Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Jak przeprogramować eeprom licznika Dacii?
Autor Wiadomość
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2011-02-22, 15:55   Jak przeprogramować eeprom licznika Dacii?

Da sie tym przeprogramowac eprom przy pomocy tego programu:

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=3846

?

Ew innego...
Ostatnio zmieniony przez Beckie 2011-02-25, 15:56, w całości zmieniany 2 razy  
 
lep 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 90 FAP
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Lis 2010
Posty: 89
Skąd: DG
Wysłany: 2011-02-22, 21:08   

W tym przypadku, o którym mówisz jest kilka problemów:

Program FiatECUScan służy do podglądu danych, kasowania błędów i to w dodatku głównie do fiatów.

Tobie chodzi o wgranie nowego firmware'u do epromu od komputera pokładowego i zapewne uzyskanie nowych niedostępnych funkcji.

Podstawowy problem to dostęp do samego scalaka (epromu), który zapewne jest wlutowany na stałe i podłączyć się trzeba do niego na tzw. "pająka" lub wręcz wylutować.

Kolejna sprawa do odpowiednio spreparowany "wsad" w postaci pliku z rozszerzeniem bin. Jeśli tu będzie coś nie tak to stracisz oryginalny wgrany program zastępując go czymś wadliwym. Oczywiście jest możliwość wykonania backupu swojego epromu ale czasami producent zabezpiecza scalak przed zczytaniem zawartości (nie wiem jak jest w loganach).

Generalnie Rosjanie mają to rozpracowane ale temat jest dosyć skomplikowany i wymaga chociaż elementarnej wiedzy z zakresu programowania procesorów AVR.

Jeśli wyciągniesz już licznik i zbudujesz programator tak jak zalecają do programu "Logan firmware editor" to pewnie uda ci się go zaprogramować. Ale jest to sprawa dosyć skomplikowana.

tu schemat programatora podłączanego do portu LPT w PC (tak na prawdę kilka drutów i oporników).

 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-02-22, 21:26   

W naszych licznikach eprom 93c56 jest typu SMD - także ktoś kto nigdy nie lutował takich elementów lepiej niech sobie da spokój - bo tylko zepsuje sobie licznik.
Kabel pod LPT zbudowany z drutów i kliku oporników oraz jednego kondensatora działa i można zrobić kopię epromu jak również wgrać nowy - sprawdziłem to na własnym kabelku :




Na tych zdjęciach to nie jest scalak SMD - SMD jaki zastaniemy w liczniku jest trzy razy mniejszy od tego co wyżej na zdjęciu:)
Dla prób użyłem innego epromu 93C66 - który różni się wielkością i pojemnością pamięci.

lep napisał/a:
ale czasami producent zabezpiecza scalak przed zczytaniem zawartości

Mikrokontrolery to faktycznie zabezpiecza się przed zgraniem zawartości.
Co do epromów to nie spotkałem się jeszcze z takim zabezpieczonym - a wiele różnych już w życiu modeli zgrywałem i edytowałem - każdego dało się zgrać.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-02-22, 21:37, w całości zmieniany 4 razy  
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3496
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2011-02-23, 07:52   

No oczywiście sam kabel nie gada z pamięcią - potrzebny jest soft. Ja polecam PonyProg, do którego można używać także adaptera na COM (też tylko parę elementów dla 93xx i 24xx).
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-02-23, 08:36   

Chyba najprostszym softem do epromów z serii 93xx i 24xx jest program SProg :

http://atprog.boom.ru/CHAMEL05.ZIP

Co najważniejsze gada z tym kablem co pokazał kolega lep parę postów wyżej - sprawdzone.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-02-23, 09:11, w całości zmieniany 4 razy  
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2011-02-23, 13:07   

Generalnie chodzi mi o modyfikacje. Nie wiem czy tak sie da czy trzeba wgrywac caly. I chodzi mi o to czy sie da bez wylutowywania. Na forum Renault pisali, ze ASO ma jakiegos "clipa" za pomoca ktorego zmieniaja firmware. Przypuszczam, ze to moze byc cos w rodzaj interfejsu diagnostycznego. Byle by sie dalo dostac do tej pamieci, odczytac, zapisac...

Przy okazji... Byla mowa o koniecznosci wymiany manetki na taka z przyciskiem. Sprawdzalem w swoim aucie i prawa manetka ma koncowke wciskajaca sie. Moze ma juz przycisk i mozna go wykorzystac ?
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-02-23, 14:52   

DUCATI napisał/a:
Generalnie chodzi mi o modyfikacje.

Ale co dokładnie chcesz zmienić ?

DUCATI napisał/a:
ASO ma jakiegos "clipa" za pomoca ktorego zmieniaja firmware

Clip-em w Dacii nie da się tego zrobić, gdyż licznik z Dacii nie ma żadnego fizycznego połączenia z gniazdem diagnostycznym, do którego podpina się CLIP.

ASO jak już, to zamówi nowy licznik z włączonym komputerem pokładowym.

Rozumiem, że chcesz włączyć sobie komputer pokładowy, a to wymaga demontażu licznika.
Nie koniecznie trzeba scalaka wylutowywać, ale koniecznie należy się dolutować do nóżek scalaka czyt. epromu.

Skoro masz manetkę z przyciskiem, to wiele ułatwia - potrzeba będzie pewnie jeden kabelek od manetki do licznika poprowadzić, a może już jest poprowadzony i podłączony.

Tyle ja wiem - możliwe że można podpiąć się pod wtyczkę samego już licznika jakimś kablem innym interfejsem (może i CLIP ale z jakąś przejściówką do licznika) i w ten sposób coś zmieniać w epromie, ale nie słyszałem nic o tym - chociaż na pewno musi to być, bo w końcu jakoś przebiegi liczników zmieniają, a nie sądzę aby specjalnie dobierali się do elektroniki licznika aby poprawić przebieg, co już zdarzało się różnym podmiotom.
Przebieg auta również zapisany jest w tym epromie.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-02-23, 14:56, w całości zmieniany 3 razy  
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3496
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2011-02-23, 22:15   

Taka kostka jest chyba za mała w sensie pojemności, żeby mówić o "firmware" czy jakimś "biosie". W eepromie oczywiście mogą być zapisane takie dane jak przebieg całkowity i chwilowy, jakieś mnożniki mile/kilometry itp., ale wszystkiego będzie to 128 czy 256 bajtów, może nawet 1024, ale tego rzędu. Gdyby wsad miał decydować o funkcjonowaniu komputera, to tylko w sensie jakiejś flagi: 00 - brak komputera, FF - jest komputer. I teraz jeśli jedna czy nawet osiem jedynek sprawi, że objawi się komp pokładowy - to pięknie, i wykaże to także przy okazji małpią :mrgreen: złośliwość producenta - nic by go nie kosztował ten komp, ale bierzesz Duster Duster - to go nie będziesz miał i już. A jeśli potrzebny jest jakiś chipek za $2, którego Duster Duster nie ma - to kiszka...
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18027
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-02-23, 22:43   

eplus napisał/a:
Gdyby wsad miał decydować o funkcjonowaniu komputera, to tylko w sensie jakiejś flagi

Tak właśnie chyba jest - ściągnij sobie programik, jest malutki, to zobaczysz ):


Cytat:
jeśli potrzebny jest jakiś chipek za $2, którego Duster Duster nie ma - to kiszka...

Gorzej - jak już zostało opisane: oprócz tego wsadu potrzebny jest zdaje się jedynie guziol na manetce i kabel do niego...

Tak, że to faktycznie wyłącznie "małpia złośliwość" marketingoidów od Reno /:
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-02-23, 23:38   

eplus napisał/a:
Taka kostka jest chyba za mała w sensie pojemności, żeby mówić o "firmware" czy jakimś "biosie".

Za mała ?
Ten eprom 93C56 posiada 256 bajtów pamięci.

eplus napisał/a:
Gdyby wsad miał decydować o funkcjonowaniu komputera, to tylko w sensie jakiejś flagi: 00 - brak komputera, FF - jest komputer


No i tak mniej więcej jest. W tym epromie jest zapisana tylko konfiguracja licznika w postaci właśnie jakiś tam flag. Ale również zapisali tam i tylko tam przebieg auta.
Na stronie rosyjskiej którą podałem wszystko chłopaki już doskonale rozpracowali - i aktywowali sobie komputer pokładowy w loganach, w których wcześniej komputera pokładowego nie było, również zmieniali przebieg i inne - także jak widać można to zrobić.
Ściągnij sobie program i sam zobacz - wersje z końcówką 2 czyli: 6002, 7102 oraz 81102 mają aktywowany komputer pokładowy.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-02-24, 13:21, w całości zmieniany 10 razy  
 
stempik 



Marka: dacia
Model: logan
Silnik: 1,4mpi
Rocznik: 2005
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 02 Maj 2008
Posty: 698
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-02-24, 00:01   

eplus napisał/a:
małpią złośliwość producenta

To przecież niemożliwe. :mrgreen:
A co do chipka w liczniku to Qashqai i Koleos mają pewnie podobne (jak nie zapomnę, to jutro sprawdzę) choć zapisane z innymi ustawieniami.
Ostatnio zmieniony przez stempik 2011-02-24, 00:19, w całości zmieniany 2 razy  
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2011-02-24, 00:53   

No to trzeba skombinowac jakis gotowy kabelek, bo troche duzo tego lutowania...

Mozliwe, ze tam sa tylko dane... Nazwanie tego "firmwarem" podobnie jak "clipem" to nie moj pomysl. Tytul tego watku tez nie jest mego autorstwa, Jacki niezbyt sie przylozyl do edytowania mego postu i wyszla sieczka... :)

Mam wersje 6001... Jesli dali przycisk to licze na to, ze kabelek tez podpieli... :)
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-02-24, 08:34   

DUCATI napisał/a:
Tytul tego watku tez nie jest mego autorstwa

Tytuł twojego tematu to praktycznie pierwsze zdanie twojego postu z drobną modyfikacją i tak naprawdę dobrze odzwierciedla treść tego wątku.

DUCATI napisał/a:
Jacki niezbyt sie przylozyl do edytowania mego postu

Niezbyt się przyłożył ? :shock: :shock:
A co jeszcze miałem poprawić treść merytoryczną twoich postów ?
Twój post przeniosłem tylko do odpowiedniego tematu, bo wcześniej był off topiciem.

DUCATI napisał/a:
wyszla sieczka...

Tak naprawdę to nie widzę tu żadnej sieczki.
Zadajesz pytanie, bo chcesz się czegoś dowiedzieć. A skoro nigdy wcześniej nie miałeś do czynienia z programatorami, z epromami, mikrokontrolerami, itp. to normalnym jest, że możesz się mylić i twoje pytania nie muszą być idealnie poprawne. A czy jest to firmware czy nie, czy tylko konfiguracja licznika to nie ma tak naprawdę żadnego znaczenia.
A co ciekawe program ma nazwę "Logan Firmware Editor" - także nawet programista, który poznał dokładnie zawartość tego epromu w licznikach nazwał go jako firmware.

eplus napisał/a:
Taka kostka jest chyba za mała w sensie pojemności, żeby mówić o "firmware" czy jakimś "biosie"....

Eplus zasugerowałeś się nazwą epromu 93C56, przecież ten eprom posiada 256 bajtów pamięci.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-02-24, 09:20, w całości zmieniany 10 razy  
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2011-02-24, 12:17   

Tytul jest troche smieszny, w jezyku Kalego, a ja sie odnosilem do interfejsu, teraz nie wiadomo o co chodzi. Mogles choc napisac skad wydzielales...

Firmware to program, a tam sa chyba tylko dane, program widocznie jest gdzie indziej... Autor programu tez pewnie skopiowal terminologie od innych. Gwoli scislosci to zmiana w tym eepromie tez nie jest przeprogramowaniem.

"Clip" chyba faktycznie podlacza sie do licznika, ale jak bez komputera to zmienia "firmaware" to nie wiem...

Chyba gdzies tlumaczyles co trzeba dokladnie zrobic..., tez by mozna to tu przeniesc...
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3496
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2011-02-24, 16:29   

No ale ja mam komputer, to dla wprawy mogę go sobie dezaktywować?

Chciałem to samo, co Ducati - bios to system operacyjny, firmware to program (gdy się go rozwali, to cała nadzieja, że jest pod nim jakiś "bios" i da się powtórzyć wgrywaniie). To co jest w eepromie pojemności 256x8 to nie może być program K.P., bo same operacje arytmetyczne (litry/kilometry) zajmą o wiele więcej. No chyba, że piszemy w języku wysokiego rzędu - rozkaz 00 01 to "aktywuj K.P.", zaś 00 00 - "wyłącz K.P.", to zgoda. :mrgreen: ;-)

To, co jest w eepromie, to się w sprzęcie AV nazywa opcje - co jest, czego nie ma (teletekst, nicam itp.) oraz wartości analogowe (balans bieli i parę innych regulacji). W tej samej pamięci są ustawienia użytkownika (normal głosu i obrazu, dostrojenie do stacji). Zmiana zawartości takiej pamięci to programowanie (z pomocą programatora), choć są to dane, to nie mówi się o "danowaniu" i "danatorze".
Ale czytam, że terminologia oficjalna Renault jest właśnie taka - firmware, więc już odłączam mój kalkulator od magistrali WWW i kończę wywód.
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-02-24, 19:04   

Cytat:
No ale ja mam komputer, to dla wprawy mogę go sobie dezaktywować?


Możesz, tylko musiałbyś posiadać wsad z epromu licznika auta, które nie posiada KP.
Program "Logan Firmware Editor" nie ma jeszcze firmware z Dustera - zależy od wersji.
Ducati ma wersję 6001, ja w swoim Sandero mam wersję 7102.
A jaką eplus masz ty wersję ? Zobacz jak sprawdzić wersję oprogramowania licznika w swoim aucie

eplus napisał/a:
To, co jest w eepromie, to się w sprzęcie AV nazywa opcje

A w automatyce przemysłowej nazywamy to konfiguracją.

eplus napisał/a:
Ale czytam, że terminologia oficjalna Renault jest właśnie taka - firmware,


W automatyce przemysłowej również mówimy firmware, lub jak już dokładniej chcemy coś określić to mówimy np. zczytamy konfigurację epromu, a jak wgrywamy to zawsze mówimy programujemy eeprom, albo wgrywamy firmware - chociaż wcale tam programu nie ma, gdyż jest tam konfiguracja, ale określamy to jako firmware - taki slogan.

eplus napisał/a:
To co jest w eepromie pojemności 256x8 to nie może być program K.P

A ktoś napisał że jest to program ?
Ja wyraźnie kilka postów wyżej napisałem, że ten eeprom zawiera konfigurację licznika.

Przypomina mi to trochę sytuację, jak to elektryk samochodowy ma problem z dogadaniem się z elektronikiem, to również jak widać elektronik TV ma problem z dogadaniem się z automatykiem :)

PS. I teraz zamiast dyskutować nad aktywacją KP i problemów z tym związanych, rozwodzimy się nad pojęciem firmware, bios, program itd. - bez sensu Panowie.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-02-24, 22:21, w całości zmieniany 5 razy  
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2011-02-25, 15:45   

Nie bez sensu... Temat stoi to czemu nie pogadac... Zapodalem go znajomemu, ktory ma clipa i mial sprawdzic co sie da z tym zrobic, ale, kutafon, nie odbiera tel...

"danowania" i "danatora" nie ma, ale jest np. zapisywanie i rejestrator. Choc dane tez sa czescia programu... Terminologia terminologia, ale jak ktos niezorientowany to potem tworzy rozne kwiatki i np. tusz albo cartridge nazywa tonerem, potem ten, ktory sie orientuje nie orientuje sie o czym tamten gada...

Czy na 256 B sie nie da to nie jestem taki pewien. Licznik nie jest az tak skomplikowany. To, ze teraz glupi komunikator internetowy zajmuje kilkadziesiat MB, nie znaczy, ze sie nie da... Pisalem gry na ZX81, ktory mial 1 kB pamieci RAM i musial sie tam pomiescic nie tylko program, ale wszystko do czego uzywa sie tej pamieci, z pamiecia ekranu wlacznie...

A... jeszcze sie dziwie, ze tam jest zapisany przebieg. W wiki pisza, ze eepromy maja okreslona ilosc zapisow, np. 100000, czyli po takim przebiegu licznik powinien sie blokowac. :)

No i chetnie bym sie dowiedzial o co chodzi w tej tabelce "speedometer" bo jesli jakims cudem uda mi sie do tego dostac to chcialbym sobie ustawic licznik by mi pokazywal rzeczywista predkosc.
Ostatnio zmieniony przez DUCATI 2011-02-25, 16:23, w całości zmieniany 2 razy  
 
lep 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 90 FAP
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Lis 2010
Posty: 89
Skąd: DG
Wysłany: 2011-02-25, 16:23   

Cytat:
A... jeszcze sie dziwie, ze tam jest zapisany przebieg. W wiki pisza, ze eepromy maja okreslona ilosc zapisow, np. 100000, czyli po takim przebiegu licznik powinien sie blokowac. :)


tylko nikt nie powiedział że zapis jest wyzwalany co 1 przejechany km. Może stan licznika jest zapisywany poprzez bufor pamięci ulotnej i dopiero po wyłączeniu zapłonu zapisany w epromie.
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-02-25, 17:58   

lep napisał/a:
tylko nikt nie powiedział że zapis jest wyzwalany co 1 przejechany km. Może stan licznika jest zapisywany poprzez bufor pamięci ulotnej i dopiero po wyłączeniu zapłonu zapisany w epromie.


Dokładnie. Licznik jest non stop zasilany napięciem, nawet jak kluczyk jest wyjęty ze stacyjki - także zapis przebiegu do pamięci może być w momencie wyłączenia zapłonu, albo co jakiś interwał czasu np. raz na dzień, itp - i wcale nie byłoby w tym przypadku straszne odłączenie akumulatora.

Gdyby nawet 10 razy na dzień były wykonane cykle zapisu, to eprom wytrzymałby 27 lat :)

DUCATI napisał/a:
No i chetnie bym sie dowiedzial o co chodzi w tej tabelce "speedometer" bo jesli jakims cudem uda mi sie do tego dostac to chcialbym sobie ustawic licznik by mi pokazywal rzeczywista predkosc.


Po lewej stronie masz km/h, a po prawej wartość w Hz (hercach).
W skrócie :
Auto posiada czujnik prędkości.
2Hz to 2 impulsy na sekundę otrzymane z czujnika - wskazówka wychyla się na 40km/h
17Hz to 17 impulsów na sekundę otrzymanych z czujnika - wskazówka wychyla się na 60 km/h
itd.
_________________

 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3496
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2011-02-25, 20:13   

DUCATI napisał/a:
Pisalem gry na ZX81, ktory mial 1 kB pamieci RAM i musial sie tam pomiescic nie tylko program, ale wszystko do czego uzywa sie tej pamieci, z pamiecia ekranu wlacznie...

Ja też pisałem i dalej pamiętam, że był tam interpreter Basica - a jeśli piszesz kodem maszynowym to też niewiele zajmuje, a ekran był kompresowany - tylko znaki różne od spacji, każda linia mogła mieć inną liczbę bajtów. Dopiero przy zainstalowaniu 16kB ekran był mapą, co ułatwiało bezpośrednie adresowanie znaków (nie pikseli :mrgreen: ).

Cytat:
W wiki pisza, ze eepromy maja okreslona ilosc zapisow, np. 100000, czyli po takim przebiegu licznik powinien sie blokowac.

Są to wartości minimalne - zwykle pamięć ma trochę lepsze parametry. Teraz wiesz, dlaczego prawie wszystkie auta na ryku wtórnym mają przebieg około 160.000km. ;-)

DODANE:
Cytat:
pamietal chyba tylko czesc ekranu - prostokat obejmujacy znaki najbardziej oddalone od lewego i gornego brzegu ekranu.

O to chodziło +/- tzn. 4 znaki i CR, następna linia 10 znaków i CR, pusta - sam CR itd. A na 16k miałem symulator lotu samolotem - zostawało dosłownie tylko parę wolnych bajtów.
Ostatnio zmieniony przez eplus 2011-02-26, 07:55, w całości zmieniany 3 razy  
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2011-02-26, 02:50   

Czy byla kompresja to nie wiem, ale pamietal chyba tylko czesc ekranu - prostokat obejmujacy znaki najbardziej oddalone od lewego i gornego brzegu ekranu. :)

40-60 to ronica 50%, a tu z 2 Hz nagle sie robi 17 ? Gdzie ten czujnik... ?
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-02-26, 13:52   

Prędkość z tego czujnika jest liniowa, także do określenia charakterystyki wychylenia wskazówki prędkościomierza wystarczy znajomość kliku punktów pomiarowych Hz do km/h.
Jeśli byś chciał zmniejszyć wskazywaną prędkość na liczniku, to musiałbyś zwiększać wartości w Hz - ale żeby to zrobić poprawnie musiałbyś wyznaczyć wzór na zależność prędkości od Hz, i na jego podstawie określić wartości Hz odpowiadających zmniejszenie prędkości o jakieś 10%.

Czujnik prędkości (VSS) to nr. : 250 na rysunku :

_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-02-26, 13:59, w całości zmieniany 3 razy  
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2011-02-26, 20:06   

Le, no myslalem, ze czujnik jest na kole... :P Co on tam zlicza ? Obrotu walu po tych wszystkich "dyfrach" ? Wolalbym ustalic dokladny wzor, oni tam pewnie wartosci z kapelusza powpisywali, bardziej to wyglada na funkcje potegowa niz liniowa. No i dlaczego co 20 km/h... ? Co z reszta zakresu ? Usredniona ?
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-02-26, 20:09   

Rysunek wygląda na widok z dołu. Może zlicza obroty półosi? :roll:
_________________
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2011-02-26, 20:21   

No wlasnie... A skad sie bierze 30 km/h ? Wychodzi 1.5 Hz. Czujnik ulamkowy ? :) Szyfr jakis... Z obrotami silnika tez jest dziwnie...
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne