Wysłany: 2011-01-20, 14:43 Uruchamianie na 2 biegu
Witam.
W instrukcji Dustera znalazłem taki tekst: "Pojazdy wyposażone w napęd 4x4. Na płaskim podłożu, gdy pojazd nie jest obciążony , zalecane jest uruchamianie go na drugim biegu" (2.7)
To chyba błąd tłumacza, bo myślę, że chodzi o ruszanie a nie uruchamianie.
chodzi o ruszanie, bo jedynka jest tak ustawiona aby łatwiej ruszać w terenie i pod dużym obciążeniem, jest dość krótkie przełożenie i radza, żeby w normalnych warunkach ruszać z 2
Nawiasem mówiąc w pięciobiegowej też jest bardzo krótki bieg i od jakiegoś czasu zacząłem ruszać z 2 (no chyba, że jest pod górę). Czy to wogóle zdrowe dla samochodu? Rusza i tak dość łatwo i jest mnie machania wajchą...
Marka: była Dacia, jest Toyota
Model: Sandero, Auris Touring Sports
Silnik: 1,6 (132 KM)
Rocznik: 2015 Pomógł: 13 razy Dołączył: 10 Paź 2008 Posty: 1500 Skąd: Ozorków
Wysłany: 2011-01-20, 20:38
Dla Twojego samochodu z Takim przełożeniem nie jest szkodliwe dla silnika. Autobusy z manualną skrzynią też ruszają z dwójki bo jedynka używana jest w ekstremalnych warunkach
Ja mam 4x2 5 biegów i w parzyste dni używam tylko biegów parzystych, a w nieparzyste -nieparzystych. Ale często się mylę. Mam to z Felki 1,6, gdzie silnik był elastyczniejszy niż w traktorze i dało się ruszyć na piątce bez gazu (sprawdzone).
Ja mam 4x2 5 biegów i w parzyste dni używam tylko biegów parzystych, a w nieparzyste -nieparzystych. Ale często się mylę. Mam to z Felki 1,6, gdzie silnik był elastyczniejszy niż w traktorze i dało się ruszyć na piątce bez gazu (sprawdzone).
Ja mam 4x2 5 biegów i w parzyste dni używam tylko biegów parzystych, a w nieparzyste -nieparzystych. Ale często się mylę. Mam to z Felki 1,6, gdzie silnik był elastyczniejszy niż w traktorze i dało się ruszyć na piątce bez gazu (sprawdzone).
hehe :)
Aaa, nie ma się z czego śmiać . W Ato Świecie (dodatek 4x4), bodajrze z września ub. roku przeczytałem, że w Dusterze można używać co drugiego biegu
Aaa, nie ma się z czego śmiać . W Ato Świecie (dodatek 4x4), bodajrze z września ub. roku przeczytałem, że w Dusterze można używać co drugiego biegu
Potwierdzam, to jest możliwe, ja również najczęściej jeżdżę korzystając z 2, 4 i 6 biegu (bez włączania biegów pośrednich) - oczywiście z uwzględnieniem okoliczności i doraźnych możliwości...
48piotr napisał/a:
Mnie nie podniosą po 45 latach pracy jestem na emeryturze.
wcześnie Piotrze zacząłeś...
Ostatnio zmieniony przez TD Pedro 2011-01-21, 17:23, w całości zmieniany 1 raz
Wysłany: 2012-10-05, 20:37 Startowanie z 1 biegu czy z 2 ? /Dacia duster 2012 4x4 1.6/
Instrukcja pisze, że w przypadku płaskiej powierzchni najlepiej startować z 2 biegu (Moja Dacia posiada 6 biegów), ale po prostu boje się o zdrowie silnika. Z drugiej jednak strony 1 bieg jest najzwyczajniej w świecie słabiusieńki i startowanie z niego wymaga bardzo szybkiej zmiany na bieg 2 co w połączeniu z dość niską dynamiką tego auta przy startowaniu powoduje sytuacje w której samochód przede mną już pojechał w siną dal, a ja jeszcze rozpędzam tą lokomotywę.
Proszę więc o rade czy to tylko kwestia nabrania wprawy czy też faktycznie lepiej startować z 2 biegu ?
Ostatnio zmieniony przez Toyjoy 2012-10-05, 20:38, w całości zmieniany 1 raz
Wysłany: 2012-10-05, 21:51 Re: Startowanie z 1 biegu czy z 2 ? /Dacia duster 2012 4x4 1
Toyjoy napisał/a:
Instrukcja pisze, że w przypadku płaskiej powierzchni najlepiej startować z 2 biegu (Moja Dacia posiada 6 biegów), ale po prostu boje się o zdrowie silnika. Z drugiej jednak strony 1 bieg jest najzwyczajniej w świecie słabiusieńki i startowanie z niego wymaga bardzo szybkiej zmiany na bieg 2 co w połączeniu z dość niską dynamiką tego auta przy startowaniu powoduje sytuacje w której samochód przede mną już pojechał w siną dal, a ja jeszcze rozpędzam tą lokomotywę.
Proszę więc o rade czy to tylko kwestia nabrania wprawy czy też faktycznie lepiej startować z 2 biegu ?
zawsze ruszaj z 1 biegu dla dobra samochodu
sprzęgło posłuży Ci znacznie dłużej
W kwestii formalnej: ależ dokładnie odwrotnie (: - tzn. jest mocniejszy niż w zwykłych autach, więc krótszy, więc trzeba go szybciej zmienić na wyższy.
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3865 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-10-05, 23:18
we wszystkim jest potrzebny umiar i zdrowy rozsądek - tam, gdzie można, warto posłużyć się dwójką - jest wtedy szybciej. Ale kiedy silnik jest pierwszy raz uruchomiony, auto stoi pod górkę, itd itd - warto zacząć od jedynki. Ja w 90% przypadków zaczynam od biegu pierwszego
Wysłany: 2012-10-06, 10:21 Re: Startowanie z 1 biegu czy z 2 ? /Dacia duster 2012 4x4 1
Toyjoy napisał/a:
Instrukcja pisze, że w przypadku płaskiej powierzchni najlepiej startować z 2 biegu
MOŻNA startować z drugiego biegu. MOŻNA. Nie napisali, że tak jest najlepiej albo, że tak zalecają !
Toyjoy napisał/a:
(Moja Dacia posiada 6 biegów), ale po prostu boje się o zdrowie silnika. Z drugiej jednak strony 1 bieg jest najzwyczajniej w świecie słabiusieńki i startowanie z niego wymaga bardzo szybkiej zmiany na bieg 2 co w połączeniu z dość niską dynamiką tego auta przy startowaniu powoduje sytuacje w której samochód przede mną już pojechał w siną dal, a ja jeszcze rozpędzam tą lokomotywę.
Proszę więc o rade czy to tylko kwestia nabrania wprawy czy też faktycznie lepiej startować z 2 biegu ?
Ruszaj z 1 biegu jeśli ci się bardzo nie spieszy. Sprzęgło ci na dłużej wystarczy.
Jasne że dla samochodu będzie lepsze łagodne przejście po wszystkich przełożeniach. Ja Sandero raz wystartowałem z trójki (pierwsza myśl że coś się zepsuło bo w ogóle nie wkręca się na obroty, a później dopiero zorientowałem się co zrobiłem).
Jeśli trzymając dość niskie obroty jesteś w stanie ruszyć bez dławienia silnika, to ruszaj z dwójki. Jeśli czujesz, że silnik jest przeciążony/wymaga wyższych obrotów żeby wystartować startuj z jedynki.
Wszystko zależy od nachylenia drogi, załadunku (no bo jak weźmiesz 4 pełnowymiarowych pasażerów i duster zamiast 1000 waży 1400 to też jest inaczej) i co najważniejsze kierowcy.
Z tego co pamiętam z jazdy próbnej rok temu, ja czułem pewien dyskomfort ruszając z dwójki, mimo, że jestem przyzwyczajony do silnika benzynowego, a kolega klubowy (jeżdżący dieslem) w połączeniu ze sprzedawcą jednoznacznie wydali opinię że należy wykorzystywać wszystkie biegi, bo co z tego że jeden shift mniej, skoro trzymasz obroty i delikatnie puszczasz sprzęgło niszcząc tarcze?
Wszystko jest dla ludzi i zależy od konkretnej sytuacji...
ja w dostawczaku fiacie ducato startowalem z 2 bo jedynka byla tylko jak bylem na maxa zaladowany albo w trudnym terenie a takto z 2 i bez zadnych problemow...
_________________ Przede wszystkim przestronnosc w aucie co dajeLodgy i MCV w dobrej cenie ;)
Stan licznika 115,000 i koniec
Lodgy 120000km i rośnie
skrzynia biegów w wersji sześciobiegowej jest tak skonstruowana, że 1-szy bieg jest w zasadzie biegiem terenowym i powinno się go wykorzystywać tylko w trudnych warunkach
zobaczcie sobie w katalog i prędkości przy 1000obr/min na poszczególnych biegach - dusterze 6-cio biegowym na 2-ce (9,97km/h) i jest niewiele większa niż jak na 1-ce w sandero (8,87km/h)
Nie porównuj Sandero do Dustera bo tam są różne skrzynie biegów i różne przełożenia.
W skrzyni 6 biegowej:
1 bieg jest wolniejszy od 1 biegu w skrzyni pięciobiegowej
2 bieg jest szybszy od 1 biegu w skrzyni pięciobiegowej.
Innymi słowy ruszanie z drugiego biegu bardziej męczy sprzęgło niż pierwszy bieg w skrzyni 5-biegowej.
Napisali, że można ruszać z dwójki ale pod pewnymi warunkami ! I nie jest to zdrowe dla sprzęgła.
Mnie przeszło po pierwszych paru tysiącach kilometrów. Szkoda sprzęgła i w moim przypadku dwumasowego koła zapasowego. Ruszam z dwójki tylko wtedy, gdy jest z górki i/lub samochód chociaż trochę się toczy.
Ruszam zawsze z 2, warunek: jest płasko i obciążenie max. 2 osoby.
W innych przypadkach czyli pod górkę lub z pełnym obciążeniem ruszam z 1 biegu.
Myślę że każdy to wyczuwa kiedy silnik ma za ciężko należy ruszyć z 1-biegu, a kiedy z 2.
Przy odborze z salonu powiedzieli mi że najlepeij ruszać z 2 biegu, a 1 zostawić na teren.
Ruszam zawsze z 2, warunek: jest płasko i obciążenie max. 2 osoby.
W innych przypadkach czyli pod górkę lub z pełnym obciążeniem ruszam z 1 biegu.
Myślę że każdy to wyczuwa kiedy silnik ma za ciężko należy ruszyć z 1-biegu, a kiedy z 2.
Przy odborze z salonu powiedzieli mi że najlepeij ruszać z 2 biegu, a 1 zostawić na teren.
- czynię identycznie, po takim samym "instruktażu" otrzymanym w ASO w chwili odbioru samochodu,
- póki co 24 kkm za "nami" i nic się nie dzieje, właściwa "współpraca" kierowcy z samochodem powinna zapobiec przykrym niespodziankom
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum