DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Zmiana wielkości opon a rozmiary homologowane do wersji auta
Autor Wiadomość
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3744
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2024-11-15, 14:56   Zmiana wielkości opon a rozmiary homologowane do wersji auta

cześć,

Przymierzałem się do zakupu auta, jednak jest twarde - mało komfortowe w stosunku do "mięciusiej" daci duster na 215/65/r16.
W aucie tamtym homolowane przez producenta są do 1.6tdi 4x2 rozmiary :
215/60/r16
215/55/r17
215/50/r18

Z tego co wyczytałem , można założyć opony o średnicy różniącej się wymiarem w zakresie +1.5..-2% w stosunku do orignalnej . Czy to jest aktualne i obowiązujące.
Poza tym skoro opona 215/50/r18 jest większa niż r16(215/60) i r17(215/55) nawet o te kilka , kilkanaście mm , czy mogę od wymiaru r18 dobrać sobie rozmiar zamiennej opony w r16 lub r17 ?
Jeśli by tak było mógłbym założyć 225/55/r17 , co dałoby jakiś większy komfort (+niestety wieksze spalanie i opory toczenia ale to moglbym przełknąć ) niż jakbym liczył na podstawie 215/55/r17.

Czy nie będzie problemów z AC i OC jeśli wymienię opony zachowując te zasady ? Czy może są jakieś nowe wytyczne ?
Ktoś jest w tym temacie na bieżąco ?
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1360
Skąd: Kępno
Wysłany: 2024-11-15, 17:36   

O tym czy ubezpieczenia zadziała dowiesz się najpewniej jeśli trzeba będzie pokryć duża szkodę - myślę że z każdym rokiem pod tym względem jest coraz będzie restrykcyjnie.
Opony które są homologowane do tego samochód właśnie różnią się od siebie o mniej więcej wspomniany %.
Najwięcej, w najbezpieczniejszy sposób zyskasz wybierając opony najbardziej komfortowe, na najmniejszej feldze . W testach często oceniany komfort jazdy poszczególnych modelach. Różnica między tymi o aspiracjach sportowych a komfortowych może zaskoczyć nawet przy takim samym rozmiarze a co dopiero wybierając najwyższy profil
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3744
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2024-11-15, 17:57   

Na r16 wyglada "pokracznie"( troche jak auto na kółkach od wozka dzieciego - oczywiscie przesadzam ) - auto ma 161cm wysokosci czyli tyle co praktycznie duster(162.5cm z relignami) A dacia ma sporo wieksze r16 - 215/65/r16. Niby 5% różnicy z 215mm ale to jest widoczne dla mnie niestety in minus i tak jak pisałem czuje roznice pewne tez w komforcie.
Dlatego zależy mi tez na troche zwiększeniu średnicy kola i w tej 225/55/r17 juz by ok wyglądało.

Aby dodac lyzke dziegciu wspomne, ze w Niemczech sa dozwolone (homologacja Abe+Tuv), akcesoryjne opony nawet 215/65/r16 (=OEM dusterowe) I te 225/55/r17 bez żadnych procedur z TUV przegladem. Nie sa to w Niemczech duze koszta ok 120 by zarejestrowac w pełni te wieksze balony 215/65/r16 z przegladem TUV( zasada : nie moze wyjsc poza obrys auta i sa plasitkowe fabryczne chlapacze na blotnikach ). Nie wiem jaka procedure bym musiał przejsc w Polsce ( moze SKP + wpis do dowodu rej przez wydział komunikacji)? Niestety z tego co czytałem na forum seata nikt tego nie praktykowal w Polsce.

Bardzo niejasne sa te zasady w Polsce , niby mozna zwiększyć oony o 1.5% ale nie widze tego nigdzie w OWU Tu OC ani kodeksie ruchu drogowego. I nie wiadomo czy moge liczyc od 215/50/r18 te 1.5% czy tylko od 215/60/r16.

IMG-20241112-WA0017_copy_720x540.jpg
215/60/r16 czyli fabryczne r16
Plik ściągnięto 21 raz(y) 150,07 KB

Ostatnio zmieniony przez corrado 2024-11-15, 18:18, w całości zmieniany 1 raz  
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1360
Skąd: Kępno
Wysłany: 2024-11-15, 18:41   

Kwestia percepcji (jak się odbiera wygląd) i priorytetów (co ważniejsze ? Wygląd czy komfort?)
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3744
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2024-11-15, 18:55   

No ja wiem co chce osiagnac.
Pytanie jak liczyć te zamienniki( czy moge liczyc zamienne srednice od średnicy 215/50/r18) I dodatkowo jak zautoryzowac ewentualnie opony 215/65/16 lub 225/55/r17 w Polsce?

IMG-20241112-WA0021_copy_800x600.jpg
215/60/R17 ( osobno homologowana)
Plik ściągnięto 25 raz(y) 169,81 KB

Ostatnio zmieniony przez corrado 2024-11-15, 19:35, w całości zmieniany 3 razy  
 
MartinezTychy 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe S&S
Rocznik: 2018
Dołączył: 14 Lut 2019
Posty: 329
Skąd: Tychy
Wysłany: 2024-11-15, 19:10   

corrado, zawsze możesz poprosić o świadectwo homologacji w VW. Nie sugeruj się Brifem choć w przypadku Niemiec w dużym Brifie masz podane nawet rozmiary felg oraz opon o których już wspomniałeś.
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 890
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2024-11-15, 19:18   

Homologacja jest podstawą do rejestracji samochodu i dopuszczenia go do ruchu więc jeżeli jest zmiana czegoś w stosunku do homologacji to traci się dopuszczenie do ruchu, ale że Polska to dziki kraj to każdy robi co chce. Można robić takie zmiany legalnie tak jak np. jeden użytkownik Dustera zalegalizował swój samochód do jazdy z led H7 ale to osobna bajka.
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3744
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2024-11-15, 19:25   

Nie mogłem sie dodswonic z działem technicznym seata, mówią ze sie ze mna skontaktuja... Poza tym tzn. Ja mam akurat seaty do zakupienia nie bez tych dodatkowych rozmiarów, ale wiem z niemieckiego forum seata , ze oni ( Niemcy) sobie legalnie moga jezdzic z wydrukowanym ABE dla 225/55/R17 badz po dodatkowym przegladzie z Tuv (+ Abe wydrukowane w schowku ) nawet ta opone 215/60/17 (= rozmiar dacii duster w r17, co daje komfort juz I wyglad rowniez jak najbardziej ). Poza tym ja zawsze wole większe felgi (przyjmujac taki sam profil ) .

Nie chce jednak popasc z prawem i miec pronlemy w razie wypadku/kolizji wiec waza sie jeszcze losy zakupu seata.
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3744
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2024-11-15, 19:37   

Black Dusty napisał/a:
Homologacja jest podstawą do rejestracji samochodu i dopuszczenia go do ruchu więc jeżeli jest zmiana czegoś w stosunku do homologacji to traci się dopuszczenie do ruchu, ale że Polska to dziki kraj to każdy robi co chce. Można robić takie zmiany legalnie tak jak np. jeden użytkownik Dustera zalegalizował swój samochód do jazdy z led H7 ale to osobna bajka.


No własnie jakby to trzeba było zrobić, czy to złożony mocno proces?
 
defunk 


Marka: Peżo / Toyoda
Model: Rifter / Yaris Cross
Silnik: 1,2 PureTech / 1,5 HEV
Rocznik: 2021 / 2024
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 1012
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-11-16, 08:50   

corrado napisał/a:
Black Dusty napisał/a:
Homologacja jest podstawą do rejestracji samochodu i dopuszczenia go do ruchu więc jeżeli jest zmiana czegoś w stosunku do homologacji to traci się dopuszczenie do ruchu, ale że Polska to dziki kraj to każdy robi co chce. Można robić takie zmiany legalnie tak jak np. jeden użytkownik Dustera zalegalizował swój samochód do jazdy z led H7 ale to osobna bajka.


No własnie jakby to trzeba było zrobić, czy to złożony mocno proces?


Uzyskaj świadectwo indywidualnego dopuszczenia pojazdu (gov.pl).

Paradoks polega na tym, że:
- jedynym dokumentem potwierdzającym dopuszczenie do ruchu jest dowód rejestracyjny (art. 71 ust. 1 pord),
- więc o tym, że jest problem, dowiesz się w SKP -- jak auto nie przejdzie przeglądu (chyba że wcześniej zakwestionuje to jakiś policaj).

Czy zakłady ubezpieczeniowe coś do tego mają? Ostatnim razem jak sprawdzałem OWU coś tam było o sprawnym technicznie i dopuszczonym do ruchu pojeździe. Jednak w przypadku OC parametry techniczne nie są podstawą do regresu wobec sprawcy wypadku (art. 43 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych); polisa AC to tylko umowa, więc co tam wpiszą -- tak będzie.
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3744
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2024-11-16, 14:01   

Dzięki defunk , nawet nie słyszałem o takiej instytucji.
Nie wiem czy to niezbyt jednak skomplikowane... I warte poswiecenia czasu.... Nie tak jak w Niemczech: wydrukowanie i przegląd TUV + wpis do dowodu rej ( na te wieksze opony).

Dlatego jeszcze raz spytam czy moge liczyc srednice zamiennika z największej felgi seata w tym modelu? Czyli z 215/50/r18 - wtedy mógłbym wlasnie założyć 225/55/r17 co by mi juz wystarczylo do jazdy i wyglądu tego auta i to bez dodatkowego procesu.

Czy jednak trzeba liczyć zamiennik z najmniejszej felgi i opony na której dał homologacje producent? Czyli byłoby z 215/60/r16? Liczac z tej średnicy 225/55/R17 przekracza +1.5% różnicy...
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3744
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2024-11-21, 17:35   

Jeśli sa 3 rozmiary dostepne przez producenta:
215/60/r16(664.4mm)
215/55/17(668.3mm)
215/55/18 (672.2mm)
dla tego silnika i mocy,

To czy moge wybrac zamiennik opony w dopuszczalnym zakresie średnicy +1.5%..-2% od tej największej opony , ktora ma najwieksza rzeczywista srednice, czyli od 215/50/r18 (672.2mm)? A nie od 215/60/r16 albo 215/55/17?
 
defunk 


Marka: Peżo / Toyoda
Model: Rifter / Yaris Cross
Silnik: 1,2 PureTech / 1,5 HEV
Rocznik: 2021 / 2024
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 1012
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-11-21, 19:32   

corrado napisał/a:
Jeśli sa 3 rozmiary dostepne przez producenta:
215/60/r16(664.4mm)
215/55/17(668.3mm)
215/55/18 (672.2mm)
dla tego silnika i mocy,

To czy moge wybrac zamiennik opony w dopuszczalnym zakresie średnicy +1.5%..-2% od tej największej opony , ktora ma najwieksza rzeczywista srednice, czyli od 215/50/r18 (672.2mm)? A nie od 215/60/r16 albo 215/55/17?


Po pierwsze: skąd wziąłeś ten zakres +1,5% -2%? A po drugie i po trzecie:
- homologowane rozmiary sam podajesz, dopuszczalny manewr masz w tym właśnie zakresie (pamiętaj, że do konkretnej wersji może nie pasować każda z nich),
- tolerancję "góra dół" zwykle mierzy się "od środka", nie od góry lub dołu ;-)

W ogólności przypuszczam, że nikt tego nie zauważy, na ochronę z polisy OC wpływu nie ma -- natomiast może mieć znaczenie przy szkodzie likwidowanej z AC, oczywiście pod warunkiem, że rozmiar koła miał związek ze zdarzeniem (jak spadnie drzewo na auto, to związku brak, ale jak będzie uślizg... to kto wie).
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3744
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2024-11-21, 22:32   

Defunk tak dzialaja wszystkie kalkulatory zamienników opon dostepne w internecie , podobno takie są obowiazujace reguły dopuszczajace roznice w średnicy od -2% do +1.5% w stosunku do homologowanych.

A ja wlasnie defunk obawiam sie bardziej likwidacji szkód w zakresie OC , ze załóżmy uczestniczylbym w kolizji i likwidator czy policja zrobilaby zdjecia opon i zauwazyla ze niektore nie sa zgodne z homologowanymi i z ofiary mogłoby sie przerodzic w to , ze bylem wspolwinny gdyz np.wydluzyla sie droga hamowania albo pojazd był niestabilna na zakrecie przez wieksze " mieksze " opony etc. Nie wiem czy to mogłoby sie wydarzyc wogole czy za bardzo panikuje? :)
O AC bym sie tak nie martwił właśnie bo nawet moze bym wykuopwal jakis podstawowy pakiet i zgłaszał naprawe tylko w jasnych sytuacjach
 
defunk 


Marka: Peżo / Toyoda
Model: Rifter / Yaris Cross
Silnik: 1,2 PureTech / 1,5 HEV
Rocznik: 2021 / 2024
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 1012
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-11-22, 09:16   

Myślę, że ludzie tak cudują z autami, zakładają jakieś totalnie poszerzone i grubaśne opony, metalowe zderzaki, itd., a później jeżdżą tym normalnie w ruchu... nie sądzę, żeby delikatna zmiana parametrów miała jakikolwiek wpływ na sprawstwo wypadku.

Natomiast na kalkulatorach bym nie polegał -- one mogą pokazać "czy się zmieści", ale na pewno nie odpowiedzą. Zasady homologacji ogumienia określa regulamin nr 54 EKG ONZ , w części "Specyfikacje dotyczące średnicy zewnętrznej opony" jest fraza "W przypadku opon śniegowych, wartość średnicy zewnętrznej (Dmax) określona zgodnie z powyższym może być przekroczona o 1 %", ale do czego dokładnie się to odnosi, nie chce mi się sprawdzać.
Tak czy inaczej warunki homologacyjne określa producent, w/w wskazania są dla niego -- czyli to producent może homologować "trochę inaczej".

(Ciekawostka: to samo auto jakim jest Peugeot Rifter, Citroen Berlingo i np. Toyota Proace Citi jest homologowane na różnym ogumieniu: wszystkie na 205/65 R16, a Rifter na 215/65 R16. Dzięki czemu Rifter ma w papierach nieco większy prześwit.)
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne