Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Lepszy Power Gamoniu
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os. Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Kwi 2017 Posty: 233 Skąd: LU
Wysłany: 2018-07-06, 14:07
Pewnych rzeczy nie wiem, a innych nie przemyślałem. Odnośnie AR151. Wydawało mi się że jeden impuls wystarczy do załączenia cewki i podtrzymania jej działania przez 60s (tak pomyślałem ze względu na całkowicie odrębne zasilanie, niezbędne do prawidłowego działania tego przekaźnika).
Co do 1TP5: wyczytałem że jest to przekaźnik z opóźnionym załączaniem. Jeśli tak to faktycznie jest nie potrzebny w naszym przypadku. Potrzebny jest za to z opóźnionym wyłączeniem (tak do 5s max wystarczy).
Wieczorkiem spróbuje coś przerysować.
Od razu zapytam:
czy jeden impuls wystarczy do wzbudzenia przekaźnika oraz modułu (w sensie równocześnie)?
Potem pokażę i będę pytał dalej
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 105 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3631 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-07-06, 14:19
masterczerwi napisał/a:
Odnośnie AR151. Wydawało mi się że jeden impuls wystarczy do załączenia cewki i podtrzymania jej działania przez 60s (tak pomyślałem ze względu na całkowicie odrębne zasilanie, niezbędne do prawidłowego działania tego przekaźnika).
Oczywiście, że wystarczy impuls. Sęk w tym, że nie narysowałeś odrębnego zasilania dla tego modułu- stąd moja uwaga. Jeżeli będzie miał stałe zasilanie, to w porządku- podtrzyma 60sek po podaniu impulsu.
Cytat:
Co do 1TP5: wyczytałem że jest to przekaźnik z opóźnionym załączaniem. Jeśli tak to faktycznie jest nie potrzebny w naszym przypadku. Potrzebny jest za to z opóźnionym wyłączeniem (tak do 5s max wystarczy).
Przekaźnik 1TP5 ma powodować, że moduł domykania szyb nie zareaguje w momencie otwarcia samochodu, ale dopiero po drugim wyzwoleniu otwierania pilotem. Czyli po 5 sekundach.
Zapoznaj się jeszcze z przekaźnikami 2DSP, 3SRP, 5DSP oraz 2LSP, można tu trochę pokombinować z połączeniami.
Natomiast nie wiem jak zachowuje się moduł zamykania szyb w różnych przypadkach pobudzania (powtórne wzbudzenie, pobudzenie nie impulsem lecz na stałe na stałe itp.). To zależy od typu konkretnego modułu.
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2018-07-06, 14:34, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Lepszy Power Gamoniu
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os. Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Kwi 2017 Posty: 233 Skąd: LU
Wysłany: 2018-07-06, 14:36
Cytat:
Sęk w tym, że nie narysowałeś odrębnego zasilania
Mój błąd. Nie mam wykształcenia elektronicznego. To w sumie mój pierwszy schemat. Pomyślałem również że podając konkretny model przekaźnika, zwolniony jestem z rysowania jego zasilania.
Cytat:
Natomiast nie wiem jak zachowuje się moduł zamykania szyb w różnych przypadkach pobudzania (powtórne wzbudzenie, pobudzenie nie impulsem lecz na stałe na stałe itp.). To zależy od typu konkretnego modułu.
Opis modułu podaje że moduł sam w sobie blokuje wszystkie sygnały wzbudzające w trakcie trwania pracy.
Ja się obawiam zmiany biegunowości w trakcie opuszczania szyb (nie potrafię przewidzieć skutków, zwłaszcza że przy szybach jest całkiem spory prąd).
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 105 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3631 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-07-06, 14:45
masterczerwi napisał/a:
Mój błąd. Nie mam wykształcenia elektronicznego. To w sumie mój pierwszy schemat. Pomyślałem również że podając konkretny model przekaźnika, zwolniony jestem z rysowania jego zasilania.
No to jeszcze jedno- AR151 jest wyzwalany przyciskiem a nie podaniem zewnętrznego napięcia i niezbyt się to nadaje do naszego zastosowania. Ze schematu wynika, że przycisk podaje masę na określoną nóżkę układu scalonego. Nie wyzwolisz tego napięciem 12V, to po prostu nie jest układ typowo "samochodowy".
Zamiast AR151 dałbym przekaźnik 2DSP150 i po sprawie.
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2018-07-06, 14:57, w całości zmieniany 3 razy
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os. Pomógł: 55 razy Dołączył: 15 Wrz 2013 Posty: 2878 Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2018-07-06, 15:59
[quote="masterczerwi"]
Cytat:
Ja się obawiam zmiany biegunowości w trakcie opuszczania szyb (nie potrafię przewidzieć skutków, zwłaszcza że przy szybach jest całkiem spory prąd).
Zmontuj taki uklad, podlacz w swoim aucie, jak zadziala i nie spali auta , to nakryklaj schemat i opublikuj, bo jeszcze ktos cos ukula z niespraedzonych schematow i uwali pol instalacji.
Nie zebym byl zlosliwy, ale wydaje mi sie ze to nie zadziala.
Lepiej kupic modul domykania za 50 zl i podlaczyctal jak trzeba.
_________________ Rzeczy niemozliwe robie od reki, a na cuda trzeba dzien poczekac.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os. Pomógł: 55 razy Dołączył: 15 Wrz 2013 Posty: 2878 Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2018-07-07, 07:06
Albo ja za duzo pije , albo czegos nie rozumie.
1 AR151 jest sterowany przyciskiem
2 jest w tym schemacie nie potrzebny ani ar ani inny bo niby po co ?
3 Rozumie,ze chcesz otwierac szyby drogim nacisnieciem pilota?
4 Po co otwierac szby na max przed wejsciem do auta? (moze ktos potrzebuje)
5 Nie wiem czy istnieje modul szyb, ktory na tym samym przewodzie tym samym napieciem dawal by sie sterowac otwieraniem szyb i zamykaniem . Moduly tylko otwieraja szyby lub po zmianie polaryzacji zamykaja .
6 Jezeli chcesz sterowac i otwieraniem szyb z pilota i zamykaniem potrzebujesz 2 moduly otwierania szyb, ale laczac je razem i tak wysadzisz auto w powietrze, bo jezeli zaczniesz sie bawic pilotem i zamkniesz auto, to szyby beda sie domykac i co sie stanie jak w tym momencie zapomnisz cos z auta i otworzysz za szybko( podczas pracy szyby ) spalisz silniki , wiec dwa moduly tez nie wchodza w gra (zal1)
7 z modulu jezeli wychodza 4 przewody to do dwoch szyb, a nie jak na twoim schemacie do czterech .
NIE STOSOWAC TEGO SCHEMATU PO ZADNYM WZGLENDEM !!!POWODUJE USZKODZENIE POJAZDU!!!
Nie stosowac grozi spaleniem auta.png
Plik ściągnięto 42 raz(y) 62,22 KB
_________________ Rzeczy niemozliwe robie od reki, a na cuda trzeba dzien poczekac.
Ostatnio zmieniony przez shrek 2018-07-07, 07:09, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Lepszy Power Gamoniu
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os. Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Kwi 2017 Posty: 233 Skąd: LU
Wysłany: 2018-07-07, 08:40
Cytat:
Albo ja za duzo pije , albo czegos nie rozumie.
1 AR151 jest sterowany przyciskiem
2 jest w tym schemacie nie potrzebny ani ar ani inny bo niby po co ?
3 Rozumie,ze chcesz otwierac szyby drogim nacisnieciem pilota?
4 Po co otwierac szby na max przed wejsciem do auta? (moze ktos potrzebuje)
5 Nie wiem czy istnieje modul szyb, ktory na tym samym przewodzie tym samym napieciem dawal by sie sterowac otwieraniem szyb i zamykaniem . Moduly tylko otwieraja szyby lub po zmianie polaryzacji zamykaja .
6 Jezeli chcesz sterowac i otwieraniem szyb z pilota i zamykaniem potrzebujesz 2 moduly otwierania szyb, ale laczac je razem i tak wysadzisz auto w powietrze, bo jezeli zaczniesz sie bawic pilotem i zamkniesz auto, to szyby beda sie domykac i co sie stanie jak w tym momencie zapomnisz cos z auta i otworzysz za szybko( podczas pracy szyby ) spalisz silniki , wiec dwa moduly tez nie wchodza w gra (zal1)
7 z modulu jezeli wychodza 4 przewody to do dwoch szyb, a nie jak na twoim schemacie do czterech .
Zawsze staram się nikogo nie obrażać.
Ile Pan pije to ja tego nie wiem.
1. W moim ostatnim poście napisałem że trzeba będzie zastosować inny.
2. AR lub inny tego typu jest potrzebny do odwrócenia biegunowości oraz zabezpieczenia przed zwarciem.
3. Ideą jest otwieranie szyb z pilota (C5 z 2002 miał to fabrycznie, a o jeszcze starszych mietkach lub innych vagach nie wspominam).
4. A kto powiedzaił że szyby będą otwarte przed wejściem do auta?
5. Tego nie skomentuję.
6. Bo dokładnym przeanalizowaniu problemu, zrezygnowałem z dwóch modułów na rzecz jednego, chociażby z dość dużego zagrożenia zwarciem.
7. Moduły można kupić w konfiguracjach:
- 2 szyby;
- 4 szyby;
- canowskie to praktycznie na wszystko łącznie z szyberdachem, bagażnikiem i dalej nie będę złośliwy.
Mam ideę, mam pomysł. Sam nie posiadam wystarczającej wiedzy w tym temacie więc poprosiłem o pomoc w realizacji. Ale niektórzy widać zastrzegają sobie prawo do kreatywności i "hejtowania" z komentowaniem słuszności pomysłów włącznie. Ja tego nie robię i robić nie będę.
Normalnie przepraszam że żyję :P.
Ostatnio zmieniony przez masterczerwi 2018-07-07, 08:52, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os. Pomógł: 55 razy Dołączył: 15 Wrz 2013 Posty: 2878 Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2018-07-07, 08:49
Nikogo nie hejtuje.
Moge ci pomoc, ale przekaznik 1TP5 trzymie tylko 5 sek. wiec otwieranie szyb bedzie mozliwe tylko do 5 sek po nacisnieciu przycisku.
Co do odwrocenia biegunowosci to modol moze to zrobic a w zasadzie dwa tak jak narysowalem tylko trzeba cos wymyslic zeby zwarcia nie bylo
_________________ Rzeczy niemozliwe robie od reki, a na cuda trzeba dzien poczekac.
Ostatnio zmieniony przez shrek 2018-07-07, 08:51, w całości zmieniany 1 raz
Słabo. Jak te 4 przekaźniki z prawej będą zwolnione, to lewy zacisk silnika będzie stale na masie. Moduł szyb - rozumiem, że jest to fabryczny UCH - nie będzie w stanie sterować szybami w dwie strony. Również schemat Shreka nie zadziała - akurat mówi o tym czerwony nagłówek - jeśli z każdego wyjścia da się diodę anodą do modułu, to minusa na silniku nigdy nie będzie, nie ma pocji. A jeśli moduł to dokładka, to który fragment jest oryginalny ze samochodu?
Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Lepszy Power Gamoniu
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os. Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Kwi 2017 Posty: 233 Skąd: LU
Wysłany: 2018-07-07, 17:58
Moduł dokładany, uniwersalny, do domykania szyb.
Już na etapie koncepcji odrzuciłem zastosowanie dwóch modułów.
Silniki podobno zmasowane na stałe (w/g mnie to mało istotny szczegół ze względu na możliwość sterowania + lub - przez moduł).
Plan jest taki:
1) opracować schemat;
2) stworzyć model laboratoryjny i przetestować; B)
3) nanieść niezbędne poprawki;
4) przejść do realizacji praktycznej;
5) opracować dokumentację techniczną;
6) podzielić się wynikami pracy;
Ostatnio zmieniony przez masterczerwi 2018-07-07, 18:13, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Lepszy Power Gamoniu
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os. Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Kwi 2017 Posty: 233 Skąd: LU
Wysłany: 2018-07-07, 20:43
Przełączniki fabryczne, zespolone w drzwiach.
Otwieranie i zamykanie pochodzi od rygla, dodatkowo potrzebne jeszcze stałe +12 oraz ACC dodatkowo dociągnięte.
Układ wraz z modułem wpięty między przełącznik a silnik. Żadne bezpośrednie połączenie z UCH nie występuje.
Sam moduł domykania szyb (bez ideowej funkcji otwierania) sygnał wzbudzenia bierze z rygla.
Sterowanie szybami podpina się na przewodach + między silnikami a przełącznikiem zespolonym, przewód masowy bez zmian (o ile masa jest stała, bo może być odwrotnie). Oczywiście +12 oraz ACC potrzebne.
Wydaje mi się że szyby są całkowicie niezależne od UCH (mogę być w błędzie). Zresztą UCH w naszych rozważaniach nie wystęuje. Ważne jest zapewnienie bezpieczeńśtwa instalacji.
Śledzę ten wątek z zaciekawieniem bo pewnie ponownie sięgnę (z przyzwyczajenia) po to rozwiązania (od wielu lat używam gotowego i bezawaryjnego modułu f-my Stig - to nie jest reklama). Niestety sygnał do domykania pochodzi z rygla i czasami jest to denerwujące, że szyby zawsze się domykają nawet wtedy gdy tego nie chcemy np. gdy po opuszczeniu samochód i postanowiamy pozostawić wszystkie szyby lekko uchylone. Jedną jeszcze można ręcznie wyhamować, ale wszystkich się raczej nie da. Jeżeli zamykamy samochód od środka problem jest mniejszy bo po każdym zamknięciu rygli samochodu (nie można już przerwać procedury zamykania szyb) po prostu, po kolei wszystkie szyby musimy uchylać. I tu bym widziała jakąś potrzebę poprawienia tego stanu, ale nie wyobrażam sobie w codziennej eksploatacji konieczności opuszczania wszystkich szyb podczas otwieraniu samochodu. Pewnie technicznie jakoś da się to zrobić np. poprzez drugie naciśnięcie lub dłuższe przytrzymanie przycisku pilota (w jakimś modelu zamka centralnego Siga-a była opcja otwierania klapy bagażnika w ten sposób), ale wydaje mi się – jak pisał Shrek, że będzie to funkcja mało przydatna, a może być bardzo kłopotliwe przy niechcącym uruchomieniu np. w czasie dużego deszczu.
Dla bardzo chcących funkcji pełnej kontroli ruchu szyb może bardziej przydatna byłaby koncepcja dowolnego otwierania i zamykania poszczególnych okien, ale np. poprzez zastosowanie dodatkowego wielokanałowego pilota dopiętego jako breloczek do kluczyków. Plusem takiego rozwiązania byłaby możliwość zdalnego kontrolowanego stopnia uchylenia poszczególnych okien – tak jak to mamy np. przy bramie garażowej – w dowolnej chwili możemy zatrzymać proces otwierania, lub zamykania, ale sama nie wiem czy chciałabym nosić dodatkowego pilota do szyb.
Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Lepszy Power Gamoniu
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os. Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Kwi 2017 Posty: 233 Skąd: LU
Wysłany: 2018-07-08, 16:29
To nie problem zrobić otwarcie szyb na na potrójne naciśnięcie. Wydaje mi się że zrobienie przerwania też nie byłoby mocno kłopotliwe.
O ile dobrze pamiętam w C5 było tak:
- lekkie uchylenie;
- większe uchylenie;
- całkowite otwarcie;
Odczegoś trzeba zacząć, a potem się pomyśli nad rozwojem.
Kiedyś ludzie nie chcieli mieć elektrycznych szyb, elektrycznych lusterek, klimatyzacji, automatycznej skrzyni biegów - bo nie widzieli potrzeby, bo uważali za mało przydatne (podobno można było sobie zamówić klimę, elektryczne szyby i lusterka do pierwszych Polonezów).
Ja akurat mam potrzebę zdalnego otwarcia okien:
- często jeżdżę z otwartymi oknami (bo lubię, no i na krókich dystansach klima nie schłodzi wnętrza a ja już wysiadam);
- chwila czasu minie zanim się zapakuje do środka trójkę latorośli (zresztą one też lubią otwarte szyby);
...
Kiedyś ludzie nie chcieli mieć elektrycznych szyb, elektrycznych lusterek, klimatyzacji, automatycznej skrzyni biegów - bo nie widzieli potrzeby, bo uważali za mało przydatne ...
Masz rację, że pewne oczekiwania nowych funkcjonalności rozwijają się w czasie i tak jak piszesz o szybach w C5 ( pierwsze słyszę) - fajna sprawa. Pewnie podobnie byłoby z otwieranymi szybami na pilota, czasami nowości przerastają nasze oczekiwania, ale jak już się pojawią to po pewnym czasie wydają się nam one oczywiste i nieodzowne. Tak mam teraz z domykaczami – często zapominam w nowym Dusterze o zamknięciu okien bo przez wiele lat przyzwyczaiłam się do jednej operacji – naciśnij guzik = zamknij wszystko.
Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Lepszy Power Gamoniu
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os. Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Kwi 2017 Posty: 233 Skąd: LU
Wysłany: 2018-07-09, 05:20
Cytat:
[...] piszesz o szybach w C5 ( pierwsze słyszę) [...]
Jeśli ktośbyłby zainteresowany to mogę podpytać co to za wersja była. Pamiętam że brakło tylko skóry i nawigacji. Diesel w automacie, pneumatyka, elektryka, samopoziomowanie itd itd itd.
Nie, nie, ja postanowiłam tylko trochę podrasować mojego Dustera, o różne niedrogie i proste patenty z tego forum (jak i zapożyczone z innych marek) , ponieważ wydaje mi się, że DD jest trochę projektowo okrojony, pewnie by jakoś tam nie konkurować z innymi pojazdami w swojej klasie. Już tworzę listę takich niezbędnych - jak dla mnie, doposażeń, a w tym na pewno będą domykacze szyb - przynajmniej w wersji podstawowej.
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 105 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3631 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-07-09, 08:45
masterczerwi napisał/a:
Przełączniki fabryczne, zespolone w drzwiach.
...
Wydaje mi się że szyby są całkowicie niezależne od UCH (mogę być w błędzie). Zresztą UCH w naszych rozważaniach nie wystęuje. Ważne jest zapewnienie bezpieczeńśtwa instalacji.
Sam układ w sensie teoretycznym ma szansę zadziałać. Natomiast bardzo poważnie należałoby przemyśleć kwestię ewentualnej interakcji z fabryczną częścią obwodu sterującą szybami.
Przykładowo- co się dzieje jeśli w czasie opuszczania/podnoszenia, ktoś użyje fizycznego przycisku w samochodzie, uruchomi np. impulsowe podnoszenie szyby kierowcy. Dlatego bardzo wskazane byłoby sporządzić full schemat, na którym widać podłączenie fabrycznych przełączników szyb. Inaczej trudno wszystko przewidzieć.
Fabryczny obwód szyb w nowych Daciach (moim zdaniem) ma jakieś połączenie z UCH, choćby jeśli chodzi o źródło jego zasilania- np. szyba kierowcy działa jeszcze przez jakiś czas po wyłączeniu stacyjki a pozostałe szyby już nie. I nie jest to ten sam czas, co odcięcie zasilania radia, oświetlenia itp.
A czy w Dacii Duster2 jest ryglowanie drzwi z pilota za drugim naciśnięciem? Chodzi mi o coś takiego jak mam w oplu, czyli za pierwszym przyciśnięciem pilota, centralny zamek zamyka wszystkie drzwi, natomiast przy drugim wciśnięciu tego samego przycisku następuje ryglowanie i wtedy nawet po wybiciu szyby, nie można otworzyć drzwi od środka.
Mój opel posiada tę funkcję i tzw. moduł komfort coś takiego jak niżej
do którego kolega wykonał mi malutki przekaźnik ( 2 oporniki i kondensator) coś takiego jak na fotkach niżej, który po wlutowaniu do kabli idących do tego modułu komfortu, powoduje właśnie zamykanie wszystkich szyb podczas wciśnięcia ryglowania zamka ( zamykanie pilotem na dwa razy). Obecnie podobno wykonuje już moduły do aut nie posiadających takiego modułu komfortu.
Pytam z ciekawości , bo zbliża mi się termin odbioru nowego auta, to być może wykonałby mi to i do Dusterka. Teraz te moduły, które on robi wyglądają już nieco inaczej i robi już nawet zamykanie i otwieranie szyb z pilota.
Z tego co wiem, taki moduł otwierania to koszt około 10-15 zł.
Ostatnio zmieniony przez jammo 2018-07-09, 09:13, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Lepszy Power Gamoniu
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os. Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Kwi 2017 Posty: 233 Skąd: LU
Wysłany: 2018-07-11, 09:11
Cytat:
Sam układ w sensie teoretycznym ma szansę zadziałać. Natomiast bardzo poważnie należałoby przemyśleć kwestię ewentualnej interakcji z fabryczną częścią obwodu sterującą szybami...
W "to jest moje autobus" nie ma impulsowego zamykania szyb, po przekręceniu kluczyka szyby nie działają. Tyle wiem na dzisiaj. Chwilowo obowiązki nie pozwalają zejść do garażu, ale jak tylko chwilkę znajdę do odłączę UCH i wtedy sprawdzę czy szyby działają (chyba że UCH daje sygnał do załączenia +12 oraz ACC). Samo naciśnięcie guzika w trakcie działania modułu nie powinno dać żadnego efektu, tak samo jak sygnał od zamka nie powinien mieć wpływu. W/g instrukcji modułu, podanie ACC blokuje jego działanie, jednocześnie przywracając fabryczną funkcjonalność włącznika zespolonego.
Ostatnio zmieniony przez masterczerwi 2018-07-11, 09:17, w całości zmieniany 1 raz
Nie rozumiem tej idei ryglowania drzwi w oplu po podwójnym naciśnięciu. Dla mnie to głupota, którą można przepłacić życiem - ot taki może faktycznie komfort, jak umierasz nikt Cię nie ratuje
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum