiec mozna podejrzewac, ze osiagnieto to malym kosztem (jakies spoilerki itp...). Wiec dlaczego nie mozna bylo tego zrobic w modelu standardowym ??
Przy okazji... ma ktos pomysl na zaslepienie dziur do swiatel przeciwmgielnych w zderzaku ?
3. Tylko tyle.. ? :)
Ostatnio zmieniony przez KaS602 2009-06-17, 23:51, w całości zmieniany 1 raz
Należy odróżnić współczynnik oporu powietrza Cx charakterystyczny dla każdego auta od oporu powietrza (oporu jakie stawia powietrze), który zależy od Cx ale i powierzchni czołowej i nade wszystko od szybkości.
Opór (ogólnie) jest istotny, bo od niego zależy hałas, zużycie paliwa, częściowo prędkość maksymalna (zależnie od mocy silnika - brakuje mocy na pokonanie oporów - nie osiągniemy prędkości maksymalnej).
ma trudnosci z predkoscia maksymalna (przynajmniej mi nie udalo sie jej osiagnac nawet licznikowo)
To trochę dziwne, że nawet licznikowych 175 (bo tyle w papierach jest) nie osiągnął
Ja próbowałem raz na A4 i bez problemów miałem licznikowe 180 (w papierach dCi 85-konne ma tylko 163), a jeszcze było trochę pod nogą (na youtube są filmiki, na których jadą nawet ponad 200 licznikowe), ale na horyzoncie pojawiły się auta więc zwolniłem.
To zależy jak szybko się jeździ. W korkach nie ma znaczenia,na autostradzi już ma.
A co do prędkości maksymalnej to podejrzewam, że prędkościomierze są tak samo dokładne jak komputery pokładowe. Dla przykładu na piątym biegu przy 2000r/min mam 85km/h za to 170km/h mam nie przy 4000 a przy 4200r/min.
Dla przykładu na piątym biegu przy 2000r/min mam 85km/h za to 170km/h mam nie przy 4000 a przy 4200r/min.
było o tym ostatnio w Motorze... do prędkości rzeczywistej licznik może dodawać do 9km/h
czyli rzeczywiste 40 zamyka się w przedziale 40-49, 50 w 50-59 itd.
Widocznie przy 85 rzeczywiście jedziesz np. 80 a przy 170 np 161 albo coś w tym kierunku - i wszystko gra
Nie bez powodu prędkość jest zawyżana - kilka powodów - możesz włożyć większe koła, zachęca do wolniejszej jazdy (tzn mniej szybkiej)
Marka: Opel
Model: Astra IV
Silnik: 1.7 cdti
Rocznik: 2011 Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Kwi 2008 Posty: 888 Skąd: W-WA
Wysłany: 2009-06-17, 07:05
ja też nie mogę osiągnąć prędkości nadświetlnej moją draculą od 140 idzie bardzo bardzo opornie , z drugiej strony nawet juz nie będę próbował sprawdzać bo nie mam radości z jazdy jadąc sokowirówką i maszynką do mielenia jednocześnie bo taki mniej więcej hałas jest jak się jedzie
Z drugiej strony tak po za tematem co raz bardziej jestem przekonany że ów hałas w aucie powodują opony a nie sam silnik.
Marka: Opel
Model: Astra IV
Silnik: 1.7 cdti
Rocznik: 2011 Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Kwi 2008 Posty: 888 Skąd: W-WA
Wysłany: 2009-06-17, 07:16
ja sprawdzałem ale w citroenie , GPS wskazywał mniejszą prędkość, nie chcę przekłamać ale jeśli pamięć mnie nie myli to chyba około 7 km/h mniej przy licznikowym 80.
potwierdzam, na dwóch różnych GPS jest u mnie różnica w stosunku do licznika o ok. 10 km - np: 110 licznik/99-100 GPS, 160 licznik (to mój maks) 148 GPS. Przy mniejszych prędkościach ta różnica (wydaje mi się) jest proporcjonalnie mniejsza..
-temat wskazań wałkowaliśmy już chwilę temu, jeszcze na starym forum. Wg GPS wychodzi błąd systematyczny ok. 7...8% w zależności od rozmiarów opon
-co do oporu aerodynamicznego Logana, to skrobnę coś więcej później, bo sprawa z tym co podaje Dacia jest na mój gust trochę dziwna. Z resztą odnoszę wrażenie, że wszyscy producenci lekko przekłamują te dane.
Pozdrawiam
Piotr S.
Jaki model ? Znajomy ma C5 i twierdzi, ze mu wskazuje idealnie. Nie chce mi sie wierzyc...
Co do kosztow spojlerkow to przy produkcji seryjnej wydaja sie znikome... Pochwalili by sie lepszymi parametrami co mogla by zwiekszyc sprzedaz i jeszcze by byli do przodu...
Dobra, tylko zauważcie, że u mnie jest co innego niż procentowy błąd licznika. Obroty i prędkość nie rosną proporcjonalnie, i nie jest to także wynikiem tego, że wskazania prędkościomierza nie zaczynają się od zera, bo wskazówka zaczyna drać dopiero przy kilkunastu km/h [np. jazda bez gazu na II biegu].
Marka: Dacia
Model: Logan MCV oraz MCV II
Silnik: 1,6 MPI oraz TCe 90 E-R
Rocznik: 2009 oraz 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Maj 2009 Posty: 196 Skąd: okolice Poznania
Wysłany: 2009-06-17, 21:24
gigi303 napisał/a:
Z drugiej strony tak po za tematem co raz bardziej jestem przekonany że ów hałas w aucie powodują opony a nie sam silnik.
Ja też tak uważam. Zwłaszcza na nowoczesnym, przyczepnym asfalcie.
A propos oporu, to czytałem gdzieś, że bardzo istotne jest nie tylko to, jak samochód "się zaczyna", ale też "jak się kończy". W przypadku uciętej pod kątem prostym MCV, opływające powietrze tworzy zawirowania i podciśnienie "hamujące" auto
A propos oporu, to czytałem gdzieś, że bardzo istotne jest nie tylko to, jak samochód "się zaczyna", ale też "jak się kończy". W przypadku uciętej pod kątem prostym MCV, opływające powietrze tworzy zawirowania i podciśnienie "hamujące" auto
W zwykłym wzorze na opór powietrza nie jest to uwzględnione chyba, że w tym wspólczynniku Cx właśnie. Ale zgadza się - tył samochodu też ma wpływ, ze względu na zawirowania. Najbardziej opływowym kształtem jest kształt spadającej kropli wody - z przodu okrągła, gładka, z tyłu wydłużona zwężająca się.
No właśnie. Szczególnie zaskakujące jest porównanie współczynnika sphere i half-sphere. Trochę to przeczy mojemu wyobrażeniu opływowego kształtu i wirów tworzących się za kształtem Ale przyroda nie zawsze jest taka, jaką sobie ją wyobrażamy.
Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna Pomógł: 6 razy Dołączył: 20 Wrz 2007 Posty: 1108 Skąd: krakow
Wysłany: 2009-06-19, 12:39
Karoserii człek nie zmieni, ale na cx wbrew pozorom bardzo duży wplyw ma spód. Jakby ktoś miał odpowiednią dawkę samozaparcia / ja nie mam/ to mógłby zrobić osłonę podwozia. pozdr
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum