Pod tą żartobliwą nazwą kryje się kolejny i jak na razie tajemniczy projekt oparty na Dacii, a wyśledzony przez użytkowników rumuńskiego forum tej marki:
Aktualizacja: 2010-060-14, 11:29
Jak się okazało, Chomik jest projektem studentów z uniwersytetu w Pitesti, tak jak było to z Grand Sandero HUV.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2010-06-18, 15:58, w całości zmieniany 4 razy
Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate Pomógł: 12 razy Dołączył: 22 Mar 2009 Posty: 1889 Skąd: lubelskie
Wysłany: 2010-06-13, 20:10
Ciekawe ile takie cudo by kosztowało (o ile w ogóle pojawi się na rynku). Pewnie różnica w cenie pomiędzy "zwykłym" Stepway'em, a tym elektrycznym będzie (o ile będzie) olbrzymia.
Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 35 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 4270 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-06-13, 22:45
Wykorzystali model stepway ze zwiekszonym przeswitem, by swobodnie zmiescic silnik elektryczny w miejscu kola zapasowego. Prosta przkladania zespolona tylnym mostem. Moze to byc ciekawe i tanie oraz niezawodne rozwiazanie. Podejrzewam, ze to opcja wspomagajaca wlasnosci terenowe 4x4 , a nie klasyczna hybryda. W sandero malo miejsca na akumulatory, chyba ze kosztem bagzanika. Polecam porownanie zdjec tylnego zawieszenia klasecznego stepway z tym z silnikiem elektrycznym. Bardzo "waski:" jest ten tylny most przkazujacy obroty z silnika elektrycznego na kola, podejrzewam, ze podobnie jak w AX 4x4 nie ma ukladu roznicowego.
PC050145.JPG
Plik ściągnięto 704 raz(y) 82,65 KB
PC050146.JPG
Plik ściągnięto 719 raz(y) 102,13 KB
Ostatnio zmieniony przez mekintosz 2010-06-13, 22:51, w całości zmieniany 2 razy
No nie - w Twoim AX mechanizm różnicowy jest na pewno, a tu też: łączy dwie półosie napędowe. Silnik elektryczny widać dopiero powyżej.
Samo rozwiązanie nie jest niczym nowym, najciekawsze jest właśnie to, jak rozwiązano zasilanie - wyłącznie z dodatkowych aku czy również "bezpośrednio" z silnika (np dodatkową prądnica, ze sprzęgłem?).
Na razie nic wie wiadomo, ale na pewno w końcu poznamy więcej szczegółów...
Ostatnio zmieniony przez laisar 2010-06-14, 09:57, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 35 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 4270 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-06-14, 09:50
laisar napisał/a:
No nie - w Twoim AX mechanizm różnicowy jest na pewno, a tu też: łączy dwie półosie napędowe. Silnik elektryczny widać dopiero powyżej.
.......
W moim AX 4x4 tylny naped jest dolaczany. Instrukcja dopuszcza jego uzytkowanie jednynie na sliskiej nawierzchni ( bloto snieg piach ). Jak wlacze na asfalcie naped tylny i sprobuje zawrocic samochod zostanie wyhamowany i zgasnie ! Stanie sie tak , gdyz nie ma tylnego mechanizmu roznicowego w tylnym moscie. Jak jest slisko to jedno z kol obroci sie , uslizgnie i wtedy mozna swobodnie zakrecac na sniegu czy blocie. Jeszcze o braku emch roznicowego w ax 4x4 swiadczy zakaz holowania pojazdu za przdnia os - popularny motylek - gdyz grozi uszodzeniem napedu.
Tez mnie intryguje czy np w tym prototypie jest zasilanie z alternatora o wiekszej mocy niz standardowo, czy dodatkowego akumulatora. Przy okazji, moze na potrzeby tego e-stepwaya 4x4 wrzuca diesla 85km, by standardowy 68 km nie zdechl produkujac prad dla napedu tylnej osi ?
Ostatnio zmieniony przez mekintosz 2010-06-14, 09:51, w całości zmieniany 1 raz
No proszę - czyli faktycznie u Ciebie nie ma, ciekawostka... choć to, że tył jest dołączany, to nie jest akurat przyczyną, bo w wielu (większości?) samochodów w takiej konfiguracja dyfer jednak jest. Tylko że w AX nie trzeba w związku z tym zastanawiać się nt blokady różnicówki - w sumie... sprytne!
Ciekawe zatem, jak jest w Hamsterze... ale patrząc na wielkość tej przekładni międzypółosiowej, obstawiam, że mechanizm różnicowy jednak jest (charakterystycznie lekko stożkowa prawa część).
Ostatnio zmieniony przez laisar 2010-06-14, 10:09, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 35 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 4270 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-06-14, 12:48
laisar napisał/a:
No proszę - czyli faktycznie u Ciebie nie ma, ciekawostka... choć to, że tył jest dołączany, to nie jest akurat przyczyną, bo w wielu (większości?) samochodów w takiej konfiguracja dyfer jednak jest. Tylko że w AX nie trzeba w związku z tym zastanawiać się nt blokady różnicówki - w sumie... sprytne!
.
Takie proste rozwiazanie. Oczywiscie, dolaczanie tylnego napedu nic nie ma do ew. mech roznicowego. Co ciekawe, nie wiem jak jest skonstruowany mechnizm dopiecia tylnej osi. Skrzynia biegow ma takie duze "wybrzuszenie" od strony pasazera. Wal jest ochroniony metalowa rura od skrzyni az do tylnego mostu. Wlaczanie jest przyciskiem , ale nie elektryczne ani mechaniczne... sluchac jakby syk powietrza(podcisnienie ) jak sie lekko nadusi przelacznik. Samo dolaczenie jest bardzo lagodne, bez szarpan czy zgrzytow i mozna to robic praktycznie przy kazdej predkosci. Producent zaleca ujecie nogi z gazu, nie ma potrzeby wysprzeglania.
PS. Strona o citorenie AX, prowadzacy skorzystal ze zdjec mojego AX4x4
Marka: FSO / TOYOTA
Model: Caro i Corolla
Silnik: 1.6GLE i 1.4VVTi
Rocznik: 1992 i 2001
Dołączył: 26 Cze 2009 Posty: 153 Skąd: ze Śląska
Wysłany: 2010-06-16, 17:20
Jak na auto o zapędach ala'terenowych powinni zmienić drogę prowadzenia przewodów hamulcowych z tyłu idących do korektora siły hamowania. Co i tak nie zmienia faktu że jak widzę jak wspaniale wykorzystali swoją szansę Rumuni na wywindowanie swej motoryzacji to zazdrość zjada mnie do cna
Hamster – tak brzmi nazwa ekologicznego samochodu Dacii, który może trafić do sprzedaży już w 2012 rok. Nad stworzeniem auta, które będzie przyjazne dla środowiska pracują rumuńscy studenci.
Według rumuńskiego serwisu promotor.ro, prace nad autem odbywają się w ramach ekologicznego programu jednego z uniwersytetów, którego celem jest opracowanie alternatywnego układu napędowego, który odznaczałby się ograniczeniem emisji CO2 do 99 g/km.
Projekt samochodu konstrukcyjnie opiera się na modelu Sandero Stepway. Za napęd auta odpowiada 1,2-litrowy, wysokoprężny silnik o mocy 75 KM i maksymalnym momencie obrotowym rzędu 100 Nm, który napędza przednia oś. Spalinowa jednostka wspomagana jest przez elektryczny motor, który wyprodukowane 10 KM mocy przekazuje na tylną oś auta.
Inżynierowie i studenci pracujący nad projektem, zdecydowali się także na wyposażenie Dacii w panele słoneczne, które umieszczono na dachu oraz system start/stop, pozwalający na ograniczenie zużycia energii podczas postoju pojazdu np. w korku.
Pomimo eksperymentalnego charakteru Dacii Hamster, wiele wskazuje na to, że auto trafi do seryjnej produkcji ok. 2012 roku.
Gdyby tak się stało, według przewidywań, samochód będzie kosztował ok. 10 tys. euro i zostanie objęty 4-letnią gwarancją.
Nowe Fotki:
humster3.jpg
Plik ściągnięto 444 raz(y) 24,04 KB
humster2.jpg
Plik ściągnięto 476 raz(y) 26,03 KB
humster1.jpg
Plik ściągnięto 472 raz(y) 26,01 KB
Ostatnio zmieniony przez mekintosz 2010-06-17, 12:09, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate Pomógł: 12 razy Dołączył: 22 Mar 2009 Posty: 1889 Skąd: lubelskie
Wysłany: 2010-06-17, 15:31
Ciekawe co zostanie z tych paneli słonecznych, jak ktoś czymś przywali. Poza tym te 10tys. euro, będzie pewnie za golasa, do którego dokupić będzie trzeba panele słoneczne i silniczki elektryczne.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum