Marka: renault
Model: captur
Silnik: 1.3 mild
Rocznik: 2024
Dołączył: 20 Mar 2016 Posty: 466 Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2016-12-24, 15:54
A u mnie po pół roku od chwili zakupu sanderki pewnego dnia po przekręceniu kluczyka w stacyjce nie zaświeciły się kontrolki na desce rozdzielczej . Rozrusznik też nie zadziałał . Autko na lawecie pojechało do ASO .Tam pomiar napięcia pokazał .... 5,2 V Autko garażowane o niewielkim przebiegu [w dniu tego wydarzenia było 1155 km na liczniku ] Nie mam pojęcia skąd taki spadek napięcia .
Światła zawsze pamiętam wyłączyć przy wysiadaniu , radio też
_________________ Sandero dla bratanka a dla mnie Captur
Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway Laureate
Silnik: 0.9 TCe 90 S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Stepway2 Pomógł: 5 razy Dołączył: 30 Sie 2015 Posty: 1353 Skąd: Racibórz
Wysłany: 2017-02-09, 19:54
Mam takie pytanie. Ostatnimi czasy sprawdzam sobie różne tam parametry auta poprzez ELM 327 i między innymi też napięcie akumulatora.
Parkuje pod chmurką i za każdym razem po dłuższym postoju to napięcie spoczynkowe mam 12,2-12,3 V. - przy wyłączonych wszystkich źródłach poboru prądu.
Zaraz bo zgaszeniu silnika jest prawidłowe - 12,4 - 12.5 V.
Napięcie ładowania także jest prawidłowe.
Przynajmniej raz w tygodniu robię jakaś dłuższą trasę.
Nigdy nie miałem problemu z odpaleniem samochodu - nawet przy -22 stopniach.
Czy mam powód do niepokoju? A może to metoda pomiaru jest nieprawidłowa?
Nie neguję prawdy o mierniku, sam używam i jak chce pewnie i dokładnie to analogowego, jednak w tym wypadku interfejs nie dokonuje pomiaru a tylko przekazuje informacje ze sterownika, a napięcia chyba ok. ale aby ocenić stan akumulatora powinno się sprawdzać pod obciążeniem dobranym do pojemności akumulatora.
Witam!
Dołączając się do dyskusji uważam że stanu akumulatora nie sprawdzi się miernikiem uniwersalnym. Do badanie pojemności należy wykonać pod obciążeniem specjalnym miernikiem. Poglądowo można sprawdzić spadek napięcia miernikiem uniwersalnym włączając wszystkie odbiorniki prądy przy wyłączonym silniku. Napięcie poniżej 11 V wskazuje niedoładowanie akumulatora, poniżej 10,5V wskazuje głębokie niedoładowanie.
Obecnie akumulatory są "bezobsługowe" ale w wielu egzemplarzach są dostępne korki przez które można sprawdzić ilość i gęstość elektrolitu.
Mnie akumulator padł (bez zapowiedzi) po około 3,5 roku w piękne letni popołudnie po przejechaniu około 550 km. Na szczęście pod domem i po rozpakowaniu bagażu wakacyjnego.
Pomiar napięcia miernikiem uniwersalnym wskazał około 6 V. Następnego dnia na lawecie samochód trafił do serwis. Wymiana akumulatora w akcji serwisowej na gwarancji. Aktualnie akumulator ma półtora roku i bez uwag uruchamia diesla nawet z niesprawnymi świecami żarowymi przy -10 (oczywiście dość mozolnie czego doświadczyłem, będąc tydzień temu na nartach ), dlatego dzisiaj Dusterek dostał komplet świeczek żarowych. Przy okazji w serwisie dowiedziałem się, że silnik 1,5 DCi 110 ma świece żarowe na 4,4V. Awaria świec żarowych nie jest sygnalizowana przez sterownik.
Ostatnio zmieniony przez Andrzej Zajczuk 2017-02-09, 20:53, w całości zmieniany 1 raz
ale aby ocenić stan akumulatora powinno się sprawdzać pod obciążeniem dobranym do pojemności akumulatora.
Potwierdzam w całej rozciągłości.
Ponieważ hobbystycznie zajmuję się samochodami elektrycznymi ( mam ich kilka , także duża ciężarówkę ) .
Całą prawdę o akumulatorze powiedzą wyłącznie badania ( pomiar oporu wewnętrznego, prądu zwarcia i pojemności)
Mam do tego odpowiednie narzędzia :)
Da się uniwersalnym miernik stwierdzić ogólny stan akumulator. Bez obciążania dzisiejsze testery dają radę dać odpowiedź na temat kondycji akumulatora.
https://zapodaj.net/d56164402e632.jpg.html
Ostatnio zmieniony przez kali 2017-02-09, 21:35, w całości zmieniany 2 razy
Nie do końca , to są sztuczne obciązenia działające przez moment i na tej podstawie bardzo krótkiego pomiaru interpolujące wyniki.
W realnym badaniu pod prawdziwym obciązeniem oporowym bardzo często te dane z takiego miernika się nie potwierdzają.
Mam u siebie taki akumulator który czasami pokazuję niedowiarkom.
Ma bardzo dobre parametry na takim mierniku , ale nie ruszy żadnego rozrusznika.
Miernikiem uniwersalnym zmierzysz napięcie na zaciskach akumulatora, pokazany na zdjęciu tester baterii robi pomiar pod obciążeniem, a zawarta w nim elektronika i oprogramowanie przelicza pomiar wykonany i podaje wynik. Kiedyś czytałem w jakiejś starej książce że jeśli po trzykrotnym kręceniu rozrusznikiem bez odpalania (świadomie nie odpalając) silnika napięcie spadnie poniżej 10V to znak że należy umieścić w budżecie składkę na nową baterie, ale tak było dawno temu jak nie było mierników uniwersalnych i testerów.
Kiedyś czytałem w jakiejś starej książce że jeśli po trzykrotnym kręceniu rozrusznikiem bez odpalania (świadomie nie odpalając) silnika napięcie spadnie poniżej 10V to znak że należy umieścić w budżecie składkę na nową baterie
Odnoszę wrażenie, że dzisiejsze akumulatory mają trochę inną charakterystykę. Ogólnie dłużej trzymają, za to jak padają to bardziej bez ostrzeżenia i od razu na amen.
I co takiego ciekawego tam zobaczyłeś?
Pochwal się daj zdjęcia schemat.
Nie przesadzaj ze schematem. Ale jakoś nie zauważyłem niczego co było by w stanie obciążyć akumulator.
Brak radiatora czy czego co ciepło by rozproszyło. Nie robiło się też żadna część ciepła. A podczas pomiaru nie widziałem na podpiętym dodatkowo mierniku spadku napięcia.
Bo obciążanie trwa przez kilka milisekund i bez obciążenia rezystacyjnego bo ilość wydzielonego ciepła jest znikoma. Reszta to estymacja danych z tego pomiaru.
Przy cieniutkich i długich przewodach co obciązysz.?
Same przewody wprowadzają spadek. Więc raczej trik polega na czym innym.
Oczywiście widziałem też w praniu trochę lepsze i dokładniejsze. ( Czytaj drodze) Tam owszem obciąża się akumulator.
Zmierzylem zasilacz impulsowy 12V/10A i dostałem wynik prądu rozruchu 65CCA
Ostatnio zmieniony przez kali 2017-02-10, 17:08, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum