|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne U¿ytkowników DACII |
 |
Kompendium Dacii - P³yn ch³odz±cy
laisar - 2024-06-06, 14:39 Temat postu: P³yn ch³odz±cy https://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=265
Objêto¶æ:
- bez klimatyzacji: 4,5 dm³;
- z klimatyzacj±: 5,5 dm³.
Wymiana: co 4 lata.
Rodzaj: Glaceol RX (typ D) - G11.
O rodzajach:
https://www.daciaklub.pl/...1846774#1846774
villager napisa³/a: | No to od pocz±tku:
G-11 zawarto¶æ krzemianów 500-680 mg/l,
G-12/G12+ nie zawiera krzemianóww,
G-12++/G-13 - zawarto¶æ krzemianów 400-500 mg/l.
Borygo Supreme G-12++
Borygo Ultimate G-13
Borygo Nowy G-11
Borygo Premium G-12/G-12+
Borygo Premium Extended Life G-12+
Borygo EVO G-12
Wszystkie powy¿sze Boryga s± na bazie glikolu etylenowego. Czy jest to "mono" to bez znaczenia: monoetylenowy i etylenowy s± synonimami.
P³yny EKO s± na glikolu propylenowym i nie nale¿y ich mieszaæ z etylenowymi.
Borygo i Petrygo ró¿ni± siê tylko nazw± i cen± - Petrygo jest dro¿sze. Obecna produkcja posiada wyra¼ne oznaczenia technologii (G-XX(+..) na etykietach. Starsze mog± nie byæ oznaczane.
Niekiedy podaj±, ¿e rodzaj p³ynu nale¿y dobieraæ do daty produkcji samochodu, jednak data produkcji samochodu nie oznacza, ¿e silnik w nim zastosowany (rodzaj materia³ów, uszczelnienia, materia³ konstrukcyjny ch³odnicy i pompy wodnej, itd.) równie¿ pochodzi z tego samego roku. Silniki mog± byæ produkowane wed³ug technologii zastosowanych materia³ów wg. kategorii wcze¶niejszej. Wiêc na to nie zwraca³bym wiêkszej uwagi. Najwa¿niejsze jest jakiej klasy p³yn zosta³ zalany przez producenta i tego bym siê trzyma³ dolewaj±c lub zmieniaj±c na nowy.
Podstawowa zasady s± takie:
Nie zmieniaæ p³ynów etylenowych na propylenowe (i odwrotnie). Nie zamieniaæ i nie dolewaæ p³ynów ró¿nych technologii: G-11 na G-12 (dodaatkowe oznaczenia ww postaci "plusa" mo¿na sobie darowaæ), G-11 na G-13, G-12(+) na G-12++ i G-13.
Z du¿± doz± ostro¿no¶ci podchodziæ do p³ynów uniwersalnych, które wg. deklaracji producenta mo¿na jakoby mieszaæ ze wszystkimi innymi, i Które nadaj± siê do wszystkich samochodów. Mo¿e mo¿na, mo¿e nie mo¿na, mo¿e do wszystkich, mo¿e nie do wszystkich - czort ich wie. Wcze¶niej poda³em przyk³ad mojego Matizka, któremu rzekomo markowy p³yn ze¿ar³ wirnik pompy. Kolory mog± mieæ znaczenie tylko dla produktów jednego wytwórcy i nie s± w ¿aden sposób kompatybilne z kolorami innych producentów. |
|
|