Marka: Dacia
Model: Dokker Van
Silnik: 1.5 dCi 75KM
Rocznik: 2013 Pomógł: 1 raz Dołączył: 24 Paź 2012 Posty: 16 Skąd: Północ
Wysłany: 2012-10-24, 18:38 Rozmiar kół - większy znaczy lepszy?
Cześć,
Podczas konfigurowania Dacii Dokker nabywca może zdecydować czy zakupić auto z kołami 185/65/15 lub 185/70/14. Większe koła wiążą się nieznaczną dopłatą.
Zastanawiam się jak te dwa rozmiary kół wpłyną na użytkowanie samochodu: na jego ekonomiczność, komfort jazdy (hałas) i właściwości jezdne (prowadzenie w zakrętach, pokonywanie dziur).
Jako że sam nie miałem okazji próbować różnych kół w jednym pojeździe, powyższy temat chcę poddać pod dyskusję na tym forum :)
W tym przypadku to przede wszystkim opona ma niższy profil, więc większa stabilność kosztem zmniejszonej odporności na krawężniki i naturalne drogowe elementy uspokajające ruch, czyt. dziury.
Z teoretycznych rozważań - koło o mniejszej średnicy (w tym przypadku r14 ma średnicę mniejszą raptem o 1%....) kręci się minimalnie szybciej więc być może łożysko szybciej się zużywa :D
Poza tym mniejsza średnica opony to jej mniejsza powierzchnia, więc bieżnik zużyje się pewnie trochę szybciej :D
Ostatnio zmieniony przez Marmach 2012-10-24, 18:52, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 15 Lip 2010 Posty: 1591 Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2012-10-24, 18:59
Koła o większym profilu ( czyli 185/70/14 będą lepiej amortyzowały nierówności, koła o niższym profilu lepiej trzymały na zakrętach przy szybszej jeździe po równym, zależy jak planujesz użytkować Dokkera, ogólnie niższe profile używane są w bardziej sportowych zawieszeniach, wyższe w komfortowych, oczywiście oba te profile są barzij komfortowe niż sportowe, w końcu Dokker to nie gokart.
Ale chyba coś pomyliłeś ( albo autorzy konfiguratora ) bo według tabeli zamiennikiem opony
14/185/70 jest jest 15/195/60.
w meganie 1 FL miałem 185/60 R15 michelin energy saver produkcja przed 2000 r
większe kola mniej powinien palić ,poprawia sie prowadzenie,ale spada komfort
z tymi tabelami to tez trzeba brać poprawkę bą są tam tylko najbardziej uniwersalne opony
i wielu typów tam po prostu nie ma
_________________ (•_•)
( •_•)>⌐■-■
(⌐■_■)
Ostatnio zmieniony przez marszelest 2012-10-24, 19:21, w całości zmieniany 3 razy
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3867 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-10-24, 19:23
185/70/14 to rozmiar mniej typowy. Na rynku będzie mniejsza oferta ogumienia. Jeśli auto ma być użytkowane głównie w mieście (dziury w jezdni, krawężniki) z miejskimi prędkościami - lepiej wybrać rozmiar mniejszy (z uwagi na wysoki bark) Jeśli będzie pokonywać dłuższe trasy i nieco szybciej - lepsze będą opony z niższym barkiem. Dokker jest dość wysoki (i zapewne dość miękko zawieszony) Opony o niższym barku pozwolą na lepsze prowadzenie na zakrętach i podczas manewrów wyprzedzania
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2012-10-24, 19:26, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Duster 4X2
Silnik: 1,5 dCI 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate Pomógł: 7 razy Dołączył: 01 Mar 2009 Posty: 846 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-10-24, 20:13
Na twoim miejscu przed podjęciem decyzji sprawdził bym jaka jest dostępność i ceny opon letnich i zimowych dla w/w rozmiarów produkowanych przez liczących się w branży producentów ogumienia.
@klwsz jak sam widzisz nie będzie łatwo zdecydować, ilu użytkowników prawie tyle samo opinii, każdy rozmiar ma swoje atuty a w związku z brakiem jednoznaczności do mnie najbardziej przemawia argument kol Seal'a
To nie są większe koła - to są tylko większe felgi. Montuje się na nich oponę o niższym profilu, więc sumaryczna średnica jest zawsze mniej więcej taka sama.
I teraz - im niższy ten profil, tym teoretycznie lepsze prowadzenie (bo auto niby mniej pływa na cieńszej warstwie gumy), ale za to w przypadku jeżdżenia po dziurach szybciej zużywają się elementy zawieszenia (bo cieńsza warstwa gumy mniej amortyzuje).
Jest to zatem klasyczny przykład wyższości Wielkanocy nad Bożym Narodzeniem - albo odwrotnie. Zależy co się robi i co się lubi... [:
Oprócz właściwości jezdnych, stabilności i komfortu jazdy, odporności na krawężniki i inne opisane wyżej - pozostaje jeszcze kwestia wyglądu - felgi o większym rozmiarze wyglądają po prostu ładniej.
Jak kupiłem Audi miałem je na kołach 18'' (opony chyba 225/45). Wyglądały przepieknie!!!, ale po naszych ulicach jeździć się nie dało (czuć było każdą dziurę a po koleinach jeździło się jak na nartach)... Z bólem serca zamieniłem na 16'' o wyższym profilu...
Pamiętaj także, że opony 15'' (np. gdybyś chciał dokupić zimówki czy "cóś" ) będą droższe niż 14"
Marka: Fiat, Dacia
Model: Bravo, Stepway
Silnik: 1.6, 1,5 Pomógł: 1 raz Dołączył: 27 Maj 2010 Posty: 117 Skąd: Szczecin
Wysłany: 2012-10-25, 07:33
185/65 r15 ti jeden z bardziej popularnych rozmiarów w klasie B (seria np w Grande Punto). Wcale nie muszą być droższe niż r14. Co do profilu 65 to dalej jest mały balon, kolega ma w GP r17 profil 45 i wcale jakoś dużo mniej komfortowo nie jest.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum